רקע
באוגוסט 2022 קיימו ארבע מפלגות - האיחוד הלאומי-תקומה (להלן - האיחוד הלאומי), הליכוד תנועה לאומית ליברלית (להלן - הליכוד), מפלגת העבודה הישראלית (להלן - העבודה) ומפלגת מרצ - בחירות מקדימות של מועמדיהן לתפקיד חבר הכנסת העשרים וחמש. נוסף על האמור, בחודשים יולי-אוגוסט 2022 התקיימו בחירות מקדימות לתפקיד יו"ר המפלגה במפלגות האמורות.
דוח מבקר המדינה על תוצאות ביקורת החשבונות של המועמדים לתפקיד חבר הכנסת העשרים וחמש במפלגות האמורות ודוח מבקר המדינה על תוצאות ביקורת החשבונות של המועמדים לתפקיד יו"ר המפלגה באותן המפלגות נמסרו זה מכבר ליו"ר הכנסת ולרשם המפלגות ופורסמו לציבור בספטמבר 2023.
בדוחות הביקורת האמורים לא נכללו תוצאות הביקורת על חשבונות שמונה מועמדים שהתמודדו בבחירות המקדימות שהתקיימו בשלוש מפלגות (הליכוד, העבודה ומרצ) לתפקיד חבר הכנסת העשרים וחמש, ועל חשבונות מועמד בבחירות המקדימות לתפקיד יו"ר המפלגה במפלגת מרצ. זאת בשל העובדה כי המועמדים האמורים מסרו למשרדי את דוחותיהם הכספיים באיחור ניכר, באופן שבמועד מסירת הדוחות ופרסומם לציבור עדיין לא ניתן היה להשלים את הביקורת בעניינם. באותה עת סברתי כי קיים אינטרס ציבורי לבדיקת דיווחיהם ולפרסום לציבור בדבר אופן התנהלותם והוריתי כי גם דיווחים אלה ייבדקו ותוצאות הביקורת בעניינם יפורסמו לציבור במועד נפרד.
המסד הנורמטיבי
על הבחירות המקדימות שהתקיימו בשלוש המפלגות האמורות לבחירת מועמדיהן לכנסת העשרים וחמש חלים חוק המפלגות, התשנ"ב-1992 (להלן - חוק המפלגות או החוק), והנחיות מבקר המדינה לפי חוק המפלגות, בדבר ניהול מערכת החשבונות ודיווח בבחירות מקדימות, התשס"ט-2008 (להלן - הנחיות מבקר המדינה או ההנחיות).
על פי הוראות החוק, על כל מועמד בבחירות לתפקיד במפלגה או מטעמה חלה החובה להגיש למבקר המדינה דוח על הפעילות הכספית הקשורה לבחירתו או הודעה ולפיה לא היו לו הכנסות והוצאות במסגרת מערכת הבחירות.
בחוק נקבעו כללים לגבי מקורות המימון המותרים למימון התמודדות בבחירות המקדימות וכן הוטלה בו מגבלה על סכום ההוצאות שמועמדים רשאים להוציא בבחירות המקדימות ועל סכום התרומות שהם רשאים לקבל במסגרתן (להלן - תקרת ההוצאות והתרומות).
כאמור בדוח מבקר המדינה על תוצאות ביקורת החשבונות של המועמדים לתפקיד חבר הכנסת העשרים וחמש, החוק מבחין בין בחירות שהוגדרו "בחירות מקדימות מזכות" לבין בחירות מקדימות אחרות.
על בחירות מקדימות מזכות כהגדרתן בחוק חלות הוראות מיוחדות, ובין היתר נקבע בחוק כי מי שהוא מועמד זכאי - דהיינו, מועמד שהוא נבחר הציבור כהגדרתו בחוק - יהיה זכאי לקבל מאוצר המדינה מענק כספי למימון התמודדותו בבחירות המקדימות.
לפי החוק, כל אימת שלא נקבעה הוראה מיוחדת בנוגע לבחירות מקדימות מזכות, יחולו עליהן הכללים הרגילים החלים על בחירות מקדימות.
מערכות הבחירות המקדימות לבחירת מועמדי המפלגות הליכוד, העבודה ומרצ לתפקיד חבר הכנסת העשרים וחמש היו בחירות מקדימות מזכות.
תקופת הבחירות
כאמור בדוח מבקר המדינה על תוצאות ביקורת החשבונות של המועמדים לתפקיד חבר הכנסת העשרים וחמש, הכנסת אישרה את חוק התפזרות הכנסת העשרים וארבע ב-30.6.22 . לפיכך היום הקובע כהגדרתו בחוק מימון מפלגות, התשל"ג-1973, הוא 3.7.22, ותקופת הבחירות, כהגדרתה בחוק, התחילה ביום זה והסתיימה 14 ימים לאחר יום הבחירות המקדימות.
חובת הדיווח של המועמדים למבקר המדינה
לפי החוק חלה על כל מועמד החובה למסור למבקר המדינה, לא יאוחר משישה שבועות לאחר יום הבחירות המקדימות , דוח כספי על הכנסותיו והוצאותיו בשל הבחירות המקדימות.
לדוחות כאמור ייקרא להלן "דוחות כספיים" או "דוחות".
נוסף על חובות הדיווח האמורות הטיל החוק על כל אחד מהמועמדים להודיע למבקר המדינה כי קרא את כל הוראות החוק וההנחיות וכי הוא מודע להן.
כאמור, שמונה מועמדים שהתמודדו בבחירות המקדימות שהתקיימו בשלוש מפלגות (הליכוד, העבודה ומרצ) לתפקיד חבר הכנסת העשרים וחמש ומועמד אחד שהתמודד בבחירות המקדימות לתפקיד יו"ר המפלגה במפלגת מרצ מסרו למשרדי את דוחותיהם הכספיים באיחור ניכר של כשנה לאחר המועד הקבוע בחוק, ועקב כך במועד מסירת דוחות הביקורת ליו"ר הכנסת ופרסומם לציבור לא התאפשרה השלמת הביקורת בעניינם.
מסירת דוח מבקר המדינה
לפי סעיף 28כד לחוק, על מבקר המדינה למסור ליו"ר הכנסת, לרשם המפלגות ולמוסד לביקורת של המפלגה דוח על ביקורת מערכת החשבונות של מועמדי המפלגות בבחירות המקדימות.