לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור

פתח דבר

מוגש בזה לכנסת הדוח השנתי הארבעים של נציב תלונות הציבור.

מאז נכנסתי לתפקידי כמבקר המדינה ונציב תלונות הציבור שמתי דגש במטלות הביקורת ובבירור תלונות הציבור על ההגנה על זכויות אדם, ובכלל זה הזכויות החברתיות והכלכליות של האוכלוסיות החלשות בחברה. נציב תלונות הציבור רואה עצמו "סוכן הזכויות החברתיות", בייחוד בכל הקשור בשמירה על זכויות הנזקקים, שכן המבחן האמִתי להגשמתן של זכויות האדם הוא ההגנה על זכויותיהן של הקבוצות החלשות. על תפקידו של נציב תלונות הציבור בעידן זכויות האדם ועל פעילותה של הנציבות להגשמת זכויות אלה, תוכלו לקרוא בפרק שיוחד לנושא זה בדוח.

בדוח גם יוחד פרק לטיפולה של נציבות תלונות הציבור בתלונות על פגיעה בזכויות האדם של אסירים ועצירים . כליאתו של אדם פוגעת מטבע הדברים בזכויות היסוד שלו, ובראשן בזכותו לחירות. ואולם היא אינה מבטלת זכויות אלה לחלוטין, ויש לשמור עליהן גם בין כותלי הכלא, אף אם בהיקף מצומצם יותר. על כן מוטלת על שירות בתי הסוהר ומשטרת ישראל, המופקדים על כליאתם של אסירים ועצירים, החובה להפעיל את סמכויותיהם בזהירות ובמידתיות ולהקפיד על דרך פעולה שבה יישמרו זכויות האדם הבסיסיות. בפרק מובא תיאור של כמה תלונות של אסירים ועצירים וכן של בני משפחותיהם על פגיעה בזכויותיהם, שבעקבות בירורן העירה הנציבות לשירות בתי הסוהר ולמשטרת ישראל בעניין זה.

פרק אחר בדוח יוחד לטיפולה של הנציבות באוכלוסיית הקשישים. הגידול הניכר בשיעור הקשישים החיים בישראל והשיעור הגבוה של הקשישים החיים בתנאי מצוקה, מחייבים את הרשויות לטפל באוכלוסייה זו במלוא הרגישות ולעשות כל שביכולתן להגן על זכויותיה. בפרק מובא תיאור של כמה תלונות שבעקבותיהן סייעה הנציבות לתקן עוול שגרמו הרשויות לקשישים.

שנת 2013 אופיינה בגידול של 16.2% בשיעור התלונות המוצדקות (31.6%), לעומת שנת 2012 (27.2%). יש לזכור כי שיעור התלונות המוצדקות הוא למעשה גדול יותר, שכן לא נכללו בו תלונות רבות שבירורן הופסק משום שעניין התלונה בא על תיקונו. יצוין כי בחלק ניכר מתלונות אלה בא עניין התלונה על תיקונו רק בעקבות התערבותה של הנציבות. שיעור התלונות המוצדקות הגבוה למדי מלמד כי הרשויות טרם הפנימו את החשיבות שבמתן שירות מיטבי לציבור, וכי מלאכתה של הנציבות עדיין רבה.

המגוון הרב של נושאי התלונות המוגשות לנציבות מדי שנה בשנה מחייב את עובדיה, מבררי התלונות, להיות בעלי מיומנות מקצועית גבוהה ובעלי מומחיות בתחומים רבים. כך, בנוגע לחלק מהתלונות מחייב הבירור יכולת ניתוח משפטי מדוקדק ומורכב בעוד שבתלונות אחרות, ובהן תלונות של עובדים הטוענים להתנכלות הממונים עליהם עקב חשיפת מעשי שחיתות, מחייב הבירור מיומנות גבוהה בחקר העובדות הקשורות לתלונה . ואולם יהיו כישוריהם המקצועיים של מבררי התלונות טובים ככל שיהיו, הם לא יוכלו לעשות את מלאכתם נאמנה, בלי שיגלו חמלה ורצון אמִתי לעזור למי שפונים לנציבות תלונות הציבור כדי שתשמש להם פה בריבם עם הרשות. ואכן, התברכה הנציבות בעובדות ועובדים מסורים וחדורי רצון לסייע לפונים הרבים ולהקל את מגעיהם עם הרשויות.

יוסף חיים שפירא, שופט (בדימ')

 מבקר המדינה

 ונציב תלונות הציבור

ירושלים, אייר התשע"ד

 מאי 2014

תוכן העניינים