התרחבותה הגדלה והולכת של ביקורת המדינה לכל ענפי פעולותיה הביאה מטבע הדברים לידי הרחבת הדיווח על ממצאי הביקורת, וממילא לידי הרחבה הדרגתית של היקף הדו"חות השנתיים. אם רציתי מצד אחד להבטיח, שהיקף הדו"ח לא יעלה על מידה מתקבלת על הדעת, ומצד אחר שלא לוותר על דיווח המקיף את כלל שטחי הביקורת, היה עלי להגיע לידי שינוי מסוים בצורות הדיווח השנתי. מגמה זו, הבאה לידי ביטוי בפעם הראשונה בדו"ח השנתי מם' 10, עיקרה בכך שהפרקים, המוקדשים לתיאור ממצאי הביקורת, מתרכזים בנקודות הראות החשובות ביותר, ומוותרים על פרטים טכניים, שאין הכרח בתיאורם לשם הבנת הדברים. מגמה נוספת הייתה לאפשר ריכוז על ידי כך, שממצאי הביקורת, המתייחסים לתחום כולל אחד ואשר הטיפול בו נמצא בידי מספר יחידות אדמיניסטראטיביות, יתוארו במאמר מסכם המרכז גם את מסקנות הביקורת.
המגמות, שנבעו מצורך ההתרכזות בנקודות הראות החשובות ביותר, משתקפות בדמותו ובהיקפו של דו"ח שנתי זה. חלקו השני של הדו"ח, בו כלולים ממצאי הביקורת, הוקטן כתוצאה מצמצום מסוים של תיאורי הממצאים ומניסוחם המרוכז. גדל מספרם ומשקלם של המאמרים הכלולים בחלק הראשון - החלק הכללי - והמתארים את ממצאי הביקורת ומסקנותיה לגבי תחומים כוללים; סקירות מסכמות על תחומים כאלה נמצאים למשל בפרקים: "ניהול ענייני עובדים בשירות המדינה"; "הפיקוח על טיב המזון (ייצור ושיווק)".
בעוד שהדו"חות השנתיים הקודמים הכילו מאז הדו"ח לשנת 1951/52 סקר על התקציבים הציבוריים במסגרת הכלכלה הלאומית, הרי אין הדו"ח הנוכחי מביא סקר כזה, מאחר שהחומר שהובא במסגרתו מתפרסם לאחרונה בחלקו הגדול על ידי מוסדות אחרים. אשר לרשויות המקומיות ולאיגודים הממשלתיים, שהדו"חות על הביקורת בכל אחד מהם מתפרסמים בנפרד, אמנם מביא דו"ח זה תיאור כללי של פעולות הביקורת, שנערכו בהם; אולם סקירה מסכמת על התוצאות הענייניות של הביקורת, שהובאה בדו"חות שנתיים קודמים, תובא מעתה לא כל שנה אלא ברווחי זמן גדולים יותר.
בדו"ח זה - בחלק השלישי - כלול לראשונה גם הדו"ח השנתי על מערכת הבטחון, שאמנם הונח גם קודם על שולחן הכנסת, אך פורסם עד כה בנפרד.
אחד הגורמים, שהשפיעו על כיוון הביקורת בשנה הנסקרת, היה התרחבותן המדאיגה של פגיעות חמורות בעקרונות ניהול הכספים במינהל הציבורי: ניתן יתר משקל לפונקציה המונעת של הביקורת בתחום המינהל. במיוחד בחנה הביקורת את דרכי העבודה המינהלית מתוך מגמה למנוע, ששיטות העבודה יהוו קרקע נוחה להיווצרות ליקויים ופגיעות.
בזמן האחרון העמיקה הכרתם של הגופים המבוקרים ובעיקר משרדי הממשלה, שיש צורך בערנות לביקורת: הונהגו הסדרים העשויים להביא לידי סילוק הליקויים, שהביקורת כבר הצביעה עליהם, ולידי תיקונים, שישמשו סכר בפני התהוותם של ליקויים בעתיד.
התפתחותו הפנימית של משרד מבקר המדינה הגיעה בשנת 1959 לשלב חשוב, כשהונהגה, מתוך הסכמת דעות עם ועדת הכספים של הכנסת, דירוג מקצועי מיוחד לעובדי ביקורת המדינה; בעתיד יתקבלו רק בעלי תואר אקדמאי או רואי חשבון לעבודת הביקורת. הסדר זה מהווה התקדמות חשובה בהעלאת הרמה המקצועית של עובדי המשרד העוסקים בביקורת.
ז. מוזס
מבקר המדינה
ירושלים' י"ז בשבט תש"ך, 15 בפברואר 1960