לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור

דוח על תוצאות ביקורת חשבונות המועמדים שהשתתפו בבחירות מיוחדות לראש הרשות המקומית יבנה בנובמבר 2022

תאריך הפרסום: 10.09.2023
מספר קטלוגי: 2023-P-003
מספר ISSN: 0793-1948

פתח דבר

​ - דוח על תוצאות ביקורת חשבונות המועמדים שהשתתפו בבחירות מיוחדות לראש הרשות המקומית יבנה בנובמבר 2022​

רקע


ב-15.11.22 התקיימו בחירות מיוחדות לראש הרשות המקומית יבנה עקב פטירת ראש הרשות מר צבי גוב-ארי ז"ל. במערכת הבחירות התמודדו שלושה מועמדים: גבאי רועי, מסינג אברהם חיים יהודה ועשור שמעון. המועמד גבאי רועי זכה בבחירות ונבחר לתפקיד ראש הרשות.

מועד מסירת דוח מבקר המדינה 

לפי סעיף 23(א) לחוק הרשויות המקומיות (מימון בחירות), התשנ"ג-1993 (להלן - החוק), על מבקר המדינה למסור ליושב ראש הכנסת, לא יאוחר מעשרה חודשים אחרי הבחירות, דוח בדבר תוצאות ביקורת החשבונות של המועמדים שהשתתפו בבחירות. 

על פי הוראות החוק, נקבע המועד למסירת הדוח האמור ליו"ר הכנסת לחודש ספטמבר 2023.

עיקרי הממצאים


שני מועמדים (גבאי רועי ומסינג חיים) הגישו למשרדי דוחות כספיים. 


המועמד עשור שמעון לא הגיש דוח כספי.

תוצאות ביקורת החשבונות של המועמדים נקבעו על פי הדוחות הכספיים שהם מסרו; על פי חוות הדעת של רואי החשבון שבדקו את החשבונות שצורפו לדוחות הכספיים; על פי בדיקות ובירורים משלימים שעשו עובדי משרדי; על פי השלמות, תיקונים והסברים של המועמדים; ועל פי תצהירים של נציגי המועמדים שהתקבלו כראיה לפי סעיף 21(ה) לחוק. 

להלן תוצאות הביקורת:

למועמדים גבאי רועי ומסינג חיים ניתן דוח חיובי. 

המועמד עשור שמעון לא מילא אחר הוראות סעיף 22(א) לחוק ולא מסר למשרדי דיווח, כך שלא ניתן היה לערוך ביקורת על חשבונותיו ועל כן קבעתי כי הדין והחשבון בעניינו אינו חיובי. המועמד אינו זכאי למימון ממלכתי על פי הוראות החוק ועל כן אין אפשרות להטיל עליו סנקציה כספית. 

מבקר המדינה כבר קבע  בעבר באשר לסיעות או מועמדים שלא הגישו דוח כספי, כי מי שמעמיד עצמו לבחירה לתפקיד ציבורי, חייב לפעול בהתאם לדרישות החוק ובשקיפות, והמליץ כי המחוקק ייתן דעתו על סנקציה מתאימה במקרים כגון אלה. אין לי אלא לחזור על המלצה זו ואני קורא למחוקק להסדיר סוגיה זו.

הנתונים להלן מתייחסים לשני המועמדים שהגישו דוחות כספיים למשרדי.

הכנסות

החוק קובע כי מקורות המימון להוצאות הבחירות של מועמדים בבחירות מיוחדות לראש רשות מקומית יהיו מימון ממלכתי מאוצר המדינה ותרומות.

ההכנסות שעליהן דיווחו שני המועמדים הסתכמו ב-2,534,409 ש"ח, כולן מאוצר המדינה. 

זכאות למימון ממלכתי

כאמור, בחוק נקבע כי מועמדים זכאים למימון הוצאות הבחירות שלהם מאוצר המדינה בהתקיים התנאים המפורטים בו, ובכפוף למסירת הודעות ובהן פרטים על באי הכוח והנציגים ועל חשבון הבנק. 

כאמור, שני המועמדים זכאים למימון ממלכתי. 

סך המימון הממלכתי המגיע לשני המועמדים הסתכם ב-2,534,409 ש"ח.

הוצאות

על פי דיווחי שני המועמדים, הוצאותיהם במערכות הבחירות הסתכמו ב-1,696,550 ש"ח. לאחר הביקורת הסתכמו ההוצאות ב-1,610,057 ש"ח.

תקרת ההוצאות

סעיף 15(ג) לחוק קובע מהו סכום ההוצאות המצטבר המרבי שמותר למועמד להוציא בגין מערכת הבחירות (להלן - תקרת ההוצאות). 

הוצאותיהם של שני המועמדים היו בגבול תקרת ההוצאות שנקבעה בחוק. 

השבת עודפים לאוצר המדינה 

הוצאות הבחירות של המועמדים היו נמוכות מהסכום שהם קיבלו מאוצר המדינה . על המועמדים להחזיר לאוצר המדינה את ההפרש : גבאי רועי -348,072 ש"ח; מסינג חיים -196,118 ש"ח.

קיום הנחיות מבקר המדינה

לפי החוק, על המועמדים לנהל את מערכת החשבונות שלהם בהתאם להנחיות מבקר המדינה. 

שני המועמדים ניהלו את חשבונותיהם בהתאמה להנחיות מבקר המדינה. 

מתניהו אנגלמן

מבקר המדינה

ונציב תלונות הציבור

ירושלים, אלול התשפ"ג

ספטמבר 2023


תוכן העניינים