לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור

דוח ביקורת על החשבונות של המתמודדים בבחירות המקדימות לתפקיד יו"ר המפלגה במפלגות "האיחוד הלאומי-תקומה", "הבית היהודי", "הליכוד" ו"מרצ" ; דוח על תוצאות ביקורת החשבונות של המתמודדים בבחירות המקדימות במפלגות השונות על מועמדות מטעמן לתפקיד חבר הכנסת ה-20

הגעת לתוכן כרטיסייה על מנת להמשיך בנייוט דלג עם החיצים למטה ולמעלה
מסגרת פרסום:
תאריך הפרסום:
סוג הפרסום:
 

תקציר

כללי

1. בדצמבר 2014 - ינואר 2015 התקיימו בחירות מקדימות לתפקיד יו"ר המפלגה במפלגות האלה: "האיחוד הלאומי-תקומה" (להלן - האיחוד הלאומי), "הבית היהודי, מיסודה של המפד"ל - המפלגה הדתית לאומית המזרחי הפועל המזרחי בארץ ישראל" (להלן - הבית היהודי), "הליכוד - תנועה לאומית ליברלית" (להלן - הליכוד) ו"מרצ".

2. על מערכת בחירות מקדימות חלות הוראות פרק ב' לחוק המפלגות, התשנ"ב-1992 (להלן - החוק או חוק המפלגות), וכן הנחיות מבקר המדינה לפי חוק המפלגות, בדבר ניהול מערכת החשבונות ודיווח בבחירות מקדימות, התשס"ט-2008 (להלן - הנחיות מבקר המדינה או ההנחיות).

3. על פי החוק, בחירות מקדימות הן "בחירות לבחירת מועמדי המפלגה לאחד מהתפקידים האלה, תהא שיטת הבחירות אשר תהא: יושב ראש המפלגה, ראש הממשלה, שר, חבר הכנסת...".

4. על פי סעיף 28יח2 לחוק, על מפלגה להודיע למבקר המדינה על המועד שנקבע לבחירות המקדימות בה ועל מספר בעלי זכות הבחירה, על הסכומים שרשאים המועמדים לקבל ולהוציא ועל שמות המועמדים.

5. על פי סעיף 28א לחוק, תקופת בחירות היא אחת מאלה:  (1)  תקופה שתחילתה ביום ההחלטה של מפלגה על קיום בחירות מקדימות וסופה בתום 14 ימים לאחר יום הבחירות המקדימות.(2)  לעניין מועמד לתפקיד של יושב ראש המפלגה, ראש הממשלה, שר או חבר הכנסת - גם תקופה שתחילתה ביום הקובע כהגדרתו בחוק מימון מפלגות, התשל"ג-1973 (להלן - חוק מימון מפלגות), וסופה בתום 14 ימים לאחר יום הבחירות המקדימות.

6. על פי סעיף 1 לחוק מימון מפלגות, היום הקובע הוא "כל אחד מאלה, לפי העניין... בבחירות המתקיימות על פי חוק התפזרות הכנסת כאמור בסעיף 34 לחוק יסוד: הכנסת - היום השלישי אחרי תחילת אותו חוק".

7. על פי סעיף 28א לחוק, מועמד הוא "מי שהוא נבחר הציבור או מי שהכריז על עצמו כמועמד, או הודיע ברבים, בעל-פה או בכתב, במפורש או על דרך התנהגות, על כוונתו להתמודד בבחירות מקדימות".

8. סעיף 28כב(א)(1) לחוק קובע כי "מועמד ימסור למבקר המדינה, לא יאוחר משישה שבועות לאחר יום הבחירות המקדימות, דוח על מערכת החשבונות שניהל למימון התמודדותו בבחירות המקדימות, על תרומות שקיבל והוצאות שהוציא עד למועד מסירת הדוח כאמור ועל הלוואות שנטל; לדוח יצורף תצהיר בהתאם לסעיף 15 לפקודת הראיות [נוסח חדש], התשל"א-1971, המאמת את נכונות האמור בו ושלמותו".

9. סעיף 30(ד) להנחיות קובע כי מועמד שסך הוצאותיו עולה על 100,000 שקלים יגיש את הדוח בצירוף חוות דעת של רואה חשבון.

10. סעיף 28כב(ב) לחוק קובע כי "מועמד שלא קיבל תרומות או לא הוציא הוצאות ימסור למבקר המדינה הודעה המאשרת זאת".

11. סעיף 28כב(א)(2) לחוק קובע כי "מבקר המדינה רשאי להאריך את התקופות האמורות בפסקה (1), אם סבר כי קיימים טעמים מיוחדים המצדיקים זאת". נוכח בקשות חלק מהמועמדים החלטתי, בתוקף סמכותי כאמור, לדחות את המועד האחרון להגשת דוחות המועמדים ל-30.3.15.

12. סעיף 28כד(א) לחוק קובע כי "בתוך 12 שבועות מהמועד האחרון לפי סעיף 28כב למסירת דוחות, ימסור מבקר המדינה ליושב ראש הכנסת, לרשם ולמוסד לביקורת של המפלגה, דוח על ביקורת מערכת החשבונות של מועמדי המפלגה בבחירות המקדימות". סעיף 28כד(ג) לחוק קובע כי "מבקר המדינה רשאי, מטעמים מיוחדים שיציין בדוח, לדחות את מסירת הדוח".

13. בזמן ביצוע הביקורת נדרשו המועמדים להיערך למתן תשובות לשאלות משרדי, וכדי לאפשר למועמדים לקיים את הדרוש, לרבות הגשת חומרים משלימים, היה צורך להאריך את פרק הזמן שהוקצה לביקורת. נוכח האמור לעיל, לא היה מנוס מדחיית הגשת הדוח ליו"ר הכנסת.

14. דוח זה כולל את תוצאות הביקורת על חשבונות המועמדים לתפקיד יו"ר המפלגה בבחירות המקדימות שהתקיימו במפלגות האיחוד הלאומי, הבית היהודי, הליכוד ומרצ.

האיחוד הלאומי- תקומה

15. לפי הודעה שמסרה מפלגת האיחוד הלאומי למשרדי, התקיימו ב-11.1.15 בחירות מקדימות לתפקיד יו"ר המפלגה. בבחירות מקדימות אלה התמודד מועמד אחד בלבד, אורי אריאל, והוא נבחר ליו"ר המפלגה.

16. המועמד אורי אריאל הגיש למשרדי תצהיר על אי-קבלת תרומות ואי-הוצאת הוצאות.

הבית היהודי מיסודה של המפד"ל

17. לפי הודעה שמסרה מפלגת הבית היהודי למשרדי, התקיימו ב-14.1.15 בחירות מקדימות לתפקיד יו"ר המפלגה. מספר בעלי זכות הבחירה בבחירות מקדימות אלו היה 76,537.

18. כעולה מהוראות החוק ומהודעת הבית היהודי, החלה תקופת הבחירות המקדימות ליו"ר המפלגה ב-1.12.14 והסתיימה ב-28.1.15.

19. בבחירות המקדימות ליו"ר הבית היהודי התמודדו שני מועמדים: שמעון אור ונפתלי בנט. ליו"ר המפלגה נבחר המועמד נפתלי בנט.

20. שני המועמדים הגישו את הדוח במועד וצירפו תצהיר כנדרש.

21. לדוח של המועמד נפתלי בנט צורפה חוות דעת של רואה חשבון, ולפיה הדוח משקף באופן נאות, לפי כללי חשבונאות מקובלים ולפי ההנחיות, את ההכנסות וההוצאות של המועמד בתקופת הבחירות המקדימות.

הליכוד - תנועה לאומית ליברלית

22. לפי הודעה שמסרה מפלגת הליכוד למשרדי, התקיימו ב-31.12.14 בחירות מקדימות לתפקיד יו"ר המפלגה. מספר בעלי זכות הבחירה בבחירות מקדימות אלו היה 96,543.

23. כעולה מהוראות החוק ומהודעת הליכוד, החלה תקופת הבחירות המקדימות ליו"ר המפלגה ב-9.11.14 והסתיימה ב-14.1.15.

24. בבחירות המקדימות ליו"ר הליכוד התמודדו שלושה מועמדים: דני דנון, בנימין נתניהו ומשה פייגלין. ב-30.12.14 הודיע משה פייגלין על פרישתו מהתמודדות בבחירות המקדימות. המועמד בנימין נתניהו נבחר ליו"ר המפלגה.

25. כל המועמדים הגישו את הדוחות במועד וצירפו תצהיר כנדרש. לכל אחד מהדוחות צורפה חוות דעת של רואה חשבון, ולפיה הדוח משקף באופן נאות, לפי כללי חשבונאות מקובלים ולפי ההנחיות, את ההכנסות וההוצאות של המועמד בתקופת הבחירות המקדימות.

מרצ

26. לפי הודעה שמסרה מפלגת מרצ למשרדי, התמודדה בבחירות המקדימות ליו"ר המפלגה מועמדת אחת בלבד, זהבה גלאון, והיא נבחרה ליו"ר המפלגה.

27. המועמדת זהבה גלאון הגישה למשרדי תצהיר על אי-קבלת תרומות ואי-הוצאת הוצאות.
ממצאי הביקורת העיקריים בקבצים המצורפים