שלושים שנותיה הראשונות של מדינת ישראל היו גדושות אירועים דראמטיים, והשנה המסתיימת בימים אלה ודאי שלא יצאה מכלל זה. גם לאירועים כאלה יש צד מינהלי, ולא אחת השתקף היבט זה בדו"חות השנתיים של מבקר המדינה. במובן זה מצוי בדו"ח הנוכחי הד לבחירות לכנסת התשיעית, לחילופי השלטון, למהפך הכלכלי ולביקור נשיא מצרים בירושלים.
לעומת זאת אין לומר, שהתפתחותו של המינהל הציבורי בישראל בתור שכזו הייתה דראמטית; אדרבא, יש לחזור ולקבוע, כי בתחום רב חשיבות זה ההתקדמות היא איטית מדי - קביעה שיש בה משום אזהרה. אמנם לאורך כל הדרך נעשו ונעשות פעולות לתיקון ליקויים, לא מעט גם בעקבות הביקורת, הן במערכת האזרחית והן במערכת הבטחון. אך עוד לא חל אותו מפנה בולט לטובה, שהוא דרוש כל כך, ורק שינוי בגישתה של הנהגת המדינה לגבי חשיבותו ודחיפותו של הנושא עשוי לחוללו, שינוי שיומחש על ידי מאמצים רציניים ומתמידים מצידם של שרים ומצד העוזרים על ידם.
בינתיים החולשה במישור המינהלי נותנת את אותותיה בתחומים רבים של חיי יום-יום ובמצבי חירום גם יחד. רבות מן התלונות המגיעות מן הציבור מעידות על כך, ולעתים קרובות אף מהלכם של האירועים עצמם. הסדרת ענייני פנים, כגון הבנייה והתחבורה, הטיפול בעלייה ובעולה, ניהול נכסים פיסיים ופינאנסיים של המדינה, גביית מיסים ופעולות ארגוניות החשובות לחיי המשק - אלו רק דוגמאות אחדות של נושאים מרכזיים, שטיב הטיפול המינהלי בהם מטביע את חותמו על חיי הפרט והציבור, ומשקלם הכולל של הליקויים בו הוא כבד.
אף לנוכח הקושי, הגדול במיוחד בעיתות אינפלאציה, למצוא עבור המינהל הציבורי עובדים בכירים, בעלי מקצוע מיומנים וברמה הדרושה, עדיין עומד לרשות מינהל זה מנגנון גדול, ורבים בתוכו בעלי רצון ויכולת לתת שירות מעולה. קיים איפוא לא רק הצורך החיוני, עדיין קיימת גם האפשרות להגיע לרמה יותר גבוהה במינהל הציבורי. מיצוי מתוחכם של האפשרות, כל עוד ישנה, הכרחי לשם שמירה על יציבותנו ועצמאותנו כאומה.
יצחק נבנצל
מבקר המדינה