כללי
1. ב-28.1.03 התקיימו הבחירות לכנסת השש-עשרה. לפי סעיף 10(א) לחוק מימון מפלגות, התשל"ג-1973 (להלן - חוק המימון), על נציגיה של סיעה או רשימת מועמדים (שייקראו להלן יחד - סיעה) למסור למבקר המדינה, בתוך עשרה שבועות מתום החודש שבו פורסמו תוצאות הבחירות, את חשבונותיה לתקופת הבחירות. תוצאות הבחירות פורסמו ב-5.2.03, ולכן היו נציגי הסיעות אמורים להגיש את חשבונותיהן למבקר המדינה עד 11.5.03.
2. לפי סעיף 10(ב) לחוק המימון, על מבקר המדינה למסור ליושב ראש הכנסת, בתוך 20 שבועות מקבלת החשבונות האמורים, דין וחשבון על תוצאות ביקורת חשבונות אלה.
3. בתוקף סמכותה לפי סעיף 10(ו) לחוק המימון החליטה ועדת הכספים של הכנסת, ב-27.11.02, לדחות את מועד מסירת הדין וחשבון של מבקר המדינה, על תוצאות ביקורת חשבונות הסיעות לתקופת הבחירות, ליושב ראש הכנסת, עד 26.11.03.
4. דין וחשבון זה עוסק בתוצאות ביקורת החשבונות לתקופת הבחירות לכנסת השש-עשרה, שתחילתה ב-8.11.02 וסופה ביום הבחירות, 28.1.03 (להלן - תקופת הבחירות), של 27 סיעות שהשתתפו בבחירות, והן:
(1) אהבת ישראל בנשיאות גדול המקובלים הרב כדורי;
(2) אזרח ומדינה;
(3) ארגון הפעולה הדמוקרטי - דע"ם;
(4) בל"ד (ברית לאומית דמוקרטית);
(5) האיחוד הלאומי - ישראל ביתנו - מולדת - תקומה;
(6) הברית הלאומית המתקדמת - מפלגת האחדות הלאומית;
(7) החזית הדמוקרטית לשלום ולשוויון (המפלגה הקומוניסטית הישראלית וחוגי ציבור יהודים וערבים) והתנועה הערבית להתחדשות;
(8) הירוקים;
(9) הליכוד עם אריאל שרון לראשות הממשלה;
(10) המפד"ל - המפלגה הדתית לאומית, המזרחי - הפועל המזרחי בארץ ישראל;
(11) המרכז - תנועה חברתית לאומית בראשות דוד מגן;
(12) העבודה - מימד בראשות מצנע;
(13) הרשימה הערבית המאוחדת;
(14) התאחדות הספרדים העולמית שומרי תורה;
(15) זעם צדק חברתי;
(16) חרות;
(17) יהדות התורה והשבת אגודת ישראל - דגל התורה;
(18) ישראל אחרת כי נשבר מהפוליטיקאים;
(19) ישראל בעליה בראשות נתן שרנסקי;
(20) ל.ה.ב.ה.;
(21) לידר - מפלגה מתקדמת ליברלית דמוקרטית;
(22) מפלגת זכויות הגבר במשפחה - רע"ש;
(23) מרצ - הבחירה הדמוקרטית - שחר;
(24) עלה ירוק;
(25) עם אחד בראשות עמיר פרץ;
(26) צומת;
(27) שינוי - מפלגת החילונים ומעמד הביניים.
5. שש סיעות לא מסרו למשרדי את חשבונותיהן לתקופת הבחירות והן: אהבת ישראל; דע"ם; זעם צדק חברתי; ל.ה.ב.ה.; לידר ומפלגת זכויות הגבר במשפחה - רע"ש.
סיעות אלה לא זכו במנדט והן אינן זכאיות למימון ממלכתי, כיוון ששיעור הקולות הכשרים שקיבלו היה קטן מ-1% מכלל הקולות הכשרים. יש לציין, כי סיעות שאינן זכאיות למימון ממלכתי מחויבות אף הן למסור את חשבונותיהן למבקר המדינה, אולם החוק אינו קובע סנקציה כלפיהן בשל אי מסירת חשבונותיהן. כבר הבעתי את דעתי בדוח על תוצאות ביקורת חשבונות הסיעות לתקופת הבחירות לכנסת החמש-עשרה (להלן - הדוח על הבחירות לכנסת החמש-עשרה), כי מן הראוי שהכנסת תיתן את דעתה לתיקון חוק המימון בהקשר זה.
6. חמש סיעות מסרו את חשבונותיהן לאחר המועד הקבוע: הברית הלאומית המתקדמת - מפלגת האחדות הלאומית - באיחור של כשלושה חודשים; החזית הדמוקרטית לשלום ולשוויון והתנועה הערבית להתחדשות - באיחור של כשלושה שבועות; העבודה - באיחור של כחודש; עלה ירוק - באיחור של כשבעה שבועות ועם אחד בראשות עמיר פרץ - באיחור של כחודש. זאת, לאחר שוועדת הכספים של הכנסת החליטה, בהתייעצות עימי, לדחות את מועד הגשת חשבונותיהן.
תוצאות הביקורת
7. משרדי בדק את חשבונותיהן של 21 הסיעות שהגישו לי את חשבונותיהן לתקופת הבחירות. תוצאות ביקורת החשבונות נקבעו בהסתמך על בדיקת חשבונות הסיעות בשיטות ביקורת מקובלות, חוות דעת של רואי חשבון, השלמות, תיקונים והסברים של הסיעות במהלך הביקורת והצהרות של נציגי הסיעות שהתקבלו כראיה לפי סעיף 9(ג) לחוק המימון.
8. תוצאות בדיקת חשבונות הסיעות לתקופת בחירות זו מצביעות על כך, שהיקף הפעולות שנעשו בניגוד להוראות חוק המימון היה קטן בהרבה מבעבר, וכי יחסית לתקופות בחירות קודמות ניהול ספרי הסיעות היה טוב יותר. אפשר, שהביקורות שנעשו במערכות הבחירות הקודמות ודוחות מבקר המדינה שהוגשו בעקבותיהן, תרמו אף הם להפנמת החובה לנהוג על פי החוק ועל פי הנחיות מבקר המדינה ולשיפור בהתנהלות הסיעות בבחירות האחרונות, ככל שהיא נוגעת לחוק המימון.
קיום הנחיות מבקר המדינה
9. לפי חוק המימון, על כל סיעה לנהל את מערכת החשבונות שלה לפי הנחיות מבקר המדינה ולרשום את הכנסותיה ואת הוצאותיה לפיהן.
לגבי שבע סיעות קבעתי, שהן לא קיימו חלק מהנחיות מבקר המדינה.
הוצאות
10. חוק המימון קובע תקרה להוצאות כל סיעה במערכת הבחירות. כל הסיעות עמדו בתקרת ההוצאות שנקבעה בחוק.
11. על פי הדוחות הכספיים שמסרו הסיעות, הסתכמו הוצאות הבחירות של 21 הסיעות בכ-194.8 מיליון ש"ח (ראו נספח).
הכנסות
12. חוק המימון קובע מימון ממלכתי לסיעות מאוצר המדינה, להוצאות הבחירות שלהן. סך כל המימון שהגיע לסיעות מסתכם בכ-167.6 מיליון ש"ח.
13. סעיף 8 לחוק המימון אוסר על סיעה לקבל, במישרין או בעקיפין, תרומה מתאגיד, בין בארץ ובין בחו"ל, וכן ממי שאינו "בוחר" כמשמעותו בחוק הבחירות לכנסת ולראש הממשלה [נוסח משולב], התשכ"ט-1969. כמו כן מגביל סעיף 8 לחוק המימון את סכום התרומה שמותר לסיעה לקבל מאדם ובני ביתו הסמוכים על שולחנו (להלן - יחיד). בשנת 2003 היה סכום התרומה המותרת מיחיד 1,800 ש"ח.
14. לגבי שש סיעות קבעתי, שהן לא עמדו, בתקופת הבחירות, במגבלות הקבועות בחוק המימון בעניין קבלת תרומות.
סיעות שקיבלו דוח חיובי
15. 14 סיעות ניהלו בתקופת הבחירות מערכת חשבונות לפי הנחיות מבקר המדינה, הוצאות הבחירות שלהן היו בגבולות האמורים בסעיף 7 לחוק המימון, והכנסותיהן היו בגבולות האמורים בחוק. לפיכך ניתן לכל אחת מהן דין וחשבון חיובי ביחס לחשבונותיהן, הכנסותיהן והוצאותיהן בתקופת הבחירות.
שמות הסיעות, פרטים על הכנסותיהן והוצאותיהן ומספר חברי הכנסת שלהן בכנסת השש-עשרה בקובץ המלא