לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור
הגעת לתוכן כרטיסייה על מנת להמשיך בנייוט דלג עם החיצים למטה ולמעלה
מסגרת פרסום:
תאריך הפרסום:
סוג הפרסום:
מינהל תקין; מכרזים; נסיעות לחו"ל; היתרי בנייה

תקציר

תקציר

רקע כללי

מרכז הירידים והקונגרסים בישראל בע"מ (להלן - מרכז הירידים או התאגיד) הוא תאגיד עירוני בבעלות מלאה של עיריית תל אביב-יפו (להלן - גם העירייה), המחזיק והמתפעל שטח גדול המיועד לקיום כנסים, תערוכות, ירידים, בחינות, מופעים ואירועים ישראליים ובין-לאומיים. מדי שנה בשנה מתקיימים במקום מאות אירועים, ומבקרים בהם יותר מ-2.5 מיליון בני אדם.

פעולות הביקורת

בעקבות תלונות שהתקבלו במשרד מבקר המדינה, בדק המשרד בחודשים אפריל-אוגוסט 2018 את פעולות מרכז הירידים, בעיקר בין ינואר 2016 ליוני 2018, בנושאים שעלו בתלונות אלה ובנושאים אחרים: הפעלת ביתן 2, השכרת מתחם, המצב הכספי של התאגיד, הוצאות לשכר עבודה, התקשרות עם יועצים, נסיעות לחו"ל ואירוח כנסים בין-לאומיים. הבדיקה נעשתה במרכז הירידים. בדיקת השלמה נעשתה בעיריית תל אביב-יפו.

הליקויים העיקריים

פגמים בתכנון ביתן 2 ובהשכרת חלקו לחללי עבודה

התכנון המקורי של ביתן 2 במרכז הירידים, שנחנך במאי 2015, לקה בחסר: לא הובאו בחשבון הבעיות שייווצרו בגלל גובהו של המבנה; ולא תוכננו הייעודים של החללים שלא הושלמו במועד חניכתו. 

באפריל 2016 שכרה חברה א' ממרכז הירידים שתי קומות בביתן 2 ששטחן הכולל כ-2,300 מ"ר, והפכה אותן לחללי עבודה משותפים, בניגוד להוראות תוכנית המתאר המפורטת החלה על שטח הביתן והיתר הבנייה שניתן על פיה, שקובעים כי אפשר לבנות משרדים רק בתנאי שישמשו לצורך התערוכות; לא הוגשה בקשה לשימוש חורג.

שתי הקומות האמורות הושכרו לחברה א' לעשר שנים בלא פרסום מכרז פומבי. 

פגמים בהשכרת מתחם (לשעבר גן אירועים)

באוקטובר 2017 חתם מרכז הירידים עם חברה א' על הסכם התקשרות לחמש שנים להשכרת מתחם ששימש בעבר גן אירועים, לצורך הקמת חללי עבודה משותפים, בניגוד להוראות תוכנית המתאר המפורטת והיתר הבנייה החלים על החלקה, שאינם מתירים שימוש כזה. 

ועדת המכרזים של מרכז הירידים לא דנה באיכות הצעתה של חברה א' ולא העניקה לה ניקוד איכות, כנדרש; בתיבת המכרזים לא הוצג אומדן שכירות; חוות דעת השמאי, שנערכה בדיעבד, לאחר קבלת ההצעות למכרז, תמחרה את השכרת המקום לפי הפעלת אולמות אירועים, ולא לפי הפעילות שהציעה חברה א'; בחוות הדעת לא מבואר כיצד קבע השמאי את הסכום המוערך.

מעבר מרווח שנתי לגירעון שנתי

התאגיד סיים את פעילותו ב-2014 וב-2015 ברווח כספי, ואילו השנים 2016 ו-2017 הסתיימו בגירעונות כספיים. ההוצאות השנתיות של התאגיד גדלו בשנים האחרונות, בין היתר בגין הפעלת ביתן 2, שהוסיפה להוצאות יותר מ-13.8 מיליון ש"ח; ההוצאות השנתיות בגין שכר העבודה של עובדי מכירות ושיווק גדלו בכ-23% משנת 2014 לשנת 2017; ההוצאות על נסיעות לחו"ל גדלו באותן שנים מ-47,000 ש"ח בשנת 2014 ל-207,000 ש"ח בשנת 2017. לעומת זאת הכנסות התאגיד גדלו באופן מזערי (1%) מ-2015 ל-2017. ההכנסות מתערוכות בארגון עצמי קטנו באופן משמעותי ב-2017 (7.4 מיליון ש"ח) לעומת 2015 (15.4 מיליון ש"ח).

העלאות שכר לא מוסברות ותוספות בגין שעות נוספות גלובליות

בדיקה מדגמית של משכורותיהן של שלוש עובדות העלתה כי שכרן הועלה בשיעורים גבוהים, ולא נמצאו בתיקיהן האישיים מסמכים המסבירים את הסיבות להעלאה ואת שיעורה; התאגיד נהג לשלם לחלק מעובדיו בגין שעות נוספות גלובליות מתחילת עבודתם, בלא שבדק אם הם אכן עובדים מעבר למשרתם, זאת בניגוד להנחיות המחייבות.

שימוש בתוצרי יועצים

בשנת 2016 נעזר התאגיד בשירותיהם של שמונה יועצים בלבד, ואילו בשנת 2017 נעזר ב-17 יועצים. הוצאותיו עבור יועצים בשנת 2017 היו 756,887 ש"ח, לעומת הוצאותיו ב-2016 - 572,504 ש"ח. 

התאגיד שכר שני יועצים לשם הכנת שילוט הכוונה בכל רחבי היריד, לרבות מספור ביתנים ושילוט פנימי בהם, ושילם להם יותר מ-160,000 ש"ח, אך השתמש בתוצרי עבודתם באופן חלקי ובאיחור.

נסיעות לחו"ל - ליקויים בתכנון ובאישור 

מינואר 2016 עד יוני 2018 השתתפו 19 ממנהלי התאגיד ועובדיו (לרבות יו"ר הדירקטוריון וחברת הדירקטוריון) ב-22 נסיעות לחו"ל לצורך השתתפות ב-28 כנסים. הוצאות התאגיד על נסיעות לחו"ל הסתכמו בתקופה האמורה בכ-500,000 ש"ח.

בחלק ניכר מהבקשות לנסיעות לחו"ל לא נכתבו נימוקים לאישור הנסיעה, ובבקשות אחרות נכתבו נימוקים כלליים; במסמכי התאגיד לא נמצא כי התקיימו דיונים על מידת נחיצותה של כל נסיעה.

טיפול לקוי באירוח כנסים בין-לאומיים

אף שאירוח כנסים בין-לאומיים הוא מיעדיו המרכזיים של מרכז הירידים, התקיימו בו בשנים 2016 ו-2017 רק תשעה כנסים כאלה. עד סוף שנת 2016 התאגיד לא השקיע כסף בקידום פעילות בין-לאומית. בשנת 2017 היה תקציבו למטרה זו מיליון ש"ח, אך ההוצאות בפועל הסתכמו ב-334,000 ש"ח בלבד. ב-2018 היה התקציב בסעיף זה 1.3 מיליון ש"ח, וההוצאות בפועל הסתכמו ב-831,000 ש"ח בלבד. התאגיד לא הכין תוכנית אסטרטגית לקידום הפעילות הבין-לאומית.

ההמלצות העיקריות

על מרכז הירידים להקפיד בעת תכנון פרויקטים דוגמת ביתן 2 לנקוט תכנון מפורט יותר, שהוא בסיס לביצוע מיטבי ולחיסכון בעלויות.

על משרד הפנים לקבוע כי ההוראה בדבר חובת מכרז בנוהל אסדרת חברה עירונית תחול לא רק לגבי רשות מקומית המבקשת להקים חברה עירונית חדשה בתחום שיפוטה או להסדיר את מעמדה של חברה קיימת, אלא על כל התאגידים העירוניים. התנהלות ראויה היא שמרכז הירידים יחיל על עצמו, כנורמה ראויה, את התנאים שנקבעו בנוהל אסדרת חברה עירונית.

על מרכז הירידים לפעול אך ורק בהתאם לתוכניות והיתרי בנייה של הוועדה המקומית לתכנון ובנייה ולא לחרוג מהם כמלוא הנימה, ובמידת הצורך להגיש בקשות לאישור שימוש חורג כדין.

על מרכז הירידים להכין תוכנית בת ביצוע להכנסות עתידיות שתהלום את התחייבויותיו. 

על מרכז הירידים להפסיק את נוהג התשלום בגין שעות נוספות גלובליות. 

על הנהלת מרכז הירידים ליישם באופן מלא ומיידי את תוצרי פעילות יועצי השילוט ולהציב שילוט מנחה בין הביתנים ובתוכם.

על מרכז הירידים לקיים דיונים על מידת נחיצותה של כל נסיעה לחו"ל ולסכם בכתב את המסקנות מהנסיעות ולקבצן למקום אחד.

על התאגיד להכין תוכנית אסטרטגית לקידום הפעילות הבין-לאומית וכן תוכנית אופרטיבית ליישום ולתרגום של האסטרטגיה למעשים.

סיכום

בדיקת משרד מבקר המדינה במרכז הירידים והקונגרסים בישראל בע"מ, בעקבות תלונות שקיבל על פעילות התאגיד, העלתה ליקויים בתחומים שונים. ההליכים להפעלתו של ביתן 2, לרבות הליכי התכנון והתקצוב שלו, היו לקויים; בהתקשרויות מרכז הירידים לא נשמרו עקרונות דיני המכרזים; הועלו ליקויים בתשלומי השכר לעובדים; היו פגמים בתכנון נסיעות עובדים לחו"ל ובאישורן; והתאגיד לא פעל במידה מספקת למען אחת ממטרותיו העיקריות - קיום כנסים בין-לאומיים בשטח מרכז הירידים.

על מרכז הירידים, בהיותו תאגיד עירוני בבעלותה של עיריית תל אביב-יפו, להקפיד לשמור על כללי המינהל התקין בין היתר בכל הנוגע להתקשרויות, לתהליכי קבלת ההחלטות ולתיעודן ולשמירה על עקרונות היעילות והחיסכון. 

על התאגיד לפעול לתיקון הליקויים שהועלו בדוח. על עיריית תל אביב-יפו לוודא שמרכז הירידים יפעל בהתאם לתוכניות והיתרי בנייה של הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, ולהגביר את הפיקוח על פעולותיו. על דירקטוריון מרכז הירידים ועל העירייה לעקוב אחר תיקון הליקויים ולהפיק לקחים בנושאים שהועלו בדוח זה.