לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור

מחוז שומרון ויהודה (ש"י) של משטרת ישראל // 189

הגעת לתוכן כרטיסייה על מנת להמשיך בנייוט דלג עם החיצים למטה ולמעלה
מסגרת פרסום:
תאריך הפרסום:
סוג הפרסום:
חקירות שוטרים; דוחות תנועה; מקרקעין

תקציר

רקע כללי

משטרת ישראל (להלן - מ"י) שואבת את סמכותה לפעול באזור יהודה והשומרון (להלן - איו"ש) מכוח הצו בדבר הוראות ביטחון [נוסח משולב] (יהודה והשומרון) (מס' 1651), התש"ע-2009 . הצו קובע כי השוטרים הפועלים באיו"ש יראו אותם כמי שהועמדו תחת פיקודו של מפקד כוחות צה"ל באיו"ש. בספטמבר 1994 הקימה מ"י את מחוז שומרון ויהודה (להלן - מחוז ש"י). נוסף על מ"י פועלים באיו"ש בתחום אכיפת החוק גם צה"ל, המינהל האזרחי (להלן - מנהא"ז) ושירות הביטחון הכללי (להלן - שב"כ).

פעולות הביקורת

בחודשים נובמבר 2015 - יולי 2016 בחן משרד מבקר המדינה את הארגון והתקינה של מחוז ש"י ויחידותיו השונות, והיבטים שונים בקשרי הגומלין של המחוז עם צה"ל, מנהא"ז ושב"כ. הבדיקה בוצעה במ"י: במחוז ש"י, במטה הארצי (להלן - מטא"ר). בדיקות השלמה נעשו בצה"ל - באוגדת איו"ש, במנהא"ז ובשב"כ. פעולות להשלמת הביקורת נעשו עד ינואר 2017. נתונים מסוימים עודכנו עד דצמבר 2017.

הליקויים העיקריים

פק"א שאינה מעודכנת

פקודת הארגון  של מחוז ש"י (להלן - פק"א) לא עודכנה במשך תקופה ארוכה, שבמועד קבלת הנתונים הנוספים דצמבר 2017 עמדה על 16 שנים, וזאת בניגוד להוראות מ"י. הפק"א הלא מעודכנת הופכת למסמך חסר משמעות, אשר אינו מבטא כלל את האופן בו מאורגן המחוז.

אי-עדכון הפקודה במשך תקופה כה ארוכה, בייחוד נוכח השינויים הרבים בהיקף הפעילות ובאופן פעילותו של מחוז ש"י עלול לפגוע ביכולת המחוז לבצע את משימותיו באופן מיטבי.

מרכז שליטה מחוזי

במועד סיום הביקורת, למעלה משלוש שנים לאחר אירוע "שובו אחים"  עדיין לא השלימה מ"י את יישום כל הלקחים מהאירוע הקשה של חטיפת הנערים אשר נועדו לשפר את תפקוד מרכז השליטה המחוזי (להלן - משל"ט) במחוז ש"י.

סיפוח שוטרים למשל"ט בשנים 2016-2014, שעל פי תקן המחוז היו אמורים לבצע תפקידים אחרים, בלא שקיבלו את ההכשרה הנדרשת לכך, נוגד את הנהלים של מ"י ונוגד את ההתנהלות הנדרשת על פי הפק"א הקיימת. בסיפוח זה יש משום פגיעה בכללי מינהל תקין, והדבר עלול לגרום לפגיעה בתפקודו של המשל"ט בעת הצורך.

משל"ט ש"י נמצא במבנה שאינו ממוגן. למחוז אין אתר מאותר להפעלת מוקד חלופי שאליו תעבור פעילותו בעת שיתעורר צורך לכך בשעת חירום, כנדרש על פי נוהלי מ"י. דבר זה עלול לפגוע במבצעיות של המחוז וביכולתו לשלוט במרחב שבאחריותו ולנהל את פעילותו.

תקינת ציוד במחוז ש"י

למצאי כלי רכב ממוגני ירי במחוז יש השפעות מבצעיות ניכרות על יכולת המחוז לעמוד במשימותיו ולהקטין את הסיכון הנשקף לחייהם של שוטרי המחוז. למרות זאת בפק"א של מחוז ש"י אין התייחסות לתקינת כלי רכב ממוגני ירי.

מחוז ש"י מפעיל לצורך משימותיו כלי רכב ממוגני ירי מסוג מסוים, אשר אינם מתאימים לחלק ממשימות השיטור של המחוז. במועד סיום הביקורת עבודת המטה להצטיידות ברכבים ממוגני ירי קלים טרם הסתיימה, והמחוז טרם החל להצטייד ברכבים ממוגני ירי קלים.

בספטמבר 2016 מרבית ממצבת אפודי המגן נגד ירי נשק קל הנושאים לוחות מגן קרמיים המשמשים כ"שכבת פיצוץ" (להלן - שכפ"צים קרמיים) של מחוז ש"י אינם עומדים בדרישות היצרן. עיכוב בחידוש מלאי השכפ"צים הקרמיים עלול לפגוע ביכולתם של השוטרים לבצע את משימותיהם ואף עלול לסכן את חייהם.

טיפול בעבירות תנועה בתחומי מחוז ש"י

משנת 2012  ועד ינואר 2016 לא הוזנו למערכת המשטרתית הממוחשבת פרטים של יותר מ-8,000 גזרי דין שנפסקו במשפטי תעבורה של נהגים פלסטינים. עקב כך לא התאפשרה הצגתם של גזרי הדין בבית המשפט, ונבצר מבית המשפט לשקול להחמיר בענישה בגין מידע זה במסגרת גזרי הדין שניתנו בתקופה זו במקרים שבהם מדובר היה בעבריין "חוזר". במצב דברים זה נפגעו מלאכת השפיטה ויכולת האכיפה וההרתעה של רשויות אכיפת החוק, ובכלל זה מחוז ש"י, כנגד נהגים פלסטינים, לרבות נהגים שרישיונם נשלל.

במועד סיום הביקורת טרם הוקם מנגנון עדכון של הנתונים הקיימים בין מערכת המחשוב של צה"ל ושל המנהא"ז לבין מערכת המחשוב של מ"י. עקב פערי המידע הקיימים עלולה להתאפשר תנועת כלי רכב פלסטינים בלתי מורשים בכבישי איו"ש, והמשך נהיגה של נהגים פלסטינים שרישיונם נשלל. הדבר מונע אכיפה יעילה של החוק ומסכן את כלל המשתמשים בכבישי איו"ש.

הטיפול בזירת אירוע

היעדר נוהל המסדיר את אופן חלוקת התפקידים בין מ"י ובין צה"ל לאחר הגעת הכוח המשטרתי לזירה עלול לפגוע ביכולת לאסוף ראיות מהזירה וביכולת להבטיח את שלומם של כוחות מ"י הפועלים בשטח.

חקירות שוטרים

זה שנים רבות חוקר מחוז ש"י בעצמו את שוטרי מג"ב במקרים של אירועי ירי שבהם גרמו שוטרי מג"ב לפציעה או למוות של פלסטינים באיו"ש. חקירות אלה נערכו משנת 2007, בניגוד לפקודת המשטרה ובקצב איטי במיוחד.

מאז שנת 2007 פעלו גורמים רבים להעברת החקירה ממחוז ש"י לגורם אחר אך רק בנובמבר 2017 החליט ראש הממשלה כי הטיפול בתלונות נגד שוטרי מג"ב ביחס להפרות של כללי המשפט הבין-לאומי במסגרת פעילות משטרתית, שנעשתה תחת פיקוד צה"ל באיו"ש תעובר לידי מצ"ח.

מח"ש חוקרת מקרי ירי של שוטרי מחוז ש"י שגרמו לפציעה או למוות של פלסטינים (למעט ירי שוטרי מג"ב), וכן כל חשד לביצוע עבירות פליליות על ידי שוטרי המחוז באיו"ש. רק באפריל 2016 חתם מפקד פיקוד המרכז (להלן - פקמ"ז), האלוף רוני נומה, על צו המסמיך את כל חוקרי מח"ש (ובכלל זה חוקריה האזרחיים) לפעול ברחבי איו"ש והמסדיר את פעילותה של מח"ש באיו"ש.

הטיפול בעבירות מקרקעין

בין ינואר 2014 לאפריל 2016 הגיש משרדו של קמ"ט מקרקעין למחוז ש"י 25 תלונות בדבר חשדות לזיוף ולתרמית. 23 תלונות נוספות הוגשו למחוז ש"י באמצעות פרקליטות מחוז ירושלים. במועד השלמת הביקורת, ינואר 2017, מרבית החקירות בתלונות על עבירות הונאה שהוגשו למחוז ש"י מטעם משרדו של קמ"ט מקרקעין עדיין לא הושלמו. לעיכוב בהשלמת הטיפול בתלונות האמורות עלולות להיות השפעות חמורות, לרבות פגיעה באמון הציבור במערכת אכיפת החוק וכן פגיעה בפעילות הכלכלית באיו"ש.

ההמלצות העיקריות

על מ"י להשלים בדחיפות את הכנת הפק"א של מחוז ש"י ולהתאימה לשינויים הארגוניים שחלו במחוז ובמ"י בשנים אלה ועד כה.

על מפקד מחוז ש"י לוודא כי כל השוטרים הפועלים במשל"ט הוכשרו לתפקידם לפני שהחלו למלאו.

על מפקד המחוז בתיאום עם המטא"ר לבחון כיצד תישמר הרציפות התפקודית של משל"ט ש"י בעתות שגרה וחירום במבנה החדש.

על מ"י להשלים באופן מידי את ההצטיידות הנדרשת של מחוז ש"י בשכפ"צים הקרמיים ולהפחית את הסיכון הנשקף לחייהם של שוטרי המחוז.

על אגף התנועה במ"י (להלן - את"ן) לפקח על שלוחות התביעה כדי להבטיח כי הן יזינו באופן שוטף את גזרי הדין למערכת הממוחשבת. זאת כדי למנוע בעתיד את הישנות התופעה של פיגור בהזנת גזרי דין למערכת הרישום הפלילי הממוחשבת ועקב כך את אי-הצגתו של הרישום הפלילי המעודכן לבתי המשפט.

על מ"י, בשיתוף מנהא"ז וצה"ל, להשלים בהקדם את הסדרת הממשקים בין מערכות המחשוב הנוגעות לאכיפת החוק בתחום דיני התעבורה באיו"ש ולטפל מיד בפערים שעלו מול מתפ"ש בעניין ישימות האכיפה הנוגעת למשלוח דוחות בתחומי איו"ש.

על מ"י בשיתוף צה"ל לגבש נוהל המסדיר את חלוקת האחריות בין שני הגופים עד הגעת הכוח המשטרתי לזירת האירוע וכן לאחר הגעתו, ובאופן שיינתן מענה הולם וראוי גם לנושא אבטחת הכוח המשטרתי. כמו כן, על צה"ל להטמיע בקרב חייליו וקציניו את החשיבות שבשמירה על זירת אירוע.

משהחליט ראש הממשלה בנובמבר 2017 שהסמכות לחקירת תלונות נגד שוטרי מג"ב בנוגע להפרות של כללי המשפט הבין- לאומי במסגרת פעילות משטרתית שנעשתה תחת פיקוד צה"ל באיו"ש תהיה בידי משטרה צבאית חוקרת (להלן - מצ"ח), על כל הגורמים המעורבים בחקירות אלו לפעול בהקדם האפשרי ובתיאום מלא, ליישום ההחלטה.

על יועמ"ש איו"ש כגורם המופקד על הסדרת הסמכויות מכוח הדין באזור למפות את כל גורמי האכיפה הפועלים באיו"ש ולבחון בתיאום עמם את נושא הסדרת סמכויותיהם ובמידת הצורך עליו לפעול להסדירן.

על הגורמים המוסמכים במשטרה, לרבות אגף החקירות והמודיעין (להלן - אח"ם) ואגף התכנון (להלן - אג"ת), לבחון מהי הדרך המיטבית לטפל בתחום זה של עבירות הונאה במקרקעין, וזאת באמצעות פתרון קבוע ולא פתרון זמני כהקמת צוות חקירה מיוחד (להלן - צח"ם), ובכלל זה עליהם להגדיר מחדש את הצורך בתקינה ובהקצאה של כוח אדם מקצועי המתמחה בחקירות הונאה ובחקירות כלכליות.

סיכום

למשטרת מחוז ש"י תפקיד חשוב באכיפת החוק ובשמירת הסדר הציבורי באיו"ש. נוסף על כך, משטרת מחוז ש"י מתמודדת עם גידול ניכר בפעילות החבלנית העוינת  (להלן - פח"ע), והיא נושאת באחריות הביטחונית באזור בט"פ (ביטחון פנים) אדומים (באזור העיר מעלה אדומים וסביבתה).

בביקורת נמצאו ליקויים, מהם מהותיים ומשמעותיים, באופן תפקודם של המטה הארצי ומחוז ש"י בנוגע לארגון ולתקינה של כוח אדם והציוד במחוז ולאופן פעילותו של מוקד 100, שיש בהם כדי לפגוע בבניין הכוח, בהפעלתו, ברמתו המקצועית ובכשירותו המבצעית. נוסף על כך נמצאו ליקויים בכל הנוגע לקשר ולשיתוף הפעולה בין המחוז לבין צה"ל ושב"כ, שיש בהם כדי לפגוע ביכולת המחוז למלא את משימותיו. כמו כן נמצא ליקוי שגרם לעיכוב בהשלמת הטיפול בתלונות על עבירות הונאה במקרקעין שהוגשו למחוז ש"י, שעלולות להיות להן השלכות חמורות על זכויותיהם הקנייניות של הצדדים לעסקאות מקרקעין, והדבר עלול לגרום לפגיעה באמון הציבור במערכת אכיפת החוק ולפגיעה בפעילות הכלכלית באיו"ש.

על מ"י להתאים את הפק"א של מחוז ש"י להיקף ואופי משימותיו של המחוז ובכלל זה את המשאבים הנדרשים לשם כך. נוסף על כך נדרש המשך שיפור שיתוף הפעולה של המחוז עם שאר הגורמים הפועלים במרחב אחריותו, ובכלל זה צה"ל, שב"כ והמינהל האזרחי.

באוגוסט 2017 מחוז ש"י עדיין חוקר אירועים שבהם פלסטינים נורו על ידי שוטרי מג"ב שפעלו תחת פיקוד צה"ל באיו"ש. חקירות אלה נערכות בניגוד לפקודת המשטרה ובקצב איטי במיוחד. הדבר פוגע קשות בטיפול בתלונות ובאירועים המחייבים חקירה מהירה, יעילה ומקצועית, אינו עומד בכללי המשפט בינלאומי ואף פוגע באמון הציבור ברשויות האכיפה. בשל המשמעויות כבדות המשקל וההשלכות העלולות להיות מהימשכות מצב זה ראוי היה לקבל החלטה בנושא, זה מכבר. משהתקבלה החלטה בנושא זה על ידי ראש הממשלה בנובמבר 2017 על כל הגורמים המעורבים בחקירות אלו לפעול בהקדם האפשרי בהתאם להכרעת ראש הממשלה, ובתיאום מלא כדי שחקירה של שוטרי מג"ב הפועלים באיו"ש והחשודים בהפרת כללי המשפט הבין-לאומי תבוצע על ידי המשטרה הצבאית החוקרת (מצ"ח).

על מ"י לבחון את הליקויים הנסקרים בדוח זה ואת דרכי הפעולה האפשריות לתיקונם, בתיאום עם כל הגורמים המעורבים בנושאים אלה.