כללי
1. ב-10.11.15 התקיימו בחירות ברשויות המקומיות באקה אל גרביה וג'ת וב-24.11.15 התקיימו בחירות חוזרות לבחירת ראשי הרשויות בהן.
2. (א) לפי הוראות חוק הרשויות המקומיות (מימון בחירות), התשנ"ג-1993 (להלן החוק) עורך מבקר המדינה ביקורת על הדוחות הכספיים של הסיעות והרשימות שהשתתפו בבחירות. תוצאות ביקורת החשבונות נמסרות ליו"ר הכנסת ולשר הפנים.
(ב) על פי סעיף 23(א) לחוק, על מבקר המדינה למסור ליושב ראש הכנסת דין וחשבון בדבר החשבונות האמורים בסעיף 22(א), וזאת "לא יאוחר מתום שמונה חודשים אחרי הבחירות", כלומר לא יאוחר מ-24.7.16.
(ג) מרבית הסיעות פנו למשרדי בבקשת אורכה למתן מענה לטיוטת ממצאי הביקורת שהועברה להתייחסותן עקב צום הרמדאן וחג עיד אל פיטר. נוכח האמור וכדי שיהיה בידי הסיעות והרשימות סיפק להגיב על פניות משרדי וכדי לאפשר למשרדי להתייחס לתגובותיהן ולהכין את הדוח שיוגש ליושב ראש הכנסת אישרה ועדת הפנים והגנת הסביבה, בתוקף סמכותה מכוח סעיף 23(ב) לחוק, להאריך את המועד למסירת הדין וחשבון של מבקר המדינה עד 31.8.16.
3. הדוח עוסק בביקורת החשבונות של 41 סיעות ורשימות שהשתתפו בבחירות:
באקה אל גרביה:
(א) אול;
(ב) אל אכלאס;
(ג) אלאח'אא ולמחבה;
(ד) אל-אחראר;
(ה) אלאעמאר;
(ו) אלוחדה;
(ז) אלועד אלסאדק;
(ח) אלופאא באלעהד;
(ט) אלמג'דל;
(י) אלנוהוד;
(יא) אלסעאדה;
(יב) אלקא'מה אלשבאביה;
(יג) אלתג'יר ולאסלאח;
(יד) אמאנה ואנתמאא;
(טו) באקה אל חורה;
(טז) בלדי;
(יז) כולנו באקה;
(יח) מען נרתקי;
(יט) עדאלה;
(כ) עטאא ואנתמאא;
(כא) שבאב אלג'ד.
ג'ת:
(א) אג'יאל;
(ב) אלאזדהאר;
(ג) אלאמל;
(ד) אלאסאלה;
(ה) אלאסלאח ואלתגייר;
(ו) אלביאן;
(ז) אלג'בל;
(ח) אלהודא;
(ט) אלוחדה;
(י) אלועד אלסאדק;
(יא) אלנדאל ולעמל;
(יב) אלעדל;
(יג) אלראיה;
(יד) אלת'באת ולחוריה;
(טו) אלת'קה ולאמל;
(טז) ג'בהת אלפג'ר אלג'דיד;
(יז) ג'ת בלדנא;
(יח) ג'ת תסתחק;
(יט) מעאן;
(כ) שמס אלחק.
4. בחוק הוסדר מימון מאוצר המדינה למשתתפים בבחירות לרשויות המקומיות שעליהם נמנים: סיעה, רשימה, מועמד לראש מועצה אזורית ומועמד בבחירות מיוחדות לראש רשות (להלן בדוח זה – 'סיעה' או 'הסיעות').
5. במקביל להסדרת מימון מאוצר המדינה מוטלות על הסיעות הגבלות בקשר להוצאותיהן ולהכנסותיהן, וחשבונותיהן עומדים לביקורת מבקר המדינה. בדוח שעל מבקר המדינה למסור לפי החוק, עליו לקבוע אם הסיעות ניהלו מערכת חשבונות בהתאם להנחיותיו, אם הוצאות הבחירות שלהן היו בגבולות התקרה שנקבעה בחוק ואם ההכנסות שקיבלו היו בגבולות שנקבעו בחוק.
6. בחוק נקבע כי על הסיעות למסור למבקר המדינה, לא יאוחר מתום שלושה חודשים אחרי הבחירות, את חשבונותיהן ואת הדוחות הכספיים שלהן לתקופת הבחירות בצירוף חוות דעת של רואה חשבון בדבר תקינותם ושלמותם ובדבר ניהול מערכת חשבונות בהתאם להנחיות מבקר המדינה.
7. על הסיעות ברשויות המקומיות, שמספר בעלי זכות הבחירה בהן עולה על 5,000, הוטל למנות רואי חשבון בעצמן ועל חשבונן. מספר בעלי זכות הבחירה ברשות המקומית באקה אל גרביה וברשות המקומית ג'ת גדול מ-5,000.
8. לפי סעיף 7(ב) לחוק, סיעה הזכאית למימון ממלכתי, תקבל תוך 20 ימים מיום פרסום תוצאות הבחירות, 85% מסכום המימון המגיע לה בניכוי המקדמה שניתנה לה, אם ניתנה. אם הדוח של מבקר המדינה חיובי, זכאית הסיעה לקבל את יתרת המימון הממלכתי (15%) מיד לאחר מסירת הדוח. עוד נקבע בחוק כי כאשר מבקר המדינה קובע כי הדוח אינו חיובי (מחמת אי-עמידה באחת משלוש הדרישות האמורות), יורה שר הפנים כי לא תשולם לסיעה יתרת המימון הממלכתי. ואולם, מבקר המדינה רשאי להמליץ לשר להקטין את הסנקציה הכספית ולקבוע שחלק מיתרת המימון ישולם, בהתחשב באופי החריגה, בהיקפה ובנסיבות המקרה, והשר יורה לשלם את הסכום בהתאם להמלצת מבקר המדינה.
9. החוק קובע כי ההוראות בדבר ניהול החשבונות, ביקורת החשבונות, הגבלת ההוצאות וההכנסות וביקורת מבקר המדינה חלות גם על סיעות שלא קיבלו מימון מאוצר המדינה, בין שלא ביקשוהו ובין שלא היו זכאיות לו מחמת שלא מילאו תנאים מוקדמים מסוימים הקבועים בחוק. כך גם חלה על כל הסיעות חובת הגשת דוח כספי למבקר המדינה. אולם בחוק לא נקבעה סנקציה שתינקט בגין אי הגשת דוח כספי או בגין דוח שאינו חיובי על תוצאות ביקורת החשבונות של סיעה שאינה זכאית למימון ממלכתי. כבר הוער בעבר כי מן הראוי שהמחוקק יתן דעתו לעניין זה . עוד הערתי, באשר לסיעות שלא הגישו לי דוח כספי כי מן הראוי שמי שמעמיד עצמו לבחירה לתפקיד ציבורי, יפעל בהתאם לדרישות החוק ובשקיפות מלאה וכי על המחוקק ליתן דעתו על סנקציה מתאימה במקרים כגון אלה.
10. הדוח עוסק, כאמור, ב-41 סיעות שהשתתפו בבחירות.
11. (א) 28 סיעות מסרו למבקר המדינה דוחות כספיים לתקופת הבחירות בצירוף חוות דעת של רואה החשבון (מהן 15 סיעות מבאקה אל גרביה ו- 13 מג'ת).
(ב) שלוש סיעות- אחת מבאקה אל גרביה ושתיים מג'ת - שאינן זכאיות למימון ממלכתי על פי הוראות החוק, מסרו למשרדי תצהיר בדבר היעדר הכנסות והוצאות בתקופת הבחירות.
(ג) עשר סיעות לא מסרו למשרדי דיווח כלל או מסרו רק דוח כספי ללא חשבונות, כך שלא ניתן היה לערוך ביקורת על חשבונותיהן. שבע סיעות- שלוש מבאקה אל גרביה וארבע מג'ת - אינן זכאיות למימון ממלכתי על פי הוראות החוק ועל כן אין אפשרות להטיל עליהן סנקציה כספית. שלוש סיעות אחרות- שתיים מבאקה אל גרביה ואחת מג'ת - זכאיות למימון ממלכתי ועל פי הוראות החוק, עליהן להחזיר לאוצר המדינה את כל הסכומים שקיבלו.
(ד) המימון הממלכתי שהסיעות זכאיות לו בגין הבחירות ברשויות הללו מסתכם בכ-2.04 מיליון ש"ח. על פי הדוחות הכספיים של הסיעות שהגישו דוחות למשרדי, הסתכמו הוצאותיהן של סיעות אלו בכ-2.18 מיליון ש"ח. אין בידי לקבוע את גובה הוצאותיהן של הסיעות שלא הגישו למשרדי דוחות כנדרש.
עיקרי הממצאים
12. תוצאות ביקורת החשבונות של הסיעות האמורות נקבעו על פי אלה: הדוחות הכספיים שמסרו; חוות הדעת של רואי החשבון שבדקו את החשבונות שצורפו לדוחות הכספיים; בדיקת חשבונות הסיעות; בדיקות ובירורים משלימים שעשו עובדי משרדי; השלמות, תיקונים, הסברים של הסיעות ותצהירים לפי סעיף 21(ה) לחוק של נציגי הסיעות שהתקבלו כראיה לפי סעיף 15 לפקודת הראיות [נוסח חדש], התשל"א-1971.
להלן יפורטו עיקרי הממצאים לגבי 28 הסיעות שהגישו דוחות כספיים למשרדי.
הנחיות מבקר המדינה
13. (א) לפי החוק, ינהלו הסיעות את מערכת החשבונות שלהן בהתאם להנחיות מבקר המדינה.
(ב) 26 סיעות ניהלו את מערכת חשבונותיהן לפי הנחיות מבקר המדינה.
(ג) שתי סיעות ניהלו את מערכת חשבונותיהן שלא בהתאמה מלאה להנחיות מבקר המדינה. הדבר התבטא בעיקר בכך שאחת הסיעות לא כללה בחשבונותיה הכנסה מתרומה בשווה כסף הנובעת מכך שסיעה אחרת מימנה הסעת בוחרים לקלפיות במהלך הבחירות החוזרות למרות שלא התמודדה בבחירות אלה ומכך שסיעה אחרת לא שמרה תיעוד בגין שימוש בתלושי דלק שרכשה, כך שלא ניתן היה לקבוע את שלמות ונכונות ההוצאה שנרשמה בדוח הכספי והקשר שלה למערכת הבחירות של הסיעה.
הוצאות
14. (א) החוק קובע תקרה להוצאותיהן של הסיעות לפי נוסחאות המפורטות בו.
(ב) הוצאות הבחירות של כל הסיעות היו בגבולות תקרת ההוצאות המותרת.
הכנסות
15. (א) לפי החוק, הסיעות זכאיות למימון הוצאות הבחירות שלהן מאוצר המדינה, לפי נוסחה ועל בסיס יחידות חישוב הקבועות בחוק.
(ב) החוק אוסר קבלת תרומות מתאגידים הן בארץ הן בחוץ לארץ וממי שאינו רשום במרשם האוכלוסין המתנהל לפי חוק מרשם אוכלוסין, התשכ"ה-1965. כמו כן, מגביל החוק את סכום התרומה המותרת מיחיד. בין בחירות לבחירות סכום התרומה המרבי שמותר לסיעה לקבל מיחיד ומבני ביתו הסמוכים על שולחנו הוא 5,000 ש"ח. במקרה שסיעה מקומית מסיימת את תקופת הבחירות בגירעון ניכר ובהיעדר נתונים מניחים את הדעת על מקור הכספים והדרך לכיסוי הגירעון, חלה החזקה אשר לפיה בגירעון עצמו יש משום תרומה בניגוד להוראות סעיף 16 לחוק.
(ג) ההכנסות של 26 סיעות היו בגבולות האמורים בסעיף 16 לחוק לעניין קבלת תרומות.
(ד) סיעה אחת לא נתנה הסבר מניח את הדעת לגבי מימון הגירעון. לפיכך קבעתי שהכנסותיה חרגו מהגבולות האמורים בסעיף 16 לחוק לעניין קבלת תרומות.
(ה) סיעה אחרת קיבלה תרומה בשווה כסף מסיעה אחרת. סיעה מקומית אינה רשאית לתרום לסיעה אחרת כיון שאינה מוגדרת כ"אדם ובני ביתו" והיא אינה רשומה במרשם האוכלוסין. לפיכך קבעתי שהכנסותיה חרגו מהגבולות האמורים בסעיף 16 לחוק לעניין קבלת תרומות.
המשך קריאה בקובץ המצורף
...