מוגש בזה לכנסת הדין וחשבון השלושים של נציבות תלונות הציבור.
הדוחות השנתיים של נציב תלונות הציבור שהוגשו לכנסת משקפים את המגוון רב הפנים של יחסי האזרח עם רשויות השלטון. ביחסים אלה נוצרים לעיתים חיכוכים ותרעומות מצד האזרח, אשר בתשומת לב נאותה מצד רשויות השלטון ובהקפדה על שמירת זכויותיו וכבודו של האזרח, ניתן היה במידה רבה למנעם.
מתיאורי הטיפול בתלונות אחדות המובאים בדוח זה עולה, כי רשויות השלטון השונות אינן מאזנות תמיד את הצורך ביעילות פעולותיהן ובהשגת מטרותיהן הציבוריות, עם השמירה על זכותו של האזרח לפרטיות ולצנעת ענייניו, שהיא זכות יסוד המעוגנת בחוק-יסוד: כבוד האדם וחירותו.
כך, בתלונה שתיאורה הובא בדוח מסרה רשות ציבורית מידע חסוי בענייניו האישיים של אדם לרשות ציבורית אחרת, לידי מי שלא היה מוסמך לקבלו על פי דין.
תלונות אחרות היו על הפצת מידע על פרטי רישום של אזרחים, בגלוי ולעין כל. למרות שגילוי הפרטים נועד למטרה ראויה ולשירות האזרח, קבעתי שבנסיבות העניין האינטרס של ההגנה על פרטיות ענייניו האישיים של האזרח גובר על הצורך ביעילות פעולותיה של הרשות, אף שהן נועדו במקרה זה לשירות האזרח.
זכות בסיסית נוספת של האזרח היא זכות הטיעון והתגובה כנגד פגיעה בזכויותיו או כנגד האשמות המועלות כנגדו. בכלל זה שמורה זכות זו לאדם אשר ממצאים בדוח ביקורת, עלולים לפגוע בו. מתן זכות התגובה במקרה כזה מתחייב גם מנוהלי ביקורת נכונים והוגנים.
בשני מקרים המתוארים בדוח לא שמרה הרשות על זכות יסוד זו, וראיתי לנכון להצביע בפני הרשות על הצורך לפעול כאמור.
יתר דברי בירור התלונות בשנת 2003 כתובים עלי דפי דוח זה.
עם הגשת דוח זה פורש מנהל נציבות תלונות הציבור, עו"ד אביגדור רביד, מתפקידו, לאחר שכיהן בתפקיד זה 12 שנים. עו"ד רביד תרם רבות לגיבוש דפוסי עבודתה של הנציבות ולביצור מעמדה כמגנה על האזרח. תחושת השליחות לוותה על ידו במסירות אין קץ לתפקיד. על כל אלה ראוי עו"ד רביד להערכה ולתודה.
אליעזר גולדברג
מבקר המדינה
ונציב תלונות הציבור
ירושלים, אדר התשס"ד
מרס 2004