הליקויים העיקריים
אי-תיקון חלק מהליקויים בהסכם הקיבוצי החדש ובנהלים
מקורות תיקנה בהסכם הקיבוצי החדש רק חלק מהליקויים שהועלו בדוח הקודם. עד מועד סיום הביקורת, מקורות טרם תיקנה את נהליה, כך שייקבע בהם הליך תקין של גיוס עובדים, בהתאם לעקרונות של שוויון ההזדמנויות, הפומביות והתחרות ההוגנת. בעקבות הביקורת, מקורות החלה בהליכים לתיקון נהליה.
היקף ההעסקה של קרובי משפחה
שיעור ההעסקה של עובדים שיש להם קרובי משפחה במקורות היה באפריל 2013 כ-8.7%, ושיעור עובדים אלה בשחם היה כ-6%, לעומת שיעור של 14% במקורות בדצמבר 2005, לפני שחלק מעובדיה הועברו לשחם.
גיוס עובדים שיש להם קרובי משפחה בהליכים בלתי תקינים
ל-11 (כ-3%) מ-353 העובדים שקיבלה שחם מינואר 2010 - אפריל 2013 היו קרובי משפחה שהועסקו בה, ולחמישה עובדים נוספים (כ-1.5%) מהם היו קרובי משפחה במקורות. עובדים אלה הצהירו בעת קליטתם כי אין להם קרובי משפחה בשחם. גיוס העובדים ליחידות הביצוע בשחם שבהן מועסקים גם קרוביהם, לא נעשה בהליך תחרותי, אלא על פי המלצות של העובדים בהן, בדרך של "חבר מביא חבר", תוך פגיעה בעקרונות של שוויון ההזדמנויות, הפומביות והתחרות ההוגנת.
לכ-1% מ-657 העובדים שקיבלה מקורות בשנים 2012-2008, היו קרובי משפחה שהועסקו בה. שיעור זה משקף ירידה בגיוס קרובים בהשוואה לממצאי הדוח הקודם. אולם, התיעוד של הליכי המיון והקבלה של עובדים אלה היה חלקי בלבד, ולא נמצאו מסמכים שבהם מפורטים הנימוקים לכך. בחלק מהם פרסמה מקורות מודעה בנוגע למשרה פנויה באמצעות חברת השמה אחת, אף על פי שלפי נוהל קבלת עובדים משנת 1996 שהיה בתוקף באותה עת, היה עליה לפרסם מודעה בעיתונות או לפנות לשירות התעסוקה. פנייה לחברת השמה אחת שאינה מפרסמת מודעה פומבית, אינה מתאימה לנוהל ואינה עולה בקנה אחד עם העקרונות של תחרות ושוויון הזדמנויות.
מאגר מידע חלקי של קרובי משפחה והעסקה בכפיפות
התקנות אינן עוסקות בקרבה משפחתית בין עובדים באותה קבוצת חברות, ואינן קובעות חובה לדווח על קרבה כזו, על אף שהיא עלולה ליצור מצבים של ניגוד עניינים ולהביא לידי העדפה של קרובי משפחה בקבלה לעבודה. מוצע כי הרשות תשקול לבחון את הצורך בהוספת חובת דיווח על קשרים אלה.
בביקורת זו נמצא כי באפריל 2013 היו קשרי משפחה בין 35 עובדי מקורות ושחם. ל-30 עובדים בשחם ול-45 עובדים במקורות היו קרובי משפחה שהועסקו באותן יחידות. שישה מעובדים אלה בשחם היו כפופים לקרוב משפחתם, בניגוד למתחייב על פי התקנות.
הליכי מינוי עובדים בכירים במקורות
נמצאו ליקויים בהליכי המינוי של עובדים בכירים במקורות: בחלקם לא פורסמה מודעה פומבית, אלא נעשתה פנייה לחברת השמה אחת; לא נמצאו פרוטוקולים של דיוני ועדת האיתור או מסמכים שבהם מפורטים הנימוקים להחלטותיה. מדובר בדרך פעולה בלתי תקינה.
בשני מקרים של גיוס עובדים בכירים לתפקיד מנהלי יחידות במקורות לא התקיים הליך תחרותי. במקרה אחד החליטה מקורות לקיים הליך פומבי לאחר שהעובד כבר החל לעבוד בה, אולם במשך ביצוע ההליך הפומבי המשיכה מקורות להעסיק את העובד באמצעות חברת כוח אדם. העובד לא עבר ראיון בחברת ההשמה, על אף שיתר המועמדים לתפקיד עברו ראיונות כאלה, ונכלל ישירות בין המועמדים שעברו את המיון בחברת ההשמה והמשיכו לשלב הבא של ההליך לראיון במקורות. מלבד זה לא נמצאו מסמכים שבהם מפורטים הנימוקים לדחיית המועמדים האחרים בשלבי המיון בחברת ההשמה, והדיון בוועדת האיתור במקורות תועד באופן חלקי בלבד. בכך ביצעה מקורות הליך בלתי שוויוני ולא תקין.
ההמלצות העיקריות
על מקורות ושחם להקפיד על קיומם של הליכים שוויוניים בהליכי גיוס העובדים, לרבות רישום פרוטוקולים שישקפו כראוי את הדיונים ואת הנימוקים להחלטות המתקבלות בכל אחד משלבי האיתור. על מקורות להקפיד על התקשרות בהליך של מכרז בעת גיוס עובדים. על ההנהלות של מקורות ושחם לקבוע נהלים לגיוס עובדים ולפקח על יישומם ולפעול לתיקון הליקויים.
סיכום
ממצאי הביקורת הנוכחית מלמדים על ליקויים בהליכי גיוס עובדים שקרוביהם הועסקו בשחם. הליך גיוס זה לא היה פומבי, תחרותי ושוויוני כנדרש. במקורות ובשחם נמצאו יחידות שבהן הועסקו קרובי משפחה, חרף הערות מבקר המדינה בעבר כי יש להימנע מהעסקת קרובי משפחה בכפיפות זה לזה ובאותן יחידות כאשר יש חשש לניגוד עניינים. עובדים בכירים גויסו לעבודה במקורות ללא הליך פומבי, תחרותי ושוויוני כמתחייב, וההליך אף לא תועד כנדרש.