לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור

פתח דבר

​מוגש בזה לכנסת הדין וחשבון השלושים ואחד של נציב תלונות הציבור.

דוח 31, בדומה לדוחות שקדמו לו, משקף, בין היתר, גם את הבעייתיות הכרוכה בהימצאותו של מידע רב על אזרחים במאגרי המידע של רשויות השלטון.

המידע שבידי רשויות השלטון, הנוגע כמעט לכל תחומי חייו של האזרח, אמור לסייע לרשויות למלא כיאות את תפקידן ולפעול לרווחת האזרחים כציבור וכפרטים.

ואולם שימוש לא ראוי במידע, או הסתמכות על מידע חסר, שגוי או לא מעודכן עלולים להביא לפגיעה באזרח. לפיכך מחובתן של הרשויות להשתמש במידע שברשותן בזהירות רבה ובשמירה קפדנית על כללי מינהל תקין ולדאוג שיהיה מלא, מהימן ומעודכן.

בירורן של כמה מהתלונות המתוארות בדוח זה העלה שהרשויות לא הקפידו על מילוי חובתן זו.

 על פי אחת התלונות המובאות בדוח נדרשה מתלוננת לשלם בשנת 2002 חוב מס רכוש לשנת 1985 על מגרש שמכר בעלה המנוח עוד בשנת 1982. בירור התלונה העלה, כי יסודה של הדרישה בנתונים שגויים שהוזנו למחשב של אגף מיסוי מקרקעין. על פי תלונה אחרת נדרש נהג לשלם קנס על עבירת תעבורה שעבר, אף שחזר וטען ששילם את הקנס, והבירור העלה שדרישת התשלום הבלתי מוצדקת מקורה בטעות במספר הודעת הקנס שהוזן למחשב המשטרה. על שימוש רשלני במידע מעידה תלונה נוספת על רשויות מע"מ. רשויות אלה עיקלו את רכבו של המתלונן רק משום שבבדיקה חפוזה שעשו במאגרי המידע של משרד הרישוי ושל רשם החברות, שיש להן גישה אליהם, נמצא, שבעבר הרחוק היה למתלונן קשר עם חברה שחבה חוב מע"מ.

בכמה מהתלונות המובאות בדוח זה קבלו המתלוננים על שהמוסד לביטוח לאומי דרש מהם להשיב לו תשלומי יתר ששילם להם במשך זמן רב שלא בידיעתם. בירור הנציבות העלה, שתשלומי היתר שולמו משום שהמוסד לא נקט אמצעי בקרה נאותים כדי לעדכן את המידע שברשותו והסתמך בחישוביו על מידע לא מעודכן שהיה לו על המתלוננים.

בהתחשב בנסיבות בהן שולמו תשלומי היתר ובעובדה שבניהול הוצאותיהם הסתמכו המתלוננים בתום לב על סכומי הקיצבאות שקיבלו למחייתם, קבעתי, שדרישת המוסד מהמתלוננים להשיב לו את תשלומי היתר אינה מוצדקת. הקפדה על עדכון תדיר של המידע המצוי בידי המוסד הייתה מונעת תשלומים אלה וחוסכת למוסד סכומי כסף גדולים.

כדי ליעל את השירות לציבור מעמיד הממשל לרשות האזרח בשנים האחרונות מרכזי מידע ברשת האינטרנט. יעילותו של שירות זה מותנית בהקפדה על אמינות המידע ובעדכונו התדיר. בדוח זה מובאת תלונה של אזרח על פגיעה שנגרמה לו בשל הסתמכותו על מידע לא מעודכן שפורסם באתר אינטרנט.

אליעזר גולדברג
 מבקר המדינה
 ונציב תלונות הציבור
ירושלים,  אדר ב' התשס"ה
מרס 2005

תוכן העניינים