האגף לתכנון ולפיתוח תכניות לימודים (להלן - אגף ת"ל או האגף), שבמזכירות הפדגוגית במשרד החינוך (להלן - המשרד) מופקד על תכניות הלימודים של כל המגזרים בכל תחומי הדעת לתלמידים בכל הגילים. הוא אחראי לעשרות תכניות לימודים ובמועד הביקורת עסק ב-25 תכניות. בשנת 2007 עבדו באגף כ-35 עובדים, ותקציבו הסתכם בכ-30 מיליון ש"ח. תכנית לימודים בתחום דעת כלשהו אמורה להגדיר מתווה לימודי ברור, מלא ותקני לכל התלמידים במדינה. כדי להורות מקצוע כלשהו יש לפתח גם חומרי למידה מעשיים. את תכנית הלימודים מגבשות במשרד שתי ועדות: ועדת מקצוע וועדת תכנית.
פעולות הביקורת
בחודשים מרס-ספטמבר 2007 בדק משרד מבקר המדינה לסירוגין את תהליך ההכנה של תכניות הלימודים ונסקרו תכניות לימוד בתחומי דעת נבחרים ובייחוד במדעים ובמתמטיקה. הבדיקה נעשתה באגף ת"ל, ובדיקות השלמה נעשו באגף המפקחים המרכזים של המקצוע ובאגף הבחינות.
עיקרי הממצאים
הליך הכנת תכנית לימודים
1. תפקידה של ועדת התכנית הוא לפתח תכנית לימודים. נמצא כי לא נקבעו נהלים בעניין דרכי עבודתה של הוועדה, בין השאר, בעניינים האלה: תדירות כינוסה, לוח זמנים להכנת תכנית לימודים והדרכים ליישוב חילוקי דעות בין חברי הוועדה, אם יתגלעו.
2. פיתוח תכניות לימודים אמור להימשך, להערכת גורמים מקצועיים במשרד, כשנתיים עד שלוש שנים. נמצא כי פיתוח תכניות נמשך הרבה יותר זמן, אף עד תשע שנים. בשל כך תלמידים אינם לומדים לפי תכנית לימודים עדכנית ומיטבית.
3. על אף אופייה הרב-שנתי של עבודת האגף אין לו תכנית עבודה רב-שנתית שקובעת לוחות זמנים לפיתוח תכניות ואומדני עלויות.
4. יש תכניות לימוד ישנות רבות שאנשי המקצוע סבורים שיש לעדכנן או לכתוב אחרות במקומן.
5. מעקב מסודר ושיטתי מתבצע אחר מעט מאוד תכניות לימודים. מעקב כזה אמור להוות תשומה חשובה בהליך קבלת ההחלטות בעניין פיתוחן של תכניות לימודים.
6. המשרד מקצץ את שעות הלימוד ואינו מעדכן את תכניות הלימודים על פי הצורך. בשל כך התלמידים אינם לומדים את החומר הנדרש, בתי הספר מתקשים להכין מערכת שעות ראויה, והמורים והמנהלים חייבים להחליט בעצמם אילו חומרים ילמדו התלמידים.
7. בחטיבה העליונה בחינות הבגרות הן הדרך להעריך את תוצאות הלמידה, ואת השאלות לבחינות יש להתאים לתכנית הלימודים הרשמית במקצוע. נמצאו מקצועות שבהם אין תכניות לימודים, כמו תורה שבעל פה לזרם הממלכתי דתי, או מקצועות שהתכניות שלהם ישנות מאוד, כמו מתמטיקה. כתוצאה מכך תלמידי החטיבה העליונה נאלצים ללמוד על פי הנושאים שבבחינות הבגרות בלבד. ואולם, לימוד לפי נושאים שבהם נבחנים בבחינות הבגרות במקום לפי תכנית לימודים רשמית איננה בנייה שיטתית של ידע ודרך ראויה ללמד.
8. המשרד לא קבע נהלים מתאימים שיאפשרו לו לעדכן במהירות תכניות לימודים בתחומי דעת שחלים בהם שינויים תכופים. דוגמה בולטת לכך היא מקצוע מדעי המחשב, שתכנית הלימודים שלו הוכנה לאחרונה ב-1999.
9. לא פותחו תכניות לימוד לכל תחומי הדעת והמקצועות שהמשרד אחראי להם, כמו מדע וטכנולוגיה בחברה לחטיבה העליונה, חגי ישראל וכל הקשור לילדים מחוננים.
תכניות לימודים במתמטיקה ומדעים
בבדיקת תכניות הלימוד במתמטיקה ובמדעים עלו הממצאים האלה:
1. מסגרת לתכנית לימודים לחינוך הקדם-יסודי הוכנה בשנת 1995. רק בנובמבר 2005 הקים המשרד ועדה להכנת תכנית לימודים חדשה.
2. הפיתוח של תכנית לימודים לבית הספר היסודי נמשך שמונה שנים והסתיים ב-2006. הצורך להכין תכנית לימודים חדשה התעורר לאחר שהתכנית הקודמת, שהוכנה בשנת 1988, לא עמדה בדרישות של מערכת החינוך.
3. פיתוח תכניות לימוד לחטיבת הביניים החל בשנת 2000. כתיבת התכנית לכיתה ז' הסתיימה אולם טרם אושרה. הכנת התכנית לכיתות ח' ו-ט' טרם הסתיימה. התלמידים לומדים על פי תכנית לימודים מ-1990 ועל פי עדכונים שהמפקחת המרכזית של המקצוע במשרד מוסיפה לתכנית.
4. בשלושים השנים האחרונות לא אכף המשרד את ההוראה ללמד בחטיבת הביניים רק על פי ספרי לימוד שאושרו על ידו, והוא החליט שלא לעשות זאת עד שתופעל תכנית הלימודים החדשה.
5. המשרד אינו אוסף מידע על ספרי הלימוד בחטיבת הביניים. אולם האגף והמפקחת המרכזת של המתמטיקה מעריכים שמרבית בתי הספר משתמשים בספרי לימוד שלדבריהם "הם בעיקר ספרי תרגול ומעט לימוד". לדעתם "מדובר באוספי תרגילים שהחלק הדידקטי בהם מצומצם מאוד".
6. המתמטיקה היא אחד ממקצועות החובה שיש ללמוד כדי לקבל תעודת בגרות. תכנית הלימודים לחטיבה העליונה נכתבה ב-1975. בשלושת העשורים האחרונים ניסו כמה ועדות להכין תכנית לימודים שלמה במתמטיקה, אולם הן לא השלימו את עבודתן עקב השינויים התדירים שעשתה הנהלת המשרד במבנה בחינות הבגרות. כתוצאה מכך תלמידי החטיבה העליונה לומדים לפי תכנית שהוכנה ב-1975 ועל פי עדכונים ושינויים שהמפקחת המרכזת של המתמטיקה מוסיפה לבחינות הבגרות.
7. בשנת 2002 נכנסה לתוקף שיטת הצבירה, שלפיה בבחינת הבגרות במתמטיקה יש שבעה שאלונים ועל התלמיד להיבחן בשלושה מהם, לפי הרמה שבה למד. לדברי יו"ר ועדת המקצוע פרופ' (אמריטוס) דן עמיר, שיטה זו מביאה לכך "במקום לראות את המתמטיקה כמכלול הקשור קשר אמיץ להבנת העולם שמסביבנו, היא נלמדת כמספר נושאים נפרדים העומדים כל אחד בפני עצמו ואינו קשור לא לנושאים האחרים וגם הקשר למציאות סביב הוא רופף".
8. מבנה הבחינות הנקבע על פי שיטת הצבירה מכתיב את סוג הספרים הנפוצים בקרב התלמידים, ואת מקומם של ספרי הלימוד לפי נושאים תפסו ספרי שאלות לבגרות, דרך השגויה מבחינה דידקטית.
12. במשך שנים חתר המשרד להגדיל את אחוז הזכאים לתעודת בגרות. הדבר בא לידי ביטוי בין היתר בהקלות הרבות שניתנו לתלמידים בבחינות הבגרות כמו שיטת הצבירה, המיקוד, מאגר השאלות לבחינות ועוד. אנשי המקצוע במשרד ומחוצה לו סבורים שבשל שיטות אלה הידע של התלמידים הולך ופוחת.
13. למרות שרק שליש מהנבחנים בבחינות הבגרות מתמחים במקצועות המדע הבסיסיים - פיזיקה כימיה וביולוגיה - אפילו הכנת מחצית מתכניות הלימוד במקצועות אלה לא הושלמה.
14. בשנת הלימודים התשנ"ז (1996-1997) פרסם האגף מהדורת ניסוי לתכנית לימודים בנושא "מדעים וטכנולוגיה בחברה" שנועדה לתלמידים שאינם לומדים את אחד ממקצועות המדע הבסיסיים. מאז טרם פותחה תכנית לימודים למקצוע זה, ומעט מאוד תלמידים לומדים אותו.
15. מרבית בוגרי החטיבה העליונה מסיימים את לימודיהם בלי לרכוש השכלה מדעית כלל בעת לימודיהם בחטיבה העליונה.
סיכום והמלצות
תכניות הלימודים הן השלד המקצועי והרעיוני שעליו מתבסס מערך הלימודים לכל תלמידי ישראל. תכניות לימודים שהוכנו בהקפדה ובמקצועיות הראויים הן הבסיס להוראה וללמידה בכל מקצוע ובכל תחום. היעדר תכניות לימודים או תכניות בלתי מעודכנות מקשים את ההוראה והלימודים על המורים ועל התלמידים ומהווים מכשול להצלחתם בעתיד.
על המשרד להכין תכניות לימודים עדכניות בכל המקצועות הנלמדים בבתי הספר, לכל התלמידים בכל המגזרים, הן במקצועות הבחירה והן במקצועות החובה, תוך לוח זמנים קצוב.
על המזכירות הפדגוגית לקבוע נהלים ברורים בעניין עבודתה של ועדת תכנית, לרבות מועדי כינוסה, לוחות זמנים ותאריכי יעד להכנת תכניות לימודים. יש לקבוע כי אם הוועדה אינה עומדת בלוח הזמנים שהוקצב לה, יש למנות אחרת תחתיה. עוד עליה לקבוע פרקי זמן מוגדרים לבדיקת תכניות לימודים.
על הנהלת המשרד ועל האגף לקבוע תכנית ארוכת טווח להכנת תכניות לימודים ולהיערך לפעול על פיה. התכנית צריכה לבטא את סדר העדיפויות של המשרד. למרות המצוקה התקציבית על המשרד להשתדל לבצע מעקב מסודר אחר תכניות לימודים.
על המזכירות הפדגוגית לדאוג לכך שתכניות לימודים ישנות שאינן מתאימות עוד לצרכים יבוטלו ובמקומן תוּכַנָּה אחרות.
על הנהלת המשרד לוודא שקיצוץ בשעות לימוד ילווה בשינויים הולמים בתכניות הלימודים.
על הנהלת המשרד לוודא שהנושאים יילמדו לפי תכניות לימודים ולא לפי נושאים המופיעים בחינות הבגרות. על כן עליו לפתח תכניות לימוד עדכניות הן במקצועות החובה והן במקצועות הבחירה ולהבטיח שבחינות הבגרות יתאימו לתכניות אלה - ולא להפך.
על המזכירות הפדגוגית לקבוע נהלים מתאימים שיאפשרו לה להחיש את עדכון תכניות הלימודים בתחומי דעת המתחדשים במהירות ולוודא שהכנתן תהיה תהליך דינמי, בייחוד לאור הקצב המואץ של השינויים המדעיים, החברתיים והטכנולוגיים.
על הנהלת המשרד להכין במהירות תכנית לימודים מאושרת במתמטיקה לכל רמות הלימוד לחטיבת הביניים ולחטיבה העליונה.
נוכח החשיבות הרבה שיש לחומרי הלמידה על רמת הידע של התלמידים על המשרד לבחון ביסודיות יעילותם של אלה בבתי הספר היסודיים, בחטיבות הביניים ובחטיבה העליונה. עליו למצוא דרכים שיבטיחו שהגישות השונות הן של מתמטיקאים והן של אנשי החינוך במתמטיקה יבואו לידי ביטוי בחומרי הלמידה ולוודא שאלה יהיו ראויים מבחינה דידקטית ויביאו לבנייה שיטתית של הידע המתמטי.
על המזכירות הפדגוגית לפעול להכנת תכניות לימודים לתלמידי החטיבה העליונה בכל מקצועות המדע הבסיסיים - פיזיקה, כימיה וביולוגיה ובמקצוע מדע וטכנולוגיה בחברה - וליישם את החלטותיה לחייב תלמידים ללמוד מקצוע זה.