כללי
1. ב-23 לנובמבר 2010 התקיימו בחירות בשתי רשויות מקומיות בעקבות פיזורן של ועדות קרואות: אעבלין וירוחם. ב-7 בדצמבר 2010 התקיימו בחירות חוזרות לבחירת ראש הרשות באעבלין.
2. לפי סעיף 23(א) לחוק הרשויות המקומיות (מימון בחירות), התשנ"ג-1993 (להלן - החוק), לא יאוחר משמונה חודשים אחרי הבחירות לרשויות המקומיות, על מבקר המדינה למסור ליושב ראש הכנסת, דוח בדבר תוצאות ביקורת החשבונות של הסיעות והרשימות שהשתתפו בבחירות.
3. הדוח עוסק בביקורת החשבונות של 7 סיעות אם - דהיינו: סיעות בכנסת שיש להן סיעות בת ורשימות בת - שהשתתפו בבחירות (להלן 7 רשימות בת) ו-11 סיעות ורשימות מועמדים מקומיות שאינן סיעות בת או רשימות בת של סיעות בכנסת (להלן - סיעות מקומיות).
4. סיעות שהשתתפו בבחירות
סיעות אם
בישוב אעבלין:
(1) הרשימה הערבית המאוחדת (רע"מ), באמצעות רשימת הבת הרשימה הערבית המאוחדת (להלן - רע"מ).
(2) התנועה הערבית להתחדשות (תע"ל), באמצעות רשימת הבת התנועה הערבית להתחדשות (להלן - תע"ל).
(3) חד"ש - החזית הדמוקרטית לשלום ולשוויון (המפלגה הקומוניסטית הישראלית וחוגי ציבור יהודים וערבים), באמצעות רשימת הבת החזית הדמוקרטית לשלום ושיוויון-אעבלין (להלן - חד"ש).
בישוב ירוחם:
(4) אגודת החרדים - דגל התורה, באמצעות רשימת הבת מורשת ירוחם המאוחדת ש"ס ויהדות התורה (להלן - דגל התורה).
(5) הליכוד - תנועה לאומית ליברלית, באמצעות רשימת הבת הליכוד (להלן - הליכוד).
(6) מפלגת העבודה הישראלית, באמצעות רשימת הבת צעירים חושבים קדימה (להלן - העבודה).
(7) מרצ-יחד באמצעות רשימת הבת איחוד מנצח (להלן-מרצ).
סיעות מקומיות
(1) בישוב אעבלין:
(א) אופק חדש;
(ב) אלאזדהאר;
(ג) אלאמל;
(ד) אלוופאא';
(ה) אלוחדה;
(ו) אלפג'ר;
(ז) אלשבאב;
(ח) הברית החזקה;
(2) בישוב ירוחם:
(א) דרך חדשה;
(ב) ירוחם אחת בראשות מיכאל ביטון;
(ג) ירוחם תצליח;
5. בחוק הוסדר מימון מאוצר המדינה למשתתפים בבחירות לרשויות המקומיות שעליהם נמנים: סיעה, רשימה, מועמד לראש מועצה אזורית ומועמד בבחירות מיוחדות לראש רשות.
6. במקביל להסדרת מימון מאוצר המדינה מוטלות על הסיעות הגבלות בקשר להוצאותיהן ולהכנסותיהן, וחשבונותיהן עומדים לביקורת מבקר המדינה. בדוח שעל מבקר המדינה למסור לפי החוק, עליו לקבוע אם הסיעות ניהלו מערכת חשבונות בהתאם להנחיותיו, אם הוצאות הבחירות שלהן היו בגבולות התקרה שנקבעה בחוק ואם ההכנסות שקיבלו היו בגבולות שנקבעו בחוק.
7. בחוק נקבע כי על הסיעות למסור למבקר המדינה, לא יאוחר מתום שלושה חודשים אחרי הבחירות, את חשבונותיהן ואת הדוחות הכספיים שלהן לתקופת הבחירות בצירוף חוות דעת של רואה חשבון בדבר תקינותן ושלמותן ובדבר ניהול מערכת חשבונות בהתאם להנחיות מבקר המדינה.
8. על כל סיעות האם ועל הסיעות המקומיות ברשויות המקומיות, שמספר בעלי זכות הבחירה בהן עולה על 5,000, הוטל למנות רואי חשבון בעצמן ועל חשבונן. מספר בעלי זכות הבחירה באעבלין ובירוחם גדול מ-5,000.
9. לפי סעיף 7(ב) לחוק, סיעה הזכאית למימון ממלכתי, תקבל תוך 20 ימים מיום פרסום תוצאות הבחירות, 85% מסכום המימון המגיע לה בניכוי המקדמה שניתנה לה, אם ניתנה. אם הדוח של מבקר המדינה חיובי, זכאית הסיעה לקבל את יתרת המימון הממלכתי (15%) מיד לאחר מסירת הדוח. עוד נקבע בחוק, כי כאשר מבקר המדינה קובע, כי הדוח אינו חיובי (מחמת אי-עמידה באחת משלוש הדרישות האמורות), יורה שר הפנים כי לא תשולם לסיעה יתרת המימון הממלכתי. אולם מבקר המדינה רשאי להמליץ לשר להקטין את הסנקציה הכספית ולקבוע שחלק מיתרת המימון ישולם, בהתחשב באופי החריגה, בהיקפה ובנסיבות המקרה, והשר יורה לשלם את הסכום בהתאם להמלצת מבקר המדינה.
10. (א) החוק קובע כי ההוראות בדבר ניהול החשבונות, ביקורת החשבונות, הגבלת ההוצאות וההכנסות וביקורת מבקר המדינה חלות גם על סיעות שלא קיבלו מימון מאוצר המדינה, בין שלא ביקשוהו ובין שלא היו זכאים לו מחמת שלא מילאו תנאים מוקדמים מסוימים הקבועים בחוק. כך גם חלה על כל הסיעות חובת הגשת דוח כספי למבקר המדינה. אולם בחוק לא נקבעה סנקציה שתינקט בגין אי הגשת דוח כספי או בגין דוח שאינו חיובי על תוצאות ביקורת החשבונות של סיעה שאינה זכאית למימון מאוצר המדינה. מבקר המדינה כבר העיר בעבר כי מן הראוי שהמחוקק ייתן דעתו לעניין זה , עוד העיר מבקר המדינה, באשר לסיעות שלא הגישו דוח כספי כי מן הראוי שמי שמעמיד עצמו לבחירה לתפקיד ציבורי, יפעל בהתאם לדרישות החוק ובשקיפות מלאה וכי על המחוקק ליתן דעתו על סנקציה מתאימה במקרים כגון אלה.
(ב) כך, בדוח זה עלה כי הסיעות אלוופאא' ואלוחדה שהתמודדו בישוב אעבלין, אינן זכאיות למימון מאוצר המדינה והדוח על תוצאות ביקורת חשבונותיהן אינו חיובי. אולם, אין אפשרות מעשית להטיל עליהן סנקציה.
(ג) כך, בדוח זה עלה כי סיעת ירוחם תצליח מהישוב ירוחם לא הגישה את דוחותיה לבדיקת מבקר המדינה ואינה זכאית למימון מאוצר המדינה. אולם, אין אפשרות מעשית להטיל עליה סנקציה.
11. הדוח עוסק, כאמור, ב-7 רשימות בת וב-11 סיעות מקומיות שהשתתפו בבחירות.
12. (א) 7 רשימות בת ו-9 סיעות מקומיות מסרו למבקר המדינה דוחות כספיים לתקופת הבחירות בצירוף חוות דעת של רואה החשבון.
(ב) סיעה מקומית אחת - ירוחם תצליח מהישוב ירוחם לא מסרה כלל למשרדי חשבונות ודוח כספי לתקופת הבחירות, חרף פניות חוזרות ונשנות. הסיעה אינה זכאית למימון מאוצר המדינה.
(ג) סיעה מקומית אחת - אלוחדה מהישוב אעבלין, הגישה דוח כספי אולם לא צרפה חוות דעת של רואה חשבון, כפי הנדרש. הסיעה אינה זכאית למימון מאוצר המדינה.
(ד) המימון הממלכתי שהסיעות האמורות זכאיות לו מסתכם בכ-594 אלפי ש"ח. על פי הדוחות הכספיים של הסיעות האמורות שהוגשו למשרדי הסתכמו הוצאותיהן בכ-1,319 אלפי ש"ח.
עיקרי הממצאים
13. תוצאות ביקורת החשבונות של הסיעות האמורות נקבעו על פי אלה: הדוחות הכספיים שמסרו; חוות הדעת של רואי החשבון שבדקו את החשבונות שצורפו לדוחות הכספיים; בדיקת חשבונות הסיעות; בדיקות ובירורים משלימים שעשו עובדי משרדי; השלמות, תיקונים, הסברים של הסיעות ותצהירים לפי סעיף 21(ה) לחוק של נציגי הסיעות שהתקבלו כראיה לפי סעיף 15 לפקודת הראיות [נוסח חדש], התשל"א-1971.
14. כאמור, סיעה מקומית אחת לא הגישה דוחות כספיים. על כן לא היתה אפשרות לבדוק את התנהלותה הכספית.