לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור

דוח על תוצאות ביקורת החשבונות של המתמודדים בבחירות המקדימות לתפקיד יו"ר המפלגה במפלגת "הבית היהודי מיסודה של המפד"ל - המפלגה הדתית לאומית המזרחי הפועל המזרחי בארץ ישראל"

הגעת לתוכן כרטיסייה על מנת להמשיך בנייוט דלג עם החיצים למטה ולמעלה
מסגרת פרסום:
תאריך הפרסום:
סוג הפרסום:
 

תקציר


כללי

1. באפריל 2017 התקיימו בחירות מקדימות לתפקיד יו"ר מפלגת "הבית היהודי, מיסודה של המפד"ל - המפלגה הדתית לאומית המזרחי הפועל המזרחי בארץ ישראל" (להלן - הבית היהודי).

2. על מערכת בחירות מקדימות חלות הוראות פרק ב' לחוק המפלגות, התשנ"ב-1992 (להלן - החוק או חוק המפלגות), וכן הנחיות מבקר המדינה לפי חוק המפלגות, בדבר ניהול מערכת החשבונות ודיווח בבחירות מקדימות, התשס"ט-2008 (להלן - הנחיות מבקר המדינה או ההנחיות).

3. על פי החוק, בחירות מקדימות הן "בחירות לבחירת מועמדי המפלגה לאחד מהתפקידים האלה, תהא שיטת הבחירות אשר תהא: יושב ראש המפלגה, ראש הממשלה, שר, חבר הכנסת...".

4. על פי סעיף 28יח2 לחוק, על מפלגה להודיע למבקר המדינה על המועד שנקבע לבחירות המקדימות בה ועל מספר בעלי זכות הבחירה, על הסכומים שרשאים המועמדים לקבל ולהוציא ועל שמות המועמדים.

5. על פי סעיף 28א לחוק, תקופת בחירות היא אחת מאלה: (1) תקופה שתחילתה ביום ההחלטה של מפלגה על קיום בחירות מקדימות וסופה בתום 14 ימים לאחר יום הבחירות המקדימות.
(2) לעניין מועמד לתפקיד של יושב ראש המפלגה, ראש הממשלה, שר או חבר הכנסת - גם תקופה שתחילתה ביום הקובע כהגדרתו בחוק מימון מפלגות, התשל"ג-1973 (להלן - חוק מימון מפלגות), וסופה בתום 14 ימים לאחר יום הבחירות המקדימות.

6. על פי סעיף 1 לחוק מימון מפלגות, היום הקובע הוא "כל אחד מאלה, לפי העניין... בבחירות המתקיימות על פי חוק התפזרות הכנסת כאמור בסעיף 34 לחוק יסוד: הכנסת - היום השלישי אחרי תחילת אותו חוק".

7. על פי סעיף 28א לחוק, מועמד הוא "מי שהוא נבחר הציבור או מי שהכריז על עצמו כמועמד, או הודיע ברבים, בעל-פה או בכתב, במפורש או על דרך התנהגות, על כוונתו להתמודד בבחירות מקדימות".

8. סעיף 28כב(א)(1) לחוק קובע כי "מועמד ימסור למבקר המדינה, לא יאוחר משישה שבועות לאחר יום הבחירות המקדימות, דוח על מערכת החשבונות שניהל למימון התמודדותו בבחירות המקדימות, על תרומות שקיבל והוצאות שהוציא עד למועד מסירת הדוח כאמור ועל הלוואות שנטל; לדוח יצורף תצהיר בהתאם לסעיף 15 לפקודת הראיות [נוסח חדש], התשל"א-1971, המאמת את נכונות האמור בו ושלמותו".

9. סעיף 30(ד) להנחיות קובע כי מועמד שסך הוצאותיו עולה על 100,000 שקלים יגיש את הדוח בצירוף חוות דעת של רואה חשבון.

10. בהתאם לסעיף 28כב(ב) לחוק, מועמד שלא קיבל תרומות או לא הוציא הוצאות ימסור למבקר המדינה תצהיר המאשר זאת.

11. סעיף 28כב(א)(2) לחוק קובע כי "מבקר המדינה רשאי להאריך את התקופות האמורות בפסקה (1), אם סבר כי קיימים טעמים מיוחדים המצדיקים זאת". נוכח בקשות חלק מהמועמדים החלטתי, בתוקף סמכותי כאמור, לדחות את המועד האחרון להגשת דוחות המועמדים ל-6.7.17.

12. סעיף 28כד(א) לחוק קובע כי "בתוך 12 שבועות מהמועד האחרון לפי סעיף 28כב למסירת דוחות, ימסור מבקר המדינה ליושב ראש הכנסת, לרשם ולמוסד לביקורת של המפלגה, דוח על ביקורת מערכת החשבונות של מועמדי המפלגה בבחירות המקדימות". סעיף 28כד(ג) לחוק קובע כי "מבקר המדינה רשאי, מטעמים מיוחדים שיציין בדוח, לדחות את מסירת הדוח".

13. דוח זה כולל את תוצאות הביקורת על חשבונות המועמדים לתפקיד יו"ר המפלגה בבחירות המקדימות שהתקיימו במפלגת הבית היהודי.

הבית היהודי מיסודה של המפד"ל

14. לפי הודעה שמסרה מפלגת הבית היהודי למשרדי, התקיימו ב-27.4.17 בחירות מקדימות לתפקיד יו"ר המפלגה. מספר בעלי זכות הבחירה בבחירות מקדימות אלו היה 30,734.

15. כעולה מהוראות החוק ומהודעת הבית היהודי, החלה תקופת הבחירות המקדימות ליו"ר המפלגה ב-9.3.17 והסתיימה ב-11.5.17.

16. בבחירות המקדימות ליו"ר הבית היהודי התמודדו שלושה מועמדים: נפתלי בנט, יונתן ברנסקי ויצחק זאגא. ליו"ר המפלגה נבחר המועמד נפתלי בנט.

17. שלושת הומעמדים הגישו את הדוח במועד וצירפו תצהיר כנדרש.

18. לדוחות שלושת המועמדים צורפה חוות דעת של רואה חשבון, ולפיה הדוח משקף באופן נאות, לפי כללי חשבונאות מקובלים ולפי ההנחיות, את ההכנסות וההוצאות של המועמדים בתקופת הבחירות המקדימות.

ממצאי הביקורת העיקריים

19. על פי החוק מופקד מבקר המדינה על ביצוע ביקורת בנושא מערכת החשבונות של המועמדים בבחירות המקדימות. בביקורת זו נבדק אם המועמדים קיימו את הוראות החוק ואת ההנחיות שקבע מבקר המדינה, בין השאר בנושאים האלה: הגשת דוחות כספיים ומסירת הודעות למבקר המדינה, עמידה בתקרת ההוצאות וההכנסות, עמידה בהוראות הנוגעות לקבלת תרומות ולהוצאות, כיסוי הגירעון, קבלת הלוואות וניהול מערכת החשבונות.

20. בסעיף 28כה1 לחוק נקבעו סמכויות מבקר המדינה בדבר קביעת הסכומים שעל מועמד להעביר לאוצר המדינה בגין אלה: קבלת תרומות בניגוד לחוק, הוצאות בחירות בסכום העולה על הקבוע בחוק או הוצאות אסורות לפי החוק, אי-הגשת דוח או הגשתו באיחור ואי-מילוי ההוראות שנקבעו בחוק או בהנחיות מבקר המדינה בעניין ניהול מערכת החשבונות של מועמד - הכול בהתחשב בנסיבות של כל מקרה.

21. לאחר שקיבלתי מהמועמדים את תגובותיהם על תוצאות ביקורת חשבונותיהם וקיימתי בירורים נוספים, קבעתי כי שלושת המועמדים קיימו את הוראות החוק ואת הנחיות מבקר המדינה.

דיווח ופרסום

22. על פי סעיף 28כ לחוק, "מועמד יגיש למבקר המדינה, לא יאוחר מהיום שבו פתח חשבון בנק לפי סעיף 28יט, הודעה שבה יאשר כי קרא את כל ההוראות הנוגעות לתרומות, להוצאות ולניהול חשבונות בבחירות מקדימות כפי שנקבעו לפי חוק זה ובהנחיות מבקר המדינה, וכי הוא מודע להן וכן יפרט את הפרטים כאמור בסעיף 28ב(ב)(1)".

23. שלושת המועמדים לראשות הבית היהודי הודיעו למבקר המדינה כי הם מודעים להוראות החוק ולהנחיות החלות עליהם.

24. סעיף 28כא(א) לחוק קובע כי "מועמד ימסור למבקר המדינה הודעה על כל תרומה שקיבל מתורם ועל כל תרומה שהחזיר לתורם בתוך 14 ימים מיום שקיבל או שהחזיר את התרומה ואולם בתקופה שתחילתה ביום ה-14 שלפני יום הבחירות המקדימות וסיומה ביום ה-14 שאחריו, ימסור המועמד הודעה על כל תרומה שקיבל או שהחזיר כאמור לא יאוחר מ-24 שעות ממועד קבלתה או החזרתה; מבקר המדינה יפרסם את המידע כאמור בסעיף קטן זה עם קבלתו".

25. (א)  שלושת המועמדים לראשות הבית היהודי דיווחו על התרומות שקיבלו, והנתונים על תרומות אלה פורסמו לציבור באתר האינטרנט של משרד מבקר המדינה.
(ב)  בנספחים לדוח זה מובאים נתונים מעודכנים לגבי תרומות בשווי 500 ש"ח ויותר שקיבל כל אחד מהמועמדים. בנספחים לא צוינו נתונים לגבי תרומות שהחזירו המועמדים לתורמים.

המשך קריאה בקובץ המלא