דוח מעקב
ועדות מקומיות מרחביות לתכנון ולבנייה, דוח על הביקורת בשלטון המקומי 2002, עמ' 49-81.
תקציר
במדינת ישראל 35 ועדות מקומיות לתכנון ולבנייה (להלן - ועדות מרחביות) הפועלות על פי סעיף 19 לחוק התכנון והבנייה, התשכ"ה-1965 (להלן - החוק). אלה הן ועדות שבתחומן נמצאות מספר רשויות מקומיות. 15 מהן נמצאות במחוז הצפון של משרד הפנים (להלן - המשרד).
פעולות הביקורת
בחודשים יולי 2000-אוגוסט 2001 ערך משרד מבקר המדינה ביקורת בשמונה ועדות מרחביות במחוז הצפון ובמחוז חיפה. נבדקו כמה נושאים, ביניהם המבנה והארגון של הוועדות המרחביות, מינוי יושבי ראש ומינהל כספי. הדוח פורסם ביוני 2002 (להלן - דוח הביקורת).
בדוח הביקורת נמצא בין היתר כי המשרד לא התחשב באופי היישובים, במספר תושביהם ובהיקף פעילותם לשם קביעת אמות מידה אחידות לכמות ואופי המשרות בוועדות המרחביות. בהיעדר אמות מידה ברורות ואחידות קבעה כל ועדה לעצמה את מספר העובדים על פי צרכיה ושיקוליה.
בחודשים אוקטובר 2006-פברואר 2007 לסירוגין ערך משרד מבקר המדינה ביקורת מעקב שנועדה לבדוק אם וכיצד תוקנו הליקויים שצוינו בדוח הביקורת. ביקורת המעקב נעשתה במשרד הפנים, בוועדה המחוזית במחוז הצפון (להלן - הוועדה המחוזית) ובכמה ועדות מרחביות במרחב תכנון צפון. בדיקות השלמה נעשו ביחידה הארצית לפיקוח על הבנייה.
עיקרי הממצאים
המבנה הארגוני
המשרד מינה בשנת 1999 ועדת היגוי (להלן - ועדת היגוי ראשונה) לביצוע בדיקה ארגונית ותפעולית בוועדות המרחביות, ואימץ ביוני 2002 את המלצותיה, בעיקר בנושא תקן כוח האדם בוועדות המרחביות. ביקורת המעקב העלתה שהמשרד לא ערך מעקב אחר יישום המסקנות של ועדת ההיגוי הראשונה, ותקן כוח האדם שנקבע על ידה אינו תואם את מצבת כוח האדם שהייתה בפועל בדצמבר 2006. בחלק מהוועדות המרחביות התקן היה גבוה ממצבת כוח האדם ובחלקן נמוך ממנה. ביוני 2004 הוקמה ועדת היגוי שנייה, שנועדה לעסוק בנושא תפעול הוועדות המרחביות ובקביעת כללי ניהול כספי במספר נושאים, ובכלל זה הכנת נוהלי עבודה, אך עד מועד סיום ביקורת המעקב טרם אומצו המלצותיה.
עוד העלתה ביקורת המעקב כי ועדת היגוי נוספת - שלישית - שהוקמה במשרד לעניין הפיקוח על בנייה פרסמה את מסקנותיה באוגוסט 2003, ואלו שונות ממסקנות ועדת ההיגוי הראשונה באשר לתקן הפקחים הרצוי. נמצא כי על אף השוני המהותי בין מסקנות הוועדות המשרד לא בחן מחדש את התאמתן של התקנים הקיימים לצרכים בפועל של הוועדות המרחביות.
אף שהמהלך שיזם המשרד לארגון ולתפעול של הוועדות המרחביות החל בשנת 1999, הוא טרם הסתיים, ולמעשה נכשלה האחדת נוהלי העבודה של הוועדות המרחביות.
מינוי יושבי ראש לוועדות מרחביות
מינוי יושבי ראש לוועדות המרחביות נעשה על ידי משרד הפנים על פי נוהל של איתור מועמדים. הבדיקה העלתה ליקויים של העדר שקיפות באיתור המועמדים, מעורבות בעלת גוון פוליטי וליקויים בבדיקת סוגיות של ניגוד עניינים. על המשרד לדאוג שוועדת האיתור תפעל תוך שמירת עקרונות השוויון והשקיפות ולחלופין לבחון חלופות אחרות לאופן מינוי יושבי הראש.
עד למועד סיום ביקורת המעקב לא מונו מינוי של קבע יושבי ראש לכל הוועדות המרחביות.
החלוקה למרחבי תכנון
מחוז הצפון מקדם מהלך של שינוי מרחבי תכנון. נמצא כי הצגת המבנה המוצע לא נתמכה בעבודת מטה, הוועדה המחוזית לא הכינה נייר עמדה ולא הציגה יתרונות וחסרונות של השינוי המבוקש. ההחלטה לגבי שינוי מרחבי התכנון התקבלה בוועדה המחוזית ללא קביעת קריטריונים תכנוניים, כלכליים, סביבתיים או חברתיים.