לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור
הגעת לתוכן כרטיסייה על מנת להמשיך בנייוט דלג עם החיצים למטה ולמעלה
מסגרת פרסום:
תאריך הפרסום:
סוג הפרסום:
ארנונה; תנאי העסקה; ניגוד עניינים; מינהל תקין; גבייה

תקציר

תקציר

רקע כללי

בינואר ובאוגוסט 1975 הוציא מפקד כוחות צה"ל ברמת הגולן צו בדבר כינון מועצות מקומיות בחמישה יישובים: מג'דל שמס, בוקעאתה, מסעדה, עין קיניא ור'ג'ר. בדצמבר 1981 חוקקה הכנסת את חוק רמת הגולן, התשמ"ב-1981, הקובע כי המשפט, השיפוט והמינהל של המדינה יחולו בשטח רמת הגולן. באותו החודש פרסם שר הפנים חמישה צווים, אשר לפיהם כוננו בחמשת היישובים האמורים מועצות מקומיות על פי צו המועצות המקומיות (ב), התשי"ג-1953. תושבי יישובים אלה נמנים עם בני העדה הדרוזית, למעט תושבי ר'ג'ר, שהם בני העדה העלווית.

לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בסוף 2017 מנתה אוכלוסיית המועצות הדרוזיות ברמת הגולן 23,007 נפש, לפי החלוקה הבאה: במג'דל שמס 10,930 נפש, בבוקעאתה 6,452 נפש, במסעדה 3,592 נפש ובעין קיניא 2,033 נפש. המועצה המקומית מג'דל שמס מדורגת באשכול 3 בדירוג החברתי-כלכלי של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, ושלוש המועצות האחרות - באשכול 2. שטח השיפוט של מג'דל שמס הוא 15,785 דונם, של בוקעאתה - 19,500 דונם, של מסעדה - 12,300 דונם ושל עין קיניא - 5,650 דונם. 

במועד הביקורת כיהנו בארבעת היישובים ראשי מועצות שמינה שר הפנים בינואר 2018 כלהלן: במג'דל שמס מר שי וינר, בעין קיניא מר דני רוטשטיין, במסעדה מר יוסי ברון ובבוקעאתה מר יהודה כהן. כהונתם הוגבלה עד אוקטובר 2018, מועד קיום הבחירות לרשויות המקומיות.

בבחירות לכלל הרשויות המקומיות בארץ באוקטובר 2018 נבחר במג'דל שמס מר דולן אבו סאלח כראש המועצה, ובעין קיניא נבחר מר ואיל מוגרבי. בבחירות למועצות אלו השתתף מיעוט קטן של כ-3% מבעלי זכות הבחירה; בבוקעאתה מונה מר עבאס אבו עואד לראש המועצה ללא בחירות, מאחר שהיה מועמד יחיד. במסעדה כל הסיעות שהגישו מועמדותן חזרו בהן יומיים לפני יום הבחירות, ולא התקיימו בה בחירות כלל, ובינואר 2019 מינה שר הפנים את מר אליהו זיגדון לראש המועצה.

פעולות הביקורת

בחודשים יוני 2018 - אוקטובר 2018 בדק משרד מבקר המדינה היבטים בהתנהלותן של ארבע מועצות מקומיות דרוזיות ברמת הגולן: מג'דל שמס, בוקעאתה, מסעדה ועין קיניא (להלן - המועצות המקומיות או המועצות שנבדקו). הבדיקה התמקדה בנושאים ניהול כוח אדם והטלת ארנונה כללית וגבייתה. בדיקות השלמה נעשו במשרד הפנים - במשרד הראשי ובמחוז הצפון של המשרד, ובוועדה המקומית לתכנון ולבנייה מעלה חרמון.

הליקויים העיקריים

היבטים בניהול כוח אדם

המבנה הארגוני של המועצות המקומיות

למועצות המקומיות מג'דל שמס, בוקעאתה, מסעדה ועין קיניא אין מבנה ארגוני מעודכן ומפורט, הכולל הגדרת תפקידים ותחומי אחריות. למועצות המקומיות בוקעאתה ועין קיניא מבנה ארגוני ישן, ולא נמצאו בהן מסמכים המצביעים על כך כי הן בחנו את עדכונו והתאמתו לצורכיהן. המועצות המקומיות מג'דל שמס ומסעדה שכרו את שירותיה של חברת ייעוץ ארגוני, אך לא בחנו את מסקנות עבודתה ואת ההמלצות ולא פעלו ליישם את המסקנות וההמלצות בהתאם לצורכיהן. במג'דל שמס נמסרה העבודה לחברת הייעוץ ללא הליך תחרותי, לרבות קבלת הצעות מחיר מכמה חברות לשם הבחירה באחת מהן.

המועצות המקומיות עין קיניא, מג'דל שמס ובוקעאתה הטילו על חלק מעובדיהן לאורך השנים תפקידים אחרים נוסף על תפקידיהם, מקצתם תפקידים מרכזיים. ריבוי התפקידים גרם לפגיעה במילוי כל אחד מהם, לעומס יתר ואף עלול לפגוע בזכויות העובדים.

העסקת עובדים במועצות המקומיות

קבלת עובדים ללא מכרז

המועצות המקומיות מג'דל שמס ועין קיניא: שתי המועצות נהגו לאייש משרות ללא קיום מכרז כדין. כך לדוגמה, במועצה המקומית מג'דל שמס החלה אחותו של ראש המועצה לשמש כמנהלת משאבי האנוש במועצה, נוסף על תפקידיה האחרים בה, ללא מכרז או הוצאת כתב מינוי, אף שלא עמדה בתנאי הסף לתפקיד, ומנהלת לשכת ראש המועצה מונתה ללא מכרז גם ליועצת לקידום מעמד האישה; במועצה המקומית עין קיניא מועסק פסיכולוג חינוכי ללא קיום מכרז כנדרש ובתקופת העסקתו אף הוגדל היקף משרתו מ-25% ל-75%. 

העסקה באמצעות ממלאי מקום 

המועצה המקומית בוקעאתה: המועצה נוהגת להעסיק ממלאי מקום, חלקם בתפקידי ניהול מרכזיים, באופן שאינו עולה בקנה אחד עם נוהל קבלת עובדים והנחיות משרד הפנים: ללא קבלת כל האישורים הנדרשים להעסקה במילוי מקום, לתקופה ארוכה הרבה יותר מן המותר ובלי לפעול לאיוש המשרות כדין. כך לדוגמה, מאוישים בממלאי מקום תפקיד הגזבר מספטמבר 2012; תפקיד חשב השכר ממאי 2018; ותפקיד מנהלת מחלקת הרווחה מזה כשש שנים.

העסקת מקורבים וחשש לניגוד עניינים

העסקת קרובי משפחה נפוצה מאוד במועצות שנבדקו. במועצות המקומיות מסעדה ועין קיניא מדובר על כרבע מהעובדים (22 מ-97 עובדים במסעדה ו-8 מ-37 עובדים בעין קיניא), במג'דל שמס - קרוב למחציתם (70 מ-146 עובדים) ובבוקעאתה כשני שלישים מהם (65 מ-99 עובדים). המועצות לא הקפידו שהעובדים ימלאו שאלון ניגוד עניינים, ועל כן לא נבחן החשש לניגוד עניינים בהעסקתם, כמחויב בהתאם לדין.

המועצה המקומית מג'דל שמס

מנהלת משאבי האנוש במועצה: ביוני 2016 החלה אחותו של ראש המועצה לשמש לבקשתו, בין יתר תפקידיה, גם מנהלת משאבי האנוש במועצה. ראש המועצה לא דיווח למועצה וליועץ המשפטי על קרבת המשפחה בינו לבין העובדת ולפיכך המועצה לא פעלה למניעת החשש לניגוד עניינים ביניהם ולא פנתה לוועדת השירות כמתחייב. במהלך כהונת ראש המועצה הוגדל היקף משרתה ל-125%, והיא אף זכתה לתוספת תפקידים והטבות שכר, מקצתם בהמלצתו או לבקשתו הישירה. 

המועצה המקומית בוקעאתה

עוזרת הגזבר ומנהלת לשכת ראש המועצה: עוזרת הגזבר היא אחותו של המזכיר ומ"מ הגזבר וגם גיסתו של ראש המועצה הקודם, שבמהלך כהונתו מינה אותה לתפקידים נוספים. על פי מסמכי המועצה היא מילאה במקביל גם את תפקיד מנהלת לשכת ראש המועצה.

למרות קרבת המשפחה בין עוזרת הגזבר לבין המזכיר ומ"מ הגזבר ולבין ראש המועצה הקודם, המועצה לא פעלה למניעת החשש לניגוד עניינים. רק בעקבות תלונה שהוגשה למשרד הפנים הגישה המועצה באוקטובר 2014 בקשה לוועדת השירות לדיון וקבלת החלטה בנוגע להעסקת העובדת, וצירפה לה הצעה להסדר ניגוד העניינים מטעם היועץ המשפטי דאז של המועצה. בטופס הבקשה לא צוינה העסקתה כמנהלת לשכת ראש המועצה נוסף על תפקידה כעוזרת הגזבר.

בהחלטתה מינואר 2015 אישרה ועדת השירות את המשך העסקתה של עוזרת הגזבר ברשות, ובלבד שתועבר לתפקיד אחר במועצה, שבו לא תתקיים כפיפות ישירה בינה לבין אחיה, ובכפוף לחתימת הקרובים על הסדר למניעת ניגוד עניינים. עוד החליטה כי אם לא יימצא לעובדת תפקיד חלופי תוך חצי שנה, יש להביא בשנית את הבקשה להכרעתה. למרות ההחלטה המועצה לא העבירה את עוזרת הגזבר לתפקיד אחר ולא נערך הסדר ניגוד עניינים, והמועצה אף לא פנתה לוועדת השירות לאחר חצי שנה בהתאם לקביעת הוועדה.

מינוי נציג המועצה בוועדה לתכנון ולבנייה: במאי 2018 מינתה המועצה את אחיו של מ"מ הגזבר הנוכחי כנציג המועצה מקרב הציבור בוועדה המקומית לתכנון ולבנייה מעלה חרמון. עם קבלת מידע בדבר הרשעתו בעבירות בנייה המינוי בוטל ומונה נציג אחר לוועדה במקומו.

מינוי מנכ"ל המועצה: בינואר 2018, עם תחילת כהונתו של ראש המועצה הממונה, התקשרה המועצה עם רואה חשבון שראש המועצה הכיר מעבודתו הקודמת, לשם קבלת שירותי ייעוץ פיננסי (להלן - היועץ הפיננסי). במאי אותה שנה החלו המועצה והעומד בראשה לפעול למינוי היועץ הפיננסי למנכ"ל המועצה במקום המזכיר שפוטר, ופנו בעניין זה למשרד הפנים. לפנייתם לא צירפו הסברים מפורטים כנדרש, ולא היה בה כדי להמחיש צורך ברור באיוש משרה בכירה חדשה זו בתקופת בחירות. על אף זאת אישר הממונה על המחוז את נחיצות איוש משרת המנכ"ל. ביוני 2018 אישרה ועדת כשירות למינוי מנכ"ל את כשירותו של היועץ הפיננסי לתפקיד. יצוין כי בישיבת המועצה שבה נבחרו נציגיה לוועדת הכשירות השתתף גם המנכ"ל המיועד, על אף העניין האישי שהיה לו בהחלטת הוועדה. נוסף על כך, יו"ר ועדת הכשירות היה ראש המועצה הממונה; לפני המועצה לא הונחה חוות דעת משפטית בדבר כשירותו לכהן בוועדה בשל חשש לניגוד עניינים נוכח ההיכרות המוקדמת בינו לבין היועץ הפיננסי וכן בדבר התאמת הליך המינוי להנחיות לגבי מינויים בתקופת בחירות.

התקשרות עם היועץ המשפטי: בפברואר 2018 התכנסה במשרד הפנים ועדה לבחירת עורך דין שייצג את המועצה המקומית בוקעאתה בעתירה מינהלית שהוגשה נגדה בעקבות מכרז לבחירת יועץ משפטי. חברי הוועדה היו מ"מ הגזבר הנוכחי, המזכיר ומ"מ הגזבר הקודם ושני נציגי הלשכה המשפטית במשרד הפנים. ראש המועצה הממונה השתתף בוועדה כמשקיף. הוועדה החליטה לבחור בהצעת עו"ד א', שהייתה הזולה ביותר, "בכפוף לבחינת חשש לניגוד עניינים". ראש המועצה הממונה לא הצהיר על היכרותו המוקדמת עם עו"ד א', ולא נמצאו במועצה מסמכים המלמדים כי נבחן החשש לניגוד עניינים.

אף שהוועדה בחרה בעו"ד א' לייצוג המועצה בעתירה המינהלית בלבד, המועצה התקשרה עימו בפברואר 2018 בהסכם למתן שירותים משפטיים כוללים. 

לאחר ביטול המכרז לבחירת יועץ משפטי למועצה, פרסמה המועצה מכרז חדש לאיוש התפקיד וביולי 2018 נערכה ישיבה של ועדת איתור מקצועית, שהשתתף בה מנכ"ל המועצה שרק נבחר. הוועדה המליצה בפני ראש המועצה הממונה על עו"ד א' לתפקיד, אף שהצעתו הייתה היקרה ביותר ומשרדו רחוק משמעותית מהמועצה. המועצה לא פנתה ללשכה המשפטית של משרד הפנים לקבלת הנחיות למניעת חשש לניגוד עניינים בהליך המכרזי למינוי היועץ המשפטי, על רקע היכרותם המוקדמת ועבודתם המשותפת בעבר של ראש המועצה הממונה, המנכ"ל ועו"ד א'. 

סדרי עבודה וארגון ענייני עובדים

ניהול תיקים אישיים של העובדים: תיקיהם האישיים של עובדי ארבע המועצות המקומיות שנבדקו אינם מנוהלים כנדרש, וחסרים בהם מסמכים מהותיים. נוסף על כך לא מולאו טופסי הערכת עובד. בחלק מהתיקים שנבדקו לא נמצאו שאלון קבלת עובד, אישור כשירות רפואית לתפקיד והתחייבות על שמירת סודיות, וגם לא טופסי הצהרה על קרבת משפחה לעובדים אחרים ברשות. בחלק מהמקרים לא נמצאו מסמכים בדבר תנאי העסקה, קידום בתפקיד או בדרגה ודוחות נוכחות.

דיווח על נוכחות עובדים: המועצות המקומיות מג'דל שמס ועין קיניא איפשרו לחלק מהעובדים לא להחתים כרטיס נוכחות או להחתימו באופן חלקי או ידני, ושילמו להם שכר מלא. במועצה המקומית מג'דל שמס מהנדס המועצה לא החתים כרטיס נוכחות, ורק במועד הביקורת החל להחתים כרטיס לסירוגין; הגזבר החתים כרטיס באופן חלקי בלבד. במועצה המקומית עין קיניא שני מנהלי מחלקות לא החתימו כרטיס נוכחות. 

אישור עבודה פרטית: במועצות המקומיות מג'דל שמס ומסעדה חלק מבעלי המשרות הסטטוטוריות המועסקים בחוזים אישיים עובדים בעבודה פרטית נוספת, והמועצות לא הסדירו זאת כדין. במועצת מג'דל שמס מהנדס המועצה עוסק גם בשמאות מקרקעין, ולגזבר יש משרד רואי חשבון עצמאי. מהנדס מועצת מסעדה מחזיק גם משרד פרטי למתן שירותים הנדסיים ושירותי מדידות.

הטלת ארנונה כללית וגבייתה

חיוב נכסים בארנונה בניגוד לדין

חיוב עסקים: המועצות המקומיות בוקעאתה ומסעדה הטילו על עסקים בתחומן ארנונה בתעריף נמוך מהסכומים המזעריים שנקבעו בתקנות ההסדרים, ולכן הפסידו בשנים 2016 עד 2018 סכומים שהסתכמו בעשרות אלפי ש"ח.

המועצה המקומית מג'דל שמס לא חייבה שני עסקים הפועלים בתחומה בארנונה שהסתכמה בשנת 2018 בכ-30,000 ש"ח.

חיוב אדמות בניין: המועצות המקומיות מסעדה, בוקעאתה ועין קיניא הטילו ארנונה על מגרשים המיועדים לבנייה ועל אדמות בור אף שקרקעות אלה פטורות מתשלום ארנונה על פי חוק.

ביצוע סקרי נכסים

המועצה המקומית מג'דל שמס: המועצה התקשרה לביצוע סקר נכסים עם מודד, אף שהוא לא המציא את המסמכים שדרשה במכרז בנוגע לניסיון מקצועי. בספטמבר 2014, כחודש לאחר בחירתו, הוא חתם על מסמך שבו התחייב לבצע סקר נכסים לכלל מבני המגורים והעסקים בתחום המועצה ובאזור התעשייה תמורת 625,000 ש"ח - מסמך המבטא הגדלה של היקף ההתקשרות לעומת המכרז בכ-135%, בלא פרסום מכרז חדש כנדרש. ראש המועצה והגזבר לא חתמו על המסמך האמור ולא הוטבעה עליו חותמת המועצה כנדרש. המועצה לא חתמה עם המודד על הסכם חדש להגדלת היקף ההתקשרות שיעגן את החובות והזכויות של הצדדים.

המועצה המקומית עין קיניא: באוקטובר 2014 חתמה המועצה עם חברה על הסכם לביצוע סקר נכסים ומדידות לכלל הנכסים שבתחומה, בעלות כוללת של 229,000 ש"ח. הסקר הסתיים במרץ 2017, ובעקבותיו נוספו לצורך חיוב בארנונה כ-49,000 מ"ר. עד מועד סיום הביקורת, אוקטובר 2018, לא יישמה המועצה את תוצאות הסקר ולא חייבה בארנונה את השטחים הנוספים. כתוצאה מכך הסתכמו הפסדיה בכ-2 מיליון ש"ח ב-2017 ו-2018.

המועצה המקומית מג'דל שמס - התקשרות עם חברת גבייה

המועצה המקומית מג'דל שמס התקשרה בנובמבר 2013 עם חברת גבייה לביצוע פעולות אכיפה וגבייה נגד חייבים בארנונה ולקריאת מוני חשמל. במועד הביקורת (אוקטובר 2018), בחלוף חמש שנים מתחילת ההתקשרות, המועצה עדיין לא מינתה ועדה שתבדוק אם עובדי מחלקת הגבייה הורשעו בעבירות פליליות או נמצאים במצב של ניגוד עניינים. היא אף לא ביצעה בקרה ופיקוח על עבודת החברה כנדרש בהוראות משרד הפנים.

השגות ועררים על חיוב בארנונה

המועצה המקומית מג'דל שמס: ב-2015 ו-2016 הוגשו למועצה 1,326 השגות בעקבות סקר הנכסים שביצעה. המועצה לא עשתה רישום מרוכז של ההשגות שהוגשו לה, לרבות מועד ההגשה, העילות להשגה ומועד תשובת מנהל הארנונה.

המועצה העבירה לטיפול המודד את ההשגות שהוגשו, וגזבר המועצה, שמשמש מנהל הארנונה, לא היה מעורב כלל בטיפול בהן - בניגוד להוראות חוק הערר שלפיהן מנהל הארנונה הוא הגורם המוסמך לכך.

על פי החלטת המודד, הקטינה מחלקת הגבייה שלא כדין חיובי ארנונה לכמה תושבים בנימוק שנכסיהם ריקים בחלקם. מנהל הארנונה לא קיים בקרה ופיקוח על עבודת המודד.

המועצות המקומיות עין קיניא ובוקעאתה: שתי המועצות השיבו למשיגים באיחור רב מהמועד שנקבע בתקנות הערר: במקום 60 יום, זמן התגובה של מועצת עין קיניא היה 75 עד כ-300 יום ושל מועצת בוקעאתה - 90 עד 300 יום.

גבייה ופיגורים

ברשויות המקומיות שנבדקו שיעורי הגבייה מכלל הסכומים שעמדו לגבייה בניכוי הנחות ופטורים בשנים 2016 ו-2017 היו נמוכים מאוד. עקב כך יתרות הפיגורים שצברו החייבים גדלו באופן משמעותי. המועצות לא מיצו את הליכי האכיפה שהחלו במטרה לגבות את החובות ולהגדיל את הכנסותיהן העצמיות.

ההמלצות העיקריות

על המועצות המקומיות לפעול בהקדם לקביעת מבנה ארגוני והגדרת תפקידים התואמים את צורכיהן.

על המועצות המקומיות מג'דל שמס ועין קיניא לפעול ללא דיחוי להוצאת מכרזים לאיוש משרות בהתאם לדין.

על המועצה המקומית בוקעאתה להסדיר את העסקתם של ממלאי מקום: הגזבר, חשב השכר ומנהלת מחלקת הרווחה, ולפעול לאלתר לפרסום מכרזים חדשים לאיוש המשרות האמורות כדין.

על המועצות המקומיות מג'דל שמס ובוקעאתה לתת את דעתן לעניין החשש לניגוד עניינים בהעסקת מקורבים: מנהלת משאבי האנוש במג'דל שמס והמנכ"ל והיועץ המשפטי בבוקעאתה, כדי שמקרים כגון אלה לא יישנו בעתיד. כן עליהן לפעול להסדרת החשש לניגוד עניינים בהעסקת העובדים שלהן, לרבות פנייה לוועדת השירות.

על המועצות המקומיות להקפיד שבתיקים האישיים של עובדיהן יהיו נתונים מלאים ומהימנים לצורך ניהול ענייניהם. כן עליהן לעמוד על כך שהעובדים ימציאו להן את כל המסמכים הדרושים.

על המועצות המקומיות מג'דל שמס ועין קיניא לוודא כי עובדיהן יקיימו את הוראות הדין בנוגע להחתמת כרטיס נוכחות ולנקוט צעדים נגד עובדים שאינם מקיימים הוראות אלה, לרבות מתן התראות ופתיחה בהליכים משמעתיים, ולהפחית משכרם בגין שעות היעדרות מעבודה.

על המועצות המקומיות מג'דל שמס ומסעדה לפעול להסדרת העסקתם של בעלי המשרות הסטטוטוריות העובדים בעבודה פרטית נוספת.

על משרד הפנים כמאסדר של הרשויות המקומיות לתת את דעתו לממצאים החמורים שהועלו בדוח זה ולפעול בהתאם לאחריותו ולסמכותו מול הרשויות בנושאים אלה: איוש משרות באמצעות פרסום מכרזים; העסקה על ידי ממלאי מקום או תוך חשש לניגוד עניינים או שניהם יחד; ונוכחות עובדים ועבודה פרטית נוספת של עובדים בכירים. כן עליו לבחון את התנהלות המועצות המקומיות ולשקול את האמצעים העומדים לרשותו על פי דין, לרבות חיוב אישי כנגד האחראים.

על המועצות המקומיות שנבדקו להטיל ארנונה על הנכסים שבתחומן בהתאם לתקנות ההסדרים ולצווי המיסים השנתיים שלהן.

על המועצה המקומית מג'דל שמס להקפיד לפרסם מכרזים לביצוע עבודות כדין ולוודא שהזוכים יעמדו בתנאי הסף שקבעה, ולעגן את ההתקשרויות עימם בהסכמים בכתב. על המועצה לבחון את התקשרותה עם המודד ולהפיק לקחים ממנה וליישמם לגבי יתר התקשרויותיה עם קבלנים.

על המועצה המקומית עין קיניא ליישם את תוצאות סקר הנכסים שביצעה ב-2014, ולחייב את המחזיקים בנכסים לפי המדידות המעודכנות כדי להגדיל את הכנסותיה בסכום ניכר.

על המועצות המקומיות מג'דל שמס, בוקעאתה ועין קיניא להשיב להשגות על חיובי ארנונה בפרק הזמן שנקבע בחוק, ולמסור אותן כדין לטיפול מנהל הארנונה, שהוא הגורם המוסמך לכך.

על המועצות המקומיות לנקוט נגד החייבים בתשלומי ארנונה את כל האמצעים שהחוק מעמיד לרשותן כדי להגדיל את הכנסותיהן העצמיות ולהקטין את תלותן בקופה הציבורית. 

על משרד הפנים, כמאסדר של הרשויות, לפעול בהתאם לאחריותו ולסמכותו בכל הנוגע להטלת ארנונה ולגבייתה ולחייב את הרשויות לפעול בהתאם לחוק ולתקנות.

סיכום

ממצאי הביקורת מצביעים על תמונת מצב עגומה ועל כשלים רבים וליקויים חמורים ומהותיים במועצות המקומיות מג'דל שמס, בוקעאתה, מסעדה ועין קיניא בנושאי ניהול כוח האדם והטלת ארנונה כללית וגבייתה. התנהלותן היא בבחינת איש הישר בעיניו יעשה.

המועצות המקומיות לא בחנו את המבנה הארגוני שלהן ואת מידת התאמתו לצורכיהן, וחלקן אף לא בחנו את המלצות חברת הייעוץ הארגוני ששכרו ולא פעלו ליישמן. משרות אוישו בהליכים בלתי תקינים - באמצעות ממלאי מקום לתקופות ממושכות, ללא מכרז ותוך העסקת מקורבים בתפקידים בכירים וללא קביעת הסדרים למניעת ניגודי עניינים. הועלו ליקויים בניהול התיקים האישיים של העובדים ובבקרה על נוכחות עובדים, חלקם בכירים, והועלה שבכירים עסקו בעבודה פרטית נוספת שלא כדין.

הועלו ליקויים בתפקוד ארבע המועצות המקומיות בנושא ארנונה וגבייתה - בין היתר בסיווג הנכסים, בחיובם בתעריפים נמוכים מהנדרש, בהיקף גבייה נמוך, באופן העבודה עם חברת גבייה ובהתנהלות סביב סקרי נכסים.

שיעורי הגבייה הנמוכים של הארנונה מלמדים כי המועצות לא מילאו את חובתן על פי הדין ומצביעים על אוזלת ידן בנקיטת מלוא האמצעים העומדים לרשותן נגד החייבים, והתוצאה היא פגיעה בסמכותן וכרסום בכוח ההרתעה שלהן כלפי החייבים וכלפי כלל התושבים והפסד כספי ניכר.

על ארבע המועצות המקומיות שנבדקו, לרבות העומדים בראשן ושומרי הסף שלהן - המנכ"ל או המזכיר, הגזבר, היועץ המשפטי והמבקר - המשמשים נאמני ציבור, לפעול בהתאם לאחריותם ולסמכותם לתיקון הליקויים שהועלו בדוח זה, להפיק את הלקחים הנדרשים כדי שלא יישנו. 

על משרד הפנים לבחון את הממצאים החמורים שעלו בדוח זה ולשקול הפעלת כל האמצעים העומדים לרשותו לתיקון הכשלים בתפקוד המועצות, לרבות חיוב אישי כנגד האחראים, כדי להבטיח את קיום החוק ולהגביר את הפיקוח והבקרה באמצעות המחוז.