לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור
הגעת לתוכן כרטיסייה על מנת להמשיך בנייוט דלג עם החיצים למטה ולמעלה
מסגרת פרסום:
תאריך הפרסום:
סוג הפרסום:
 

תקציר

​1. ב-2.3.05 התקבל בכנסת חוק הרשויות המקומיות (מימון בחירות) (תיקון מס' 6) (והארכת מועדים בבחירות מיוחדות - הוראת שעה), התשס"ה-2005. בתיקון  הוכנסו שינויים בחוק  הרשויות המקומיות (מימון בחירות), התשנ"ג - 1993 (להלן - החוק), והוסדר, בין היתר, מתן מימון ממלכתי למתמודדים בבחירות מיוחדות לבחירת ראש רשות.

2. ב-1.11.05 התקיימו בחירות מיוחדות לראש הרשות המקומית כפר שמריהו. בבחירות אלה התמודדו שני מועמדים, דרור אלוני ואריה אשר גניגר, שזכאותם לקבלת מימון ממלכתי נקבעה לפי התיקון האמור לחוק. בבחירות אלה ניצח דרור אלוני.

3. במקביל להסדרת מימון ממלכתי מוטלות על המועמדים הגבלות בקשר להוצאותיהם ולהכנסותיהם, וחשבונותיהם עומדים לביקורת מבקר המדינה. בדוח שעל מבקר המדינה למסור לפי החוק, עליו לקבוע אם המועמדים ניהלו מערכת חשבונות בהתאם להנחיות מבקר המדינה; אם הוצאות הבחירות שלהם וההכנסות שקיבלו היו בגבולות שהחוק קובע.

4. (א) בחוק נקבע, כי על המועמדים למסור למבקר המדינה את חשבונותיהם ואת הדוחות הכספיים שלהם לתקופת הבחירות בצירוף חוות דעת של רואה חשבון בדבר תקינותם ושלמותם ובדבר ניהול מערכת חשבונות בהתאם להנחיות מבקר המדינה.

(ב)  ברשויות מקומיות שמספר בעלי הזכות לבחור בהן קטן מ-5,000  על מבקר המדינה למנות רואה חשבון לבקר את חשבונותיהם של כל המועמדים בהן. שכרם של רואי חשבון אלה משולם מאוצר המדינה.

(ג) מספר בעלי הזכות לבחור בכפר שמריהו קטן מ-5,000. לפיכך, מיניתי רואה חשבון לביקורת חשבונותיהם של שני המועמדים.

5.  (א) דוח זה עוסק, כאמור, בשני מועמדים שהשתתפו  בבחירות.

(ב) שני המועמדים מסרו למבקר המדינה דוחות כספיים לתקופת הבחירות בצירוף חוות דעת של רואה החשבון.

עיקרי הממצאים

6. תוצאות ביקורת החשבונות של המועמדים נקבעו על פי אלה: הדוחות הכספיים שמסרו; חוות הדעת של רואה החשבון שבדק את החשבונות שצורפו לדוחות הכספיים; בדיקת חשבונות המועמדים; בדיקות ובירורים משלימים שעשו עובדי משרדי; השלמות, תיקונים והסברים של המועמדים ותצהירים של נציגי המועמדים שהתקבלו כראיה לפי סעיף 21(ה) לחוק.

הנחיות מבקר המדינה

7. (א) לפי החוק, על המועמדים לנהל את מערכת החשבונות שלהם בהתאם להנחיות מבקר המדינה.

(ב) שני המועמדים, ניהלו את מערכת חשבונותיהם שלא בהתאמה מלאה להנחיות מבקר המדינה.

הוצאות

8.  (א) החוק קובע תקרה להוצאותיהם של המועמדים לפי נוסחאות המפורטות בו.

    (ב) הוצאות הבחירות של שני המועמדים היו בגבולות תקרת ההוצאות המותרת.

הכנסות

9. (א) החוק אוסר קבלת תרומות מתאגידים הן בארץ הן בחוץ לארץ וממי שאינו רשום במרשם האוכלוסין המתנהל לפי חוק מרשם אוכלוסין, התשכ"ה-1965. כמו כן, מגביל החוק את סכום התרומה המותרת מיחיד. בין בחירות לבחירות סכום התרומה המרבי שמותר למועמד לקבל מיחיד ומבני ביתו הסמוכים על שולחנו הוא 5,000 ש"ח.

 (ב) הכנסותיהם של שני  המועמדים היו בגבולות סעיף 16 לחוק לענין קבלת תרומות.

תוצאות ביקורת חשבונות המועמדים

אלוני דרור

המועמד נבחר לעמוד בראשות המועצה וזכאי למימון מאוצר המדינה. לפי הדוח הכספי שלו, הסתכמו הכנסותיו בתקופת הבחירות ב-102,820 ש"ח, והוצאותיו בתקופת הבחירות הסתכמו ב-101,688 ש"ח.

הכנסותיו בתקופת הבחירות היו בגבולות שנקבעו בסעיף 16 לחוק.

סכום של 23,157 ש"ח שולם עבור אירוע לפעילים שהתקיים ב-11.11.05, לאחר תקופת הבחירות ולפיכך הוא אינו בגדר הוצאת בחירות כמשמעותה בחוק, שכן שולם בגין שירות שנתקבל לאחר תקופת הבחירות. לכן הוצאות הבחירות שלו הן 78,531 ש"ח. הוצאות אלו היו בגבולות שנקבעו בסעיף 15 לחוק.

הוא ניהל את חשבונותיו בתקופת הבחירות שלא בהתאמה מלאה להנחיות מבקר המדינה. הדבר התבטא בעיקר בכך שבחשבונותיו לא נמצאו  הזמנות בכתב להוצאות שונות שסכומן הכולל של כל אחת עלה על 1,500 ש"ח.

לפיכך ניתן דוח לא חיובי לגבי תוצאות ביקורת חשבונות המועמד בתקופת הבחירות.

בהתחשב באופי החריגה ובהיקפה, ולאחר ששקלתי, בין היתר, את ההסברים שקיבלתי מהמועמד, אני ממליץ, בתוקף סמכותי לפי סעיף 23(ד) לחוק, לשלול מהמועמד את השלמת מימון הוצאות הבחירות בתקופת הבחירות בשיעור של  1%, שערכם 591 ש"ח.

גניגר אריה אשר

המועמד זכאי למימון מאוצר המדינה. על פי הדוח הכספי שלו, הסתכמו הכנסותיו בתקופת הבחירות ב-43,952 ש"ח, והוצאותיו בתקופת הבחירות הסתכמו ב- 54,545 ש"ח.

הכנסותיו בתקופת הבחירות היו בגבולות שנקבעו בסעיף 16 לחוק.

הוצאות הבחירות שלו בתקופת הבחירות היו בגבולות שנקבעו בסעיף 15 לחוק.

הוא ניהל את חשבונותיו בתקופת הבחירות שלא בהתאמה מלאה להנחיות מבקר המדינה. הדבר התבטא בעיקר בכך שבחשבונותיו לא נכללו הוצאות עבור כלי רכב ששימשו את המועמד ולא נמצאו קבלות לשתי תרומות שקיבל (בסך 5,000 ש"ח כל אחת).

לפיכך ניתן דוח לא חיובי לגבי תוצאות ביקורת חשבונות המועמד בתקופת הבחירות.

בהתחשב באופי החריגה ובהיקפה, ולאחר ששקלתי, בין היתר, את ההסברים שקיבלתי מהמועמד, אני ממליץ, בתוקף סמכותי לפי סעיף 23(ד) לחוק, לשלול מהמועמד את השלמת מימון הוצאות הבחירות בתקופת הבחירות בשיעור של  2%, שערכם 799 ש"ח.

  מיכה לינדנשטראוס
מבקר המדינה
2 ביולי 2006
ו' בתמוז התשס"ו