facebook

יום הנוער הבינלאומי: מסייעים לנוער במימוש הזכות לחינוך

החודש מציינים את יום הנוער הבינלאומי אשר נקבע על ידי האו"ם. להלן שני מקרים של תלונות בהם סייעה נציבות תלונות הציבור

האו"ם קבע את ה-12 באוגוסט כיום הנוער הבינלאומי. נציבות תלונות הציבור במשרד מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור עוסקת רבות בתלונות של בני נוער או בנושאים שונים הקשורים לבני נוער, והיא פועלת בתחום זה כחלק מההגנה על זכויות אדם. אחד התחומים בהם פעלה הנציבות בשנה האחרונה, הוא החזרת תלמידים נושרים לבתי הספר והגנה על זכותם לחינוך. הנציבות מסייעת לבני נוער בשמירה על זכויותיהם אף בתחומים נוספים - בין היתר ביררה הנציבות תלונות של מועמדים לשירות ביטחון, תלונות בקשר לקבלת רישיון נהיגה, ואף בקשר לתנאי החקירה של נער בתחנת משטרה.

חלק מהתלונות המתקבלות בנציבות עוסקות כאמור במקרים שבהם תלמידים אינם מבקרים בבית הספר באופן סדיר, בין היתר מאחר שאינם משתלבים בו כהלכה. הנציבות רואה חשיבות רבה בטיפול דחוף בתלונות כאלה וחותרת להחזרה מהירה של התלמיד לבית הספר.

בעקבות התערבות הנציבות שולב תלמיד כיתה י' מכפר ערבי בצפון שלא ביקר בבית ספר כמה חודשים, בבית ספר אחר ביישוב שבו הוא מתגורר; התלמיד הורחק מבית הספר עקב סכסוך עם תלמידים אחרים ושהה במשך כארבעה חודשים ללא מסגרת לימודית. בתחילת הבירור ביקשו ההורים כי בנם ישוב ללמוד בבית הספר שממנו נשר. עם התקדמות הבירור עלה כי התלמיד מעוניין ללמוד בבית ספר אחר, במקום מגוריו, ואף עבר מבחני מיון אליו – אך מנהלת בית הספר סירבה לקלוט אותו באמצע השנה, והודיעה לו כי יוכל להשתלב רק בשנת הלימודים הבאה. הנציבות פעלה באופן מהיר בעניין, ולאחר פגישות משותפות שקיימה עם הורי התלמיד, מנהל מחלקת החינוך במועצה ומנהלת בית הספר שבמקום מגוריו, נאותה המנהלת לקלוט את התלמיד בכפוף לשיתוף הפעולה שלו ושל הוריו עם בית הספר ולהתנהגותו בהתאם לכללים. התלמיד, אשר נעדר מלימודים החל מאוקטובר ועד לסוף פברואר, חזר ללימודים סדירים בתוך כחודש ממועד הגשת התלונה לנציבות. המעקב של הנציבות  העלה כי הנער השתלב היטב בבית הספר והחל להתכונן לבחינות הבגרות.

במקרה אחר הוגשה לנציבות תלונות בנוגע לביטול רישומה של תלמידה לבית ספר חרדי לבנות, ערב פתיחת שנת הלימודים. זאת מאחר שנודע כי אחותה הגדולה נרשמה ללימודים אקדמיים - דבר הסוטה מהקו החינוכי של בית הספר. לאחר שאביה של התלמידה הגיש ערר, הוחלט לקבלה לבית הספר - אך בינתיים הפסידה התלמידה כחודש משנת הלימודים. הנציבות הצביעה לפני משרד החינוך על הצורך לקבוע בנהליו הנחיות מפורשות לגבי ביטול קבלה של תלמיד למוסד חינוך. בעקבות הערות הנציבות הודיע משרד החינוך כי תיקן את נוהל המחוז החרדי בעניין הליכי קבלה, רישום ושיבוץ. משרד החינוך הודיע כי מעתה מוסד חינוך המבקש לבטל קבלה של תלמיד טרם פתיחת שנת הלימודים ולאחר שכבר נמסרה לתלמיד הודעה על קבלתו, יעשה זאת רק בהתקיים נסיבות חריגות שיש בהן כדי להוות עילה ממשית לביטול הקבלה (למשל מסירת פרטים כוזבים), ובכפוף למתן זכות טיעון בעל פה ובכתב להורי התלמיד לפני ההחלטה על ביטול הקבלה.