1. ב-17 למאי 2005 התקיימו בחירות לרשות המקומית כסרא-סמיע.
2. לפי סעיף 23(א) לחוק הרשויות המקומיות (מימון בחירות), התשנ"ג-1993 (להלן - החוק), על מבקר המדינה למסור ליושב ראש הכנסת, לא יאוחר משמונה חודשים אחרי הבחירות לרשויות המקומיות, דוח בדבר תוצאות ביקורת החשבונות של הסיעות והרשימות שהשתתפו בבחירות.
3. הדוח עוסק בביקורת החשבונות של 11 סיעות ורשימות עצמאיות שאינן סיעות בת או רשימות בת של סיעות בכנסת (להלן - הסיעות).
4. הסיעות שהשתתפו בבחירות:
(1) אחווה ושוויון;
(2) אלאימאן;
(3) אלאכמאל;
(4) אלוחדה;
(5) אלכראמה;
(6) אלנסר;
(7) אלסדק ואלאמאנה;
(8) אלתדאמן;
(9) אלתע'ייר;
(10) הקדמה;
(11) השוויון.
5. עם מתן מימון ממלכתי מוטלות על הסיעות הגבלות בקשר להוצאותיהן ולהכנסותיהן, וחשבונותיהן עומדים לביקורת מבקר המדינה. בדוח שעל מבקר המדינה למסור לפי החוק, עליו לקבוע אם הסיעות ניהלו מערכת חשבונות בהתאם להנחיות מבקר המדינה ואם הוצאות הבחירות שלהן וההכנסות שקיבלו היו בגבולות שהחוק קובע.
6. (א) בחוק נקבע, כי על הסיעות למסור למבקר המדינה את חשבונותיהן ואת הדוחות הכספיים שלהן לתקופת הבחירות בצירוף חוות דעת של רואה חשבון בדבר תקינותם ושלמותם ובדבר ניהול מערכת חשבונות בהתאם להנחיות מבקר המדינה.
(ב) ברשויות מקומיות שמספר בעלי הזכות לבחור בהן אינו עולה על 5,000, על מבקר המדינה למנות רואה חשבון לבקר את חשבונותיהן של כל הסיעות בהן. שכרם של רואי חשבון אלה משולם מאוצר המדינה.
(ג) מספר בעלי הזכות לבחור במועצה המקומית כסרא סמיע, קטן מ-5,000. לפיכך, מיניתי רואה חשבון לביקורת חשבונותיהן של הסיעות ברשות זו.
7. הוראות החוק בדבר ניהול חשבונות, ביקורת חשבונות, הגבלת הוצאות והכנסות, וביקורת מבקר המדינה חלות גם על סיעות ורשימות שלא קיבלו מימון, בין שלא ביקשוהו ובין שלא היו זכאיות לכך מחמת אי-מילוי תנאים מוקדמים מסוימים הקבועים בחוק.
8. (א) דוח זה עוסק, כאמור, ב-11 סיעות שהשתתפו בבחירות.
(ב) תשע סיעות מסרו למבקר המדינה דוחות כספיים לתקופת הבחירות בצירוף חוות דעת של רואה החשבון.
(ג) שתי סיעות הגישו למבקר המדינה תצהיר, שלא היו להן הכנסות והוצאות בתקופת הבחירות.
עיקרי הממצאים
9. תוצאות ביקורת החשבונות של הסיעות נקבעו על פי אלה: הדוחות הכספיים שמסרו; חוות הדעת של רואה החשבון שבדק את החשבונות שצורפו לדוחות הכספיים; בדיקת חשבונות הסיעות; בדיקות ובירורים משלימים שעשו עובדי משרדי; השלמות, תיקונים והסברים של הסיעות ותצהירים של נציגי הסיעות שהתקבלו כראיה לפי סעיף 21(ה) לחוק.
הנחיות מבקר המדינה
10. (א) לפי החוק, על הסיעות לנהל את מערכת החשבונות שלהן בהתאם להנחיות מבקר המדינה.
(ב) שמונה סיעות ניהלו את מערכת החשבונות שלהן שלא בהתאמה מלאה להנחיות מבקר המדינה.
הוצאות
11. (א) החוק קובע תקרה להוצאותיהן של הסיעות, לפי נוסחאות המפורטות בו.
(ב) הוצאותיהן של כל הסיעות שמסרו דוחות כספיים למבקר המדינה היו בגבולות האמורים בחוק.
הכנסות
12. (א) החוק אוסר על קבלת תרומות מתאגידים הן בארץ והן בחוץ לארץ וכן ממי שאינו רשום במרשם האוכלוסין המתנהל לפי חוק מרשם האוכלוסין, התשכ"ה-1965. כמו כן, מגביל החוק את סכום התרומה המותרת מיחיד. בין בחירות לבחירות סכום התרומה המרבי שמותר לסיעה לקבל מיחיד ומבני ביתו הסמוכים על שולחנו הוא 5,000 ש"ח.
(ב) סיעה אחת סיימה את תקופת הבחירות בגירעון. לגביה קבעתי, כי בהיעדר נתונים על מקור הכספים לכיסוי הגירעון, חלה החזקה לפיה בגירעון עצמו יש משום תרומה בניגוד להוראות סעיף 16 לחוק.
תוצאות ביקורת חשבונות הסיעות
(1) אחווה ושוויון
הסיעה זכתה בבחירות במנדט וזכאית למימון מאוצר המדינה. על פי הדוח הכספי של הסיעה, הסתכמו הכנסותיה בתקופת הבחירות ב-17,086 ש"ח, והוצאותיה בתקופת הבחירות הסתכמו ב-32,653 ש"ח.
הסיעה ניהלה את מערכת חשבונותיה בתקופת הבחירות שלא בהתאמה מלאה להנחיות מבקר המדינה. הדבר התבטא בעיקר בכך שהסיעה שילמה לפעילים שכר במזומן בסכומים העולים על המותר על פי ההנחיות, ולא באמצעות שקים מחשבון הבנק של הסיעה, כדרוש.
הוצאות הבחירות שלה בתקופת הבחירות היו בגבולות שנקבעו בסעיף 15 לחוק.
גירעון הסיעה הסתכם בתקופת הבחירות בלפחות 12,552 ש"ח. בהיעדר הסבר של הסיעה כיצד בכוונתה לכסות את הגירעון, תחול החזקה לפיה בגירעון עצמו יש משום קבלת תרומה בניגוד לסעיף 16 לחוק.
לפיכך ניתן דוח לא חיובי לגבי תוצאות ביקורת חשבונות הסיעה בתקופת הבחירות.
בהתחשב באופי החריגה ובהיקפה ולאחר ששקלתי, בין היתר, את ההסברים שקיבלתי מהסיעה, אני ממליץ, בתוקף סמכותי לפי סעיף 23(ד) ו-(ה) לחוק, לשלול מהסיעה את השלמת מימון הוצאות הבחירות בשיעור של 4% מהמימון, שערכם 804 ש"ח.
(2) אלאימאן
הסיעה זכתה בבחירות במנדט וזכאית למימון מאוצר המדינה. על פי הדוח הכספי של הסיעה, הסתכמו הכנסותיה בתקופת הבחירות ב-17,086 ש"ח, והוצאותיה בתקופת הבחירות ב-18,692 ש"ח.
הסיעה ניהלה את מערכת חשבונותיה בתקופת הבחירות שלא בהתאמה מלאה להנחיות מבקר המדינה. הדבר התבטא בעיקר בכך שהסיעה שילמה לפעילים שכר במזומן בסכומים העולים על המותר על פי ההנחיות, ולא באמצעות שקים מחשבון הבנק של הסיעה, כדרוש.
הוצאות הבחירות שלה בתקופת הבחירות היו בגבולות שנקבעו בסעיף 15 לחוק.
הכנסות הסיעה בתקופת הבחירות היו בגבולות שנקבעו בסעיף 16 לחוק.
לפיכך ניתן דוח לא חיובי לגבי תוצאות ביקורת חשבונותיה.
בהתחשב באופי החריגה ובהיקפה ולאחר ששקלתי, בין היתר, את ההסברים שקיבלתי מהסיעה, אני ממליץ, בתוקף סמכותי לפי סעיף 23(ד) לחוק, לשלול מהסיעה את השלמת מימון הוצאות הבחירות בשיעור של 3% מהמימון, שערכם 603 ש"ח.
(3) אלאכמאל
הסיעה זכתה בבחירות במנדט וזכאית למימון מאוצר המדינה. על פי הדוח הכספי של הסיעה הסתכמו הכנסותיה בתקופת הבחירות ב-17,086 ש"ח, והוצאותיה בתקופת הבחירות ב-23,000 ש"ח.
הסיעה ניהלה את מערכת חשבונותיה בתקופת הבחירות שלא בהתאמה מלאה להנחיות מבקר המדינה. הדבר התבטא בעיקר בכך שהסיעה שילמה לפעילים שכר במזומן בסכומים העולים על המותר על פי ההנחיות, ולא באמצעות שקים מחשבון הבנק של הסיעה, כדרוש.
הוצאות הבחירות שלה בתקופת הבחירות היו בגבולות שנקבעו בסעיף 15 לחוק.
הכנסות הסיעה בתקופת הבחירות היו בגבולות שנקבעו בסעיף 16 לחוק.
לפיכך ניתן דוח לא חיובי לגבי תוצאות ביקורת חשבונותיה.
בהתחשב באופי החריגה ובהיקפה, ולאחר ששקלתי, בין היתר, את ההסברים שקיבלתי מהסיעה, אני ממליץ, בתוקף סמכותי לפי סעיף 23(ד) לחוק, לשלול מהסיעה את השלמת מימון הוצאות הבחירות בשיעור של 3% מהמימון, שערכם 603 ש"ח.
(4) אלוחדה
הסיעה זכתה בבחירות במנדט וזכאית למימון מאוצר המדינה. על פי הדוח הכספי של הסיעה הסתכמו הכנסותיה בתקופת הבחירות ב-17,086 ש"ח, והוצאותיה בתקופת הבחירות ב-20,143 ש"ח.
הסיעה ניהלה את מערכת חשבונותיה בתקופת הבחירות שלא בהתאמה מלאה להנחיות מבקר המדינה. הדבר התבטא בעיקר בכך שהסיעה שילמה לפעילים שכר במזומן בסכומים העולים על המותר על פי ההנחיות, ולא באמצעות שקים מחשבון הבנק של הסיעה, כדרוש.
הוצאות הבחירות שלה בתקופת הבחירות היו בגבולות שנקבעו בסעיף 15 לחוק.
הכנסות הסיעה בתקופת הבחירות היו בגבולות שנקבעו בסעיף 16 לחוק.
לפיכך ניתן דוח לא חיובי לגבי תוצאות ביקורת חשבונותיה.
בהתחשב באופי החריגה ובהיקפה, ולאחר ששקלתי, בין היתר, את ההסברים שקיבלתי מהסיעה, אני ממליץ, בתוקף סמכותי לפי סעיף 23(ד) לחוק, לשלול מהסיעה את השלמת מימון הוצאות הבחירות בשיעור של 3% מהמימון, שערכם 603 ש"ח.
(5) אלכראמה
הסיעה זכתה בבחירות במנדט וזכאית למימון מאוצר המדינה. על פי הדוח הכספי של הסיעה הסתכמו הכנסותיה בתקופת הבחירות ב-17,086 ש"ח, והוצאותיה בתקופת הבחירות ב-20,400 ש"ח.
הסיעה ניהלה את מערכת חשבונותיה שלא בהתאמה מלאה להנחיות מבקר המדינה. הדבר התבטא בעיקר בכך שהסיעה שילמה לפעילים שכר במזומן בסכומים העולים על המותר על פי ההנחיות, ולא באמצעות שקים מחשבון הבנק של הסיעה, כדרוש.
הוצאות הבחירות שלה בתקופת הבחירות היו בגבולות שנקבעו בסעיף 15 לחוק.
הכנסות הסיעה בתקופת הבחירות היו בגבולות שנקבעו בסעיף 16 לחוק.
לפיכך ניתן דוח לא חיובי לגבי תוצאות ביקורת חשבונותיה.
בהתחשב באופי החריגה ובהיקפה, ולאחר ששקלתי, בין היתר, את ההסברים שקיבלתי מהסיעה, אני ממליץ, בתוקף סמכותי לפי סעיף 23(ד) לחוק, לשלול מהסיעה את השלמת מימון הוצאות הבחירות בשיעור של 3% מהמימון, שערכם 603 ש"ח.
(6) אלנסר
הסיעה זכתה בבחירות במנדט וזכאית למימון מאוצר המדינה. על פי הדוח הכספי של הסיעה הסתכמו הכנסותיה בתקופת הבחירות ב-17,086 ש"ח, והוצאותיה בתקופת הבחירות ב-20,800 ש"ח.
הסיעה ניהלה את מערכת חשבונותיה שלא בהתאמה מלאה להנחיות מבקר המדינה. הדבר התבטא בעיקר בכך שהסיעה שילמה לפעילים שכר במזומן בסכומים העולים על המותר על פי ההנחיות, ולא באמצעות שקים מחשבון הבנק של הסיעה, כדרוש.
הוצאות הבחירות שלה בתקופת הבחירות היו בגבולות שנקבעו בסעיף 15 לחוק.
הכנסות הסיעה בתקופת הבחירות היו בגבולות שנקבעו בסעיף 16 לחוק.
לפיכך, ניתן דוח לא חיובי לגבי תוצאות ביקורת חשבונותיה.
בהתחשב באופי החריגה ובהיקפה, ולאחר ששקלתי, בין היתר, את ההסברים שקיבלתי מהסיעה, אני ממליץ, בתוקף סמכותי לפי סעיף 23(ד) לחוק, לשלול מהסיעה את השלמת מימון הוצאות הבחירות בשיעור של 3% מהמימון, שערכם 603 ש"ח.
(7) אלסדק ואלאמאנה
הסיעה זכתה בבחירות במנדט וזכאית למימון מאוצר המדינה. על פי הדוח הכספי של הסיעה הסתכמו הכנסותיה בתקופת הבחירות ב-17,086 ש"ח, והוצאותיה בתקופת הבחירות ב-20,400 ש"ח.
הסיעה ניהלה את מערכת חשבונותיה בתקופת הבחירות בהתאמה להנחיות מבקר המדינה.
הוצאות הבחירות שלה בתקופת הבחירות היו בגבולות שנקבעו בסעיף 15 לחוק.
הכנסות הסיעה בתקופת הבחירות היו בגבולות שנקבעו בסעיף 16 לחוק.
לפיכך ניתן דוח חיובי לגבי תוצאות ביקורת חשבונותיה.
(8) אלתדאמן
הסיעה זכתה בבחירות במנדט וזכאית למימון מאוצר המדינה. על פי הדוח הכספי של הסיעה הסתכמו הכנסותיה בתקופת הבחירות ב-17,086 ש"ח, והוצאותיה בתקופת הבחירות ב-21,805 ש"ח.
הסיעה ניהלה את מערכת חשבונותיה שלא בהתאמה מלאה להנחיות מבקר המדינה. הדבר התבטא בעיקר בכך שהסיעה שילמה לפעילים שכר במזומן, בסכומים העולים על המותר על פי ההנחיות, ולא באמצעות שקים מחשבון הבנק של הסיעה, כדרוש.
הוצאות הבחירות שלה בתקופת הבחירות היו בגבולות שנקבעו בסעיף 15 לחוק.
הכנסות הסיעה בתקופת הבחירות היו בגבולות שנקבעו בסעיף 16 לחוק.
לפיכך ניתן דוח לא חיובי לגבי תוצאות ביקורת חשבונותיה.
בהתחשב באופי החריגה ובהיקפה, ולאחר ששקלתי, בין היתר, את ההסברים שקיבלתי מהסיעה, אני ממליץ, בתוקף סמכותי לפי סעיף 23(ד) לחוק, לשלול מהסיעה את השלמת מימון הוצאות הבחירות בשיעור של 3% מהמימון, שערכם 603 ש"ח.
(9) אלתע'ייר
הסיעה לא זכתה בבחירות במנדט. הסיעה, אשר אינה זכאית למימון מאוצר המדינה, הגישה למבקר המדינה תצהיר לפיו לא היו לה הכנסות והוצאות.
לפיכך יש לראות את הדוח בעניינה כדוח חיובי.
(10) הקדמה
הסיעה זכתה בבחירות במנדט וזכאית למימון מאוצר המדינה. על פי הדוח הכספי של הסיעה הסתכמו הכנסותיה בתקופת הבחירות ב-17,086 ש"ח, והוצאותיה בתקופת הבחירות ב-20,650 ש"ח.
הסיעה ניהלה את מערכת חשבונותיה שלא בהתאמה מלאה להנחיות מבקר המדינה. הדבר התבטא בעיקר בכך שהסיעה שילמה לפעילים שכר במזומן בסכומים העולים על המותר על פי ההנחיות, ולא באמצעות שקים מחשבון הבנק של הסיעה, כדרוש.
הוצאות הבחירות שלה בתקופת הבחירות היו בגבולות שנקבעו בסעיף 15 לחוק.
הכנסות הסיעה בתקופת הבחירות היו בגבולות שנקבעו בסעיף 16 לחוק.
לפיכך ניתן דוח לא חיובי לגבי תוצאות ביקורת חשבונותיה.
בהתחשב באופי החריגה ובהיקפה, ולאחר ששקלתי, בין היתר, את ההסברים שקיבלתי מהסיעה, אני ממליץ, בתוקף סמכותי לפי סעיף 23(ד) לחוק, לשלול מהסיעה את השלמת מימון הוצאות הבחירות בשיעור של 3% מהמימון, שערכם 603 ש"ח.
(11) השוויון
הסיעה לא זכתה בבחירות במנדט. הסיעה, אשר אינה זכאית למימון מאוצר המדינה, הגישה למבקר המדינה תצהיר לפיו לא היו לה הכנסות והוצאות.
לפיכך יש לראות את הדוח בעניינה כדוח חיובי.
מיכה לינדנשטראוס
מבקר המדינה
ירושלים, י"ח בטבת התשס"ו
18 בינואר 2006