לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור

שימוש בכרטיס רב-קו בתחבורה הציבורית // 425

הגעת לתוכן כרטיסייה על מנת להמשיך בנייוט דלג עם החיצים למטה ולמעלה
מסגרת פרסום:
תאריך הפרסום:
סוג הפרסום:
תחבורה ציבורית; כרטיס רב-קו

תקציר

רקע כללי

המדיניות המוצהרת זה שנים של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים (להלן - משרד התחבורה) היא לטפל בבעיות התחבורה במדינה, ובכללן הגודש בכבישים, באמצעות קידום התחבורה הציבורית (להלן - תח"ץ), שילוב בין אמצעי תח"ץ שונים ושיפור הקישוריות ביניהם. לשם כך משרד התחבורה מסבסד את פעילות המפעילים השונים של התח"ץ - האוטובוסים, הרכבת הכבדה והרכבת הקלה (להלן - מפעילי התח"ץ). בשנים 2015 ו-2016 סבסד משרד התחבורה את פעילותם בסך כ-4,789 וכ-5,333 מיליוני ש"ח, בהתאמה.

כרטיס רב-קו - שהוא כרטיס אלקטרוני רב-פעמי (נטען) - הוכנס לשימוש בשנת 2007 בגוש דן, והשימוש בו הורחב בהדרגה לכל הארץ ולכל מפעילי התחבורה הציבורית. חלק ניכר מתשלומי הנסיעה בתח"ץ מבוצעים באמצעותו. בשנים 2015 ו-2016 החזיקו הנוסעים כ-2.8 מיליון וכ-3.3 מיליון כרטיסי רב-קו, בהתאמה. מפעילי תח"ץ מעבירים את הנתונים על ביצוע הפעילויות השונות בכרטיסים (כגון הנפקה, טעינה וביצוע נסיעות) למרכז שירות ארצי (להלן - מרכז השירות). המפעילים דיווחו על כ-767 מיליון וכ-818 מיליון נסיעות ("תיקופים") שבוצעו באמצעות כרטיס רב-קו בשנים אלו בהתאמה.

הגוף הממונה במשרד התחבורה על התכנון ועל הניהול של מערכות התח"ץ הוא הרשות הארצית לתחבורה ציבורית (להלן - הרשות הארצית או הרשות), שהוקמה בסוף שנת 2013. הרשות מנהלת את ענף התח"ץ ומפקחת עליו. בין היתר היא אחראית לתקציב התמיכות ולפיקוח והבקרה על רמת השירות של מפעילי התח"ץ, בהתאם להסכמים שחתם אתם משרד התחבורה. כמו כן, הרשות אחראית לקביעת המאפיינים, התקנים ושיטת ההפעלה של כרטיס רב-קו.

כמו כן, הרשות פועלת בשנים האחרונות ליישום המלצות מבקר המדינה למשרד התחבורה, בדבר הצורך לפעול להקמת מרכז שירות ארצי וכן בכל הנוגע לטיפול בנושא אחידות תעריפי התח"ץ.

פעולות הביקורת

בחודשים אוגוסט 2016 - ינואר 2017 בדק משרד מבקר המדינה היבטים של השימוש בכרטיס רב-קו בתח"ץ, בין השאר בעקבות תלונות של נוסעי תח"ץ בנושא שהתקבלו במשרד מבקר המדינה. הביקורת נעשתה ברשות הארצית. בדיקות השלמה נעשו בחברת בנק הדואר בע"מ (להלן - בנק הדואר), האחראי לתפעול מרכז השירות (מסלקה) של כרטיסי רב-קו, ואצל מפעילים עיקריים של תח"ץ: אגד - אגודה שיתופית לתחבורה ציבורית בע"מ (להלן - אגד), חברת דן - חברה ציבורית לתחבורה בע"מ (להלן - דן) וחברת רכבת ישראל בע"מ (להלן - רכבת ישראל).

הליקויים העיקריים

ליקויים בהנפקה של כרטיסי רב-קו

הנפקת כרטיסי רב-קו אישיים וחצי אנונימיים נעשית ב-118 עמדות שירות מאוישות בארץ. בתל אביב-יפו ובירושלים יש שמונה עמדות שירות, ואילו במטרופולין באר שבע יש רק שלוש עמדות שירות, ובערים כמו בית שמש ונתניה - רק עמדת שירות אחת.

אין אחידות בתקופת המינוי החודשי ברכבת (30 יום מיום הפעלת הכרטיס) ובאוטובוסים (על פי חודש קלנדרי).

ליקויים בטעינה של כרטיסי רב-קו

היקף הטעינות באמצעות רשת האינטרנט ומכשירי טלפון חכמים הוא נמוך, ואין עמדות טעינה הפזורות בארץ לאורך קווי הנסיעה המרכזיים או במרכזי קניות גדולים. מרבית מחזיקי הכרטיס טוענים אותו אצל נהג האוטובוס, וכך זמן שהייתו בתחנה וזמן הנסיעה מתארכים.

מחזיק כרטיס רב-קו שצריך לקבל החזר או לשחזר את כרטיסו (למעט מינוי תקופתי) נדרש לעתים לחכות 72 שעות ממועד הפנייה לעמדת השירות כדי שיהיה אפשר לשחזר את כל הפעולות בכרטיסו, אם נעשו אצל מפעילים שונים.

ליקויים בתיקוף וחיוב של כרטיסי הרב-קו

יש מחזיקי רב-קו שאינם יודעים כי חובתם לתקף את כרטיסם אף בנסיעה שאינה מחייבת תשלום, למשל נסיעה במינוי חודשי והם עלולים לשלם תעריף מוגדל ("קנס") בשל כך.

הרחבת השימוש במערכות פתוחות (מערכות שיש בהן תיקוף רב-קו שלא בסמיכות לנהג וללא התערבותו) מחייבת הפעלת מנגנוני אכיפה מתאימים כדי להבטיח את תיקוף הכרטיסים כנדרש ואת שלמות הדיווחים על מספרי הנוסעים.

אנשי כוחות הביטחון אינם נדרשים לתקף את נסיעותיהם בתח"ץ, ולפיכך אין מידע על היקפן.

תיקוף הנסיעות על ידי אנשי כוחות הביטחון יכול לאפשר התחשבנות מלאה עם מפעילי התח"ץ ומשרד התחבורה על פי היקף הנסיעות בפועל. מידע מלא על מספרי הנוסעים עשוי לסייע למפעילי התח"ץ בתכנון קווי שירות ולוחות זמנים, והסדרת התשלומים להם.

ליקויים בהתקשרות להפעלת מרכז השירות ובגיבויו

משרד התחבורה התקשר בשנת 2010 עם בנק הדואר בדרך של פטור ממכרז לתקופה של שלוש שנים לביצוע פיילוט בהיקף של עד 10 מיליון ש"ח. ההתקשרות הוארכה פעמים מספר במהלך השנים, בדרך של פטור ממכרז, זאת בלא בדיקה מעמיקה של הפרויקט ועלויותיו, ולמרות הנחיית החשכ"ל לצאת למכרז פומבי עד סוף 2015. ההתקשרות הוארכה שוב בסוף שנת 2016 לשנתיים. היקף ההתקשרות הכולל הגיע לכ-60 מיליון ש"ח.

אין אתר גיבוי למערך כרטיסי רב-קו אלא רק לנתונים, דבר שמגביר את הסכנה לפגיעה בשירות לנוסעים ובהכנסות בעקבות תקיפה או תקלה במרכז השירות.

ההמלצות העיקריות

על משרד התחבורה להוסיף חלופות לטעינת כרטיסי הרב-קו ברחבי הארץ, ובכללן עמדות מאוישות ועמדות טעינה לאורך קווי התח"ץ ובמרכזים המשרתים אוכלוסיות גדולות. כמו כן על המשרד לפתח וליישם אפשרויות טעינה באמצעים טכנולוגיים מתקדמים יותר, כגון טעינה באמצעות האינטרנט ויישומונים, ולהביאן לידיעת הציבור.

על משרד התחבורה לייעל את הליכי ההחזר והזיכוי הכספי של מחזיקי כרטיס רב-קו כדי שלא ייאלצו לחכות 72 שעות ממועד הפנייה למרכז השירות.

על משרד התחבורה לפעול עם משרד הביטחון ועם משטרת ישראל ושירות בתי הסוהר, כדי לקבוע בהקדם כללים לתיקוף נסיעותיהם של אנשי כוחות הביטחון בתח"ץ ולאסוף מידע על היקפן, בכפוף למגבלות אבטחת המידע ולמגבלות נדרשות אחרות.

על משרד התחבורה לבחון ייזום של חקיקה ראשית ושל חקיקת משנה להסדרת סמכויות האכיפה של מפעילי התח"ץ על הנוסעים. כמו כן על המשרד לפעול להגברת יידוע הנוסעים על חובתם לתקף את כרטיס הרב-קו גם כאשר אין חובת תשלום בעד הנסיעה.

על משרד התחבורה לבחון את האפשרות לקבוע שיעורים שונים של תעריף מוגדל (המשולם כ"קנס"), וכן עליו לשקול הבחנה בין נסיעה שהנוסע לא שילם בעדה ובין נסיעה ששולם בעדה, אך הכרטיס לא תוקף.

על משרד התחבורה להפיק לקחים מתהליך ההתקשרות להפעלת מרכז השירות בבנק הדואר ולבחון התארגנות אסטרטגית כוללת למערך כרטוס משולב לתחבורה הציבורית, הפעלת מערכות דומות למערכות הכרטוס בעולם ופרסום מכרז בין-לאומי. ראוי שכל אלה ייעשו לפני תום תקופת הפטור ממכרז שניתן בהתקשרות הנוכחית עם בנק הדואר.

על משרד התחבורה לפעול בדחיפות להשלמת מערך הגיבוי של מרכז השירות.

סיכום

הגודש בכבישי ישראל מחייב לקדם את התחבורה הציבורית במדינה. בשנים האחרונות פועל משרד התחבורה לפיתוחו ולשיפורו של מערך שירותי התחבורה לציבור ברחבי הארץ. כדי להרחיב את השימוש בתחבורה הציבורית ולשפר את השירות לנוסעים עשה משרד התחבורה כמה רפורמות בנושא, כגון הוזלת התעריפים ומתן אפשרות מעבר בין אמצעי תחבורה שונים בתוך המטרופולינים ללא תשלום. כרטיס הרב-קו הוא רכיב עיקרי ביישום רפורמות אלו, והשימוש בו יכול לסייע בשיפור השירות וחוויית הנסיעה. יצוין כי הצעת חוק להסדרת השימוש בכרטיס רב-קו עברה בקריאה ראשונה בכנסת בינואר 2017.

התגלו ליקויים שונים בהליכי ההנפקה, ההטענה והתיקוף של כרטיס הרב-קו ואכיפת התשלום. עוד נמצא כי במקרים מסוימים לא ניתנו הנחות בדמי הנסיעה לזכאים לכך על פי חוקים וצווים, כגון הנחות לאזרחים ותיקים.

מערכת תחבורה ציבורית יעילה ואיכותית יכולה לשנות הרגלי נסיעה של תושבי המדינה, להרחיב את השימוש בה לאוכלוסיות נוספות ולהעלות את מספר המשתמשים בה. מאחר שכרטיס הרב-קו הוא רכיב חשוב במערכת, על משרד התחבורה לשפר את הליכי ההנפקה, הטעינה והשירות למחזיקי הכרטיס. כמו כן, על המשרד לבחון את מערך אכיפת התשלום כדי להבטיח גבייה מלאה של דמי הנסיעה מכל נוסע. על משרד התחבורה גם לסייע בהליכי החקיקה ולהקפיד על מתן ההנחות שהנוסעים זכאים להן על פי החוק והצווים.