לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור

דין וחשבון על תוצאות ביקורת חשבונות המועמדים שהשתתפו בבחירות המיוחדות לראש המועצה האזורית גוש עציון בפברואר 2012

הגעת לתוכן כרטיסייה על מנת להמשיך בנייוט דלג עם החיצים למטה ולמעלה
מסגרת פרסום:
תאריך הפרסום:
סוג הפרסום:
 

תקציר

כללי

1. ב-14 לפברואר 2012 התקיימו בחירות מיוחדות לראש המועצה האזורית גוש עציון. בבחירות אלה התמודדו שלושה מועמדים: יאיר וולף, שם טוב חוה ודוידי פרל. בבחירות אלה ניצח דוידי פרל.

2. לפי סעיף 23(א) לחוק הרשויות המקומיות (מימון בחירות), התשנ"ג-1993 (להלן - החוק) על מבקר המדינה למסור ליושב ראש הכנסת, לא יאוחר מתום שמונה חודשים אחרי הבחירות לראשי מועצות אזוריות, דין וחשבון בדבר תוצאות ביקורת החשבונות של המועמדים שהשתתפו בבחירות.

3. על פי סעיף 30 לחוק, על מבקר המדינה לקבוע הנחיות למועמדים בדבר הדרך לניהול חשבונותיהם, ועל פי סעיף 21(ג) לחוק על המועמדים לנהל את חשבונותיהם לפי ההנחיות האמורות, ולרשום בהם את כל הכנסותיהם והוצאותיהם. מערכות החשבונות של המועמדים עומדות לביקורת מבקר המדינה, בהתאם לסעיף 21(ד) לחוק.

4. מבקר המדינה קבע את הנחיות הרשויות המקומיות (מימון בחירות) (ניהול חשבונות), התשס"ח-2008 (להלן - ההנחיות).

5. מועמדים לראש מועצה אזורית זכאים למימון הוצאות הבחירות שלהם, על פי הוראות החוק. במקביל להסדרת מימון ממלכתי מוטלות על המועמדים הגבלות בקשר להוצאותיהם ולהכנסותיהם, וחשבונותיהם עומדים לביקורת מבקר המדינה. בדוח שעל מבקר המדינה למסור לפי החוק, עליו לקבוע אם המועמדים ניהלו מערכת חשבונות בהתאם להנחיותיו, אם הוצאות הבחירות שלהם היו בגבולות התקרה שנקבעה בחוק ואם ההכנסות שקיבלו היו בגבולות שנקבעו בחוק.

6. (א)  בחוק נקבע, כי על נציגי המועמדים למסור למבקר המדינה, לא יאוחר מתום שלושה חודשים אחרי הבחירות, את חשבונותיהם ואת הדוחות הכספיים שלהם לתקופת הבחירות בצירוף חוות דעת של רואה חשבון בדבר תקינותם ושלמותם ובדבר ניהול מערכת חשבונות בהתאם להנחיות מבקר המדינה.

(ב)  במועצות אזוריות שמספר בעלי זכות הבחירה בהן אינו עולה על 5,000 על מבקר המדינה למנות רואה חשבון לבקר את חשבונותיהם של כל המועמדים לראש מועצה אזורית באותה הרשות. שכרם של רואי חשבון אלה משולם מאוצר המדינה.

(ג)  מספר בעלי זכות הבחירה במועצה האזורית גוש עציון עולה על-5,000.

(ד)  שני מועמדים מסרו למבקר המדינה דוחות כספיים לתקופת הבחירות בצירוף חוות דעת של רואה חשבון.

7. לפי סעיף 7(ב) לחוק, מועמד הזכאי למימון ממלכתי, יקבל תוך 20 ימים מיום פרסום תוצאות הבחירות 85% מסכום המימון המגיע לו בניכוי המקדמה שניתנה לו, אם ניתנה. אם הדוח של מבקר המדינה חיובי, זכאי המועמד לקבל את יתרת המימון הממלכתי (15%) מיד לאחר מסירת הדוח. עוד נקבע בחוק, כי כאשר מבקר המדינה קובע, כי הדוח אינו חיובי (מחמת אי עמידה באחד משלושת התנאים האמורים), יורה שר הפנים כי לא תשולם למועמד יתרת המימון הממלכתי. אולם מבקר המדינה רשאי להמליץ לשר להקטין את הסנקציה הכספית ולקבוע שחלק מיתרת המימון ישולם, בהתחשב באופי החריגה, בהיקפה ובנסיבות המקרה, והשר יורה לשלם את הסכום בהתאם להמלצת מבקר המדינה.

8. החוק קובע כי ההוראות בדבר ניהול החשבונות, ביקורת החשבונות, הגבלת ההוצאות וההכנסות וביקורת מבקר המדינה חלות גם על מועמדים שלא קיבלו מימון ממלכתי, בין שלא ביקשוהו ובין שלא היו זכאים לו מחמת שלא מילאו תנאים מוקדמים מסוימים הקבועים בחוק. כך גם חלה על כל המועמדים חובת הגשת דוח כספי למבקר המדינה.

9. המועמד שם טוב חוה לא מסר כלל למשרדי חשבונות ודוח כספי לתקופת הבחירות, חרף פניות חוזרות ונשנות. המועמד אינו זכאי למימון מאוצר המדינה.

10. בדוח זה מפורטות תוצאות ביקורת החשבונות של שני המועמדים שהשתתפו בבחירות המיוחדות לראש המועצה האזורית גוש עציון ומסרו דוחות כספיים.

11. המימון הממלכתי שהמועמדים זכאים לו מסתכם בכ-443,846 ש"ח. על פי הדוחות הכספיים של המועמדים שהוגשו למשרדי, הסתכמו הוצאות הבחירות שלהם בכ-489,732 ש"ח.

עיקרי הממצאים

12. תוצאות ביקורת החשבונות של המועמדים נקבעו על פי אלה: הדוחות הכספיים שמסרו; חוות הדעת של רואי החשבון שבדקו את החשבונות שצורפו לדוחות הכספיים; בדיקת חשבונות המועמדים; בדיקות ובירורים משלימים שעשו עובדי משרדי; השלמות, תיקונים והסברים של המועמדים ותצהירים לפי סעיף 21(ה) לחוק של נציגי המועמדים שהתקבלו כראיה לפי סעיף 15 לפקודת הראיות [נוסח חדש], התשל"א-1971.

13. כאמור, מועמד אחד לא הגיש דוחות כספיים. על כן לא היתה אפשרות לבדוק את התנהלותו הכספית. הנתונים להלן מתייחסים לשני המועמדים:

הנחיות מבקר המדינה

14.(א) לפי החוק, על המועמדים לנהל את מערכת החשבונות שלהם בהתאם להנחיות מבקר המדינה.

(ב) שני המועמדים ניהלו את מערכת חשבונותיהם בהתאם להנחיות מבקר המדינה.

הוצאות

15.(א) החוק קובע תקרה להוצאותיהם של המועמדים לפי נוסחאות המפורטות בו.

(ב) הוצאות הבחירות של שני המועמדים היו בגבולות תקרת ההוצאות המותרת.

הכנסות

16.(א) לפי החוק, המועמדים זכאים למימון הוצאות הבחירות שלהם מאוצר המדינה, לפי נוסחה ועל בסיס יחידות חישוב, הקבועות בחוק.

(ב) החוק אוסר קבלת תרומות מתאגיד הן בארץ הן בחוץ לארץ וממי שאינו רשום במרשם האוכלוסין המתנהל לפי חוק מרשם אוכלוסין, התשכ"ה-1965. כמו כן, מגביל החוק את סכום התרומה המותרת מאדם ובני ביתו הסמוכים על שולחנו ל-5,000 ש"ח בין בחירות לבחירות. עוד קובע החוק, כי מועמד לראש מועצה אזורית רשאי לקבל תרומה, בסכום שאינו עולה על 55,000 ש"ח מישוב שיתופי הנמצא בתחום המועצה האזורית שבה הוא מועמד, ובלבד שסכום זה יבוא במקום תרומות אישיות של חברי הישוב.

(ג)  ההכנסות של שני המועמדים עמדו בהגבלות האמורות בחוק.