לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור

הרשות לשיקום האסיר - מועצת הרשות והתקשרות עם יועץ ארגוני

הגעת לתוכן כרטיסייה על מנת להמשיך בנייוט דלג עם החיצים למטה ולמעלה
מסגרת פרסום:
תאריך הפרסום:
סוג הפרסום:
מכרז; פטור ממכרז; ניגוד עניינים; מינהל תקין; יועץ אירגוני

תקציר

רקע כללי

הרשות לשיקום האסיר (להלן - רש"א או הרשות) היא תאגיד סטטוטורי שהוקם על פי חוק הרשות לשיקום האסיר, התשמ"ג-1983 (להלן - החוק), במטרה לשקם את האסיר ולשלבו בחברה. שר הרווחה והשירותים החברתיים הוא הממונה על הרשות ועל יישום החוק (להלן - שר הרווחה). מר יצחק דדון (להלן - מנכ"ל הרשות או מר דדון) יזם באוקטובר 2013, מיד לאחר כניסתו לתפקיד, תהליך לשינוי המבנה הארגוני של הרשות. לשם כך התקשרה הרשות עם יועץ א'.

פעולות הביקורת

בחודשים ינואר 2015 עד אוקטובר 2015 בדק משרד מבקר המדינה היבטים הנוגעים למועצת הרשות וכן את התקשרות הרשות עם יועץ א'.

הליקויים העיקריים

היעדר פעילות מועצת הרשות

אף שבהתאם לחוק, אמורה מועצת הרשות לכלול 39 חברים, בדצמבר 2014 היו בה 27 חברים בלבד, ולרובם לא היו כתבי מינוי כנדרש. המועצה לא התכנסה מאז יוני 2013 ועד מועד סיום הביקורת באוקטובר 2015. בכך נפגעה יכולתה של המועצה למלא את התפקידים המוטלים עליה בחוק בכל הקשור לפיקוח, לבקרה ולהנחיית הרשות בעבודתה.

אי-פרסום מכרז לקבלת שירותי ייעוץ ארגוני

היקפה הכספי של ההתקשרות לקבלת שירותי ייעוץ ארגוני היה צפוי להיות 260,000-180,000 ש"ח. מבחינת היקפה הכספי, ההתקשרות האמורה הייתה צריכה להיעשות באמצעות פרסום מכרז פומבי, אך הדבר לא נעשה. לטענת הרשות דרשה ההתקשרות יחסי אמון מיוחדים, המאפשרים התקשרות ללא מכרז, אך לא נמצאו בָּרשות שום מסמכים המוכיחים שאכן מדובר בהתקשרות מסוג זה. גם אם היה מדובר בהתקשרות שניתן לעשותה שלא באמצעות מכרז פומבי, היה על הרשות לבצעה באמצעות פנייה תחרותית למציעים הכלולים ברשימה בהתאם לתקנות חובת המכרזים, התשנ"ג-1993.

היעדר תיעוד של הליך בחירת יועץ

הרשות פנתה לכמה יועצים כדי לקבל מהם הצעת מחיר למתן השירות. הצעתו של יועץ א' נבחרה, אף שלא הייתה הנמוכה ביותר מבין ההצעות שהתקבלו. בָּרשות לא נמצאו מסמכים המתעדים את הליך הבחירה ביועץ א', ולא נמצאו נימוקים לבחירת ההצעה.

פגיעה בכללי השוויון

מנכ"ל הרשות הוא שעדכן את יועץ א', על בסיס היכרותו המוקדמת, בדבר הצורך של הרשות בשירותי ייעוץ ארגוני. לטענת יועץ א', הרשות פנתה אליו בבקשה להגיש הצעה, אולם לא נמצאו מסמכים המתעדים פנייה שכזו. נוסף על כך, כמה ימים אחרי שכבר התקבלה הצעתו של יועץ א' פנתה הרשות לשלושה יועצים בבקשה לקבל מהם הצעת מחיר למתן שירותי ייעוץ. לדעת משרד מבקר המדינה, התנהלות זו פוגעת בכללי השוויון המתחייבים בחוק חובת המכרזים ובתקנותיו.

בנסיבות שבהן נבחר היועץ הארגוני עולה חשש כי הבחירה הושפעה מהיכרותו המוקדמת עם המנכ"ל.

היעדר דיווח תפוקות היועץ הארגוני

למרות פעילות שירותי הייעוץ במשך למעלה משנתיים, בעת הביקורת לא נמצאו דוחות מסכמים או מסמכים אחרים המצביעים על פעולותיו של היועץ, על תוצריו, על מסקנותיו ועל המלצותיו.

ההמלצות העיקריות

על שר הרווחה בהתייעצות עם שר הפנים, לפעול ללא דיחוי כדי להשלים ולמנות את חברי המועצה וכדי להסדיר את מינויָם של כלל חבריה; על המועצה להתכנס ולמלא את התפקידים המוטלים עליה בחוק.

על מועצת הרשות לבחון את הליך ההתקשרות של הרשות עם יועץ א'.

סיכום

הליקויים בהליך מינוי חברי המועצה ופעילותה הלוקה בחסרה פוגעים בהתנהלות הרשות ובפיקוח והבקרה עליה.

הרשות כגוף ציבורי מחויבת לשמור על כללי המינהל התקין, ובכלל זה לנהוג בשקיפות, בשוויון ובהגינות בשעה שהיא מתקשרת לצורך רכישת שירותים. הרשות בהיותה נאמן הציבור מחויבת גם לנהוג ביעילות ובחיסכון ולשמור על כספי הציבור.

משרד מבקר המדינה מעיר למנכ"ל הרשות ולרשות על האופן שבו התבצעו הליכי ההתקשרות עם יועץ א'. הביקורת הנוגעת להתקשרות הרשות עם יועץ א' מעלה ליקויים חמורים בהליך ההתקשרות, הפוגעים בעקרונות היסוד של כללי המינהל התקין ובסדרי הפיקוח והבקרה המתחייבים.