בפרסום מיוחד זה מצאתי לנכון לאגד שני דוחות שהוכנו לפי הנחיותיי על ידי האגף לתפקידים מיוחדים במשרד מבקר המדינה, שאחת ממטרותיו היא מאבק למען טוהר המידות וכנגד תופעות של שחיתות ציבורית.
הדוח הראשון עוסק בחברת נתיבי ישראל - החברה הלאומית לתשתיות תחבורה בע"מ שהיא אחת מהחברות הממשלתיות המשמעותיות במשק. חברות ממשלתיות הן זרוע ביצוע חשובה של ממשלת ישראל למתן שירותים ומוצרים ברמה הלאומית, ורבות מהן מספקות שירותים ומוצרים בלעדיים בעלי חשיבות מכרעת לציבור הרחב.
דוח זה מעלה ממצאי ביקורת על היבטים בהתנהלות חברת נתיבי ישראל בתקופת כהונתו של מר שי ברס כמנכ"ל החברה. הביקורת העלתה כשלים חמורים בהתנהלות החברה, ובכלל זה הצביעה על כך שהחברה ומנכ"ל החברה פעלו במקרים רבים בניגוד לחוק חובת המכרזים ולתקנות שהותקנו מכוחו, בניגוד לתקנות החברות הממשלתיות, בניגוד להוראת רשות החברות הממשלתיות, בניגוד לנוהלי החברה עצמה ובניגוד לכללי מינהל תקין.
הביקורת הצביעה על ליקויים הנוגעים למערכות הבקרה בחברה ולתפקודם של שומרי הסף בה: ועדת המכרזים של החברה נתנה יד להתקשרות עם יועץ מומחה שנבחר בידי המנכ"ל כבודק מחלוקות בין החברה לקבלנים, באופן המנוגד לנוהל ולתקנות חובת המכרזים, וכן נתנה יד למינויו לתפקיד יו"ר ועדת החריגים. במשך תקופה ארוכה לא אוישו בחברה תפקידי המפתח של יו"ר הדירקטוריון, היועץ המשפטי וסמנכ"ל הכספים.
אני מוצא לנכון להעיר במיוחד למנכ"ל החברה בתקופת הביקורת, מר שי ברס, על התנהלותו. זאת נוכח התפקיד המרכזי שהיה לו בגיבוש התקשרויות אשר עמדו במוקד הביקורת, ונוכח התנהלותו בהקשר זה בניגוד לתקנות חובת המכרזים, לנוהלי החברה עצמה ולכללי מינהל תקין. יצוין כי מר ברס סיים את תפקידו בחברה לאחר שהועברה לעיונו טיוטת דוח הביקורת.
אמון הציבור בזרועות הביצוע של רשויות השלטון הוא מנכסיה החשובים של המדינה, ויש לשמר ולחזק את תחושת הציבור כי משרתי הציבור אינם אדוניו, וכי הם עושים את מלאכתם למען הציבור, ביושר ובניקיון כפיים. על חברת נתיבי ישראל לפעול באופן מידי לתיקון הליקויים שעלו בדוח זה, להקפיד לנהוג על פי כללי מינהל תקין ולחזק את שומרי הסף שלה ואת מערכות הבקרה בה. כמו כן, מן הראוי שהלקחים העולים מדוח ביקורת זה יילמדו בכלל החברות הממשלתיות, וכי בעלי התפקידים הבכירים בחברות אלה, שומרי הסף ומערכות הבקרה שלהן יפעלו למנוע מבעוד מועד כשלים חמורים כמו אלה שנמצאו בחברת נתיבי ישראל.
הדוח השני עוסק בדן חברה לתחבורה ציבורית בע"מ (להלן - דן). הואיל ותחבורה ציבורית היא שירות חיוני לציבור, והממשלה מעוניינת בקיום שירותי הסעה תקינים וסבירים ובהבטחת שירות נאות לציבור במחירים שהיא קובעת, הממשלה משתתפת במימון שירותי התחבורה הציבורית באמצעות מתן סובסידיות. נוסף על כך העבירה הממשלה לדן מאות מיליוני שקלים כדי לסייע בהפיכתה מאגודה שיתופית לחברה בע"מ.
ממצאי דוח זה מלמדים כי דן הפרה את התחייבותה לממשלה לפעול בחיסכון וביעילות ולצמצם את הוצאותיה; כי היא השתמשה בכספים שניתנו לה כדי להיטיב עם חברות בנות שבבעלותה; וכי היא הפרה את התחייבותה לדווח לממשלה על עסקאות שהוגדרו בהסכמים עמה. עוד עולה מדוח זה, כי יו"ר הדירקטוריון של דן, מר מיכאל נגר, ומנכ"ל דן, מר שמואל רפאלי, המכהנים בתפקידם מיולי 2005, אישרו לעצמם ולמנהלים אחרים נסיעות לחו"ל על חשבון החברה בחריגה מן הכללים ומן הסכומים שנקבעו בנוהל הנסיעות שלה. התנהלות יו"ר הדירקטוריון והמנכ"ל העלתה חשש לעירוב אינטרסים אישיים שלהם בשיקולים העסקיים והייתה כרוכה במצבים העולים כדי חשש לניגוד עניינים. עוד מצביעים הממצאים על ליקויים בסדרי הבקרה והפיקוח של החברה על הליכי הרכש ועל תהליכי ההתקשרות עם נותני שירותים.
הממצאים שפורטו בדוח זה מלמדים גם על כשלים בעבודת משרד האוצר ומשרד התחבורה בכל הנוגע לפיקוח על דן, לאכיפה של הנורמות שנקבעו בהסכמים עמה ולהבטחת האינטרסים הציבוריים הכרוכים בפעילותה.
על דן לפעול באופן מידי לתיקון הליקויים ולהקפיד לנהוג על פי נורמות הראויות לחברה שפעילותה נתמכת מכספי ציבור.
על ועדת הביקורת של דן מוטל לחזק את מנגנוני הבקרה שלה ולפעול להשבת כספים ממנהלים שחרגו מִנְהליה.
על משרד התחבורה לקיים מנגנוני בקרה מועילים ולפעול באופן יזום כדי לוודא שדן מקיימת את כל ההתחייבויות שקיבלה עליה ולהבטיח כי נכסי דן לא יזלגו לחברות בנות, על מנת שלא ייפגעו האינטרסים של המדינה והציבור.
יוסף חיים שפירא, שופט (בדימ')
מבקר המדינה
ונציב תלונות הציבור
ירושלים, שבט התשע"ה
ינואר 2015