בתחום שיפוטה של המועצה האזורית חוף הכרמל (להלן - המועצה), ששטחו כ-200,000 דונם, היו לסוף שנת 2006 כ-21,000 תושבים. תחום שיפוטה של המועצה הוא מרחב התכנון המקומי של הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה חוף הכרמל (להלן - הוועדה) ובו שוכנים 27 יישובים.
מפברואר 2004 מר כרמל סלע משמש ראש המועצה ויו"ר הוועדה, ומיוני 2005 דניאל סנרמן משמש מהנדס הוועדה.
פעולות הביקורת
בחודשים דצמבר 2005-מרס 2006 בדק משרד מבקר המדינה את פעולות הוועדה המקומית בתחומי התכנון והרישוי של הבנייה, הפיקוח עליה, אכיפת הוראות החוק בעניינה, קביעת היטלי השבחה על המקרקעין בתחום שהיא מופקדת עליו וגבייתם. בכמה מוקדים של פעילות עסקית נבדקה גם פעילותה של המועצה בנושא רישוי העסקים ואכיפת הוראות חוק רישוי עסקים, התשכ"ח-1968 (להלן - חוק רישוי עסקים). בדיקות השלמה נעשו ביחידה לפיקוח על הבנייה של משרד הפנים שבמינהל מחוז חיפה (להלן - יחידת הפיקוח המחוזית) ובמינהל מקרקעי ישראל (להלן - ממ"י). עדכונים נעשו באפריל 2007.
עיקרי הממצאים
מרחב התכנון המקומי: על מרחב התכנון של הוועדה חלה תכנית המתאר המחוזית של מחוז חיפה, תמ"מ 6 (להלן - תמ"מ 6). התכנית אושרה להפקדה בינואר 2003 ובמועד סיום העדכונים, אפריל 2007, היא נמצאת בשלב שלאחר שמיעת ההתנגדויות בעניינה. נוסף על כך הכינה הוועדה המקומית תכנית אב לפיתוח חוף הכרמל ונקבעו בה מגמות הפיתוח הכלליות של האזור, והוועדה המחוזית אימצה את התכנית האמורה. מאחר שעל מרחב התכנון של הוועדה המקומית לא חלה תכנית מתאר מאושרת ועדכנית המותאמת לתכנית המתאר המחוזית ומאחר שבשנים האחרונות נכללו יישובים חדשים בתחום השיפוט של המועצה, מן הראוי לסיים בהקדם את תהליך אישור תכנית המתאר המקומית של המועצה.
חריגות בנייה של חברי מועצה: הוועדה לא פיקחה באופן שיטתי על הבנייה בתחום התכנון שלה ולפיכך נבצר ממנה לאתר עברות בנייה שמתבצעות בו. בין עברות הבנייה שלא אותרו - עברות שביצע ראש המועצה ויו"ר הוועדה, מר כרמל סלע, וכן עברות שביצעו מר יועד לודר ומר גבי גביע, שניים מחברי המועצה.
חריגות בנייה בתחנות תדלוק ובגני אירועים: במרחב התכנון של הוועדה פועלים 18 תחנות תדלוק פנימיות ושמונה גני אירועים. בבדיקה נמצא כי שמונה מהתחנות לא קיבלו מהוועדה היתר בנייה והיתר לשימוש חורג, וכי לחמש משמונה התחנות האמורות אין גם רישיון עסק. כמו כן נמצא כי המועצה לא אכפה את חוק רישוי עסקים על בעלי התחנות שפעלו ללא רישיון עסק.
גני האירועים הפועלים במרחב התכנון של הוועדה הוקמו על קרקע חקלאית או באזורי מגורים שלפי התכניות התקפות לא הותר להקים ולהפעיל בהם גני אירועים. בארבעה מהגנים נעשתה בנייה בהיקף גדול ללא היתר בנייה, אולם הוועדה פעלה לאכיפת חוק התכנון והבנייה, התשכ"ה-1965, רק על מפעילי שניים מהגנים, ולא זו בלבד אלא שפעולותיה האמורות נעשו באיחור.
המועצה לא תבעה ממפעיליהם של שלושה מגני האירועים שפעלו בלא רישיון עסק להשלים את הליך הרישוי, כנדרש בחוק, אף שהייתה מוסמכת לעשות כן ואף שמטרת רישוי גני האירועים היא הבטחת ביטחונם של המשתתפים באירועים ומניעת פגיעה בבריאותם.
חריגות בנייה במבנים המשמשים בתי עסק: במבנים אלה נעשו עברות בנייה, ובכללן שימושים חורגים בקרקע ששטחה הכולל כמה מאות מ"ר. אף שהשימוש במבנים שבאזור לצורכי מסחר לא התיישב עם ייעודי האזור לפי תכניות תקפות, לא פעלה הוועדה למניעת עברות הבנייה האמורות. זאת ועוד, המועצה לא אכפה את חוק רישוי עסקים על מבצעי עברות הבנייה כדי לעצור בעדם, אף כי הייתה מוסמכת לעשות כן.
העסקת שמאים: הוועדה העסיקה שלושה שמאים לפרק זמן ארוך אף שלא בחרה אותם באמצעות הליך תחרותי ולא חתמה אתם על הסכמי התקשרות כנדרש.
פיקוח ואכיפה: על אף מספרן הרב של עברות הבנייה שבוצעו במרחב התכנון של הוועדה, ובכללן חריגות בנייה ושימושים חורגים, לא פיקחה הוועדה כראוי על הבנייה בתחום התכנון שלה, בייחוד במוקדי פעילות עסקית. הוועדה המקומית החלה לפקח על כמה מהמבנים שבוצעו בהם עברות בנייה רק לאחר התערבותה של יחידת הפיקוח המחוזית, ועקב כך לא טופלו העברות בעוד מועד. הוועדה המקומית לא אכפה כראוי את החוק בתחום שהופקדה עליו: צווי הפסקת העבודה המינהליים וצווי ההריסה המינהליים שהוציאה היו מעטים מהנדרש, והיא לא פעלה כלל להוצאת צווי הפסקת עבודה שיפוטיים.
ממ"י לא נקט צעדים למניעת הפעלתם של תחנות התדלוק הפנימיות, גני האירועים ובתי העסק שפעלו בתחום השיפוט של המועצה, אף שהפעלתם לא עלתה בקנה אחד עם חוזה החכירה שבין ממ"י ובין היישוב שלו הוחכרו המקרקעין.