לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור

דוח על תוצאות ביקורת חשבונות הסיעות והרשימות שהשתתפו בבחירות ביהודה ושומרון לרשויות המקומיות בית אל, ביתר עילית וקדומים באוקטובר 2007

הגעת לתוכן כרטיסייה על מנת להמשיך בנייוט דלג עם החיצים למטה ולמעלה
מסגרת פרסום:
תאריך הפרסום:
סוג הפרסום:
 

תקציר

1. ב-1.9.94 חתם מפקד כוחות צה"ל באזור יהודה והשומרון, בתוקף סמכותו לפי סעיף 2 לצו בדבר ניהול מועצות מקומיות (יהודה והשומרון) (מס' 892), התשמ"א -1981, על צו המתקן את תקנון המועצות המקומיות (יהודה והשומרון), התשמ"א -1981, ואשר נקרא תקנון המועצות המקומיות (תיקון מס' 78) (יהודה והשומרון), התשנ"ד - 1994 (להלן – הצו המתקן). הצו המתקן אימץ, בסעיף 12ב שבו, את הוראות חוק הרשויות המקומיות (מימון בחירות), התשנ"ג-1993 וחקיקת המשנה מכוחו, בשינויים מסוימים, והן היו חלק מתקנון המועצות המקומיות (יהודה והשומרון), התשמ"א-1981 (להלן – התקנון). ב-27.6.01 חתם מפקד כוחות צה"ל באזור יהודה והשומרון על תקנון המועצות המקומיות (יהודה והשומרון) (תיקון 139), התשס"א-2001 ובו, בין היתר, הוחלף סעיף 12ב. הסעיף החדש, אימץ אף הוא, את הוראות חוק הרשויות המקומיות (מימון בחירות), התשנ"ג-1993, כפי תוקפו בישראל מעת לעת, בשינויים המחויבים ובתיאומים שנקבעו בתיקון.

בתיקון זה אימץ התקנון, בין היתר, גם את הוראות החוק הנוגעות למימון הוצאות הבחירות של סיעות ורשימות המשתתפות בבחירות לרשויות מקומיות ביהודה ובשומרון.

2. ביום 30.10.07 התקיימו בחירות לרשויות המקומיות בית אל, ביתר עילית וקדומים.

3. לפי סעיף 23(א) לחוק הרשויות המקומיות (מימון בחירות), התשנ"ג-1993 (להלן – החוק), על מבקר המדינה למסור ליושב ראש הכנסת, לא יאוחר משמונה חודשים אחרי הבחירות לרשויות המקומיות, דוח בדבר תוצאות ביקורת החשבונות של הסיעות והרשימות שהשתתפו בבחירות.

4. הדוח עוסק בביקורת החשבונות של סיעת אם אחת, דהיינו – סיעה בכנסת שיש לה סיעת בת שהשתתפה בבחירות ו-13 סיעות עצמאיות שאינן סיעות בת או רשימות בת של סיעות בכנסת (להלן – סיעות מקומיות).

5. סיעות שהשתתפו בבחירות:

סיעת אם

ביתר חזקה.

סיעות מקומיות

(1) אל ראש ההר;

(2) אלון פרבשטיין - הראש בהתיישבות הלב באנשים;

(3) בית יוסף הרשימה הספרדית;

(4) ביתר החסידית;

(5) ביתר מאוחדת, הרשימה החסידית, ש"ס ובלתי מפלגתיים;

(6) הדור הבא בראשות ישראל ליבמן;

(7) הרשימה המרכזית בראשות יצחק פינדרוס;

(8) טוב-עתיד טוב לביתר;

(9) יחד-למען בית אל;

(10) למען בית אל;

(11) לקדומים באמונה - הלב לתושבים - רחמים יעקב;

(12) קודם כל קדומים;

(13) רשימת הסולם.

6. במקביל להסדרת מימון ממלכתי מוטלות על הסיעות הגבלות בקשר להוצאותיהם ולהכנסותיהם, וחשבונותיהם עומדים לביקורת מבקר המדינה. בדוח שעל מבקר המדינה למסור לפי החוק, עליו לקבוע אם הסיעות ניהלו מערכת חשבונות בהתאם להנחיות מבקר המדינה; אם הוצאות הבחירות שלהם וההכנסות שקיבלו היו בגבולות שהחוק קובע.

7. (א) בחוק נקבע, כי על הסיעות למסור למבקר המדינה את חשבונותיהם ואת הדוחות הכספיים שלהם לתקופת הבחירות בצירוף חוות דעת של רואה חשבון בדבר תקינותם ושלמותם ובדבר ניהול מערכת חשבונות בהתאם להנחיות מימון הבחירות ברשויות המקומיות (ניהול חשבונות), התשנ"ג-1993 (להלן - הנחיות מבקר המדינה).

(ב) ברשויות מקומיות שמספר בעלי הזכות לבחור בהן גדול מ-5,000 הוטל על הסיעות למנות רואי חשבון בעצמם ועל חשבונם.

(ג) מספר בעלי הזכות לבחור בבית אל ובקדומים אינו גדול מ- 5,000. לפיכך מיניתי רואי חשבון, לביקורת חשבונותיהן של שמונה הסיעות בהם.

8. (א) דוח זה עוסק, כאמור ב-14 סיעות שהשתתפו בבחירות.

(ב) 13 סיעות מסרו למבקר המדינה דוחות כספיים לתקופת הבחירות בצירוף חוות דעת של רואה החשבון.

(ג) סיעת האם ביתר חזקה בביתר עילית מסרה למבקר המדינה תצהיר לפיה לא היו לה הכנסות והוצאות בתקופת הבחירות.

עיקרי הממצאים

9. תוצאות ביקורת החשבונות של הסיעות נקבעו על פי אלה: הדוחות הכספיים שמסרו; חוות הדעת של רואי החשבון שבדקו את החשבונות שצורפו לדוחות הכספיים; בדיקת חשבונות הסיעות; בדיקות ובירורים משלימים שעשו עובדי משרדי; השלמות, תיקונים, הסברים של הסיעות ותצהירים לפי סעיף 21(ה) לחוק של נציגי הסיעות שהתקבלו כראיה לפי סעיף 15 לפקודת הראיות [נוסח חדש], התשל"א-1971.

הנחיות מבקר המדינה

10. (א) לפי החוק, על הסיעות לנהל את מערכת החשבונות שלהם בהתאם להנחיות מבקר המדינה.

(ב) שמונת הסיעות בבית אל ובקדומים וסיעה אחת בביתר עילית, ניהלו את מערכת חשבונותיהם בהתאם להנחיות מבקר המדינה.

(ג) ארבע סיעות בביתר עילית: בית יוסף הרשימה הספרדית; ביתר מאוחדת, הרשימה החסידית, ש"ס ובלתי מפלגתיים; הרשימה המרכזית בראשות יצחק פינדרוס; טוב-עתיד טוב לביתר לא ניהלו את מערכת חשבונותיהם בהתאם להנחיות מבקר המדינה.

הוצאות

11. (א)  החוק קובע תקרה להוצאותיהם של הסיעות לפי נוסחאות המפורטות בו.

   (ב) הוצאות הבחירות של 12 סיעות היו בגבולות תקרת ההוצאות המותרת.

(ג) הסיעה הרשימה המרכזית בראשות יצחק פינדרוס בביתר עילית חרגה מתקרת ההוצאות המותרת.

הכנסות

9. (א) החוק אוסר קבלת תרומות מתאגידים הן בארץ הן בחוץ לארץ וממי שאינו רשום במרשם האוכלוסין המתנהל לפי חוק מרשם אוכלוסין, התשכ"ה-1965. כמו כן, מגביל החוק את סכום התרומה המותרת מיחיד. בין בחירות לבחירות סכום התרומה המרבי שמותר לסיעה לקבל מיחיד ומבני ביתו הסמוכים על שולחנו הוא 5,000 ש"ח. במקרה שהסיעה מסיימת את תקופת הבחירות בגירעון ובהיעדר נתונים על מקור הכספים לכיסוי הגירעון, חלה החזקה אשר לפיה בגירעון עצמו יש משום תרומה בניגוד להוראות סעיף 16 לחוק.

 (ב) ההכנסות של שבע סיעות היו בגבולות האמורים בסעיף 16 לחוק לעניין קבלת תרומות.

 (ג) שש סיעות סיימו את תקופת הבחירות בגירעון.

 (ד) לגבי הסיעות בבית אל: הדור הבא בראשות ישראל ליבמן ו-למען בית אל והסיעה בביתר עילית ביתר החסידית קיבלתי את הסבריהם בעניין כיסוי הגירעון באמצעות תרומות בגבולות המותר שנאספו לאחר הבחירות, ולכן קבעתי שהכנסותיהם היו בגבולות האמורים בסעיף 16 לחוק.

(ה) לגבי הסיעות בביתר עילית: בית יוסף הרשימה הספרדית ו-הרשימה המרכזית בראשות יצחק פינדרוס קבעתי, כי במימון עצמי של הגירעון בסכום גדול מן המותר יש משום תרומה בניגוד להוראות סעיף 16 לחוק.

(ו) לגבי הסיעה ביתר מאוחדת, הרשימה החסידית, ש"ס ובלתי מפלגתיים לא קיבלתי את הסבריהם בעניין כיסוי הגירעון באמצעות תרומות בגבולות המותר שיאספו לאחר הבחירות, ולכן קבעתי שהכנסותיה חרגו מהגבולות האמורים בסעיף 16 לחוק.

...