לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור

טיפול בהקמת גן אירועים ובהפעלתו - מועצה מקומית כפר יונה

תקציר

תקציר

בתחום שיפוטה של המועצה המקומית כפר יונה פועל משנת 2000 גן האירועים "הגן הירוק"  (להלן - גן האירועים), המשתרע על פני כ-20 דונם של אדמה חקלאית שבבעלות מינהל מקרקעי ישראל. גן האירועים כולל אולם המיועד לקהל של עד 650 אורחים, מבני עזר וגן פתוח המיועד לקהל של עד 2,000 אורחים. גן האירועים הוקם ופעל תוך הפרה של הוראות חוק התכנון והבנייה, התשכ"ה-1965 (להלן - חוק התכנון והבנייה), וחוק רישוי עסקים, התשכ"ח-1968 (להלן - חוק רישוי עסקים).

פעולות הביקורת

משרד מבקר המדינה בדק בחודשים נובמבר ודצמבר 2010, בעקבות תלונה שקיבל, את טיפולן של המועצה המקומית כפר יונה (להלן - המועצה המקומית) ושל הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה שרונים (להלן - הוועדה המקומית) בהקמת גן האירועים ובהפעלתו. בדיקות השלמה נעשו בוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה המרכז (להלן - הוועדה המחוזית) ובמינהל מקרקעי ישראל (להלן - ממ"י).

עיקרי הממצאים

1. גן האירועים הוקם על קרקע חקלאית, שעליה אין להקים גן אירועים; הוא פועל במבנים ששטחם יותר מ-1,300 מ''ר אשר נבנו ללא היתר בנייה. עוד הוקמו בו ללא היתר גדרות שגובהן 2 מטרים, והוכשר מגרש חנייה ששטחו כ-2,300 מ"ר.

2. הוועדה המקומית לא פעלה בנחישות להפסקת הבנייה והשימוש הלא חוקיים בגן האירועים ולהריסת המבנים שהוקמו בו שלא כדין: הוועדה לא עמדה על יישום צווים מינהליים שהטילה על הנאשמים; התובעים של הוועדה המקומית ושל הוועדה המחוזית הגישו כתבי אישום לבית המשפט, ובעקבות דיווחי הנתבעים על הליכי רישוי להכשרה בדיעבד של הקמת גן האירועים ושל השימוש בו, נחתמו עמם עסקאות טיעון ובהן ניתנה בין היתר הסכמה לדחיית ביצוע צווים שיפוטיים לתקופות ארוכות - אך גם צווים אלו לא נאכפו בידי גורמי האכיפה שנבדקו - הוועדה המקומית והועדה המחוזית. משנת 2006 ועד מועד סיום הביקורת - דצמבר 2010 - לא פעלה הוועדה המקומית כלל נגד בנייתו והפעלתו של גן האירועים.

3. באפריל 2010 הודיע ראש אגף הפיקוח במחוז מרכז   שבמשרד הפנים לוועדה המקומית כי בכוונת היחידה הארצית לפיקוח על הבנייה לנקוט הליכים באמצעות בא כוחו של היועץ המשפטי לממשלה. ביולי 2010 הועבר התיק למחלקה לאכיפת דיני מקרקעין בפרקליטות המדינה.

4. אף שחוק רישוי עסקים מעניק למועצה המקומית, כרשות רישוי, כלים יעילים לפעולה נגד ביצוע עברות בעסקים טעוני רישוי, השימוש של המועצה בכלים אלה לא היה אפקטיבי: במשך כשמונה שנים הוגשו שלושה כתבי אישום בגין ניהול העסק ללא רישיון, והצווים שהוצאו בעקבותיהם לא נאכפו בידי המועצה המקומית. גן האירועים המשיך לפעול ללא רישיון עסק.

ביולי 2009, לאחר כתשע שנים שבהן נוהל גן האירועים ללא רישיון עסק, נתנה לו המועצה המקומית רישיון, לכאורה על פי המלצת הוועדה המקומית, אף שהוועדה לא המליצה לתִתו. רק בעקבות פניית משרד מבקר המדינה הודיעה המועצה במרץ 2011 כי ראש המועצה החליט לבטלו.

5. ממ"י החכיר בשנת 1970 את הקרקע שעליה הוקם גן האירועים לחברה פרטית לשימוש חקלאי למטרת "החזקתם, עיבודם וניהולם של מטעי פרי הדר". לשימוש בקרקע להפעלת גן אירועים לא ניתן אישור ממ"י. נמצא כי ממ"י לא נקט אמצעים יעילים נגד הקמתו והפעלתו של גן האירועים במקום.

סיכום והמלצות

חוק התכנון והבנייה מעניק לוועדות לתכנון ולבנייה כלים יעילים לפעולה נגד ביצוע עברות, אולם בפועל לא נעשה שימוש אפקטיבי בכלים אלו. אשר למועצה המקומית - היא לא עשתה שימוש אפקטיבי בכלים שחוק רישוי עסקים מעמיד לרשותה כרשות רישוי. הפעלת גן האירועים יותר מעשר שנים שלא כחוק ותוך הפרה של צווי בתי משפט יש בה משום רמיסה מתמשכת של עקרונות החוק. על המועצה המקומית, הוועדה המקומית והוועדה המחוזית לנקוט צעדים שישימו קץ להפרת החוק המתמשכת בידי מפעילי גן האירועים וימנעו הפרות חוק דומות בעתיד.

על ממ"י לפעול לאלתר להפסקת השימוש של בעלי גן האירועים במקרקעין, וכן לבחון את דרכי האכיפה שהיא נוקטת כדי למנוע בעתיד מקרים של שימוש בקרקע שלא לפי ייעודה.