לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור

אספקת שירותים ופיתוח תשתיות - המועצה האזורית אבו בסמה

הגעת לתוכן כרטיסייה על מנת להמשיך בנייוט דלג עם החיצים למטה ולמעלה
מסגרת פרסום:
תאריך הפרסום:
סוג הפרסום:
 

תקציר

 

​בעקבות קבלתן של כמה החלטות ממשלה  ולפיהן יוקמו בנגב יישובים חדשים המיועדים לבדואים הגרים מחוץ ליישובים מוכרים, הוקמה בתחילת שנת 2004 המועצה האזורית אבו בסמה (להלן - המועצה) לצורך יצירת תחום שיפוט מוניציפלי שבו יוקמו היישובים החדשים ולצורך הענקת שירותים מוניציפליים ושירותים ממלכתיים לתושבים שבתחום שיפוטה. בשנת 2010 שכנו בתחום שיפוטה של המועצה עשרה יישובים מוכרים: אבו קרינאת, ביר הדאג', מכחול, קסר א-סר, תראבין א-צאנע, דריג'את, אום בטין, אל סייד, מולדה וכחלה. ביישובים אלה גרים (על פי הערכת המועצה) כ-30,000 תושבים. נוסף על אלו מתגוררים בנגב בדואים בעיר רהט ובמועצות המקומיות תל שבע, ערוער, כסייפה, שגב שלום, חורה ולקיה (להלן היישובים הוותיקים), וגם כ-50,000 תושבים ביישובים בדואיים לא מוכרים השוכנים מחוץ ליישובי המועצה וליישובים הוותיקים (להלן - הפזורה הבדואית בנגב או הפזורה) .

המועצה פועלת - בשיתוף משרדי ממשלה והרשות להסדרת התיישבות הבדואים בנגב  - להקמת תשתיות בסיסיות ביישוביה החדשים, ובכלל זה להקמת מסגרות תכנוניות ומוסדות כמו בתי ספר ומרפאות. כמו כן פועלת המועצה למתן שירותים חיוניים ליישוביה, כגון שירותי חינוך, רווחה, מים ותברואה. המועצה מספקת גם שירותי חינוך, רווחה ואיכות סביבה לתושבי הפזורה הבדואית בנגב, בעקבות סיכומים בינה ובין משרד החינוך, משרד הרווחה והשירותים החברתיים (להלן - משרד הרווחה) והמשרד להגנת הסביבה.

פעולות הביקורת

בחודשים מרץ-אוקטובר 2010 בדק משרד מבקר המדינה את האופן שבו נותנת המועצה האזורית אבו בסמה שירותים לתושביה ולתושבי הפזורה וכן את מצב הפיתוח של חלק מהתשתיות ביישובים החדשים. בדיקות השלמה נעשו במשרדי הממשלה הנוגעים בדבר, כמו המשרד להגנת הסביבה, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים (להלן - משרד התחבורה), משרד הרווחה ומשרד הבריאות ובמינהל לפיתוח תשתיות ביוב שברשות הממשלתית למים ולביוב. כמו כן התקבלו מהמועצה וממשרדי הממשלה הנוגעים בדבר נתונים נוספים והבהרות לאחר מועד סיום הביקורת.

עיקרי הממצאים

המועצה האזורית אבו בסמה מתמודדת עם תנאים פיזיים מורכבים - היא אמורה להעניק שירותים לאוכלוסייה הפזורה על שטח רחב, חלקה אף מחוץ לתחום שיפוטה של המועצה. ברוב יישוביה אין תשתיות בסיסיות התומכות בהענקת שירותים לתושבים. למועצה אין כמעט הכנסות עצמיות, שכן היא אינה מחייבת את התושבים בארנונה ואינה מנהלת מערך חייבים וגבייה. עיקר תקציבה של המועצה מבוסס על תקבולים ממשרדי החינוך והרווחה (למימון שירותי החינוך והרווחה ביישובי המועצה ובפזורה) ועל מענק איזון ממשרד הפנים. מבנה תקציב המועצה משפיע על היקף השירותים שהמועצה מספקת. נוסף על כך בתחום שיפוטה של המועצה נמצאות קרקעות אשר בדואים הגישו תביעות בעלות עליהן, ובחלק מהיישובים הדבר מעכב את הפיתוח והקמת התשתיות ופוגע באספקת השירותים החיוניים.

1. אספקת מים: המועצה סיפקה מים רק לחלק מהתושבים שביישוביה. אשר לשאר התושבים, חלקם קיבלו אספקת מים מגורמים פרטיים. אין הסכמים בין המועצה ובין הגורמים הפרטיים המסדירים את אופן אספקת המים לתושבים, והמועצה גם לא מפקחת על פעולותיהם של אותם גורמים. שני יישובים, מכחול וכחלה, אינם מקבלים אספקת מים לא מהמועצה ולא מגורמים פרטיים, ובבתי תושביהם אין מים זורמים.

ביישובי המועצה: פרט ליישוב תראבין א-צאנע (להלן - תראבין) - אין תשתיות מסודרות לאספקת מים לבתי התושבים. אספקת המים נעשית באמצעות צנרת המונחת על פני הקרקע והמשתרעת לעתים על פני כמה קילומטרים, מנקודת מים  שבאחריות המועצה או גורם פרטי ועד בית התושב. יצוין כי הנחת צינור אספקת המים מתבצעת על חשבון התושב ובאחריותו. ברוב היישובים יש רק נקודת מים אחת שאמורה לספק מים לכל היישוב, דבר הפוגע באיכות השירות ובנגישותו.

בשטחם של חלק מהיישובים, כמו אל סייד, הקימה המועצה בשיתוף התושבים נקודות מים נוספות, שמהן משכו התושבים מים לבתיהם.

2. סילוק ביוב: רק ביישוב תראבין הוקמו מערכת ותשתיות ציבוריות לאיסוף שפכים מבתי המגורים וממוסדות ציבור, לטיפול בהם ולסילוקם. בשאר היישובים לא החלו בהקמת מערכות ותשתיות כאמור, ולצורך סילוק הביוב מבתים פרטיים וממוסדות ציבור שביישובים אלה משתמשים לרוב בבורות ספיגה , הגורמים לחלחול ישיר של הביוב לקרקע.

המועצה לא פנתה לתושבים לשם התקנת בורות ביוב פרטיים או לשם שמירה על תקינותם על פי חוק הרשויות המקומיות (ביוב), התשכ"ב-1962. המועצה לא קיימה פיקוח או בדיקות (סקרים) לבחינת מערך סילוק הביוב מתחום שיפוטה ולאיתור מפגעים או ליקויים במערך זה וגם לא חוקקה חוק עזר בנושא ביוב.

בנחל חברון, העובר בשטח היישוב אום בטין בתחום שיפוטה של המועצה ובסמוך ליישובים אחרים, זורמים שפכים. הדבר גורם למפגעים ולסיכונים תברואתיים לתושבים, לסיכונים סביבתיים עקב חלחול המים המזוהמים לקרקע, למפגעי יתושים בסביבתם ולריחות לא נעימים. בצומת "שוקת" הוקם מכון טיהור שפכים המיועד לטיפול, בין היתר, בשפכים הזורמים בנחל. במועד הביקורת הועלה כי השפכים עדיין זורמים בנחל חברון, וכי טרם החלה הפעלתו המלאה של מכון טיהור השפכים לטיפול בהם. גם בנחל דימונה העובר בסמוך ליישובים שבתחום שיפוטה של המועצה זרמו עודפי קולחים שמקורם במכון טיהור שפכים של העיר דימונה, אף שהם לא היו אמורים להיות מוזרמים לנחל.

3. פינוי פסולת וטיפול בה: בחלק מהיישובים פינתה המועצה פסולת ביתית של תושבים שפנו אליה וחתמו אתה על הסכם להסדרת פינוי הפסולת, אולם אין מערך מוסדר וכולל לאיסוף פסולת ביתית בכל היישובים שבתחום שיפוטה של המועצה. עקב כך הפסולת מושלכת לרוב בשטחים פתוחים, ובהם היא נערמת או נשרפת. המועצה לא הקימה ולא קבעה נקודות איסוף שאליהן יכולים התושבים להעביר את הפסולת.

המועצה גם אינה מפנה פסולת שאינה פסולת ביתית, כמו פסולת בניין, גזם, פסולת חקלאית ופסדים  ואף אינה מטפלת בפסולת כזאת, וגם פסולת זו מושלכת לרוב בשטחים הפתוחים או באפיקי הנחלים. נוסף על כך המועצה לא קבעה מקומות מוסדרים - כמו תחנות מעבר או מרכזי איסוף - שאליהם יכולים התושבים להעביר את הפסולת, ואינה מציעה לתושבים שירות לפינוי פסולת זו.

המועצה אינה מטפלת בפינוי פסולת ואשפה מתחום הפזורה, אף שהיחידה הסביבתית למרחב הבדואים, שהוקמה בשנת 2008 במסגרת המועצה, אמורה לטפל בין היתר בפסולת גם בתחום הפזורה.

המועצה לא קיימה פיקוח סדיר ביישובים שבתחום שיפוטה כדי למנוע את תופעת השלכת הפסולת לרשות הרבים (בעיקר בשטחים הפתוחים ובאפיקי הנחלים) או לפחות לצמצמה. המועצה גם לא התקינה חוקי עזר לאכיפת החוקים העוסקים בטיפול בפסולת, בשמירת הניקיון, בסילוק מפגעים ובמניעת השלכת פסולת לרשות הרבים.

4. מוסדות חינוך: רוב דרכי הגישה למוסדות החינוך שמפעילה המועצה אינן סלולות ואינן מוסדרות. הדרכים הללו אינן בטיחותיות, ועקב כך נשקפת סכנה לתלמידים המוסעים בהן, בעיקר בחורף.

המועצה לא יזמה ביצוע סקרים לבדיקת מצבן הבטיחותי של כל הדרכים המובילות למוסדות חינוך לצורך איתור ליקויים וקביעת האמצעים לתיקונם. המועצה מבצעת עבודות תחזוקה ותיקונים בכבישים העשויים מאספלט או ממצעים , על פי הצורך, בעקבות סיורים של מפקחי המועצה. דרכי העפר הלא מוסדרות, שגם בהן מבוצעות הסעות, אינן מטופלות ואינן מתוחזקות כלל.

בדרכים שבהן מבוצעות הסעות לא הוקמו תחנות הסעה מוסדרות עם סככות ולא הותקנו מדרכות מוגבהות, שלא כנדרש בחוזר מנכ"ל משרד החינוך. גם בכבישים החדשים שנסללו ביישובי המועצה אין מדרכות לכל אורכם, ובחלק מהם הוקמו מדרכות רק באזור הסמוך למוסדות חינוך.

המועצה אינה מקיימת מעקב סדיר ובדיקות תדירות בעניין תנאי התברואה בכל מוסדות החינוך שבאחריותה, על אף הליקויים הרבים שהועלו בבדיקות שעשה משרד הבריאות והובאו לידיעתה.

5. שירותי רווחה: מספטמבר 2006 מספקת המועצה שירותי רווחה לאוכלוסייה, באמצעות האגף לשירותים חברתיים. מדובר באוכלוסייה המונה כ-80,000 נפש, הכוללת את התושבים המתגוררים בעשרת יישובי המועצה המוכרים ואת אלה המתגוררים מחוץ לאותם יישובים, בתחום הפזורה. האגף לשירותים חברתיים במועצה מתקשה לתת לאוכלוסייה שירותי רווחה מלאים, לרבות שירותים קהילתיים, טיפולים קבוצתיים ופרויקטים ייחודיים לאוכלוסיות יעד, כמו ילדים ונוער בסיכון ונערות במצוקה. האגף מתקשה לתת שירותים אלה בשל הפיזור הגדול של האוכלוסייה בשטח, משום שלא עומדים לרשותו הכלים והמשאבים הנדרשים לכך ומשום שבתחום יישובי המועצה ובתחום הפזורה יש מחסור במבנים היכולים לשמש את האגף למתן שירותים אלה.

6. תחנות לבריאות המשפחה: במועד הכנת הביקורת פעלו תחנות לבריאות המשפחה רק בשישה יישובים הנמצאים בתחום שיפוטה של המועצה. תחנות אלה פעלו במבנים יבילים זמניים . בארבעת יישובי המועצה הנוספים: תראבין, אל סייד, מכחול וכחלה, לא ניתנים שירותי בריאות של תחנה לבריאות המשפחה, ולו בתחנה זמנית במבנה יביל. משרד הבריאות (באמצעות המועצה) הקים ארבע תחנות קבועות לבריאות המשפחה ביישובים אום בטין, דריג'את, קסר א-סר ותראבין, על פי החלטת ממשלה 3956 (ערב/40) מיולי 2005, אך במועד הכנת הביקורת תחנות אלה לא היו פעילות.

סיכום והמלצות

תפקידן העיקרי של הרשויות המקומיות הוא לטפל באספקת שירותים בסיסיים לתושבים כמו איסוף אשפה לסוגיה, אספקת מים, מתן שירותי חינוך ורווחה, פיתוח תשתיות ובניית מבני ציבור. לשם מימון אותם שירותים הוסמכו הרשויות המקומיות לגבות מסים ואגרות. לנוכח ממצאי הביקורת מצטיירת תמונה עגומה בדבר אספקת שירותים בסיסיים לתושבים בתחום המועצה האזורית אבו בסמה.

קידום ויישום של החלטות ממשלה המייעדות תקציבים לפיתוח יישובי המועצה הם חיוניים לשיפור השירותים המוענקים לתושבים. נוכח המורכבות והייחודיות של התנאים הפיזיים של היישובים שבתחום שיפוטה של המועצה ומאחר שהמדינה הכירה ביישובי המועצה וכוונתה הייתה להעניק לתושביהם שירותים ותשתיות, לעודד את התיישבות האוכלוסייה ביישובים ולאכלס אותם, על משרדי הממשלה הנוגעים בדבר לפעול בתיאום עם המועצה לקידום השלמת התשתיות ביישובים החדשים.

על משרדי הממשלה הרלוונטיים לתת את הדעת על כך ששירותים בסיסיים וחיוניים הנוגעים לשמירה על בריאות הציבור ובטיחותו - כמו אספקת מים, טיפול בביוב ובפסולת והסדרת בטיחותן של דרכי גישה למוסדות חינוך והתברואה בהם - אינם מסופקים באופן מלא לתושבים. על משרדים אלה לדאוג כי למועצה יכולת לספק לתושבים שירותים אלה ברמה ראויה. בד בבד על המדינה לפעול לקידום פתרון הבעיות הייחודיות שעמן מתמודדת המועצה, לרבות פיתוח התשתיות והענקת השירותים המוניציפליים הנדרשים.

מאחר שהמועצה אחראית לאספקת שירותים מוניציפליים לתושבים, ועל אף התנאים הפיזיים המורכבים שאתם היא מתמודדת, עליה לפעול לספק את השירותים החיוניים לתושביה ולהיערך להגדלת הכנסותיה העצמיות הדרושות לאספקת השירותים ביישוביה, ולשם כך עליה להשלים את מסד הנתונים לגבי התושבים והנכסים שבתחום שיפוטה.

מחובתה של המועצה לדאוג לאספקת מים סדירה לתושבים שבתחום שיפוטה ולפעול בשיתוף הגורמים הנוגעים בדבר, ובהם משרד הפנים, לשיפור ולשדרוג מערך אספקת המים לתושבים ולהקל את השגתם בכמות ובאיכות הראויים עד שיוקמו תשתיות מוסדרות לאספקת מים ביישובים. כמו כן על המועצה להסדיר לאלתר את האחריות לאספקת המים בכל יישובי המועצה.

על המועצה לפעול על פי חוק הביוב ולחייב את התושבים שטרם התקינו פתרונות פרטיים לשם סילוק הביוב מבתיהם, לעשות זאת בהקדם ולחייב אותם לשמור על תקינותם; נוסף על כך על המועצה לקיים פיקוח ואכיפה על מערך סילוק הביוב הביתי ביישוביה. על המשרד להגנת הסביבה לסייע למועצה בנושאים דלעיל, וראוי כי הוא יבחן את נושא סילוק הביוב במוסדות חינוך שאי-אפשר לחברם למערכות ציבוריות לצורך כך, ויסדיר אותו לאלתר. עד להסדרת הנושא, ראוי שהמועצה תפנה למשרד להגנת הסביבה, תציג את הפתרונות לסילוק הביוב מבתי הספר ותקבל התייחסותו של המשרד לנושא.

על המועצה לפעול בשיתוף המשרד להגנת הסביבה להסדרת הנושאים שיש בהם פגיעה בסביבה ובבריאות התושבים. ראוי שהמועצה תפעל להקמת מנגנון פיקוח ואכיפה לשם הסדרת הטיפול בפסולת וסילוקה למקומות מוסדרים ובכלל זה התקנת חוקי עזר שיאפשרו לה לשמור על הניקיון, למנוע השלכת הפסולת ושרפתה ולהסיר מפגעים מתחום שיפוטה. ראוי גם שהמשרד להגנת הסביבה בשיתוף המועצה יפעלו ביתר נחישות לטיפול בפסולת בתחום הפזורה. כמו כן ראוי שהמועצה תפעל לקידום הכנתה של תכנית האב לפסולת, שבאמצעותה היא תוכל למפות את ריכוזי הפסולת שבתחום שיפוטה ולאמוד את כמותם, דבר שיסייע לה גם במציאת מקורות מימון לטיפול בהם.

על הגורמים הנוגעים בדבר, ובהם המועצה ומשרדי התחבורה והחינוך, לפעול לאלתר לצמצום הסכנה הנשקפת בגין הסעת תלמידים למוסדות חינוך בדרכים לא בטיחותיות. כמו כן על משרדי התחבורה והחינוך לבחון את האמצעים הדרושים להסרת הסכנה מהדרכים הנמצאות מחוץ לתחומה של המועצה, לרבות הדרכים הנמצאות בשטחים הגליליים . על המועצה בשיתוף משרדי התחבורה והחינוך לפעול למציאת פתרונות לשמירה על שלום התלמידים וביטחונם בעת איסופם בהסעות במקומות שאין בהם תחנות הסעה מוסדרות.

על המועצה לבצע תחזוקה שוטפת בבתי הספר ולדאוג לתנאים תברואתיים נאותים בהם ובכך תשמור על בריאותם של התלמידים. על המועצה לפעול להסדרת נושא הפיקוח על התברואה, ובכלל זה לבצע בדיקות ומעקב סדירים בכל בתי הספר ולהקצות את המשאבים הנדרשים לכך. על המועצה לקיים פיקוח עקבי ושיטתי על מערך בורות הביוב שהקימה במוסדות אלה ולהקפיד לרוקנם במועד כדי למנוע היווצרות מפגע בגין גלישת הביוב מהם, וכן עליה לדאוג כי בכל בתי הספר יותקנו גדרות שימנעו גישה של תלמידים לאזור שבו נמצאים בורות הביוב. על משרד החינוך לתת את דעתו על הליקויים הרבים שהעלה משרד הבריאות בבדיקותיו בבתי הספר שבאחריות המועצה ולפעול מול המועצה למניעת הישנותם.

ראוי שהמועצה בשיתוף משרד הרווחה יפעלו למציאת דרכים למתן שירותי רווחה מלאים באופן מידי לתושבים, לרבות תושבי הפזורה הבדואית בנגב. על משרד הרווחה לבחון בשיתוף המועצה את סוגיית הפעלת המועדוניות הטיפוליות לילדים בסיכון, הן בתחום יישובי המועצה והן בתחום הפזורה. כמו כן על המועצה ומשרד הרווחה לבחון את האפשרות להרחבת היקף השירות הניתן לנוער במסגרת הפרויקטים הקהילתיים לנוער בסיכון ולנערות במצוקה בכל יישובי המועצה ובפזורה ולהתאימו להיקף אוכלוסיית היעד, לפריסה הגאוגרפית שלה ולמאפייניה המיוחדים.

על משרד הבריאות לפעול לכך ששירותי הבריאות המונעת יהיו נגישים וזמינים יותר לתושבים, ויינתנו להם בתנאים פיזיים נוחים ובמרחק סביר ממקומות מגוריהם. כמו כן עליו לפעול ביתר נחישות לאיוש התחנות לבריאות המשפחה ולהפעלתן, לכל הפחות ובשלב ראשון על ידי הענקת שירות במתכונת מצומצמת במקומות שבמועד סיום הביקורת לא ניתנו בהם שירותי בריאות מונעת.