כללי
1. ב-2.2.16 התקיימו בחירות מיוחדות לראש הרשות המקומית ערערה בנגב עקב פטירת ראש הרשות המכהן (מטאוע אבו עראר ז"ל) בדצמבר 2015. בבחירות אלה התמודדו שלושה מועמדים: גומעה אבו עראר, נאיף אבו עראר וסקר אבו עראר. בבחירות אלה זכה נאיף אבו עראר.
2. לפי סעיף 23(א) לחוק הרשויות המקומיות (מימון בחירות), התשנ"ג-1993 (להלן - החוק), על מבקר המדינה למסור ליושב ראש הכנסת, לא יאוחר משמונה חודשים אחרי הבחירות לרשויות המקומיות, דוח בדבר תוצאות ביקורת החשבונות של המועמדים שהשתתפו בבחירות.
3. בחוק הוסדר מימון מאוצר המדינה למשתתפים בבחירות לרשויות המקומיות שעליהם נמנים: סיעה, רשימה, מועמד לראש מועצה אזורית ומועמד בבחירות מיוחדות לראש רשות (להלן בדוח זה - 'המועמדים').
4. במקביל להסדרת מימון מאוצר המדינה מוטלות על המועמדים הגבלות בקשר להוצאותיהם ולהכנסותיהם, וחשבונותיהם עומדים לביקורת מבקר המדינה. בדוח שעל מבקר המדינה למסור לפי החוק, עליו לקבוע אם המועמדים ניהלו מערכת חשבונות בהתאם להנחיותיו, אם הוצאות הבחירות שלהם היו בגבולות התקרה שנקבעה בחוק ואם ההכנסות שקיבלו היו בגבולות שנקבעו בחוק.
5. בחוק נקבע כי על המועמדים למסור למבקר המדינה, לא יאוחר מתום שלושה חודשים אחרי הבחירות, את חשבונותיהם ואת הדוחות הכספיים שלהם לתקופת הבחירות בצירוף חוות דעת של רואה חשבון בדבר תקינותם ושלמותם ובדבר ניהול מערכת חשבונות בהתאם להנחיות מבקר המדינה.
6. על כל המועמדים ברשויות מקומיות, שמספר בעלי זכות הבחירה בהן עולה על 5,000, הוטל למנות רואי חשבון בעצמם ועל חשבונם. מספר בעלי זכות הבחירה בערערה בנגב גדול מ-5,000.
7. לפי סעיף 7(ב) לחוק, מועמד הזכאי למימון ממלכתי, יקבל תוך 20 ימים מיום פרסום תוצאות הבחירות, 85% מסכום המימון המגיע לו בניכוי המקדמה שניתנה לו, אם ניתנה. אם הדוח של מבקר המדינה חיובי, זכאי המועמד לקבל את יתרת המימון הממלכתי (15%) מיד לאחר מסירת הדוח. עוד נקבע בחוק, כי כאשר מבקר המדינה קובע שהדוח על תוצאות ביקורת החשבונות של מועמד אינו חיובי (מחמת אי-עמידה באחת משלוש הדרישות האמורות), יורה שר הפנים כי לא תשולם למועמד יתרת המימון הממלכתי. ואולם מבקר המדינה רשאי להמליץ לשר להקטין את הסנקציה הכספית ולקבוע שחלק מיתרת המימון תשולם, בהתחשב באופי החריגה, בהיקפה, במידת האיחור בהגשת החשבונות והדוח הכספי ובנסיבות המקרה, והשר יורה לשלם את הסכום בהתאם להמלצת מבקר המדינה.
8. החוק קובע כי ההוראות בדבר ניהול החשבונות, ביקורת החשבונות, הגבלת ההוצאות וההכנסות וביקורת מבקר המדינה חלות גם על מועמדים שלא קיבלו מימון מאוצר המדינה, בין שלא ביקשוהו ובין שלא היו זכאים לו מחמת שלא מילאו תנאים מוקדמים מסוימים הקבועים בחוק. כך גם חלה על כל המועמדים חובת הגשת דוח כספי למבקר המדינה.
9. הדוח עוסק, כאמור, בשלושה מועמדים שהשתתפו בבחירות המיוחדות.
10. (א) שני מועמדים מסרו למבקר המדינה באיחור ניכר ולאחר פניות חוזרות ונשנות של עובדי משרדי, דוחות כספיים לתקופת הבחירות בצירוף חוות דעת של רואה החשבון. מועמד אחד, הזכאי למימון ממלכתי, לא מסר למשרדי דיווח כלל ועל פי הוראות החוק, עליו להחזיר לאוצר המדינה את כל הסכומים שקיבל (בסך כ-147,000 ש"ח).
(ב) המימון הממלכתי, של שני המועמדים שמסרו דוחות זכאים לו, מסתכם בכ-463 אלפי ש"ח. הוצאות הבחירות של שני המועמדים הסתכמו בכ-477 אלפי ש"ח.
להלן יפורטו עיקרי הממצאים לגבי שני המועמדים.
עיקרי הממצאים
11. תוצאות ביקורת החשבונות של המועמדים נקבעו על פי אלה: הדוחות הכספיים שמסרו; חוות הדעת של רואה החשבון שבדק את החשבונות שצורפו לדוחות הכספיים; בדיקת חשבונות המועמדים; בדיקות ובירורים משלימים שעשו עובדי משרדי; השלמות, תיקונים והסברים של המועמדים ותצהירים של נציגי המועמדים שהתקבלו כראיה לפי סעיף 21(ה) לחוק.
הנחיות מבקר המדינה
12. (א) לפי החוק, על המועמדים לנהל את מערכת החשבונות שלהם בהתאם להנחיות מבקר המדינה.
(ב) שני המועמדים ניהלו את מערכת חשבונותיהם שלא בהתאמה להנחיות מבקר המדינה. הדבר התבטא בעיקר בכך שהם מסרו את הדוחות הכספיים באיחור ניכר כך שלא ניתן היה לערוך ביקורת על חשבונותיהם כראוי ושילמו את הוצאותיהם במזומן בסכומים העולים על המותר בהנחיות.
הוצאות
13. (א) החוק קובע תקרה להוצאותיהם של המועמדים לפי נוסחאות המפורטות בו.
(ב) הוצאות הבחירות המדווחות של שני המועמדים היו בגבולות תקרת ההוצאות המותרת.
הכנסות
14. (א) החוק אוסר קבלת תרומות מתאגידים הן בארץ הן בחוץ לארץ וממי שאינו רשום במרשם האוכלוסין המתנהל לפי חוק מרשם אוכלוסין, התשכ"ה-1965. כמו כן, מגביל החוק את סכום התרומה המותרת מיחיד. בין בחירות לבחירות סכום התרומה המרבי שמותר למועמד לקבל מיחיד ומבני ביתו הסמוכים על שולחנו הוא 5,000 ש"ח.
(ב) ההכנסות של שני המועמדים היו בגבולות האמורים בסעיף 16 לחוק לעניין קבלת תרומות.
דוחות על תוצאות ביקורת חשבונות המועמדים
גומעה אבו עראר
המועמד זכה בכ-32% מקולות הבוחרים וזכאי למימון מאוצר המדינה.
המועמד לא מסר את חשבונותיו ואת הדוח הכספי למבקר המדינה למרות בקשות חוזרות ונשנות של עובדי משרדי.
בהיעדר החשבונות והדוח הכספי, הדוח לגבי מועמד זה אינו חיובי ועליו להחזיר לאוצר המדינה את כל הסכומים שקיבל על פי סעיף 23 (ז) לחוק.
נאיף אבו עראר
המועמד זכה בכ-44% מקולות הבוחרים, נבחר לעמוד בראש הרשות וזכאי למימון מאוצר המדינה.
על פי הדוח הכספי של המועמד, הכנסותיו בתקופת הבחירות הסתכמו ב-329,892 ש"ח, כולן מאוצר המדינה והוצאותיו הסתכמו ב-342,322 ש"ח. המועמד סיים את תקופת הבחירות בגירעון בסכום של 12,430 ש"ח.
על פי סעיף 15 לחוק, תקרת ההוצאות למועמד הייתה 659,784 ש"ח. הוצאות הבחירות של המועמד היו, אפוא, במסגרת הגבולות האמורים בחוק.
הכנסות המועמד היו בגבולות האמורים בסעיף 16 לחוק.
המועמד לא ניהל את חשבונותיו על פי הנחיות מבקר המדינה. הדבר התבטא בעיקר בכך שהמועמד שילם את מרבית הוצאותיו במזומן ובסכומים העולים על המותר לפי ההנחיות.
המועמד מסר את חשבונותיו ואת הדוח הכספי למבקר המדינה באיחור ניכר מהמועד הקבוע בחוק כך שלא ניתן היה לערוך ביקורת כראוי.
לפיכך ניתן דוח לא חיובי לגבי תוצאות ביקורת החשבונות של המועמד.
אני ממליץ, בתוקף סמכותי לפי סעיף 23(ג) לחוק, להשית על המועמד שלילה של השלמת מימון הוצאות בחירות בשיעור של 15% שערכם 49,484 ש"ח.
סקר אבו עראר
המועמד זכה בכ-24% מקולות הבוחרים וזכאי למימון מאוצר המדינה.
על פי הדוח הכספי של המועמד, הכנסותיו בתקופת הבחירות הסתכמו ב-133,034 ש"ח, כולן מאוצר המדינה והוצאותיו הסתכמו ב-134,886 ש"ח. המועמד סיים את תקופת הבחירות בגירעון בסכום של 1,852 ש"ח.
על פי סעיף 15 לחוק, תקרת ההוצאות למועמד הייתה 266,068 ש"ח. הוצאות הבחירות של המועמד היו, אפוא, במסגרת הגבולות האמורים בחוק.
הכנסות המועמד היו בגבולות האמורים בסעיף 16 לחוק.
המועמד לא ניהל את חשבונותיו על פי הנחיות מבקר המדינה. הדבר התבטא בעיקר בכך שהמועמד לא פתח כלל חשבון בנק שיוחד למערכת הבחירות ושילם את כל הוצאותיו מחשבונו הפרטי ובמזומן, בסכומים העולים על המותר.
המועמד מסר את חשבונותיו ואת הדוח הכספי למבקר המדינה באיחור ניכר מהמועד הקבוע בחוק כך שלא ניתן היה לערוך ביקורת כראוי.
לפיכך ניתן דוח לא חיובי לגבי תוצאות ביקורת החשבונות של המועמד.
אני ממליץ, בתוקף סמכותי לפי סעיף 23(ג) לחוק, להשית על המועמד שלילה של השלמת מימון הוצאות בחירות בשיעור של 15% שערכם 19,955 ש"ח.
יוסף חיים שפירא, שופט (בדימ')
מבקר המדינה
ונציב תלונות הציבור
ירושלים, תשרי, התשע"ז
אוקטובר 2016
...