בדין וחשבון העשרים וששה של נציב תלונות הציבור, המוגש בזה לכנסת על פי סעיף 46(א) לחוק מבקר המדינה, התשי"ח- 1958 [נוסח משולב], מובאת סקירה כללית על פעולות נציב תלונות הציבור בשנים התשנ"ח- התשנ"ט ותיאור הטיפול במבחר של תלונות בהן טיפל הנציב בשנים אלה.
בראשיתה של התקופה הנסקרת בדוח זה כיהנה כנציב תלונות הציבור מבקרת המדינה הקודמת, הגב' מרים בן פורת, שפרשה מתפקידה ביום י' בתמוז התשנ"ח (4.7.98). הבירור בחלק מהתלונות שתיאור הטיפול בהן מובא בדוח זה נעשה בתקופת כהונתה.
בשני תפקידיו של מבקר המדינה, הן כמבקר המדינה הן כנציב תלונות הציבור, מתאפשר למבקר לעקוב בראייה כוללת ורחבה אחר פעולות המינהל הציבורי מהאספקטים השונים שלהן - הן מן ההיבט הציבורי הכללי והן מן ההיבט של ההתייחסות לאזרח בבואו במגע עם המינהל. לשני היבטים אלה מכנה משותף: רשות הלוקה בחוסר יעילות מוסדית, גם לא תיטיב להעניק את השירות שהיא חבה לאזרח, ולהיפך.
תפקידו של נציב תלונות הציבור לפקוח עינו על רשויות השלטון ועל המינהל הציבורי לבל יזנחו את חובתם כלפי האזרח - לנהוג בו בהגינות ובתום לב, ותוך שמירה על זכויותיו החוקיות, כבודו וחירותו.
אולם, תלונה שהוגשה לנציב תלונות הציבור בשנה החולפת, ושעניינה סירובה של רשות מינהלית לפצות אזרח בשל נזק שלטענתו נגרם לו מחמת רשלנותה של הרשות, העלתה את הצורך להבהיר, כי אין בידי נציב תלונות הציבור כלים לדון בתלונות הנכנסות לגדר המשפט הפרטי (ביחסים שבין השלטון והאזרח), והמצריכות הכרעה עובדתית בנושא השנוי במחלוקת, הכרוך בשמיעת עדויות והצגת ראיות, וקביעת מהימנות.
כן לא יברר נציב תלונות הציבור תלונתו של אדם אשר בחר קודם הגשת התלונה, או במהלך בירורה, להפנות עניינו אל בית המשפט המוסמך. על מתלונן אשר כזה להמשיך ולצעוד במסלול בו בחר עד תומו, ולא לפסוח על שני הסעיפים ולפנות במקביל לנציב התלונות.
בפרק הזמן בו הנני מכהן כמבקר המדינה ונציב תלונות הציבור, מאז ז' בתמוז התשנ"ח (5.7.98), נוכחתי בתרומה שתרמה פעולת נציבות תלונות הציבור לשיפור המינהל הציבורי ולהגנה על זכויות הפרט, כפי שבא הדבר לידי ביטוי בתיאור התלונות המובאות בדוח זה.
אליעזר גולדברג
מבקר המדינה
ונציב תלונות הציבור
ירושלים, תשרי התש"ס
אוקטובר 1999