לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור

דין וחשבון על חשבונות רשימות וסיעות שהשתתפו בבחירות לרשויות מקומיות; לוד - הסיעה דרך חדשה; נתניה - “רשימת הנכים“ אזרחים למען אזרחים; שפרעם - הסיעה השיתוף והתגמול

תאריך הפרסום: 08.12.1999
מספר קטלוגי:
מספר ISSN:

פתח דבר

1. ב-10.10.1999 מסרתי לך דין וחשבון לפי חוק הרשויות המקומיות (מימון בחירות), התשנ"ג-1993 (להלן - החוק) על תוצאות ביקורת חשבונות הסיעות והרשימות שהשתתפו בבחירות לרשויות המקומיות, שנערכו בנובמבר 1998 (להלן - הדוח המקורי).

2. לאחר פרסום הדוח המקורי הגיעו למשרדי מספר פניות של סיעות ורשימות, ובהן עובדות חדשות, המצדיקות שינויים בנתונים שפורסמו לגביהן או ביטול הדוח המקורי הנוגע להן, ומסירת דוח חדש, כמפורט להלן:

א. לוד - הסיעה דרך חדשה

סעיף 7(ג) לחוק קובע, כי:

"היו הוצאות הבחירות של סיעה, של רשימה או של מועמד לראש מועצה אזורית נמוכות מהסכומים המגיעים להם לפי חוק זה, תוחזר היתרה לאוצר המדינה."

בהתאם לכך, פירסמתי בנספח ד' לדוח המקורי את הוצאות הבחירות של הסיעות המקומיות אשר היו נמוכות מסכומי המימון המגיעים להן. לגבי הסיעה דרך חדשה מלוד פורסם, כי הוצאותיה עמדו על 91,717 ש"ח. בירור שנעשה בעקבות פניית הסיעה העלה, כי רואה החשבון של הסיעה לא כלל במקום המיועד לציון ההכנסות וההוצאות בדוח הכספי שנמסר למשרדי, התחייבויות בסך 33,993 ש"ח. על-פי החוק התחייבויות מהוות חלק מהוצאות הבחירות של סיעה. מכאן, שהוצאות הבחירות של הסיעה בתקופת הבחירות הסתכמו ב-125,710 ש"ח ולא כפי שנקבע בחוק במקורי. הפועל היוצא הוא, שלסיעה אין עודפי מימון, ולפיכך יימחקו הרשומות הנוגעות לה מנספח ד'.

 ב. נתניה - הרשימה "רשימת הנכים" אזרחים למען אזרחים

בירור שנעשה בעקבות פניית הרשימה העלה, כי ברישומי יחידת המימון של משרד הפנים נפלה טעות, ולכן נכתב בדוח המקורי, כי רשימה זו אינה זכאית למימון. בירור במשרד הפנים העלה, כי הרשימה הגישה בקשת למימון במועד, ולכן, על-פי תוצאות הבחירות היא זכאית למימון. נתוני משרד הפנים השליכו, בין היתר, גם על הקביעה שהרשימה לא ניהלה את חשבונותיה לפי הנחיות מבקר המדינה.

הדוח המקורי לגבי "רשימת הנכים" אזרחים למען אזרחים מבוטל, ונקבע בזאת, כי הדין וחשבון לגבי חשבונותיה של רשימה זו הוא חיובי. אכן, הרשימה הגישה את חשבונותיה באיחור, ולו היתה זכאית למלוא סכום המימון, הייתי ממליץ, בגין איחור זה, על סנקציה בשיעור של 4% מסכום המימון המגיע, אך מאחר שהוצאותיה בסך 87,195 ש"ח, נמוכים מ-85% מהמימון המגיע, אין משמעות לסנקציה זו. כמו-כן תוסף רשימה זו לנספח ד', והנתונים לגביה יהיו כדלקמן:

הוצאות בחירות - 87,195 ש"ח; מימון מגיע - 147,115 ש"ח; עודף מימון - 59,920 ש"ח.

ג. שפרעם - הסיעה השיתוף והתגמול

בעקבות פסק דין של בית משפט נערכו בשפרעם בחירות חוזרות לבחירת ראש העירייה. בחירות אלה נערכו ב-7.2.1999 ולא במועד הכללי שנקבע על-פי החוק, קרי ב-24.11.1998. בדוח הכספי, בצירוף חוות הדעת של רו"ח. שנחתמה ב-2.2.99, נתקבלו במשרדי ביום 10.2.1999; ממילא לא נכללו ההוצאות בגין הבחירות החוזרות האמורות. בהתאם לדוח מתקן שנמסר למשרדי הסתכמו ההוצאות של הסיעה בתקופת הבחירות ב-166,244 ש"ח. הפועל היוצא הוא, שלסיעה אין עודפי מימון, ולפיכך יימחקו הרשומות הנוגעות לה מנספח ד'.

3. בהתאם לסעיף 23(א)(2) לחוק ובשל ההשלכות על ביצוע החוק, אני ממציא העתק ממכתב זה לשר הפנים.

 בכבוד רב,

 אליעזר גולדברג

תוכן העניינים