לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור

דין וחשבון על תוצאות ביקורת חשבונות המועמדים שהשתתפו בבחירות המיוחדות לראש הרשות המקומית אור יהודה בספטמבר 2015

הגעת לתוכן כרטיסייה על מנת להמשיך בנייוט דלג עם החיצים למטה ולמעלה
מסגרת פרסום:
תאריך הפרסום:
סוג הפרסום:
 

תקציר

1. ב-8.9.15 התקיימו בחירות מיוחדות לראש הרשות המקומית אור יהודה עקב התפטרותו של ראש הרשות הנבחר ב- 18.6.15. בבחירות אלה התמודדו שלושה מועמדים: עופר בוז'י, ניסים עזרא וליאת שוחט. בבחירות אלה זכתה ליאת שוחט.

2. לפי סעיף 23(א) לחוק הרשויות המקומיות (מימון בחירות), התשנ"ג-1993 (להלן - החוק), על מבקר המדינה למסור ליושב ראש הכנסת, לא יאוחר משמונה חודשים אחרי הבחירות לרשויות המקומיות, דוח בדבר תוצאות ביקורת החשבונות של המועמדים שהשתתפו בבחירות.

3. בחוק הוסדר מימון מאוצר המדינה למשתתפים בבחירות לרשויות המקומיות שעליהם נמנים: סיעה, רשימה, מועמד לראש מועצה אזורית ומועמד בבחירות מיוחדות לראש רשות (להלן בדוח זה - 'המועמדים').

4. במקביל להסדרת מימון מאוצר המדינה מוטלים על המועמדים הגבלות בקשר להוצאותיהם ולהכנסותיהם, וחשבונותיהם עומדים לביקורת מבקר המדינה. בדוח שעל מבקר המדינה למסור לפי החוק, עליו לקבוע אם המועמדים ניהלו מערכת חשבונות בהתאם להנחיותיו, אם הוצאות הבחירות שלהם היו בגבולות התקרה שנקבעה בחוק ואם ההכנסות שקיבלו היו בגבולות שנקבעו בחוק.

5. בחוק נקבע כי על המועמדים למסור למבקר המדינה, לא יאוחר מתום שלושה חודשים אחרי הבחירות, את חשבונותיהם ואת הדוחות הכספיים שלהם לתקופת הבחירות בצירוף חוות דעת של רואה חשבון בדבר תקינותם ושלמותם ובדבר ניהול מערכת חשבונות בהתאם להנחיות מבקר המדינה.
6. על כל המועמדים ברשויות מקומיות, שמספר בעלי זכות הבחירה בהן עולה על 5,000, הוטל למנות רואי חשבון בעצמם ועל חשבונם. מספר בעלי זכות הבחירה באור יהודה גדול מ-5,000.

7. לפי סעיף 7(ב) לחוק, מועמד הזכאי למימון ממלכתי, יקבל תוך 20 ימים מיום פרסום תוצאות הבחירות, 85% מסכום המימון המגיע לו בניכוי המקדמה שניתנה לו, אם ניתנה. אם הדוח של מבקר המדינה חיובי, זכאי המועמד לקבל את יתרת המימון הממלכתי (15%) מיד לאחר מסירת הדוח. עוד נקבע בחוק, כי כאשר מבקר המדינה קובע שהדוח על תוצאות ביקורת החשבונות של מועמד אינו חיובי (מחמת אי-עמידה באחת משלוש הדרישות האמורות), יורה שר הפנים כי לא תשולם למועמד יתרת המימון הממלכתי. ואולם מבקר המדינה רשאי להמליץ לשר להקטין את הסנקציה הכספית ולקבוע שחלק מיתרת המימון תשולם, בהתחשב באופי החריגה, בהיקפה ובנסיבות המקרה, והשר יורה לשלם את הסכום בהתאם להמלצת מבקר המדינה.

8. החוק קובע כי ההוראות בדבר ניהול החשבונות, ביקורת החשבונות, הגבלת ההוצאות וההכנסות וביקורת מבקר המדינה חלות גם על מועמדים שלא קיבלו מימון מאוצר המדינה, בין שלא ביקשוהו ובין שלא היו זכאים לו מחמת שלא מילאו תנאים מוקדמים מסוימים הקבועים בחוק. כך גם חלה על כל המועמדים חובת הגשת דוח כספי למבקר המדינה.

9. הדוח עוסק, כאמור, בשלושה מועמדים שהשתתפו בבחירות המיוחדות.

10. (א)  שלושת המועמדים מסרו למבקר המדינה דוחות כספיים לתקופת הבחירות בצירוף חוות דעת של רואה החשבון.
(ב)  המימון הממלכתי שהמועמדים זכאים לו מסתכם בכ-1.79 מיליון ש"ח. הוצאות הבחירות של שלושת המועמדים הסתכמו  בכ-2.1 מיליון ש"ח.

להלן יפורטו עיקרי הממצאים לגבי שלושת המועמדים.

עיקרי הממצאים

11. תוצאות ביקורת החשבונות של המועמדים נקבעו על פי אלה: הדוחות הכספיים שמסרו; חוות הדעת של רואה החשבון שבדק את החשבונות שצורפו לדוחות הכספיים; בדיקת חשבונות המועמדים; בדיקות ובירורים משלימים שעשו עובדי משרדי; השלמות, תיקונים והסברים של המועמדים ותצהירים של נציגי המועמדים שהתקבלו כראיה לפי סעיף 21(ה) לחוק.

הנחיות מבקר המדינה

12. (א) לפי החוק, על המועמדים לנהל את מערכת החשבונות שלהם בהתאם להנחיות מבקר המדינה.
(ב) כל המועמדים ניהלו את מערכת חשבונותיהם בהתאם להנחיות מבקר המדינה.

הוצאות

13. (א) החוק קובע תקרה להוצאותיהם של המועמדים לפי נוסחאות המפורטות בו.
(ב) הוצאות הבחירות המדווחות של כל המועמדים היו בגבולות תקרת ההוצאות המותרת.

הכנסות

14. (א) החוק אוסר קבלת תרומות מתאגידים הן בארץ הן בחוץ לארץ וממי שאינו רשום במרשם האוכלוסין המתנהל לפי חוק מרשם אוכלוסין, התשכ"ה-1965. כמו כן, מגביל החוק את סכום התרומה המותרת מיחיד. בין בחירות לבחירות סכום התרומה המרבי שמותר למועמד לקבל מיחיד ומבני ביתו הסמוכים על שולחנו הוא 5,000 ש"ח. במקרה שמועמד בבחירות לראש רשות מסיים את מערכת הבחירות בגרעון ניכר, והוא לא נתן הסבר אשר הניח את דעתו של מבקר המדינה באשר למקורות כיסוי הגירעון - יש בגירעון משום תרומה אסורה בניגוד להוראות סעיף 16 לחוק.
(ב) ההכנסות של כל המועמדים היו בגבולות האמורים בסעיף 16 לחוק לעניין קבלת תרומות.

דוחות על תוצאות ביקורת חשבונות המועמדים

עופר בוזי

המועמד קיבל כ-29% מקולות הבוחרים וזכאי למימון מאוצר המדינה.
על פי הדוח הכספי של המועמד, הכנסותיו בתקופת הבחירות הסתכמו ב-730,982 ש"ח, מהן 588,982 ש"ח מאוצר המדינה ו-142,000 ש"ח מתרומות והוצאותיו הסתכמו ב-812,025 ש"ח. המועמד סיים את תקופת הבחירות בגירעון בסכום של 81,043 ש"ח.
על פי סעיף 15 לחוק, תקרת ההוצאות למועמד הייתה 1,177,964 ש"ח. הוצאות הבחירות של המועמד היו, אפוא, במסגרת הגבולות האמורים בחוק.
גירעון המועמד הסתכם כאמור ב-81,043 ש"ח. הסברי המועמד בדבר אופן כיסוי הגירעון הניחו את דעתי. לפיכך הכנסותיו בתקופת הבחירות היו בגבולות שנקבעו בסעיף 16 לחוק לעניין קבלת תרומות.
המועמד ניהל את מערכת חשבונותיו לפי הנחיות מבקר המדינה.
לפיכך ניתן דוח חיובי לגבי תוצאות ביקורת חשבונות המועמד בתקופת הבחירות.

ניסים עזרא

המועמד קיבל כ-12% מקולות הבוחרים ואינו זכאי למימון מאוצר המדינה.
על פי הדוח הכספי של המועמד, הכנסותיו בתקופת הבחירות הסתכמו ב-47,160 ש"ח, כולן מתרומות והוצאותיו הסתכמו ב-64,580 ש"ח. המועמד סיים את תקופת הבחירות בגירעון בסכום של 17,420 ש"ח.
על פי סעיף 15 לחוק, תקרת ההוצאות למועמד הייתה 805,445 ש"ח. הוצאות הבחירות של המועמד היו, אפוא, במסגרת הגבולות האמורים בחוק.
גירעון המועמד הסתכם כאמור ב-17,420 ש"ח. הסברי המועמד בדבר אופן כיסוי הגירעון הניחו את דעתי. לפיכך הכנסותיו בתקופת הבחירות היו בגבולות שנקבעו בסעיף 16 לחוק לעניין קבלת תרומות.
המועמד ניהל את מערכת חשבונותיו לפי הנחיות מבקר המדינה.
לפיכך ניתן דוח חיובי לגבי תוצאות ביקורת חשבונות המועמד בתקופת הבחירות.

ליאת שוחט

המועמדת קיבלה כ-59% מקולות הבוחרים, נבחרה לעמוד בראש הרשות וזכאית למימון מאוצר המדינה.
על פי הדוח הכספי של המועמדת, הכנסותיה בתקופת הבחירות הסתכמו ב-1,208,168 ש"ח, כולן מאוצר המדינה והוצאותיה הסתכמו ב-1,226,617 ש"ח. המועמדת סיימה את תקופת הבחירות בגירעון בסכום של 18,449 ש"ח.
לאחר הביקורת, הוצאותיה הסתכמו ב-1,219,264 ש"ח. לפיכך, לאחר הביקורת, סיימה המועמדת את תקופת הבחירות בגירעון בסכום של 11,096 ש"ח.
על פי סעיף 15 לחוק, תקרת ההוצאות למועמדת הייתה 2,416,336 ש"ח. הוצאות הבחירות של המועמדת לאחר הביקורת היו, אפוא, במסגרת הגבולות האמורים בחוק.
הכנסות המועמדת היו בגבולות האמורים בסעיף 16 לחוק.
המועמדת ניהלה את מערכת חשבונותיה לפי הנחיות מבקר המדינה.
לפיכך ניתן דוח חיובי לגבי תוצאות ביקורת חשבונות המועמדת בתקופת הבחירות.

  יוסף חיים שפירא, שופט (בדימ')
 מבקר המדינה
  ונציב תלונות הציבור
ירושלים,  ניסן,  התשע"ו
מאי 2016

נתונים על התרומות שקיבלו המועמדים (מעל 500 ש"ח) בקובץ המצורף