לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור

דוח על תוצאות ביקורת חשבונות המועמדים שהשתתפו בבחירות מיוחדות לראש המועצה האזורית יואב במאי 2023

תאריך הפרסום: 11.03.2024
מספר קטלוגי: 2024-P-002
מספר ISSN: 0793-1948

פתח דבר

ר​קע

ב-2.5.23 התקיימו בחירות מיוחדות לראש המועצה האזורית יואב עקב פקיעת כהונתה של ראשת המועצה, הגברת מתי צרפתי הרכבי, לאחר שהייתה לחברת הכנסת העשרים וחמש. במערכת הבחירות התמודדו שבעה מועמדים: אורית גוטמן, רונן דגמי, ערן ורדון, נתנאל לרנר, עופר סלע, קידר פינגולד ודוד קוכמן, אולם שום מועמד לא זכה בבחירות ב-40% מהקולות. לפיכך ב-16.5.23 התקיימו בחירות חוזרות, ובהן התמודדו המועמדים רונן דגמי ונתנאל לרנר. המועמד נתנאל לרנר זכה בבחירות החוזרות ונבחר לראש המועצה.

מועד מסירת דוח מבקר המדינה 

לפי סעיף 23(א) לחוק הרשויות המקומיות (מימון בחירות), התשנ"ג-1993 (להלן - החוק), על מבקר המדינה למסור ליושב ראש הכנסת, לא יאוחר מעשרה חודשים אחרי הבחירות, דוח בדבר תוצאות ביקורת החשבונות של המועמדים שהשתתפו בבחירות. 

על פי הוראות החוק נקבע כי המועד מסירת הדוח האמור ליו"ר הכנסת הוא במרץ 2024.

​עיקרי הממצאים

כל המועמדים הגישו למשרדי דוחות כספיים. 

תוצאות ביקורת החשבונות של המועמדים נקבעו על פי הדוחות הכספיים שהם מסרו; על פי חוות הדעת של רואי החשבון שבדקו את החשבונות שצורפו לדוחות הכספיים; על פי בדיקות ובירורים משלימים שעשו עובדי משרדי; על פי השלמות, תיקונים והסברים של המועמדים; ועל פי תצהירים של נציגי המועמדים, שהתקבלו כראיה לפי סעיף 21(ה) לחוק. 

להלן תוצאות הביקורת: 

למועמד נתנאל לרנר ניתן דוח חיובי. לשישה מועמדים אחרים ניתן דוח שאינו חיובי, כמפורט להלן:

הוצאותיו של המועמד רונן דגמי חרגו מתקרת ההוצאות שנקבעה על פי סעיף 15 לחוק, והכנסותיו לא עמדו במגבלות הקבועות בסעיף 16 לחוק, ועל כן קבעתי כי הדין והחשבון בעניינו אינו חיובי. בהתחשב באופי החריגה ובהיקפה, ולאחר ששקלתי, בין היתר, את ההסברים שקיבלתי מהמועמד, אני ממליץ, בתוקף סמכותי לפי סעיף 23(ד) לחוק, לשלול מהמועמד סכום של 7,268 ש"ח (כ-4% ממימון הוצאות הבחירות).

הוצאותיהם של המועמדים אורית גוטמן, ערן ורדון וקידר פינגולד חרגו מתקרת ההוצאות שנקבעה על פי סעיף 15 לחוק, והכנסותיהם לא עמדו במגבלות הקבועות בסעיף 16 לחוק, ועל כן קבעתי כי הדין והחשבון בעניינם אינו חיובי; הכנסותיהם של המועמדים עופר סלע ודוד קוכמן לא עמדו במגבלות הקבועות בסעיף 16 לחוק, ועל כן קבעתי כי הדין והחשבון בעניינם אינו חיובי. חמשת המועמדים האמורים אינם זכאים למימון הוצאות הבחירות על פי הוראות החוק, ועל כן אי אפשר להטיל עליהם סנקציה כספית. 

(לפירוט נוסף ראו בקישור "דוחות פרטניים על תוצאות ביקורת החשבונות של המועמדים"). 

​הכנסות

החוק קובע כי מקורות המימון של הוצאות הבחירות של מועמדים בבחירות מיוחדות לראש מועצה אזורית יהיו מימון ממלכתי מאוצר המדינה ותרומות.

ההכנסות שעליהן דיווחו שבעת המועמדים הסתכמו ב-488,924 ש"ח - הכנסות בסך 303,369 ש"ח מאוצר המדינה והכנסות בסך 185,555 ש"ח מתרומות. 

​זכאות למימון ממלכתי

בחוק נקבע כי מועמדים זכאים למימון הוצאות הבחירות שלהם מאוצר המדינה בהתקיים התנאים המפורטים בחוק, ובכפוף למסירת הודעות ובהן פרטים על באי כוחם ונציגיהם ופרטי חשבון הבנק. 

שני מועמדים היו זכאים למימון ממלכתי - רונן דגמי (בבחירות הראשונות ובבחירות החוזרות) ונתנאל לרנר (בבחירות החוזרות בלבד). 

על פי נתוני משרד הפנים, המימון הממלכתי ששני המועמדים היו זכאים לו הסתכם ב-295,329 ש"ח.

הוצאות

על פי דיווחי שבעת המועמדים, הוצאותיהם במערכות הבחירות הסתכמו ב-1,375,824 ש"ח. בעקבות הביקורת הסתכמו ההוצאות ב-1,343,909 ש"ח.

תקרת ההוצאות

סעיף 15(ג) לחוק קובע כי "לא יוציא מועמד לראש מועצה אזורית... להוצאות הבחירות, סכום העולה על 200% מסכום המימון המגיע לו לפי סעיף 7(א1) או (א2) לפי העניין". 

הוצאותיהם של ארבעה מועמדים בבחירות הראשונות חרגו מתקרת ההוצאות: הוצאותיו של המועמד רונן דגמי חרגו מתקרת ההוצאות שנקבעה על פי החוק ב-85,994 ש"ח, שהם כ-48% מתקרת ההוצאות. הוצאותיהם של המועמדים אורית גוטמן, ערן ורדון וקידר פינגולד חרגו מתקרת ההוצאות שנקבעה על פי החוק בסכומים של 2,465 עד 41,263 ש"ח, ששיעורם 1% עד 25% מתקרת ההוצאות.

​גירעון

כאמור, בחוק נקבעו שני מקורות הכנסה למימון הוצאות הבחירות של מועמדים המתמודדים בבחירות: אוצר המדינה ותרומות. 

בסעיף 22(א) להנחיות הרשויות המקומיות (מימון בחירות)(ניהול חשבונות), התשע"ג-2013 (להלן -ההנחיות) נקבע "מצא מבקר המדינה כי סיעה שאינה סיעת אם סיימה את מערכת הבחירות בגירעון כספי, יראו בגירעון משום תרומה אסורה בניגוד להוראות סעיף 16 לחוק... אלא אם כן הסיעה נתנה הסבר ביחס למקורות כיסוי הגירעון אשר הניח את דעתו של מבקר המדינה". הוראות סעיף זה חלות גם על מועמד לראש מועצה אזורית, מכוח סעיף 1 להנחיות.

שישה מועמדים (אורית גוטמן, רונן דגמי, ערן ורדון, עופר סלע, קידר פינגולד ודוד קוכמן) סיימו את מערכת הבחירות בגירעונות. לפי דיווחי המועמדים סכומי הגירעונות היו בין 104,328 ש"ח לבין 162,367 ש"ח, וכולם יחד הסתכמו ב-868,670 ש"ח. המועמדים מסרו כי בכוונתם לכסות את הגירעון מהונם האישי, בסכומים העולים על סכום התרומה המרבי המותר על פי החוק. לכן קבעתי, בהתאם לסעיף 22(א) להנחיות וכן בהתאם לקביעת מבקר המדינה בעבר, כי מקורות המימון לכיסוי הגירעון אינם עומדים במגבלות הקבועות בסעיף 16 לחוק מחמת סכומם. 

(לפירוט נוסף ראו בקישור "דוחות פרטניים על תוצאות ביקורת החשבונות של המועמדים").

​קיום הנחיות מבקר המדינה

לפי החוק, על המועמדים לנהל את מערכת החשבונות שלהם בהתאם להנחיות מבקר המדינה. 

נמצא כי כל המועמדים ניהלו את חשבונותיהם בהתאם להנחיות מבקר המדינה. 


מתניהו אנגלמן

מבקר המדינה

ונציב תלונות הציבור

​ירושלים, אדר ב' התשפ"ד

מרץ 2024


תוכן העניינים