לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור
הגעת לתוכן כרטיסייה על מנת להמשיך בנייוט דלג עם החיצים למטה ולמעלה
מסגרת פרסום:
תאריך הפרסום:
סוג הפרסום:
 

תקציר

1. ב-2.3.05 התקבל בכנסת חוק הרשויות המקומיות (מימון בחירות) (תיקון מס' 6) (והארכת מועדים בבחירות מיוחדות - הוראת שעה), התשס"ה - 2005. בתיקון הוכנסו שינויים בחוק הרשויות המקומיות (מימון בחירות), התשנ"ג - 1993 (להלן - החוק), והוסדר, בין היתר, מתן מימון ממלכתי למתמודדים בבחירות מיוחדות לבחירת ראש רשות.

2. ב-2.8.05 התקיימו בחירות מיוחדות לראש הרשות המקומית עפולה. בבחירות אלה התמודדו שלושה מועמדים, שזכאותם לקבלת מימון ממלכתי נקבעה לפי התיקון האמור לחוק. בבחירות אלה ניצח אבי אלקבץ.

3. במקביל להסדרת המימון הממלכתי מוטלות על המועמדים הגבלות בקשר להוצאותיהם ולהכנסותיהם, וחשבונותיהם עומדים לביקורת מבקר המדינה. בדוח שעל מבקר המדינה למסור לפי החוק, עליו לקבוע אם המועמדים ניהלו מערכת חשבונות בהתאם להנחיות מבקר המדינה ואם הוצאות הבחירות שלהם וההכנסות שקיבלו היו בגבולות שהחוק קובע.

4. (א) בחוק נקבע, כי על המועמדים למסור למבקר המדינה את חשבונותיהם ואת הדוחות הכספיים שלהם לתקופת הבחירות בצירוף חוות דעת של רואה חשבון בדבר תקינותם ושלמותם ובדבר ניהול מערכת חשבונות בהתאם להנחיות מבקר המדינה.

(ב) ברשויות מקומיות שמספר בעלי הזכות לבחור בהן גדול מ-5,000 הוטל על המועמדים למנות רואי חשבון בעצמם ועל חשבונם.

(ג) מספר בעלי הזכות לבחור בעפולה גדול מ- 5,000.

הוראות החוק בדבר ניהול חשבונות, ביקורת חשבונות, הגבלת הוצאות והכנסות וביקורת מבקר המדינה חלות גם על מועמדים שלא קיבלו מימון, בין שלא ביקשוהו ובין שלא היו זכאים לכך מחמת אי-מילוי תנאים מוקדמים מסוימים הקבועים בחוק.

6.  (א) דוח זה עוסק, כאמור, בשלושה מועמדים שהשתתפו בבחירות: אבי אלקבץ, יוסף גושן ואליהו מלול.

(ב) המועמדים אבי אלקבץ ויוסף גושן מסרו למבקר המדינה דוחות כספיים בצירוף חוות דעת של רואה החשבון.

(ג) המועמד אליהו מלול, אשר אינו זכאי למימון מאוצר המדינה, מסר למבקר המדינה דוח כספי בצירוף חוות דעת של רואה החשבון בסמוך למועד סיום הביקורת, ולא היה אפשר לבדוק אותו בפרק הזמן הקבוע בחוק.

עיקרי הממצאים

7. תוצאות ביקורת החשבונות של המועמדים נקבעו על פי אלה: הדוחות הכספיים שמסרו; חוות הדעת של רואי החשבון שבדקו את החשבונות שצורפו לדוחות הכספיים; בדיקת חשבונות המועמדים; בדיקות ובירורים משלימים שעשו עובדי משרדי; השלמות, תיקונים והסברים של המועמדים ותצהירים של נציגי המועמדים שהתקבלו כראיה לפי סעיף 21(ה) לחוק.

הנחיות מבקר המדינה

8. (א) לפי החוק, על המועמדים לנהל את מערכת החשבונות שלהם בהתאם להנחיות מבקר המדינה.

(ב) המועמד יוסף גושן ניהל את מערכת חשבונותיו שלא בהתאמה מלאה להנחיות מבקר המדינה.

הוצאות

9. (א) החוק קובע תקרה להוצאותיהם של המועמדים לפי נוסחאות המפורטות בו. בחוק אין התייחסות לדרך חישוב תקרת ההוצאות של מועמד אשר אינו זכאי למימון ממלכתי בבחירות מיוחדות לראש רשות.

(ב) הוצאות הבחירות של המועמדים אבי אלקבץ ויוסף גושן היו בגבולות תקרת ההוצאות המותרת. הואיל והמועמד אליהו מלול מסר למשרדי דוח כספי באיחור ניכר, כאמור,  משרדי לא בדק אם הוצאותיו היו בגבולות תקרת ההוצאות המותרת.

הכנסות

10.  (א) החוק אוסר קבלת תרומות מתאגידים הן בארץ הן בחוץ לארץ וממי שאינו רשום במרשם האוכלוסין המתנהל לפי חוק מרשם אוכלוסין, התשכ"ה-1965. כמו כן, מגביל החוק את סכום התרומה המותרת מיחיד. בין בחירות לבחירות סכום התרומה המרבי שמותר למועמד לקבל מיחיד ומבני ביתו הסמוכים על שולחנו הוא 5,000 ש"ח.

(ב) הבדיקה העלתה, כי המועמדים אבי אלקבץ ויוסף גושן סיימו את תקופת הבחירות בגירעון של יותר מ-60,000 ש"ח. הסברי שני המועמדים בעניין הדרך שבה בכוונתם לכסות את הגירעון הניחו את דעתי.

תוצאות ביקורת חשבונות המועמדים

אבי אלקבץ

אבי אלקבץ נבחר לעמוד בראשות הרשות המקומית, והוא זכאי למימון מאוצר המדינה. על פי הדוח הכספי שלו, הסתכמו הכנסותיו בתקופת הבחירות ב-1,169,259 ש"ח, והוצאותיו בתקופת הבחירות הסתכמו ב- 1,304,929 ש"ח.

הוא ניהל את חשבונותיו בתקופת הבחירות בהתאם להנחיות מבקר המדינה.

הוצאות הבחירות שלו בתקופת הבחירות היו בגבולות שנקבעו בסעיף 15 לחוק.

הגירעון שלו בתקופת הבחירות היה 135,670 ש"ח. הסברו בעניין הדרך שבה בכוונתו לכסות את הגירעון הניח את דעתי.

הכנסותיו בתקופת הבחירות היו בגבולות שנקבעו בסעיף 16 לחוק.

לפיכך ניתן דוח חיובי לגבי תוצאות ביקורת חשבונותיו בתקופת הבחירות.

אליהו מלול

אליהו מלול אינו זכאי למימון מאוצר המדינה. על פי הדוח הכספי שלו לא היו לו הכנסות בתקופת הבחירות, והוצאותיו הסתכמו ב-18,642 ש"ח.

הוא מסר את הדוח הכספי למבקר המדינה באיחור ניכר (ב-25.3.06 במקום ב-3.11.05). קבלת הדוח הכספי במועד כה מאוחר לא אפשרה את בדיקתו בפרק הזמן הקבוע בחוק.

לפיכך ניתן דוח לא חיובי לגבי תוצאות ביקורת חשבונותיו.

כאמור, הוא אינו זכאי למימון מאוצר המדינה. החוק אינו קובע במקרים כאלה סנקציה כספית בגין דוח לא חיובי ובגין מסירת הדוח הכספי באיחור.

יוסף גושן

יוסף גושן זכאי למימון מאוצר המדינה. על פי הדוח הכספי שלו, הסתכמו הכנסותיו בתקופת הבחירות ב-732,609 ש"ח, והוצאותיו בתקופת הבחירות הסתכמו ב- 802,607 ש"ח.

הוצאות הבחירות שלו בתקופת הבחירות היו בגבולות שנקבעו בסעיף 15 לחוק.

הגירעון שלו בתקופת הבחירות היה 69,998 ש"ח. הסברו בעניין הדרך שבה בכוונתו לכסות את הגירעון הניח את דעתי.

הכנסותיו היו בגבולות שנקבעו בסעיף 16 לחוק.

הוא ניהל את חשבונותיו בתקופת הבחירות שלא בהתאמה מלאה להנחיות מבקר המדינה. הדבר התבטא בעיקר בכך שלא כלל בחשבונותיו תרומות בעין שקיבל ובכך שלא היו לו הזמנות בכתב להוצאות שסכומן הכולל היה גדול מ- 1,500 ש"ח.

לפיכך ניתן דוח לא חיובי לגבי תוצאות ביקורת חשבונותיו.

בהתחשב באופי החריגה ובהיקפה ולאחר ששקלתי, בין היתר, את ההסברים שקיבלתי ממנו, אני ממליץ, בתוקף סמכותי לפי סעיף 23(ד) לחוק, לשלול ממנו את השלמת מימון הוצאות הבחירות בשיעור של 1% מהמימון שערכו 7,227 ש"ח.

  מיכה לינדנשטראוס
מבקר המדינה
3 באפריל 2006
ה' בניסן התשס"ו