1. ב-2.3.05 התקבל בכנסת חוק הרשויות המקומיות (מימון בחירות) (תיקון מס' 6) (והארכת מועדים בבחירות מיוחדות - הוראת שעה), התשס"ה-2005. בתיקון הוכנסו שינויים בחוק הרשויות המקומיות (מימון בחירות), התשנ"ג - 1993 (להלן - החוק), והוסדר, בין היתר, מתן מימון ממלכתי למתמודדים בבחירות מיוחדות לבחירת ראש רשות.
2. ב-30.8.05 התקיימו בחירות מיוחדות לראש הרשות המקומית רעננה. בבחירות אלה התמודדו שלושה מועמדים, שזכאותם לקבלת מימון ממלכתי נקבעה לפי התיקון האמור לחוק. בבחירות אלה ניצח נחום חופרי.
3. במקביל להסדרת מימון ממלכתי מוטלות על המועמדים הגבלות בקשר להוצאותיהם ולהכנסותיהם, וחשבונותיהם עומדים לביקורת מבקר המדינה. בדוח שעל מבקר המדינה למסור לפי החוק, עליו לקבוע אם המועמדים ניהלו מערכת חשבונות בהתאם להנחיות מבקר המדינה, ואם הוצאות הבחירות שלהם וההכנסות שקיבלו היו בגבולות שהחוק קובע.
4. (א) בחוק נקבע, כי על המועמדים למסור למבקר המדינה את חשבונותיהם ואת הדוחות הכספיים שלהם לתקופת הבחירות בצירוף חוות דעת של רואה חשבון בדבר תקינותם ושלמותם ובדבר ניהול מערכת חשבונות בהתאם להנחיות מבקר המדינה.
(ב) ברשויות מקומיות שמספר בעלי הזכות לבחור בהן גדול מ-5,000 הוטל על המועמדים למנות רואי חשבון בעצמם ועל חשבונם.
(ג) מספר בעלי הזכות לבחור ברעננה גדול מ- 5,000.
5. הוראות החוק בדבר ניהול חשבונות, ביקורת חשבונות, הגבלת הוצאות והכנסות, וביקורת מבקר המדינה, חלות גם על מועמדים שלא קיבלו מימון, בין שלא ביקשוהו, ובין שלא היו זכאים לכך מחמת אי-מילוי תנאים מוקדמים מסוימים הקבועים בחוק.
6. (א) דוח זה עוסק, כאמור, בשלושה מועמדים שהשתתפו בבחירות: חיים ברוידא, נחום חופרי ועוזי כהן.
(ב) שלושת המועמדים מסרו למבקר המדינה דוחות כספיים לתקופת הבחירות בצירוף חוות דעת של רואה חשבון.
עיקרי הממצאים
7. תוצאות ביקורת החשבונות של המועמדים נקבעו על פי אלה: הדוחות הכספיים שמסרו; חוות הדעת של רואי החשבון שבדקו את החשבונות שצורפו לדוחות הכספיים; בדיקת חשבונות המועמדים; בדיקות ובירורים משלימים שעשו עובדי משרדי; השלמות, תיקונים והסברים של המועמדים ותצהירים של נציגי המועמדים שהתקבלו כראיה לפי סעיף 21(ה) לחוק.
הנחיות מבקר המדינה
8. (א) לפי החוק, על המועמדים לנהל את מערכת החשבונות שלהם בהתאם להנחיות מבקר המדינה.
(ב) שלושת המועמדים ניהלו את מערכת חשבונותיהם בהתאם להנחיות מבקר המדינה.
הוצאות
9. (א) החוק קובע תקרה להוצאותיהם של המועמדים לפי נוסחאות המפורטות בו. בחוק אין התייחסות לדרך חישוב תקרת ההוצאות של מועמד אשר אינו זכאי למימון ממלכתי בבחירות מיוחדות לראש רשות.
לפיכך מצאתי לנכון לקבוע, כי מועמד שאינו זכאי למימון ממלכתי ועמד בתקרת הוצאות של מועמד הזכאי לסכום המימון המזערי (קרי מועמד שזכה בלא פחות מ-20% מהקולות הכשרים של בוחרים), אראה אותו כמי שהוצאות הבחירות שלו היו בגבולות תקרת ההוצאות המותרת. לבעיה זו התייחס מבקר המדינה הקודם בדוחות קודמים , הנוגעים למועמדים לראש מועצה אזורית ולמועמדים שהשתתפו בבחירות מיוחדות לראש רשות. מן הראוי שהמחוקק יתן דעתו לסוגיה זו, ויקבע את דרך חישוב תקרת ההוצאות של מועמד אשר אינו זכאי למימון.
(ב) הוצאות הבחירות של המועמדים חיים ברוידא ונחום חופרי היו בגבולות תקרת ההוצאות המותרת. המועמד עוזי כהן לא היה זכאי למימון ממלכתי בתקופת הבחירות, מאחר שלא זכה במספר הקולות הכשרים המזכים במימון. הוא עמד בתקרת ההוצאות של מועמד הזכאי לסכום המימון המזערי, ולפיכך קבעתי כי הוצאות הבחירות שלו היו בגבולות תקרת ההוצאות המותרת.
הכנסות
10. (א) החוק אוסר קבלת תרומות מתאגידים הן בארץ הן בחוץ לארץ וממי שאינו רשום במרשם האוכלוסין המתנהל לפי חוק מרשם אוכלוסין, התשכ"ה-1965. כמו כן, מגביל החוק את סכום התרומה המותרת מיחיד. בין בחירות לבחירות סכום התרומה המרבי שמותר למועמד לקבל מיחיד ומבני ביתו הסמוכים על שולחנו הוא 5,000 ש"ח.
(ב) המועמד עוזי כהן סיים את תקופת הבחירות בגירעון שמימן הוא עצמו. לגביו קבעתי, כי במימון עצמי בסכום גדול מן המותר יש משום תרומה בניגוד להוראות סעיף 16 לחוק.
תוצאות ביקורת חשבונות המועמדים
חיים ברוידא
חיים ברוידא זכאי למימון מאוצר המדינה. על פי הדוח הכספי שלו, הסתכמו הכנסותיו בתקופת הבחירות ב-1,292,319 ש"ח, והוצאותיו בתקופת הבחירות הסתכמו ב- 1,257,281 ש"ח.
הוא ניהל את חשבונותיו בתקופת הבחירות בהתאם להנחיות מבקר המדינה.
הוצאות הבחירות שלו בתקופת הבחירות היו בגבולות שנקבעו בסעיף 15 לחוק.
הכנסותיו בתקופת הבחירות היו בגבולות שנקבעו בסעיף 16 לחוק.
לפיכך ניתן דוח חיובי לגבי תוצאות ביקורת חשבונותיו בתקופת הבחירות.
נחום חופרי
נחום חופרי נבחר לעמוד בראשות העיר וזכאי למימון מאוצר המדינה. לפי הדוח הכספי שלו, הסתכמו הכנסותיו בתקופת הבחירות ב-1,907,601 ש"ח, והוצאותיו בתקופת הבחירות הסתכמו ב-1,548,470 ש"ח.
הוא ניהל את חשבונותיו בתקופת הבחירות בהתאם להנחיות מבקר המדינה.
סכום של 10,703 ש"ח שולם עבור מודעות תודה במקומונים, אשר פורסמו לאחר תקופת הבחירות ולפיכך הוא אינו בגדר הוצאות בחירות כמשמעותן בחוק, שכן שולם בגין שירות שנתקבל לאחר תקופת הבחירות. לכן הוצאות הבחירות שלו הן 1,537,767 ש"ח. הוצאות אלו היו בגבולות שנקבעו בסעיף 15 לחוק.
הכנסותיו בתקופת הבחירות היו בגבולות שנקבעו בסעיף 16 לחוק.
לפיכך ניתן דוח חיובי לגבי תוצאות ביקורת חשבונותיו בתקופת הבחירות.
עוזי כהן
עוזי כהן לא זכה במספר הקולות הכשרים המזכים במימון מלא ולכן אינו זכאי למימון מאוצר המדינה. על פי הדוח הכספי שלו, הסתכמו הכנסותיו בתקופת הבחירות ב-250,400 ש"ח והוצאותיו בתקופת הבחירות הסתכמו ב-511,931 ש"ח.
הוא ניהל את חשבונותיו בתקופת הבחירות לפי הנחיות מבקר המדינה.
הוצאות הבחירות שלו בתקופת הבחירות היו בגבולות שנקבעו בסעיף 15 לחוק.
גירעון המועמד בתקופת הבחירות היה 261,531 ש"ח. הוא עצמו מימן את הגירעון ולפיכך הכנסותיו חרגו מהגבולות שנקבעו בסעיף 16 לחוק לעניין קבלת תרומות.
לפיכך ניתן דוח לא חיובי לגבי תוצאות ביקורת חשבונותיו בתקופת הבחירות.
כאמור, המועמד אינו זכאי למימון מאוצר המדינה. החוק אינו קובע במקרים כאלה סנקציה כספית בגין דוח לא חיובי.
מיכה לינדנשטראוס
מבקר המדינה
1 במאי 2006
ג' באייר התשס"ו