כללי
1. לפי סעיף 10(ג) לחוק מימון מפלגות, התשל"ג-1973 (להלן - חוק המימון), בתוך עשרה שבועות מתום כל שנת כספים ימסרו נציגיה של סיעה בכנסת או רשימת מועמדים (להלן - סיעה) למבקר המדינה את חשבונותיה לאותה שנה.
לפי סעיף 10(ג1)(1) לחוק המימון ייראו שנה שבה מתקיימות הבחירות לכנסת כמסתיימת בתום החודש שבו פורסמו תוצאות הבחירות, והחשבונות האמורים יימסרו למבקר המדינה עם חשבונות הסיעה לתקופת הבחירות (תקופת הבחירות לכנסת השש-עשרה הייתה מ-8.11.02 עד 28.2.03).
הבחירות לכנסת השש-עשרה התקיימו ב-28.1.03 ותוצאותיהן פורסמו ב-5.2.03, ולכן היה על נציגי הסיעות להגיש למבקר המדינה את חשבונותיהן השוטפים לתקופה 1.1.03-28.2.03 (להלן - התקופה השוטפת) לא יאוחר מ-11.5.03.
לפי סעיף 10(ד) לחוק המימון, על מבקר המדינה למסור ליושב ראש הכנסת בתוך 16 שבועות מקבלת החשבונות האמורים דין וחשבון על תוצאות ביקורת החשבונות. בתוקף סמכותה לפי סעיף 10(ו) לחוק המימון החליטה ועדת הכספים של הכנסת, ב-27.11.02 לדחות את מועד מסירת הדין וחשבון ל-26.11.03.
2. דין וחשבון זה עוסק בתוצאות ביקורת החשבונות השוטפים של 27 הסיעות בכנסת החמש-עשרה, שקיבלו מימון ממלכתי בתקופה השוטפת, ואלה הסיעות:
(1) אגודת החרדים - דגל התורה;
(2) אלתג'מוע אלווטני אלדימוקרטי (בל"ד);
(3) גשר תנועה חברתית לאומית;
(4) הליכוד - תנועה לאומית ליברלית;
(5) המפד"ל - המפלגה הדתית לאומית, המזרחי - הפועל המזרחי;
(6) המפלגה הלאומית הערבית;
(7) התנועה הערבית להתחדשות;
(8) חזית דמוקרטית לשלום ולשוויון - חד"ש (המפלגה הקומוניסטית הישראלית וחוגי ציבור יהודים וערבים);
(9) חרות - תנועה לאומית;
(10) יהדות התורה המאוחדת אגודת ישראל;
(11) ישראל ביתנו בראשות אביגדור ליברמן;
(12) ישראל בעליה בראשות נתן שרנסקי;
(13) מד"ע - מפלגה דמוקרטית ערבית;
(14) מולדת - תנועת נאמני ארץ ישראל ויוצאי התחיה;
(15) מימד - מדינה יהודית מדינה דמוקרטית;
(16) מפלגת האחדות הלאומית;
(17) מפלגת האיחוד הערבי;
(18) מפלגת הבחירה הדמוקרטית;
(19) מפלגת המרכז;
(20) מפלגת העבודה הישראלית;
(21) מפם - מפלגת הפועלים המאוחדת;
(22) עלי"ה - עמנו למען ישראל המתחדשת;
(23) עם אחד בראשות עמיר פרץ;
(24) רצ - התנועה לזכויות האזרח ולשלום;
(25) שינוי - מפלגת המרכז;
(26) ש"ס - התאחדות הספרדים העולמית שומרי תורה;
(27) תקומה.
3. שמונה סיעות מסרו את חשבונותיהן לאחר המועד הקבוע (בל"ד - באיחור של כשלושה חודשים; העבודה - באיחור של כחודש; התנועה הערבית להתחדשות - באיחור של כשלושה שבועות; חד"ש - באיחור של כשלושה שבועות; חרות - באיחור של כשבועיים; מולדת - באיחור של כשבועיים; מפלגת האחדות הלאומית - באיחור של כשלושה חודשים; מפלגת המרכז - באיחור של כארבעה חודשים). זאת, לאחר שוועדת הכספים של הכנסת החליטה, בהתייעצות עמי, לדחות את מועד הגשת חשבונותיהן.
תוצאות הביקורת
4. תוצאות ביקורת חשבונות הסיעות נקבעו בהסתמך על בדיקת החשבונות בשיטות ביקורת מקובלות, חוות דעת של רואי חשבון, השלמות, תיקונים והסברים של הסיעות במהלך הביקורת והצהרות של נציגי הסיעות שהתקבלו כראיה לפי סעיף 9(ג) לחוק המימון.
קיום הנחיות מבקר המדינה
5. (א) לפי חוק המימון, על כל סיעה לנהל את מערכת החשבונות שלה לפי הנחיות מבקר המדינה ולרשום את הכנסותיה ואת הוצאותיה לפיהן.
(ב) שתי סיעות לא ניהלו את חשבונותיהן בתקופה השוטפת לפי הנחיות מבקר המדינה.
הוצאות
6. (א) סעיף 7 לחוק המימון קובע תקרה להוצאות השוטפות של כל סיעה. על פי החשבונות שנמסרו למשרד מבקר המדינה, הסתכמו ההוצאות השוטפות של 27 הסיעות בתקופה השוטפת בכ-15 מיליון ש"ח. סכום זה כולל הוצאות למימון אשראי (ראו נספח). הוצאותיהן השוטפות של 27 הסיעות היו בגבולות התקרה.
(ב) אני רואה מחובתי להפנות את תשומת הלב לכך, שלסיעות רבות גירעון נצבר ניכר. במיוחד יש לציין את גירעונן של סיעות אלה (בסוף התקופה השוטפת): בל"ד - כ-1.7 מיליון ש"ח; הליכוד - כ-39.1 מיליון ש"ח; המפד"ל - כ-20.5 מיליון ש"ח; העבודה - כ-116.9 מיליון ש"ח; חד"ש - כ-1.5 מיליון ש"ח; ישראל ביתנו - כ-2.1 מיליון ש"ח; ישראל בעליה - כ-12.7 מיליון ש"ח; מולדת - כ-2.6 מיליון ש"ח; מימד - כ-3.1 מיליון ש"ח; מפלגת המרכז - כ-9.5 מיליון ש"ח; מפם - כ-9.2 מיליון ש"ח; עלי"ה - כ-1.7 מיליון ש"ח; רצ - כ-4.4 מיליון ש"ח; ש"ס - כ-4.5 מיליון ש"ח; תקומה - כ-1.7 מיליון ש"ח.
הכנסות
7. (א) לפי חוק המימון זכאיות הסיעות למימון הוצאותיהן השוטפות מאוצר המדינה.
(ב) המימון הממלכתי, שהגיע ל-27 הסיעות בתקופה השוטפת לפי חוק המימון, הסתכם בכ-18 מיליון ש"ח.
(ג) סעיף 8 לחוק המימון אוסר על הסיעה לקבל, במישרין או בעקיפין, תרומה מתאגיד, בין בארץ ובין בחו"ל, וכן ממי שאינו "בוחר" כמשמעותו בחוק הבחירות לכנסת ולראש הממשלה [נוסח משולב], התשכ"ט-1969. כמו כן מגביל סעיף 8 לחוק המימון את סכום התרומה שמותר לסיעה לקבל מאדם ובני ביתו הסמוכים על שולחנו (להלן - יחיד). בשנת 2003 היה סכום התרומה המותרת מיחיד 1,800 ש"ח.
(ד) שתי סיעות לא עמדו בתקופה השוטפת במגבלות הקבועות בחוק המימון בעניין קבלת תרומות.
סיעות שהדוח עליהן חיובי
8. 25 הסיעות המפורטות להלן ניהלו בתקופה השוטפת מערכת חשבונות לפי הנחיות מבקר המדינה, הוצאותיהן בתקופה השוטפת היו בגבולות האמורים בסעיף 7 לחוק המימון (להלן - תקרת ההוצאות), והכנסותיהן היו בגבולות האמורים בסעיף 8 לחוק לעניין קבלת תרומות. לפיכך ניתן דין וחשבון חיובי על תוצאות ביקורת חשבונותיהן לתקופה השוטפת.
המשך קריאה בקובץ המלא