לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור
הגעת לתוכן כרטיסייה על מנת להמשיך בנייוט דלג עם החיצים למטה ולמעלה
מסגרת פרסום:
תאריך הפרסום:
סוג הפרסום:
התקשרויות; מינויים פוליטיים; תכנית עבודה; תקנון; חברי מרכז ליכוד

תקציר

הרשות לעסקים קטנים ובינוניים בישראל (להלן - הרשות) הוקמה כעמותה בשנת 1994, לפי החלטה של ראש הממשלה ושל שרי התעשייה והמסחר והאוצר, כדי לשמש זרוע ממלכתית מרכזית ליישום מדיניות הממשלה בנושא עידוד עסקים קטנים. הרשות פועלת לפי תקנון, ובו נקבע כי אחד מתפקידיה הוא לסייע ל"קבוצות אוכלוסייה ספציפיות בעלות פוטנציאל ליזמות, כגון עולים חדשים, משוחררי צבא, נשים, מיעוטים וכו'". לשם כך הרשות מפעילה פרויקטים באמצעות מנהלי פרויקטים (להלן - פרויקטורים) שהיא שוכרת את שירותיהם.

הרשות נמנית עם הגופים המכונים "דו-מהותיים" - גופים פרטיים הממלאים תפקיד ציבורי מובהק. תקציב הרשות ממומן במלואו מתקציב הממשלה, באמצעות משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה (להלן - משרד התמ"ת). הרשות אינה כפופה ישירות למנגנוני הפיקוח והבקרה שכפופים להם משרדי הממשלה וחברות ממשלתיות, אך בהיותה גוף דו-מהותי חלים עליה הן כללי המשפט הפרטי והן נורמות המשפט הציבורי. הביקורת העלתה שהרשות לא הקפידה על קיום נורמות המשפט הציבורי.

נמצא כי בראשית שנת 2004 פעלה הנהלת משרד התמ"ת בראשות השר אהוד אולמרט והמנכ"ל רענן דינור, לשינוי תקנון הרשות כדי שתתאפשר לה גמישות רבה יותר במינוי יו"ר לרשות ובהקצאת תקציבה, ובדרך זו הגדילה את יכולתה לנהל את ענייני הרשות ולשלוט בה. לאחר שינוי התקנון עשתה הנהלת משרד התמ"ת שימוש ברשות ככר פעולה למינויים משיקולים פוליטיים ובתהליך לא תקין.

הנהלת משרד התמ"ת הוסיפה משרה של סמנכ"לית ברשות שאחד מתפקידיה הפעלת פרויקטים, ופעלה למינוי מועמדת מטעמה למשרה זו. לפני מינויה של המועמדת למשרה האמורה היא הייתה מועמדת לשמש נציגת ציבור בדירקטוריון של חברה ממשלתית, והוועדה הציבורית לבדיקת מינויים על פי חוק החברות הממשלתיות מצאה שאיננה כשירה לכהן כדירקטורית בחברה נוכח זיקה אישית ופוליטית.

לאחר כניסת הסמנכ"לית לתפקידה החלה הרשות להפעיל כמה פרויקטים חדשים ולהפעלתם שכרה את שירותיהם של פרויקטורים. משרד מבקר המדינה בדק את נסיבות ההתקשרות עם שלושה פרויקטורים. נמצא כי בעת ההתקשרות עמם הם היו חברים במרכז מפלגת הליכוד, באותו מועד מפלגתו של שר התמ"ת דאז, אהוד אולמרט, ושניים מהם התמודדו על תפקיד במזכירות הליכוד. הבדיקה העלתה כי הפרויקטורים האמורים נשכרו לניהול שלושה פרויקטים של הרשות בתהליך לא שוויוני ולא תקין. שניים מהפרויקטים שניהלו לא היו בתכנית העבודה של הרשות.