לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור

מאזן המדינה ליום 31.12.17 - מזומנים ושווי מזומנים // 479

הגעת לתוכן כרטיסייה על מנת להמשיך בנייוט דלג עם החיצים למטה ולמעלה
מסגרת פרסום:
תאריך הפרסום:
סוג הפרסום:
דוחות כספיים; מאזן המדינה; חשבונאות; בנק הדואר

תקציר

רקע כללי

נכסי המדינה הנכללים בדוחות הכספיים של הממשלה כוללים יתרות "מזומנים ושווי מזומנים", המשקפות יתרות מזומנים הניתנים לשימוש מידי ופיקדונות לזמן קצר אשר משך הזמן ממועד הפקדתם המקורי ועד למועד פדיונם הוא עד שלושה חודשים. בדוחות הכספיים המאוחדים של הממשלה  ל-31.12.17 מוצגת יתרת "מזומנים ושווי מזומנים" בהיקף של כ-39 מיליארד ש"ח, ויתרת אשראי לזמן קצר של כ-2.7 מיליארד ש"ח. בדוחות הכספיים הנפרדים של הממשלה (להלן - הדוחות הכספיים סולו של הממשלה)  לאותו מועד מוצגת יתרת "מזומנים ושווי מזומנים" בהיקף של כ-25.3 מיליארד ש"ח ויתרת אשראי לזמן קצר של כ-0.4 מיליארד ש"ח. ב-3.10.18 הגיש שר האוצר למבקר המדינה את הדוחות הכספיים של ממשלת ישראל ל-31.12.17.

פעולות הביקורת

בחודשים אפריל-אוקטובר 2018 בדק משרד מבקר המדינה היבטים הנוגעים לניהול המזומנים ושווי המזומנים של הממשלה. הבדיקה נעשתה באגף החשב הכללי שבמשרד האוצר (להלן - אגף החשכ"ל) ובבנק ישראל. בדיקות השלמה נעשו בבנק הדואר ובחשבויות של משרדי ממשלה שונים.

הליקויים העיקריים

תשלומי הממשלה עבור השירותים הבנקאיים מבנק ישראל אינם מוסדרים כנדרש

אף שחלפו כארבע שנים מאז העביר בנק ישראל לחשב הכללי טיוטת הסכם שירותי ניהול ועל אף הערתו של מבקר המדינה בדוח קודם , כי יש להסדיר בהקדם את הסכם שירותי ניהול החשבון של הממשלה בבנק ישראל הוא טרם הוסדר.

אי-הסדרה של הפעילות הבנקאית של הממשלה במטבע ישראלי בבנק הדואר 

הפעילות הבנקאית של הממשלה במטבע ישראלי בבנק הדואר אינה מוסדרת במלואה במסמך ההסכמות בין הממשלה ובנק ישראל בעניין הפעילות הבנקאית של הממשלה באמצעות תאגידים פיננסיים.

אי-חיבור משרדי ממשלה לאתר האינטרנט הייעודי של בנק הדואר

נמצא כי עד מאי 2018, אף שחלפו כארבע שנים מהמועד שנקבע בהסכם שבין הממשלה לבנק הדואר, לא מעט משרדי ממשלה, יחידות סמך וגופים נוספים אינם מחוברים לאתר האינטרנט הייעודי של בנק הדואר לצפייה בחשבונותיהם, ובהם: משרד הבריאות (ויחידות סמך שלו), משרד החינוך, משרד הביטחון, משרד החוץ ומשרד המשפטים.

אי-ביצוע תשלומי הממשלה באמצעות מערכת זה"ב 

על אף הנחיית בנק ישראל מיולי 2010 לתאגידים הבנקאיים כי העברות בהיקף של מיליון ש"ח ומעלה יש לבצע באמצעות מערכת זה"ב, אגף החשכ"ל ממשיך לבצע תשלומים בסכומים של מיליון ש"ח ומעלה דרך בנק ישראל באמצעות מערכת מרכז סליקה בנקאי  (להלן - מערכת מס"ב), דבר הגורם לפגיעה בניהול הנזילות  של התאגידים הבנקאיים ולחוסר ודאות בניהול תזרים המזומנים שלהם.

אי-עדכון מורשי החתימה בחשבונות הבנק של הממשלה

תהליך השינוי של בעלי זכויות חתימה בחשבונות הבנק מבוצע באופן ידני ובצורה מסורבלת, וחשבי המשרדים שנבדקו אינם פועלים בהתאם להוראת התכ"ם. כתוצאה מכך רשימת מורשי החתימה בחלק ממשרדי הממשלה והישויות הממשלתיות אינה מעודכנת וכוללת מורשי חתימה שכבר סיימו את תפקידם, דבר המגדיל את הסיכון למעילות ופוגע ביכולת לקיים פיקוח ובקרה נאותים על חשבונות הבנק של הממשלה.

אי-יישום תקן חשבונאות ממשלתי בדבר דוחות על תזרימי המזומנים

אף שחלפו יותר מעשר שנים מאז חלה חובה על כל ישות ממשלתית, על פי תקן חשבונאות ממשלתי מספר 2, להציג דוחות על תזרימי מזומנים, אגף החשכ"ל אינו מיישם זאת בדוחות הכספיים של הממשלה.

אי-פרסום הדוחות הכספיים של הממשלה במועד הקבוע בחוק

אף שחוק מבקר המדינה, התשי"ח-1958 [נוסח משולב], קובע כי שר האוצר חייב להמציא דין וחשבון כולל על ההכנסות וההוצאות של המדינה באותה שנה לא יאוחר משישה חודשים לאחר תום שנת הכספים, הדוחות הכספיים של הממשלה לשנת 2017 פורסמו רק ב- 03.10.18, כשלושה חודשים לאחר המועד הקבוע בחוק. 

זו השנה הרביעית ברציפות שהדוחות הכספיים של הממשלה פורסמו והומצאו למבקר המדינה לאחר המועד שנקבע בחוק, ובכל שנה נדחה מועד פרסומם יותר ויותר.

ההמלצות העיקריות

1. על בנק ישראל ומשרד האוצר להסדיר בהקדם את הסכם שירותי ניהול החשבון של הממשלה בבנק ישראל בדבר שירותי ניהול החשבון, וזאת לצורך שמירה על סדרי מינהל תקין.

2. על אגף החשכ"ל להסדיר מול בנק ישראל את קבלת מכלול השירותים הבנקאיים במטבע ישראלי מבנק הדואר, כמתחייב מסעיף 48(ב) לחוק בנק ישראל.

3. על בנק הדואר ועל הגופים שטרם התחברו לאתר האינטרנט הייעודי של בנק הדואר להשלים בהקדם את חיבור כלל משרדי הממשלה ויחידות הסמך לאתר האינטרנט הייעודי, כדי לאפשר צפייה בחשבונות הממשלה כאמור בהסכם עם חברת הדואר. 

4. על אגף החשכ"ל לקדם מעבר לביצוע תשלומי הממשלה בשקלים במערכת מרכב"ה  באמצעות מערכת זה"ב.

5. על אגף החשכ"ל להנחות את חשבי משרדי הממשלה להקפיד ולפעול בהתאם להוראת התכ"ם ולבצע טיוב ובקרה על חשבונות הבנק ובכלל זה לעדכן את מורשי החתימה באופן שוטף.

6. נוכח הסיכונים הקיימים בתהליך הידני של ניהול מורשי החתימה, על אגף החשכ"ל לפעול בהקדם להקמת מערכת במרכב"ה לניהול מורשי חתימה בחשבונות הבנק של הממשלה.

7. על שר האוצר ועל החשב הכללי לבחון מדוע חל איחור מתמשך בפרסום הדוחות הכספיים של הממשלה בשנים האחרונות. ככל שיימצא כי אין יכולת לעמוד, כדרך קבע, במועד הקבוע בחוק לפרסום הדוחות, עליהם לשקול בהקדם ליזום חקיקה לתיקון הוראות החוק בעניין זה, בתיאום עם הגורמים המתאימים תוך מתן אפשרות לקיום בקרה ציבורית אפקטיבית על פעילות הממשלה.

סיכום

ניהול תקין של יתרות מזומנים ושווי מזומנים של הממשלה, ובכלל זה ביצוע טיוב ובקרה על חשבונות הבנק השונים ועדכון מורשי החתימה בחשבונות באופן שוטף, מאפשר לקיים פיקוח ובקרה נאותים על נכסי המדינה, להפחית את הסיכון למעילות ולנהל בצורה מיטבית את הנזילות של הממשלה תוך חיסכון בעלויות.

מממצאי דוח זה עולים ליקויים בכל הקשור לניהול חשבונות הממשלה על ידי משרדי הממשלה ויחידות הסמך בבנק ישראל ובבנק הדואר. בין היתר, עולה כי רשימת מורשי החתימה בחלק ממשרדי הממשלה והישויות הממשלתיות אינה מעודכנת וכוללת מורשי חתימה שכבר סיימו את תפקידם. עוד עולה כי אגף החשכ"ל מפרסם את הדוחות הכספיים של הממשלה לאחר המועד הקבוע בחוק ובלא להציג את הדוחות על תזרימי המזומנים של הממשלה. התנהלות זו פוגעת בקיומה של בקרה ציבורית אפקטיבית על פעילות הממשלה ומקשה על הממשלה לקיים את המחויבות הציבורית (Accountability) על המשאבים שהופקדו בידיה.

לצורך קיום פיקוח ובקרה נאותים על חשבונות הבנק של הממשלה, וכדי להקטין את הסיכון למעילות, על אגף החשכ"ל לפעול בהקדם להקמת מערכת במרכב"ה לניהול מורשי חתימה בחשבונות הבנק של הממשלה. כמו כן, על שר האוצר ועל החשב הכללי לבחון מדוע חל איחור מתמשך בפרסום הדוחות הכספיים של הממשלה בשנים האחרונות. ככל שיימצא כי אין יכולת לעמוד, כדרך קבע, במועד הקבוע בחוק לפרסום הדוחות, עליהם לשקול בהקדם ליזום חקיקה לתיקון הוראות החוק בעניין זה, בתיאום עם הגורמים המתאימים תוך מתן אפשרות לקיום בקרה ציבורית אפקטיבית על פעילות הממשלה.