כללי
לפי סעיף 10(ג) לחוק מימון מפלגות, התשל"ג-1973 (להלן - חוק המימון), "תוך עשרה שבועות מתום כל שנת כספים ימסרו נציגיה של סיעה או רשימת מועמדים למבקר המדינה את חשבונותיה לאותה שנה...". לפי סעיף 10(ג1)(1) לחוק המימון, "יראו שנה שבה מתקיימות הבחירות לכנסת כמסתיימת בתום החודש שבו פורסמו תוצאות הבחירות...". לפי סעיף 10(ג1)(2) לחוק המימון: "יראו שנה שלאחר הבחירות כמתחילה בתחילת החודש אחרי פרסום תוצאות הבחירות וכמסתיימת בתום שנת הכספים הבאה".
הבחירות לכנסת השבע עשרה התקיימו ב-28.3.06, ותוצאותיהן פורסמו ברשומות ב-5.4.06. על כן, השנה השוטפת שלגביה על נציגיה של סיעה (להלן - סיעה) למסור למבקר המדינה את חשבונותיה מתחילה ב-1.5.06 ומסתיימת ב-31.12.07 (להלן - התקופה השוטפת). נציגי הסיעות היו אמורים להגיש למבקר המדינה את חשבונותיהן לתקופה השוטפת לא יאוחר מ-10.03.08.
לפי סעיף 10(ד) לחוק המימון, על מבקר המדינה למסור ליושב ראש הכנסת בתוך 16 שבועות מקבלת החשבונות האמורים, דין וחשבון על תוצאות ביקורת החשבונות.
בתוקף סמכותה לפי סעיף 10(ו) לחוק המימון ובהתייעצות אתי החליטה ועדת הכספים של הכנסת, בעקבות בקשות של סיעות שונות, להאריך את פרק הזמן שנקבע להגשת חשבונות הסיעות לתקופה השוטפת עד 25.3.08.
שתי סיעות - אלתג'מוע אלווטני אלדימוקרטי (בל"ד) ומד"ע המפלגה הדמוקרטית הערבית - לא הגישו לי את חשבונותיהן עד 25.3.08, ועל כן הודעתי ליושבת ראש הכנסת בראשית אפריל 2008 שאינני רואה הצדק סביר לאי הגשת החשבונות על ידי סיעות אלה. על פי סעיף 10(ג) לחוק המימון הורתה יושבת ראש הכנסת שלא לשלם לשתי סיעות אלה את התשלומים המגיעים להן על פי חוק המימון. בעקבות בקשות נוספות של שתי הסיעות החליטה ועדת הכספים בהתייעצות אתי לדחות את המועד האחרון להגשת חשבונותיהן עד 16.5.08, והן הגישו את חשבונותיהן עד מועד זה.
נוכח הדחיות האמורות בהגשת חשבונות הסיעות נדחה, על פי חוק המימון, מועד מסירת הדין וחשבון של מבקר המדינה ליושב ראש הכנסת לגבי 18 הסיעות ששמותיהן מובאים להלן ל-15.7.08, ולגבי שתי הסיעות הנותרות - אלתג'מוע אלווטני אלדימוקרטי (בל"ד) ומד"ע - המפלגה הדמוקרטית הערבית ל-26.8.08.
דין וחשבון זה עוסק בתוצאות ביקורת החשבונות השוטפים של 18 מ-20 הסיעות בכנסת השבע עשרה שקיבלו מימון להוצאותיהן השוטפות מאוצר המדינה בתקופה השוטפת ואלה הסיעות:
(1) אגודת החרדים - דגל התורה (להלן - דגל התורה);
(2) אגודת ישראל - יהדות התורה והשבת (להלן - אגודת ישראל);
(3) "אחי" - ארץ חברה יהדות (להלן - "אחי");
(4) גיל - גמלאי ישראל לכנסת (להלן - גיל);
(5) הליכוד - תנועה לאומית ליברלית (להלן - הליכוד);
(6) המפד"ל - המפלגה הדתית לאומית, המזרחי - הפועל המזרחי (להלן - המפד"ל);
(7) התנועה הערבית להתחדשות (תע"ל) (להלן - תע"ל);
(8) חד"ש - החזית הדמוקרטית לשלום ולשוויון (המפלגה הקומוניסטית הישראלית וחוגי ציבור יהודים וערבים) (להלן - חד"ש);
(9) ישראל ביתנו;
(10) מולדת - תנועת נאמני ארץ ישראל ויוצאי התחיה (להלן - מולדת);
(11) מימד - מדינה יהודית מדינה דמוקרטית (להלן - מימד);
(12) מפלגת האיחוד הערבי;
(13) מפלגת העבודה הישראלית (להלן - העבודה);
(14) מר"צ-יחד;
(15) עלי"ה - עמנו למען ישראל המתחדשת (להלן - עלי"ה);
(16) קדימה;
(17) ש"ס - התאחדות הספרדים העולמית שומרי תורה (להלן - ש"ס);
(18) תקומה.
תוצאות הביקורת
תוצאות ביקורת חשבונות הסיעות נקבעו בהסתמך על בדיקת החשבונות בשיטות ביקורת מקובלות, חוות דעת של רואי חשבון, השלמות, תיקונים והסברים שמסרו הסיעות במהלך הביקורת והצהרות של נציגי הסיעות, שהתקבלו כראיה לפי סעיף 9(ג) לחוק המימון.
קיום הנחיות מבקר המדינה
לפי חוק המימון, על כל סיעה לנהל את מערכת החשבונות שלה לפי הנחיות מבקר המדינה ולרשום את הכנסותיה ואת הוצאותיה לפיהן.
שתי סיעות - גיל ותקומה - לא ניהלו את חשבונותיהן בתקופה השוטפת לפי הנחיות מבקר המדינה.
הוצאות
(א) חוק המימון קובע תקרה להוצאותיהן השוטפות של הסיעות. בסעיף 7(ד) לחוק המימון נקבע, כי סיעה לא תוציא "במשך שנה הוצאות שוטפות בסכום העולה ביותר משלוש חמישיות על הסכום המגיע לה למימון הוצאותיה השוטפות או בסכום העולה ביותר משלוש חמישיות על הסכום המגיע כאמור לסיעה בעלת חמישה חברי כנסת, לפי הגדול יותר" (להלן - תקרת ההוצאות).
(ב) בתקופה השוטפת כלולות שתי שנים: האחת המתחילה ב-1.5.06 ומסתיימת ב-31.12.06 (להלן - 2006) והאחרת המתחילה ב-1.1.07 ומסתיימת ב-31.12.07 (להלן - 2007). לכל אחת משנים אלה תקרת הוצאות שונה.
(ג) הוצאותיהן השוטפות של כל הסיעות ב-2006 וב-2007 היו בגבולות האמורים בסעיף 7 לחוק המימון.
(ד) על פי החשבונות שמסרו 18 הסיעות למשרדי, הסתכמו ההוצאות השוטפות שלהן בתקופה השוטפת בכ-157 מיליון ש"ח.
(ה) אני רואה מחובתי להפנות שוב את תשומת ליבו של המחוקק לכך, שלסיעות רבות גירעון מצטבר ניכר. במיוחד יש לציין את גירעונן בסוף התקופה השוטפת, של סיעות אלה העבודה - 128,735,308 ש"ח; הליכוד - 34,059,261 ש"ח; המפד"ל -
21,330,851 ש"ח; חד"ש - 5,610,175 ש"ח; מולדת - 5,591,431 ש"ח; ישראל ביתנו - 3,093,874 ש"ח; מר"צ-יחד - 3,056,380 ש"ח (בפועל 11,705,123 ש"ח - ראו להלן).
הכנסות
(א) על פי החשבונות שמסרו הסיעות למשרדי, הסתכמו הכנסותיהן בתקופה השוטפת בכ-187 מיליון ש"ח.
(ב) לפי חוק המימון זכאיות הסיעות למימון הוצאותיהן השוטפות מאוצר המדינה (להלן - מימון ממלכתי).
(ג) המימון הממלכתי ש-18 הסיעות היו זכאיות לו בתקופה השוטפת הסתכם בכ-158 מיליון ש"ח.
(ד) סעיף 8 לחוק המימון אוסר על סיעה לקבל, במישרין או בעקיפין, תרומה מתאגיד, בין בארץ ובין בחו"ל, וכן ממי שאינו "בוחר" כמשמעותו בחוק הבחירות לכנסת ולראש הממשלה [נוסח משולב], התשכ"ט-1969. כמו כן מגביל סעיף 8 לחוק המימון את סכום התרומה שמותר לסיעה לקבל מאדם ומבני ביתו הסמוכים על שולחנו (להלן - יחיד). סכום התרומה שמותר לסיעה לקבל מיחיד בשנה רגילה הוא - 1,000 ש"ח ובשנת בחירות - 1,900 ש"ח.
בפרק השני להלן - מפורטים שמות התורמים וסכומי התרומות מ- 200 ש"ח ומעלה שנתרמו לסיעות השונות.
נושאים בעלי היבטים עקרוניים
בדיקת חשבונותיהן של הסיעות העלתה כמה נושאים בעלי היבטים עקרוניים שמצאתי לנכון לייחד את הדיבור עליהם.
רישום הכנסות והוצאות בגין מימון הצוות הפרלמנטרי של הסיעות
על פי תיקון מס' 26 לחוק המימון, הוגדר בסעיף 1 לחוק "צוות פרלמנטרי - עובדים של מפלגה או של סיעה המועסקים דרך קבע במשרדי הסיעה בכנסת ועיקר עיסוקם בפעילות הפרלמנטרית של הסיעה בכנסת". בסעיף 2(א)(3) לחוק המימון נקבע שסיעה זכאית למימון התשלומים לצוות הפרלמנטרי. עוד נקבע בסעיף 3א.(א) לחוק המימון, כי "הסכום השנתי הכולל המיועד למימון התשלומים לצוות הפרלמנטרי כאמור בסעיף 2(א)(3) לא יעלה על 6 מליון שקלים חדשים, שישולמו מתקציב הכנסת". על פי סעיף 3א.(ב) לחוק המימון הסכום האמור בסעיף קטן (א) יהיה צמוד למדד המחירים לצרכן שמפורסם על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. על פי סעיף 3א.(א) סיפא לחוק המימון "יושב ראש הכנסת יקבע כללים לחלוקת הסכום בין הסיעות, בהתחשב, בין השאר, בגודלן". יושב ראש הכנסת קבע את כללי מימון המפלגות (מימון תשלומים לצוות הפרלמנטרי), התשס"ד-2004, ולפיהם הסכום שתקבל כל סיעה למימון העסקת הצוות הפרלמנטרי ייקבע על פי מספר חברי הכנסת הנמנים עם הסיעה ביום התשלום.
על פי הסברי חשבות הכנסת היא משלמת, על פי הכללים שקבע יושב ראש הכנסת, למי שהסיעות הודיעו שהם "הצוות הפרלמנטרי" שלהן, את שכרם ואת התשלומים הנלווים לשכר, על פי הסכם בין הסיעה לעובדיה שהוצג לחשבות הכנסת.
כעולה מנוסח חוק המימון ומהעובדה שהסיעות חותמות על הסכם העסקה עם אנשי הצוות הפרלמנטרי שלהן, אנשי הצוות הם עובדי הסיעה.
על פי דיווחי חשבות הכנסת למשרד מבקר המדינה, היא שילמה בתקופה השוטפת שכר ותשלומים נלווים לשכר (כולל עלויות מעסיק) ל- 31 עובדים של 18 הסיעות בסכום כולל של 9,269,673 ש"ח. מספר חברי הכנסת של כל סיעה וכן מספר חברי הצוות הפרלמנטרי של כל סיעה והסכומים ששולמו להם מפורטים בטבלה בקובץ המצורף (ע"מ 13).