רקע כללי
במשרד החקלאות ופיתוח הכפר (להלן - משרד החקלאות או המשרד) מועסקים כ-1,740 עובדים. 579 מהם עובדים במשרד, והשאר עובדים ביחידות הסמך כדלקמן: 733 מהם עובדים במינהל המחקר החקלאי, 282 מהם - בשירותים הווטרינריים ובריאות המקנה ו-146 מהם - ביחידת שירות ההדרכה והמקצוע. תקציב המשרד לשנת 2014 היה כ-1.5 מיליארד ש"ח, והוצאות השכר לשנת 2014 היו כ-350 מיליון ש"ח.
אסור לעובד ציבור להימצא במצב שבו קיימת אפשרות של ניגוד עניינים, וזו מתעוררת לא פעם בעת שלשירות המדינה מגיע עובד מעיסוקים פרטיים או ציבוריים אחרים. משרד מבקר המדינה העיר בחומרה לגבי נושא זה כמה פעמים בעבר.
נציבות שירות המדינה (להלן - נש"ם) מתנה את העסקת המועמד בהתחייבותו בהסדר חתום למניעת ניגוד עניינים, אם נדרש. ההסדר כרוך בשיתוף פעולה מלא של המועמד, הן בעניין גילוי נאות על עיסוקיו הקודמים, והן בעניין התחייבותו להימנע בזמן עבודתו בשירות המדינה מפעילות שיש בה חשש לניגוד עניינים. לא יהיה אפשר להעסיק עובד במשרה פנויה לפני שהשלים היועץ המשפטי של המשרד הסדר זה ולפני שנש"ם הסכימה לכך.
פעולות הביקורת
בחודשים פברואר - ספטמבר 2015 בדק משרד מבקר המדינה כמה היבטים הנוגעים למינהל ולמשאבי אנוש במשרד. בבדיקה נבחנו הסדרת הטיפול בניגודי עניינים של עובדים, דיווחים חסרים של עובד, טיפול משמעתי בעובד, וליקויים בתהליך לאיוש משרות בכירות במשרד. הביקורת נעשתה במשרד החקלאות, בדיקות השלמה נעשו בנש"ם.
הליקויים העיקריים
הסדרת הטיפול בניגודי עניינים של עובדים
מאז מינה מנכ"ל המשרד באפריל 2006 צוות בראשות הסמנכ"לית הבכירה למינהל ומשאבי אנוש (להלן - הסמנכ"לית), שתפקידו לקבוע נוהל מפורט קבוע בנושא מניעת ניגוד עניינים, ועד מועד סיום הביקורת, ספטמבר 2015, לא נקבע נוהל ניגוד עניינים. עם זאת פורסם "נוהל הנחיות להגשת בקשות של עובדי משרד החקלאות ופיתוח הכפר לשירות, לתמיכה ולהקצאת גורמי ייצור שבתחום סמכות המשרד", המשלים להסדרי ניגוד העניינים.
עד אוגוסט 2015 טרם הגישו 119 עובדים שאלון ניגוד עניינים (להלן - שאלון), 258 שאלונים נמצאים בבדיקה.
הצהרתו של מנכ"ל המשרד היוצא מר רמי כהן בשאלון, שאותו מילא ועליו חתם באפריל 2013, לצורך בחינה של הסכם ניגוד עניינים והכנתו, לא הייתה מלאה. המנכ"ל לא דיווח על חברה פרטית פעילה (להלן - חברה א') שהחזיק ב-50% ממניותיה ושימש כמנהלה. בינואר 2016 שלח מנכ"ל המשרד היוצא למשרד מבקר המדינה עותק של הודעה לרשם החברות מיום 28.5.13 על העברת מניותיו בחברה א' לאדם אחר. על פי נתוני רשם החברות רק שנתיים וחצי מאוחר יותר - בסוף דצמבר 2015, הפסיק מנכ"ל המשרד לשעבר להחזיק במניות חברה א'.
משרד מבקר המדינה העלה כי בהיותו מנכ"ל המשרד, חתם מר רמי כהן על הסכם התקשרות עם חברה פרטית (להלן - חברה ב') שבה עבד בעבר . לא נמצאו כל אסמכתאות לכך שהמנכ"ל התייעץ עם היועץ המשפטי של המשרד כפי שהתחייב בהסדר ניגוד העניינים.
מנהל יחידת שירות ההדרכה והמקצוע החזיק במועד חתימתו על שאלון ב-50% ממניות חברה פרטית (להלן - חברה ג') ואף שימש כמנהלה, זאת בניגוד להצהרתו בשאלון.
דיווחים חסרים של עובד
אמרכל מחוז הנגב (להלן - האמרכל) של המשרד לא פירט בשאלון ראשון, שעליו חתם במרץ 2007, את החזקותיו במניות תאגידים, כנדרש בשאלון. תשובתו לדוח הביקורת הפנימית כי לא ידע שעליו לדווח למעסיק על פעילויותיו העסקיות, אינה עולה בקנה אחד עם הצהרתו החתומה בסוף השאלון הראשון לפיה כל המידע שמסר בו הוא מלא, נכון ואמתי.
פרט לחברות שעליהן הצהיר האמרכל בשאלון שני שמילא, קיימת חברה עסקית נוספת (להלן - חברה ד') שעליה לא הצהיר בשאלונים הראשון והשני, ובה הוא רשום כמנהל ומחזיק ב-45% מניות הנהלה וכן ב-45% מניות רגילות.
טיפול משמעתי בעובד
הימנעותו של סגן מנהל יחידת הפיקוח על הצומח והחי (להלן - יחידת הפיצו"ח) מלענות ליועץ המשפטי של המשרד פגעה בהכנת הסדר ניגוד עניינים עבורו, מה גם שהיה מודע למשמעויות של פעולותיו אלה היות וכבר נחקר פעמיים בנוגע לעבודה פרטית. כמו כן, מסר סגן המנהל מידע חלקי בלבד בשאלון, בעת שלכאורה היה קיים נגדו כאמור "חשש להתנהלות תוך כדי ניגוד עניינים".
הסמנכ"לית לא קיימה את המלצת אגף המשמעת לנזוף או להתרות בסגן מנהל יחידת הפיצו"ח, בהתאם לסעיף 31 לחוק שירות המדינה (משמעת), ורשמה לו הערה בלבד. כמו כן, לא נמצאו נימוקים להחלטתה של הסמנכ"לית לכך שהסתפקה בהערה לעובד.
ליקויים בתהליך לאיוש משרות בכירות במשרד
הוראות תקנון שירות המדינה (להלן - תקשי"ר) אינן מתייחסות לתפקידו של "משקיף" בוועדת בוחנים אלא ל"בוחן-יועץ".
מנהל האגף לדיג ולחקלאות מים לשעבר (להלן - מנהל אגף הדיג לשעבר) לא כלל במסמך נתוני המועמד מ-20.11.13 דיווח על ההליך המשמעתי שהתקיים בעניינו בעבר ועל תוצאותיו. היעדר דיווח זה לא הובא לידיעת חברי ועדת הבוחנים.
ההמלצות העיקריות
על המשרד לבחון את הצהרתו החסרה של המנכ"ל היוצא בעניין החברה הנוספת ואת השפעת ניגוד העניינים ככל שימצא לגבי המשרה שמילא, ובמידת הצורך להעביר את הממצאים לנש"ם, כדי שתבחן אם יש צורך לנקוט צעדים נגדו.
על המשרד לבחון דרכים שימנעו מעובדים למסור בשאלוני ניגוד העניינים דיווחים שאינם מלאים בעתיד, כמו כן על נש"ם לנקוט צעדים נגד עובדים שמסרו דיווחים שאינם מלאים בשאלונים.
על נש"ם להחיש את הבדיקה בעניינו של האמרכל ולחקור ביסודיות את עסקיו, כדי לוודא שדיווחיו נכונים ושלמים, דבר שלא נעשה עד כה. כמו כן, על אגף חקירות משמעת בנש"ם לקבוע כיצד יש לטפל בתלונה האחרונה שהוגשה בעניינו ולטפל בה על פי סמכויותיו.
מן הראוי שנש"ם תשנה את הוראות התקשי"ר לגבי הרכב הוועדה לקיצור פרק זמן, כדי שתישמר אי-התלות בין חבריה.
על נש"ם לבחון את הצורך להבהיר למשרדים את ההוראות לגבי בוחן-יועץ ולעקוב אחר אכיפת הכללים בנושא.
סיכום
משרד החקלאות מעסיק כ-1,740 עובדים, שעלות העסקתם הסתכמה בשנת 2014 בכ-350 מיליון ש"ח. הביקורת העלתה ליקויים, חלקם חמורים, באופן שבו טיפל משרד החקלאות בניגודי עניינים של עובדים בכירים.
על המשרד לתקן את הליקויים שהועלו בדוח זה, למנוע את הישנותם וליישם את ההמלצות. בין היתר עליו לבחון את הצהרתו החסרה של המנכ"ל היוצא מר רמי כהן בעניין החברה הנוספת שבה החזיק במניות, לבחון את ההשפעה שהייתה להחזקה זו על המשרה שמילא ולקבוע דרכי טיפול במקרים שבהם מתגלה לאחר איוש משרה כי המידע שנמסר אינו מלא. לגבי נש"ם, עליה לקבוע הוראות שימנעו מקרים כאלה בעתיד; לפעול נגד העובדים שמסרו דיווחים חלקיים בשאלוני ניגוד העניינים ושהפרטים שמילאו בשאלונים אינם עולים בקנה אחד עם הצהרותיהם; לבדוק באופן בלתי תלוי את עסקיו של האמרכל, כדי לוודא שדיווחיו נכונים ושלמים ופעולותיו בכל הנוגע לעסקיו הפרטיים נעשו על פי הסדר ניגוד העניינים שנקבע לו; ולשנות את הוראות התקשי"ר לגבי הרכב הוועדה לקיצור פרק זמן, כדי שתישמר אי-התלות בין חבריה.
נוכח חומרת הממצאים, הליקויים הנמשכים שנים והסחבת בטיפול במקרים שתוארו, שפוגעים במינהל התקין ובאמון הציבור במשרד החקלאות, מן הראוי שמשרד החקלאות ונש"ם יעשו, כל אחד בתחומי אחריותו, בדק בית יסודי בנושאים שהועלו בדוח. נוסף על כך, על משרד החקלאות למסד בנהלים את כל ההיבטים הנדרשים בענייני כוח האדם ולאכוף את הנהלים בנחישות.