לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור

רישוי הבנייה, פיקוח ואכיפה - ועדה מקומית לתכנון ולבנייה חוף הכרמל - ממצאי מעקב

הגעת לתוכן כרטיסייה על מנת להמשיך בנייוט דלג עם החיצים למטה ולמעלה
מסגרת פרסום:
תאריך הפרסום:
סוג הפרסום:
 

תקציר

​בתחום שיפוטה של המועצה האזורית חוף הכרמל (להלן - המועצה), ששטחו כ-195,000 דונם, התגוררו בסוף שנת 2009 כ-24,600 תושבים ב-27 יישובים. תחום שיפוטה של המועצה הוא גם מרחב התכנון המקומי של הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה חוף הכרמל (להלן - הוועדה).

מפברואר 2004 מכהן בתפקיד ראש המועצה ויו"ר הוועדה מר כרמל סלע. מיוני 2005 ועד יוני 2009 כיהן בתפקיד מהנדס הוועדה מר דניאל סנרמן, ומינואר 2010 מכהן בתפקיד זה מר גבריאל פל.

פעולות הביקורת

בחודשים דצמבר 2005-מרס 2006 ובאפריל 2007 בדק משרד מבקר המדינה את פעילות הוועדה בנושא התכנון והרישוי של הבנייה, הפיקוח עליה ואכיפת הוראות החוק בעניינה וכן בנושא קביעת היטל ההשבחה על המקרקעין (להלן - הביקורת הקודמת). בחודשים יוני-דצמבר 2010, לסירוגין, עשה משרד מבקר המדינה ביקורת מעקב (להלן - המעקב) שנועדה לבדוק אם תוקנו הליקויים שהועלו בביקורת הקודמת. נוסף על כך בדק משרד מבקר המדינה את פעולותיהן של המועצה והוועדה בכל הקשור לסלילת דרך בעתלית . בדיקות השלמה נעשו ביחידה לפיקוח על הבנייה של משרד הפנים שבמינהל מחוז חיפה.

עיקרי הממצאים

ממצאי המעקב

מרחב התכנון המקומי: על מרחב התכנון של הוועדה חלה תכנית המִתאר המחוזית של מחוז חיפה, תכנית מתאר מחוזית 6. התכנית אושרה להפקדה בינואר 2003, ובמועד סיום הביקורת הקודמת הייתה נתונה בשלב שלאחר שמיעת ההתנגדויות. במועד סיום המעקב, דצמבר 2010, טרם השלימה הוועדה המחוזית את הליך אישורה של תכנית המתאר המחוזית, והיא עדיין נתונה בשלב בחינת ההתנגדויות שהוגשו בעניינה.

חריגות בנייה של חברי מועצה: במעקב הועלה כי הוועדה נתנה היתר בדיעבד לחריגות הבנייה שנעשו בנחלת ראש המועצה מר כרמל סלע, וכי השימוש החורג בנחלת חבר המועצה דאז מר יועד לודר הופסק. עוד הועלה כי בעקבות המעקב, במהלך חודש פברואר 2011, נהרס חלק מהסככה החקלאית שבנחלתו של חבר המועצה דאז מר גבי גביע, שנבנה ללא היתר ויועד להריסה עוד בשנת 2006.

חריגות בנייה בתחנות תדלוק פנימיות: במרחב התכנון של הוועדה פעלו בעת הביקורת הקודמת 18 תחנות תדלוק פנימיות . בביקורת הקודמת נמצא כי שמונה מהתחנות לא קיבלו מהוועדה היתר בנייה או היתר לשימוש חורג. כמו כן נמצא בביקורת הקודמת כי לא בכל המקרים אכפה המועצה את חוק רישוי עסקים, התשכ"ח-1968 (להלן - חוק רישוי עסקים), על בעלי תחנות התדלוק הפנימיות.

במעקב נמצא כי חל שיפור בתחום זה. במועד סיום המעקב, דצמבר 2010, פעלו במושבים ובקיבוצים שבתחום הוועדה 14 תחנות תדלוק פנימיות, אך רק ל-11 מהן היו היתרי בנייה ורישיונות עסק. לשתיים  מהתחנות לא היה רישיון עסק, ולאחת  לא היה רישיון עסק ואף לא היתר בנייה. תחנה זאת נסגרה במהלך פברואר 2011.

חריגות בנייה בגני אירועים: בביקורת הקודמת נמצא כי בתחום המועצה פעלו שמונה גני אירועים; חמישה מהם פעלו ללא רישיון עסק.

במעקב נמצא כי הליקוי תוקן, וכיום פועלים בתחום הוועדה חמישה גני אירועים ולכולם היתרי בנייה ורישיונות עסק כנדרש בחוק.

ע בֵ ר ו ת בנייה במבנים המשמשים בתי עסק: במעקב נמצא כי לחלק מבתי העסק שנתגלו בהם עבֵרות הבנייה והשימושים החורגים שפורטו בביקורת הקודמת נתנה הוועדה בדיעבד היתרים או היתרים בתנאים, באחרים הופסקו השימושים החורגים, וכנגד עבריין בנייה אחד הוגש כתב אישום.

העסקת שמאים: בביקורת הקודמת נמצא כי הוועדה העסיקה שלושה שמאים בלא שחתמה אתם על הסכמי התקשרות כנדרש.

במעקב נמצא כי הליקוי תוקן. בעקבות הביקורת הקודמת פנתה הוועדה לכמה שמאים לשם קבלת הצעות למתן שירותי שמאות, ומהם בחרה שני שמאים וחתמה עמם על הסכמי התקשרות.

פיקוח ואכיפה: בביקורת הקודמת נמצא כי הוועדה לא אכפה כראוי את החוק בתחום שהופקדה עליו: צווי הפסקת העבודה המינהליים וצווי ההריסה המינהליים שהוציאה היו מעטים מהנדרש.

במעקב נמצא כי הוועדה אמנם הוציאה צווי הפסקה מינהליים כנגד חלק מעברייני הבנייה, אך לא הגישה לבית המשפט בקשות לאישורם, ולפיכך 30 יום לאחר שהוצאו הצווים פג תוקפם, ועבֵרות הבנייה לא טופלו כנדרש. עוד נמצא במעקב כי הוועדה לא הוציאה כלל צווי הריסה מינהליים.

סלילת הדרך בעתלית

שכונת נווה הפרחים בעתלית, הממוקמת ממערב למסילת הרכבת החוצה את היישוב, הייתה מחוברת לצדו המזרחי של היישוב בחיבור יחיד, שחייב את העוברים בו לחצות את המסילה על פני הקרקע. לפי הנטען, תקלות רבות במחסום הרכבת מנעו מרכבי הדיירים ומרכבי חירום והצלה להיכנס לשכונה ולצאת ממנה. על רקע זה פעלה המועצה בחודשים ינואר-יוני 2008 לסלילת דרך גישה נוספת לשכונה.

בביקורת נמצאו ליקויים הנוגעים לסלילת הדרך, הן בתהליך קבלת ההחלטות והן בהתקשרות עם הקבלן. המועצה לא קיימה דיונים מקדימים בנוגע לעלות הכספית ולמקורות המימון של הסלילה; סלילת הדרך לא הובאה לאישור מליאת המועצה, והמועצה לא ביקשה מהוועדה היתר לסלילה. עוד נמצא כי הסלילה נעשתה שלא באמצעות תקציב בלתי רגיל (תב"ר) . אף שמדובר בסלילת דרך חדשה, שעלותה מחייבת פרסום מכרז פומבי, היא נעשתה באמצעות מכרז זוטא  שפרסמה המועצה לשם תחזוקת תשתיות, ובו זכה קבלן שאינו רשום בפנקס הקבלנים.

סיכום והמלצות

במעקב נמצא כי כמה ליקויים שהועלו בביקורת הקודמת, בעיקר בתחום הפיקוח והאכיפה, טרם תוקנו עד מועד סיום המעקב. על הוועדה להגביר את השימוש באמצעי האכיפה העומדים לרשותה ולהימנע, ככל האפשר, ממתן הכשר בדיעבד לבנייה בלתי חוקית. הכשר שניתן בדיעבד מנציח את התופעה הנפסדת שלפיה "קודם בונים ואחר כך מבקשים היתר", וכך מצבם של אזרחים שומרי חוק שנמנעו מלבנות ללא היתר טוב פחות ממצבם של מפרי חוק.

על המועצה להקפיד לאכוף את הוראות חוק רישוי עסקים, במיוחד בעסקים כגון תחנות דלק, כדי לשמור על שלום הציבור ועל רווחתו.

כמו כן, על המועצה להקפיד לקיים כל דין ונוהל החלים עליה כאשר היא מוציאה לפועל פרויקטים. רשות שלטונית שאינה מקיימת דינים מערערת את התוקף המשפטי והציבורי של פעולותיה.