1. ביום 5.2.08 התקיימו בחירות לרשות המקומית ערערה. בחירות חוזרות לראש הרשות נערכו ב-19.2.08.
2. לפי סעיף 23(א) לחוק הרשויות המקומיות (מימון בחירות), התשנ"ג-1993 (להלן – החוק), על מבקר המדינה למסור ליושב ראש הכנסת, לא יאוחר משמונה חודשים אחרי הבחירות לרשויות המקומיות, דוח בדבר תוצאות ביקורת החשבונות של הסיעות והרשימות שהשתתפו בבחירות.
3. הדוח עוסק בביקורת החשבונות של שתי סיעות אם, דהיינו – סיעות בכנסת שיש להן סיעות בת שהשתתפו בבחירות ו-15 סיעות עצמאיות שאינן סיעות בת או רשימות בת של סיעות בכנסת (להלן – סיעות מקומיות).
4. סיעות שהשתתפו בבחירות:
סיעות אם
(1) החזית הדמוקרטית לשלום ולשיויון-חד"ש;
(2) ערערה אערה המאוחדת.
סיעות מקומיות
(3) אחווה (אלאוכוה);
(4) אלאחראר לשלום ולשוויון;
(5) אלאכלאס;
(6) אלאמאל ואלסלאח;
(7) אלאעמאר;
(8) אלוחדה ואלתג'דיד;
(9) אלסלאם;
(10) אלצדק;
(11) אלקנאעה ולאמל;
(12) אלרוחה;
(13) ביחד;
(14) ביחד כולנו (אלמוסטקל);
(15) כל אלנאס;
(16) סולידריות;
(17) ראיית אלמוסתקבל.
5. במקביל להסדרת מימון ממלכתי מוטלות על הסיעות הגבלות בקשר להוצאותיהם ולהכנסותיהם, וחשבונותיהם עומדים לביקורת מבקר המדינה. בדוח שעל מבקר המדינה למסור לפי החוק, עליו לקבוע אם הסיעות ניהלו מערכת חשבונות בהתאם להנחיות מבקר המדינה; אם הוצאות הבחירות שלהם וההכנסות שקיבלו היו בגבולות שהחוק קובע.
6. בחוק נקבע, כי על הסיעות למסור למבקר המדינה את חשבונותיהם ואת הדוחות הכספיים שלהם לתקופת הבחירות בצירוף חוות דעת של רואה חשבון בדבר תקינותם ושלמותם ובדבר ניהול מערכת חשבונות בהתאם להנחיות מימון הבחירות ברשויות המקומיות (ניהול חשבונות), התשנ"ג-1993 (להלן - הנחיות מבקר המדינה).
7. לפי סעיף 7(ב) לחוק, סיעה הזכאית למימון ממלכתי, תקבל תוך 20 ימים מיום פרסום תוצאות הבחירות, 85% מסכום המימון המגיע לה בניכוי המקדמה שניתנה לה, אם ניתנה. אם הדוח של מבקר המדינה חיובי, זכאית הסיעה לקבל את יתרת המימון הממלכתי (15%) מיד לאחר מסירת הדוח. עוד נקבע בחוק, כי כאשר מבקר המדינה קובע, כי הדוח אינו חיובי (מחמת אי-עמידה באחד משלושת התנאים האמורים), יורה שר הפנים כי לא תשולם לה יתרת המימון הממלכתי. אולם מבקר המדינה רשאי להמליץ לשר להקטין את השיעור הקבוע בחוק לסנקציה ולקבוע שחלק מיתרת המימון ישולם, בהתחשב באופי החריגה, בהיקפה ובנסיבות המקרה (להלן - סנקציה מופחתת), והשר יורה לשלם את הסכום לפי המלצת מבקר המדינה.
8. החוק קובע כי ההוראות בדבר ניהול חשבונות, ביקורת חשבונות, הגבלת ההוצאות וההכנסות וביקורת מבקר המדינה חלות גם על סיעות שלא קיבלו מימון, בין שלא ביקשוהו ובין שלא היו זכאים לו מחמת שלא מילאו תנאים מוקדמים מסוימים הקבועים בחוק. כך גם חלה על כל הסיעות חובת הגשת דוח כספי למבקר המדינה. אולם בחוק לא נקבעה סנקציה שתינקט בגין אי הגשת דוח כספי או בגין דוח שאינו חיובי על תוצאות ביקורת החשבונות של סיעה שאינה זכאית למימון ממלכתי. כבר הוער בעבר כי מן הראוי שהמחוקק ייתן דעתו לעניין זה , עוד הערתי, באשר לסיעות שלא הגישו לי דוח כספי כי מן הראוי שמי שמעמיד עצמו לבחירה לתפקיד ציבורי, יפעל בהתאם לדרישות החוק ובשקיפות מלאה וכי על המחוקק ליתן דעתו על סנקציה מתאימה במקרים כגון אלה.
9. בסעיף 7(ג) לחוק נקבע, כי אם הוצאות הבחירות של סיעה היו קטנות מהסכומים המגיעים לה לפי החוק, תוחזר היתרה לאוצר המדינה. הוראה זו משפיעה על היכולת להטיל על סיעה סנקציה של ממש בנסיבות מסוימות. אם הדוח בעניינה אינו חיובי, והוצאותיה קטנות מהמימון המגיע לה מאוצר המדינה גם לאחר שהופחת ממימון זה סכום הסנקציה, אזי אין משמעות לסנקציה זו, שהרי ממילא לא היתה הסיעה זכאית לקבל את הסכום ש"יילקח" ממנה כתוצאה מהסנקציה. על כך כבר הוער בעבר , כי מן הראוי שהמחוקק ייתן את דעתו על מצב אשר כזה.
10. מצב כזה היה לגבי החשבונות של סיעת אחווה (אלאוכוה), שהדוח לגביה אינו חיובי. נוכח היקף הוצאותיה, היא אינה אמורה, ממילא, לקבל את יתרת המימון הממלכתי ואין לגביה, כאמור, משמעות להשתת סנקציה עקב דוח שאינו חיובי.
11. הדוח עוסק, כאמור, ב-17 סיעות שהשתתפו בבחירות. המימון הממלכתי שהסיעות זכאיות לו מסתכם בכ-748,000 ש"ח. על פי הדוחות הכספיים של הסיעות שהוגשו למשרדי הסתכמו הוצאות הסיעות בכ-696,000 ש"ח.
12. (א) 12 סיעות מסרו למבקר המדינה דוחות כספיים לתקופת הבחירות בצירוף חוות דעת של רואה החשבון.
(ב) סיעת האם ערערה עארה המאוחדת והסיעה ביחד כולנו (אלמוסתקל) מסרו למבקר המדינה תצהירים לפיהם לא היו להם הכנסות והוצאות בתקופת הבחירות.
(ג) שלוש סיעות: אלאכלאס, אלצדק ו-אלקנאעה ולאמל לא מסרו כלל למשרדי חשבונות ודוח כספי לתקופת הבחירות, למרות פניות חוזרות ונשנות.
(ד) בחוק נקבע, כי על נציגי הסיעות למסור למבקר המדינה, לא יאוחר מתום שלושה חודשים אחרי הבחירות, את החשבונות וכן דוח כספי לתקופת הבחירות. בחוק גם נקבע, כי מבקר המדינה רשאי לקבל את החשבונות והדוח האמורים אף אם הוגשו באיחור, אם הוא סבור, כי מן הצדק לעשות כן. זאת, תוך שהמחוקק הסמיך את מבקר המדינה גם במקרה זה להמליץ על סנקציה מופחתת (סעיף 23(ד) לחוק).
(ה) הסיעה אלאחראר לשלום ולשוויון מסרה את הדוח הכספי לאחר המועד שנקבע בחוק. למרות ההכבדה שנגרמה בשל כך על סיכום מלאכת הביקורת בפרק הזמן הקבוע בחוק, החלטתי כי מן הצדק לקבל את הדוח הכספי האמור יחד עם הטלת סנקציה כספית בגין האיחור.
(ו) שלוש סיעות:אחווה (אלאוכוה), אלוחדה ואלתג'דיד ו-ראיית אלמוסתקבל מסרו את הדוחות הכספיים שלהם באיחור של למעלה מארבעה חודשים, לאחר סיום הביקורת ועריכת הדוח הסופי. החלטתי לקבל את הדוחות הכספיים האמורים אך בגין האיחור לא ניתן היה לערוך ביקורת על חשבונותיהן בפרק הזמן הקבוע בחוק ולכן קבעתי כי תוטל עליהן סנקציה כספית בשיעור 10% ללא עריכת ביקורת על החשבונות.
עיקרי הממצאים
13. תוצאות ביקורת החשבונות של הסיעות נקבעו על פי אלה: הדוחות הכספיים שמסרו; חוות הדעת של רואי החשבון שבדקו את החשבונות שצורפו לדוחות הכספיים; בדיקת חשבונות הסיעות; בדיקות ובירורים משלימים שעשו עובדי משרדי; השלמות, תיקונים, הסברים של הסיעות ותצהירים לפי סעיף 21(ה) לחוק של נציגי הסיעות שהתקבלו כראיה לפי סעיף 15 לפקודת הראיות [נוסח חדש], התשל"א-1971.
הנחיות מבקר המדינה
14. (א) לפי החוק, על הסיעות לנהל את מערכת החשבונות שלהם בהתאם להנחיות מבקר המדינה.
(ב) חמש סיעות, ניהלו את מערכת חשבונותיהם בהתאם להנחיות מבקר המדינה.
(ג) ארבע סיעות לא ניהלו את מערכת חשבונותיהם בהתאם להנחיות מבקר המדינה.
(ד) לגבי שלוש סיעות שלא הגישו דוח כספי, שלוש סיעות שהגישו באיחור ושתי סיעות שמסרו תצהיר על היעדר הכנסות והוצאות-לא נבדק לגביהן הנושא.
הוצאות
15. (א) החוק קובע תקרה להוצאותיהם של הסיעות לפי נוסחאות המפורטות בו.
(ב) הוצאות הבחירות של כל הסיעות שהגישו דוחות היו בגבולות תקרת ההוצאות המותרת.
הכנסות
16. (א) החוק אוסר קבלת תרומות מתאגידים הן בארץ הן בחוץ לארץ וממי שאינו רשום במרשם האוכלוסין המתנהל לפי חוק מרשם אוכלוסין, התשכ"ה-1965. כמו כן, מגביל החוק את סכום התרומה המותרת מיחיד. בין בחירות לבחירות סכום התרומה המרבי שמותר לסיעה לקבל מיחיד ומבני ביתו הסמוכים על שולחנו הוא 5,000 ש"ח. במקרה שהסיעה מסיימת את תקופת הבחירות בגירעון ובהיעדר נתונים על מקור הכספים לכיסוי הגירעון, חלה החזקה אשר לפיה בגירעון עצמו יש משום תרומה בניגוד להוראות סעיף 16 לחוק.
(ג) ההכנסות של שמונה סיעות היו בגבולות האמורים בסעיף 16 לחוק לעניין קבלת תרומות.
(ד) סיעה אחת סיימה את תקופת הבחירות בגירעון.
(ה) קיבלתי את הסבריה בעניין כיסוי הגירעון באמצעות תרומות בגבולות המותר שייאספו לאחר הבחירות, ולכן קבעתי שהכנסותיה היו בגבולות האמורים בסעיף 16 לחוק.
(ו) לגבי שלוש סיעות שלא הגישו דוח כספי, שלוש סיעות שהגישו באיחור ושתי סיעות שמסרו תצהיר על היעדר הכנסות והוצאות-לא נבדק לגביהן הנושא.
תוצאות ביקורת חשבונות הסיעות
סיעות אם
החזית הדמוקרטית לשלום ולשוויון (חד"ש)
הסיעה היא סיעת בת של מפלגת החזית הדמוקרטית לשלום ולשוויון (חד"ש). הסיעה זכתה בבחירות בשני מנדטים וזכאית למימון מאוצר המדינה. על פי הדוח הכספי שלה, הסתכמו הכנסותיה בתקופת הבחירות ב-88,076 ש"ח והוצאותיה בתקופת הבחירות הסתכמו ב-74,900 ש"ח.
על פי סעיף 15 לחוק תקרת ההוצאות היתה 176,152 ש"ח. הוצאות הבחירות של הסיעה בתקופת הבחירות היו בגבולות תקרת ההוצאות הקבועה בחוק.
הכנסותיה בתקופת הבחירות היו בגבולות שנקבעו בסעיף 16 לחוק.
היא ניהלה את חשבונותיה בתקופת הבחירות בהתאם להנחיות מבקר המדינה.
לפיכך ניתן דוח חיובי לגבי תוצאות ביקורת חשבונות הסיעה בתקופת הבחירות.
ערערה אערה המאוחדת
הסיעה היא סיעת בת של מפלגת האיחוד הערבי ולא זכתה בבחירות במנדט. הסיעה, אשר אינה זכאית למימון מאוצר המדינה, הגישה למבקר המדינה תצהיר לפיו לא היו לה הכנסות והוצאות.
לפיכך יש לראות את הדוח בעניינה כדוח חיובי.
סיעות מקומיות
אחווה (אלאוכוה)
הסיעה מסרה למשרדי את הדוח הכספי באיחור של למעלה מארבעה חודשים. חרף ההכבדה שנגרמה מכך על סיכום מלאכת הביקורת בתום התקופה הקבועה בחוק, החלטתי כי מן הצדק לקבל את הדוח הכספי.
הסיעה זכתה בבחירות במנדט אחד וזכאית למימון מאוצר המדינה. על פי הדוח הכספי שלה, הסתכמו הכנסותיה בתקופת הבחירות ב-52,846 ש"ח והוצאותיה בתקופת הבחירות הסתכמו ב-35,993 ש"ח. הסיעה רשמה בספריה הכנסות מאוצר המדינה בסך 52,846 ש"ח ואולם על פי נתוני משרד הפנים היא זכאית למימון בגובה מנדט אחד בסך 44,038 ש"ח.
כאמור, הסיעה מסרה את הדוח הכספי באיחור ניכר. קבלת הדוח במועד כה מאוחר לא אפשרה את בדיקתו בפרק הזמן הקבוע בחוק.
לפיכך ניתן דין וחשבון לא חיובי לגבי תוצאות ביקורת חשבונותיה.
בהתחשב באיחור, ולאחר ששקלתי, בין היתר, את ההסברים שקיבלתי מהסיעה, אני ממליץ, בתוקף סמכותי לפי סעיף 23(ד) לחוק, להשית על הסיעה שלילה של השלמת מימון הוצאות בחירות בשיעור של 10%. אולם הוצאות הסיעה בסך 35,993 ש"ח נמוכות ממקדמת המימון שהתקבלה בסך 37,432 ש"ח ועל כן אין משמעות לסנקציה ועליה להשיב לאוצר המדינה את יתרת המימון בסך 1,439 ש"ח.
אלאחראר לשלום ולשוויון
הסיעה מסרה למשרדי את הדוח הכספי באיחור של למעלה מחודשיים. חרף ההכבדה שנגרמה מכך על סיכום מלאכת הביקורת בתום התקופה הקבועה בחוק, החלטתי כי מן הצדק לקבל את חשבונותיה ואת הדוח הכספי.
הסיעה זכתה בבחירות במנדט אחד וזכאית למימון מאוצר המדינה. על פי הדוח הכספי שלה, הסתכמו הכנסותיה בתקופת הבחירות ב-44,426 ש"ח והוצאותיה בתקופת הבחירות הסתכמו ב-44,471 ש"ח.
על פי סעיף 15 לחוק תקרת ההוצאות היתה 198,171 ש"ח. הוצאות הבחירות של הסיעה בתקופת הבחירות היו בגבולות תקרת ההוצאות הקבועה בחוק.
הכנסות הסיעה בתקופת הבחירות היו בגבולות האמורים בסעיף 16 לחוק לעניין קבלת תרומות.
הסיעה ניהלה את חשבונותיה שלא בהתאמה מלאה להנחיות מבקר המדינה. הדבר התבטא בכך שהסיעה שילמה הוצאות במזומן בסכומים גבוהים מאלה שנקבעו בהנחיות ומערכת החשבונות לא היתה שלמה כי לא נכללו בה הוצאות מס הכנסה וביטוח לאומי בגין שכר הפעילים והוצאות עבור ביקורת חשבונות לרואה חשבון.
לפיכך ניתן דין וחשבון לא חיובי לגבי תוצאות ביקורת חשבונותיה.
בהתחשב באיחור, באופי החריגה ובהיקפה, ולאחר ששקלתי, בין היתר, את ההסברים שקיבלתי מהסיעה, אני ממליץ, בתוקף סמכותי לפי סעיף 23(ד) לחוק, להשית על הסיעה שלילה של השלמת מימון הוצאות בחירות בשיעור של 5%, שערכם 2,202 ש"ח.
אלאכלאס
הסיעה לא זכתה בבחירות במנדט אך זכתה בלמעלה מ-50% מהמודד ועל כן היתה יכולה לקבל מימון בגובה 60% ממנדט אחד. ואולם הסיעה אינה זכאית למימון מאוצר המדינה כיון שלא מסרה את חשבונותיה וכן דוח כספי למבקר המדינה, למרות בקשות חוזרות ונשנות.
בהיעדר החשבונות והדוח הכספי, הדוח לגבי סיעה זו אינו חיובי.
על פי סעיף 23(ז)(1) לחוק, סיעה שלא הגישה את חשבונותיה או דוח כספי, תחזיר את כל הסכומים שקיבלה לפי חוק זה.
נוכח אי-הגשת הדוח, הסיעה אינה זכאית למימון.
אלאמאל ואלסלאח
הסיעה לא זכתה בבחירות במנדט אך זכאית למימון מאוצר המדינה כיון שהשתתפה בבחירות החוזרות לראש הרשות. על פי הדוח הכספי שלה, לא היו לה הכנסות בתקופת הבחירות והכנסותיה בתקופת הבחירות החוזרות הסתכמו ב-52,846 ש"ח. הוצאותיה בתקופת הבחירות הסתכמו ב-27,599 ש"ח ובתקופת הבחירות החוזרות ב-27,521 ש"ח.
על פי סעיף 15 לחוק תקרת ההוצאות בתקופת הבחירות היתה 198,171 ש"ח ובתקופת הבחירות החוזרות היתה 161,471 ש"ח. הוצאות הבחירות של הסיעה בתקופת הבחירות ובתקופת הבחירות החוזרות היו בגבולות שנקבעו בסעיף 15 לחוק.
הכנסות הסיעה בתקופת הבחירות ובתקופת הבחירות החוזרות היו בגבולות האמורים בסעיף 16 לחוק לעניין קבלת תרומות.
הסיעה ניהלה את חשבונותיה בתקופת הבחירות ובתקופת הבחירות החוזרות בהתאם להנחיות מבקר המדינה.
לפיכך ניתן דין וחשבון חיובי לגבי תוצאות ביקורת חשבונותיה לתקופת הבחירות ולתקופת הבחירות החוזרות.
אלאעמאר
הסיעה לא זכתה בבחירות במנדט אך זכתה בלמעלה מ-50% מהמודד ועל כן זכאית למימון בגובה 60% ממנדט אחד. על פי הדוח הכספי שלה, הסתכמו הכנסותיה בתקופת הבחירות ב-22,460 ש"ח והוצאותיה בתקופת הבחירות הסתכמו ב-26,600 ש"ח.
על פי סעיף 15 לחוק תקרת ההוצאות היתה 198,171 ש"ח. הוצאות הבחירות של הסיעה בתקופת הבחירות היו בגבולות תקרת ההוצאות הקבועה בחוק.
הכנסות הסיעה בתקופת הבחירות היו בגבולות האמורים בסעיף 16 לחוק לעניין קבלת תרומות.
הסיעה ניהלה את חשבונותיה בהתאם להנחיות מבקר המדינה.
לפיכך ניתן דין וחשבון חיובי לגבי תוצאות ביקורת חשבונותיה.
אלוחדה ואלתג'דיד
הסיעה מסרה למשרדי את הדוח הכספי באיחור של למעלה מארבעה חודשים. חרף ההכבדה שנגרמה מכך על סיכום מלאכת הביקורת בתום התקופה הקבועה בחוק, החלטתי כי מן הצדק לקבל את הדוח הכספי.
הסיעה זכתה בבחירות במנדט אחד וזכאית למימון מאוצר המדינה. על פי הדוח הכספי שלה, הסתכמו הכנסותיה בתקופת הבחירות ב-44,038 ש"ח והוצאותיה בתקופת הבחירות הסתכמו ב-39,310 ש"ח.
כאמור, הסיעה מסרה את הדוח הכספי באיחור ניכר. קבלת הדוח במועד כה מאוחר לא אפשרה את בדיקתו בפרק הזמן הקבוע בחוק.
לפיכך ניתן דין וחשבון לא חיובי לגבי תוצאות ביקורת חשבונותיה.
בהתחשב באיחור, ולאחר ששקלתי, בין היתר, את ההסברים שקיבלתי מהסיעה, אני ממליץ, בתוקף סמכותי לפי סעיף 23(ד) לחוק, להשית על הסיעה שלילה של השלמת מימון הוצאות בחירות בשיעור של 10% שערכם 4,404 ש"ח.
אלסלאם
הסיעה זכתה בבחירות בשני מנדטים וזכאית למימון מאוצר המדינה. על פי הדוח הכספי שלה, הסתכמו הכנסותיה בתקופת הבחירות ב-88,076 ש"ח והוצאותיה בתקופת הבחירות הסתכמו ב-88,088 ש"ח.
על פי סעיף 15 לחוק תקרת ההוצאות היתה 198,171 ש"ח. הוצאות הבחירות של הסיעה בתקופת הבחירות היו בגבולות תקרת ההוצאות הקבועה בחוק.
הכנסות הסיעה בתקופת הבחירות היו בגבולות האמורים בסעיף 16 לחוק לעניין קבלת תרומות.
הסיעה ניהלה את חשבונותיה שלא בהתאמה מלאה להנחיות מבקר המדינה. הדבר התבטא בכך שהסיעה לא ערכה התקשרויות בכתב בגין הוצאות ומערכת החשבונות לא היתה שלמה כי לא נכללו בה הוצאות עבור ביקורת חשבונות לרואה חשבון.
לפיכך ניתן דין וחשבון לא חיובי לגבי תוצאות ביקורת חשבונותיה.
בהתחשב, באופי החריגה ובהיקפה, ולאחר ששקלתי, בין היתר, את ההסברים שקיבלתי מהסיעה, אני ממליץ, בתוקף סמכותי לפי סעיף 23(ד) לחוק, להשית על הסיעה שלילה של השלמת מימון הוצאות בחירות בשיעור של 2%, שערכם 1,762 ש"ח.
אלצדק
הסיעה לא זכתה בבחירות במנדט אך זכתה בלמעלה מ-50% מהמודד ועל כן היתה יכולה לקבל מימון בגובה 60% ממנדט אחד. ואולם הסיעה אינה זכאית למימון מאוצר המדינה כיון שלא מסרה את חשבונותיה וכן דוח כספי למבקר המדינה, למרות בקשות חוזרות ונשנות.
בהיעדר החשבונות והדוח הכספי, הדוח לגבי סיעה זו אינו חיובי.
על פי סעיף 23(ז)(1) לחוק, סיעה שלא הגישה את חשבונותיה או דוח כספי, תחזיר את כל הסכומים שקיבלה לפי חוק זה.
נוכח אי-הגשת הדוח, הסיעה אינה זכאית למימון.
אלקנאעה ולאמל
הסיעה לא זכתה בבחירות במנדט. הסיעה אשר אינה זכאית למימון מאוצר המדינה, לא מסרה את חשבונותיה וכן דוח כספי למבקר המדינה, למרות בקשות חוזרות ונשנות.
בהיעדר החשבונות והדוח הכספי, הדוח לגבי סיעה זו אינו חיובי.
כאמור, הסיעה אינה זכאית למימון מאוצר המדינה. החוק לא קובע במקרים כאלה סנקציה כספית בגין דוח לא חיובי.
אלרוחה
הסיעה לא זכתה בבחירות במנדט אך זכתה בלמעלה מ-50% מהמודד ועל כן זכאית למימון בגובה 60% ממנדט אחד. על פי הדוח הכספי שלה, הסתכמו הכנסותיה בתקופת הבחירות ב-26,424 ש"ח והוצאותיה בתקופת הבחירות הסתכמו ב-27,242 ש"ח.
על פי סעיף 15 לחוק תקרת ההוצאות היתה 198,171 ש"ח. הוצאות הבחירות של הסיעה בתקופת הבחירות היו בגבולות תקרת ההוצאות הקבועה בחוק.
הכנסות הסיעה בתקופת הבחירות היו בגבולות האמורים בסעיף 16 לחוק לעניין קבלת תרומות.
הסיעה ניהלה את חשבונותיה שלא בהתאמה מלאה להנחיות מבקר המדינה. הדבר התבטא בכך שהסיעה לא ערכה התקשרויות בכתב בגין הוצאות, שילמה הוצאות במזומן בסכומים גבוהים מאלה שנקבעו בהנחיות ולא שמרה דוגמאות של הפרסומים. מערכת החשבונות לא היתה שלמה כי לא נכללו בה הוצאות עבור ביקורת חשבונות לרואה חשבון.
לפיכך ניתן דין וחשבון לא חיובי לגבי תוצאות ביקורת חשבונותיה.
בהתחשב, באופי החריגה ובהיקפה, ולאחר ששקלתי, בין היתר, את ההסברים שקיבלתי מהסיעה, אני ממליץ, בתוקף סמכותי לפי סעיף 23(ד) לחוק, להשית על הסיעה שלילה של השלמת מימון הוצאות בחירות בשיעור של 3%, שערכם 793 ש"ח.
ביחד
הסיעה לא זכתה בבחירות במנדט אך זכתה בלמעלה מ-50% מהמודד ועל כן זכאית למימון בגובה 60% ממנדט אחד. על פי הדוח הכספי שלה, הסתכמו הכנסותיה בתקופת הבחירות ב-26,423 ש"ח והוצאותיה בתקופת הבחירות הסתכמו ב-27,001 ש"ח.
על פי סעיף 15 לחוק תקרת ההוצאות היתה 198,171 ש"ח. הוצאות הבחירות של הסיעה בתקופת הבחירות היו בגבולות תקרת ההוצאות הקבועה בחוק.
הכנסות הסיעה בתקופת הבחירות היו בגבולות האמורים בסעיף 16 לחוק לעניין קבלת תרומות.
הסיעה ניהלה את חשבונותיה בהתאם להנחיות מבקר המדינה.
לפיכך ניתן דין וחשבון חיובי לגבי תוצאות ביקורת חשבונותיה.
ביחד כולנו (אלמוסטקל)
הסיעה לא זכתה בבחירות במנדט. הסיעה, אשר אינה זכאית למימון מאוצר המדינה, הגישה למבקר המדינה תצהיר לפיו לא היו לה הכנסות והוצאות.
לפיכך יש לראות את הדוח בעניינה כדוח חיובי.
כל אלנאס
הסיעה לא זכתה בבחירות במנדט אך זכאית למימון מאוצר המדינה כיון שהשתתפה בבחירות החוזרות לראש הרשות. על פי הדוח הכספי שלה, לא היו לה הכנסותיה בתקופת הבחירות ובתקופת הבחירות החוזרות הסתכמו הכנסותיה ב-44,918 ש"ח. הוצאותיה בתקופת הבחירות הסתכמו ב-45,535 ש"ח ובתקופת הבחירות החוזרות ב-22,150 ש"ח.
על פי סעיף 15 לחוק תקרת ההוצאות בתקופת הבחירות היתה 198,171 ש"ח ובתקופת הבחירות החוזרות היתה 161,471 ש"ח. הוצאות הבחירות של הסיעה בתקופת הבחירות ובתקופת הבחירות החוזרות היו בגבולות שנקבעו בסעיף 15 לחוק.
גירעון הסיעה בהנחת מימון מגיע לבחירות החוזרות (100%) בסך 52,846 ש"ח הסתכם ב-14,839 ש"ח. הסיעה העבירה למשרדי התחייבות של תורמים לכיסוי הגירעון. לפיכך הכנסות הסיעה בתקופת הבחירות היו בגבולות האמורים בסעיף 16 לחוק לעניין קבלת תרומות.
הסיעה ניהלה את חשבונותיה בהתאם להנחיות מבקר המדינה.
לפיכך ניתן דין וחשבון חיובי לגבי תוצאות ביקורת חשבונותיה.
סולידריות
הסיעה זכתה בבחירות בארבעה מנדטים וזכאית למימון מאוצר המדינה. על פי הדוח הכספי שלה, הסתכמו הכנסותיה בתקופת הבחירות ב-149,729 ש"ח והוצאותיה בתקופת הבחירות הסתכמו ב-182,685 ש"ח.
מהוצאות הסיעה קבעתי שיש להפחית הוצאות שאינן הוצאות בחירות כהגדרתן בחוק בסך 32,000 ש"ח ולפיכך עומדות הוצאות הסיעה על סך 150,685 ש"ח.
על פי סעיף 15 לחוק תקרת ההוצאות היתה 352,304 ש"ח. הוצאות הבחירות של הסיעה בתקופת הבחירות היו בגבולות תקרת ההוצאות הקבועה בחוק.
הכנסות הסיעה בתקופת הבחירות היו בגבולות האמורים בסעיף 16 לחוק לעניין קבלת תרומות.
הסיעה ניהלה את חשבונותיה שלא בהתאמה מלאה להנחיות מבקר המדינה. הדבר התבטא בכך שהסיעה שילמה הוצאות במזומן בסכומים גבוהים מאלה שנקבעו בהנחיות.
לפיכך ניתן דין וחשבון לא חיובי לגבי תוצאות ביקורת חשבונותיה.
בהתחשב, באופי החריגה ובהיקפה, ולאחר ששקלתי, בין היתר, את ההסברים שקיבלתי מהסיעה, אני ממליץ, בתוקף סמכותי לפי סעיף 23(ד) לחוק, להשית על הסיעה שלילה של השלמת מימון הוצאות בחירות בשיעור של 2%, שערכם 3,523 ש"ח. כאמור, הוצאות הסיעה לאחר ההפחתה בסך 150,685 ש"ח, נמוכות מהמימון המגיע בסך 176,152 ש"ח ולפיכך הסנקציה המרבית היא בגובה יתרת המימון המגיע בסך 956 ש"ח.
ראיית אלמוסתקבל
הסיעה מסרה למשרדי את הדוח הכספי באיחור של למעלה מארבעה חודשים. חרף ההכבדה שנגרמה מכך על סיכום מלאכת הביקורת בתום התקופה הקבועה בחוק, החלטתי כי מן הצדק לקבל את הדוח הכספי.
הסיעה לא זכתה בבחירות במנדט אך זכתה בלמעלה מ-50% מהמודד ועל כן זכאית למימון בגובה 60% ממנדט אחד. על פי הדוח הכספי שלה, הסתכמו הכנסותיה בתקופת הבחירות ב-26,424 ש"ח והוצאותיה בתקופת הבחירות הסתכמו ב-26,590 ש"ח.
כאמור, הסיעה מסרה את הדוח הכספי באיחור ניכר. קבלת הדוח במועד כה מאוחר לא אפשרה את בדיקתו בפרק הזמן הקבוע בחוק.
לפיכך ניתן דין וחשבון לא חיובי לגבי תוצאות ביקורת חשבונותיה.
בהתחשב באיחור, ולאחר ששקלתי, בין היתר, את ההסברים שקיבלתי מהסיעה, אני ממליץ, בתוקף סמכותי לפי סעיף 23(ד) לחוק, להשית על הסיעה שלילה של השלמת מימון הוצאות בחירות בשיעור של 10% שערכם 2,642 ש"ח.
בכבוד רב,
מיכה לינדנשטראוס, שופט (בדימ')
מבקר המדינה
ונציב תלונות הציבור
7 באוקטובר 2008
ח' בתשרי התשס"ט
...