המחוקק הישראלי הטיל על הרשות המקומית חובות וסמכויות נרחבות ביחס לרחובות ולמדרכות בתחומה, לרבות פיתוח, סלילה ותחזוקה של כבישים ומדרכות.
מלבד הוראותיו של המחוקק, גם משרד התחבורה והבטיחות בדרכים (להלן - משרד התחבורה) פרסם הנחיות הנוגעות לתחום זה.
פעולות הביקורת
בחודשים אוקטובר 2010 עד ינואר 2011 בדק משרד מבקר המדינה הקמת פרויקטים תחבורתיים בעיריית קריית אתא (להלן - העירייה) בשנים 2008-2010. הבדיקה נעשתה בעירייה ובירורי השלמה נעשו במשרד התחבורה.
עיקרי הממצאים
הממצאים שהועלו בבדיקה מעידים על ליקויים באופן הטיפול של העירייה בהקמת פרויקטים תחבורתיים בתחומה.
תכנית אב לתחבורה
בשנת 2005 פרסמה עיריית קריית אתא תכנית אב לתחבורה. אף שעברו שש שנים מפרסום תכנית האב לא ביצעה העירייה, כנדרש בהוראות משרד התחבורה, תהליך ניטור שהוא בחינה שוטפת של מידת העדכניות והרלוונטיות של התכנית כדי להחליט אם להמשיך בתכנון הקיים או להתאימו למגמות החדשות בתחבורה או לנקוט מדיניות מתקנת. כמו כן לא בדקה העירייה אם פיתוח מערכת התחבורה נעשה לפי התכנית. לדוגמה, העירייה לא בחנה במכלול התחבורתי המקיף של עדכון תכנית האב את מסלול המטרונית שהוא מרכיב תחבורתי מרכזי בעל השפעה מכרעת על מכלול התחבורה בקריית אתא, לרבות השפעה על מערך האוטובוסים.
תכנון וביצוע פרויקטים תחבורתיים
אזור מיתון תנועה בשכונת אברמסקי
עיריית קריית אתא לא הנחתה את משרד התכנון הפרטי שהכין את תכנית האב לתחבורה בשנת 2005, להכין את הפרק על אזורי מיתון תנועה כנדרש בהנחיות משרד התחבורה משנת 2002. כמו כן לא נאספו נתוני התנועה במתחם ולא הוגדר השלב הראשון במימושה של מדיניות מיתון התנועה, כפי שמורות ההנחיות לעשות.
בינואר 2006 הגיש משרד התכנון הפרטי לעירייה, לפי בקשתה, דוח ובו הצעה לתכנון שכונת אברמסקי כאזור מיתון תנועה.
העירייה התעלמה מכך שגם דוח זה הוכן בלי שנעשו הבדיקות המקדימות הנדרשות בהנחיות משרד התחבורה. גם ההחלטה לבקש תכנון כולל של שכונת אברמסקי כאזור מיתון תנועה וגם הדוח האמור לא נדונו בוועדה לבטיחות בדרכים ובוועדת התנועה.
העירייה החליטה על שיקום שניים מרחובות שכונת אברמסקי - בן יהודה ואחד העם - בלי לדון בכך בוועדה לבטיחות בדרכים ובוועדת התנועה.
העירייה השתמשה בנימוק של תאונות דרכים רבות המתרחשות בצומת העצמאות-בן יהודה כדי לקבל מימון ממשרד התחבורה לשדרוגו של כל הרחוב, אף שגורמים בעירייה ידעו באותו המועד (מרץ 2008) שהצומת כבר הוסדר בשנים 2007-2008 כחלק מהצומת המרומזר במפגש הרחובות העצמאות-המגינים.
העירייה בחרה להתחיל בשיקום רחוב אחד העם ולא ברחובות אחרים בשכונת אברמסקי שאין בהם מדרכות והמיסעות טעונות שיקום מידי, אף על פי שבחלק גדול מרחוב אחד העם יש מדרכה משני צדי הכביש.
העירייה תכננה לסלול מחדש את שני הרחובות האמורים בעלות של 3.3 מיליון ש"ח בלי שבחנה חלופות נוספות הכוללות, בין היתר, סלילת מיסעות ומדרכות והתקנת אמצעי ריסון בכל הרחובות בשכונת אברמסקי.
רחוב העצמאות מצומת זבולון עד צומת הנביאים
כבר בשנת 2008 ביקשה עיריית קריית אתא ממשרד התחבורה שישתתף במימון הסדרת קטע הדרך ברחוב העצמאות מצומת זבולון עד צומת הנביאים. בנימוקים לבקשתה ציינה העירייה כי לאורך הקטע יש חזית מסחרית משני צדי הדרך, מעברי החצייה של הולכי הרגל אינם מבוקרים ומעבר הולכי הרגל בין שני צדי הדרך מסוכן. עקב הביקוש הגבוה לחניה, הרכבים חונים באופן בלתי חוקי בנתיב נסיעה ומשבשים את התנועה. בדצמבר 2008 אישר משרד התחבורה את השתתפותו במימון פרויקט זה.
בביקורת עלה שעד סיום הביקורת בינואר 2011 לא התחילה עיריית קריית אתא להסדיר את קטע הדרך, לרבות הקמתם של אמצעי הפרדה על אי-התנועה, כדי למנוע מהולכי רגל לחצות את הכביש.
הסדרת התנועה ברחוב העצמאות בין רחוב שבטי ישראל לרחוב הנביאים
במאי 2010 פורסמה למתן תוקף תכנית מפורטת של רצועה ששטחה 8.8 דונם משני צדי רחוב העצמאות בין צומת העצמאות-שבטי ישראל לצומת העצמאות-הנביאים.
על פי נספח הבינוי של התכנית יוקם משני צדי הרחוב פרויקט ולו שני חלקים - קניון בחלקו המערבי ובניין מסחרי בחלקו המזרחי. בנספח התנועה של התכנית צוין כי בקניון יוקם חניון דו-קומתי ובו 175 מקומות חניה ובבניין המסחרי יוקם חניון דו-קומתי ובו 77 מקומות חניה.
נספח התנועה של התכנית אינו מזכיר כלל את הקטעים של רחוב העצמאות שהם מחוץ לגבולות התכנית, קרי קטעי הרחוב מצפון ומדרום לפרויקט. עקב היעדר תכנון של קטע רחוב זה (בין רחוב שבטי ישראל לרחוב הנביאים), ספק אם נלקח בחשבון מספר כלי הרכב שיעצרו כדי להוריד או להעלות נוסעים מול הכניסה הראשית של הקניון. הדבר עלול להביא לידי כך שמכוניות יעצרו זו לצד זו, יָצֵרו את הרחוב, שהוא כביש עורקי לנתיב אחד בלבד, יפריעו לזרימת התנועה ויגרמו סיכונים בטיחותיים חמורים.
אין תכנון של מעבר חצייה ברחוב העצמאות בין שני בנייני הפרויקט ושל גדר הפרדה או כל מכשול אחר שימנע מהולכי רגל לחצות את הרחוב שלא במעבר חצייה עד הקמתו של גשר להולכי רגל האמור לחבר בהתאם לתשריט התכנית המפורטת בין המדרכות משני צדי רחוב העצמאות.
נספח התנועה אינו מתייחס כלל להיקף התנועה ברחוב מקור ברוך שבו יעברו כלי רכב בכניסתם לחניון הקניון וביציאתם ממנו וכן לכמות המשאיות בדרכן לקניון.
מאחר שרחוב מקור ברוך הוא רחוב חד-סטרי, גם אומדן של מספר כלי הרכב שיעברו ברחוב יהודה הלוי המקביל לו חסר בנספח התנועה. נספח התנועה אינו נדרש כלל להיקף תנועת המשאיות שיעברו ברחובות הלל והמייסדים בדרכן לבניין המסחרי.
הוועדה לבטיחות בדרכים לא דנה בשאלה עד כמה תשפיע הקמת הפרויקט ובו הקניון על נושא הבטיחות בדרכים. כמו כן לא נמצאו פרוטוקולים המתעדים דיונים של ועדת התנועה שמתפקידה לדון בהיבטים התחבורתיים והבטיחותיים של הקמת פרויקט ובו קניון במרכז העיר.
אף שבקטע האמור ברחוב העצמאות מוקם פרויקט ובו קניון שיש לו השפעות מהותיות על אופי התחבורה באזור, העירייה לא הכינה הסדר תנועה חדש לקטע זה.
סיכום והמלצות
על עיריית קריית אתא להקפיד על עדכון תכנית האב לתחבורה באופן שוטף. במקרים שקיימת חריגה מהתכנית עליה לנמק את החלטותיה ולעדכן את התכנית מידית. עליה גם להקפיד על תיעוד החלטותיה ולנהל פרוטוקולים כנדרש.
מן הראוי שהעירייה תכין נוהל לתכנון ולביצוע פרויקטים של תשתיות תחבורה. יש ליצור זיקה בין הנוהל שיוכן לבין תכנית האב לתחבורה.
על העירייה להקפיד לתכנן ולבצע את הפרויקטים התחבורתיים שהיא מבצעת בהתאם להנחיות שנקבעו על ידי משרד התחבורה.