facebook

המבקר אנגלמן: "רעידות האדמה צריכות להדליק נורת אזהרה בוהקת - בקרוב נפרסם דוח על מוכנות הרשויות לרעידות אדמה" (6.2.23)

בהרצאה לתלמידי כיתה י"ב בתיכון "קציר" ברחובות, הוסיף מבקר המדינה: "אולי זו הדקה ה- 90 לבצע את ההיערכות הראויה כדי למנוע אסון בסדר גודל כזה אצלנו במקום להמתין לוועדת חקירה לאחר אסון, על הממשלה לפעול למוכנות לפני אסון"

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן התייחס היום (שני, 6.2.23) לרעידות האדמה שפקדו את טורקיה וסוריה. בהרצאה בפני תלמידי כיתה י"ב בתיכון "קציר" ברחובות, שאירח במשרד המבקר בירושלים, התייחס אנגלמן להיערכות של מדינת ישראל לרעידות אדמה דומות במדינה.

לדבריו, "מאות הרוגים ואלפי פצועים זה אסון נוראי, ומלבד השתתפות בצער, עלינו לדאוג למוכנות למקרה של רעידת אדמה כזאת אצלנו. היום רבים בישראל הרגישו את רעידת האדמה, ואולי זו הדקה ה-90 לבצע את ההיערכות הראויה כדי למנוע אסון בסדר גודל כזה אצלנו. במקום להמתין לוועדת חקירה לאחר אסון, על הממשלה לפעול למוכנות לפני אסון.

בשנה האחרונה אנחנו מבצעים ביקורת על היערכות לרעידות אדמה של חמש רשויות מקומיות השוכנות לאורך השבר הסורי-אפריקאי ולפיכך נשקפת להן סכנה גדולה יותר. מדובר על בית שאן, טבריה, צפת, קרית שמונה וחצור הגלילית.

במקומות הללו כבר פרסמנו בדוחות קודמים כי באזורי הפריפריה, הקרובים לקווי הבקע המועדים לרעידות אדמה ולנזקים כבדים בעטיין, תמ"א 38 כמעט שאינה מיושמת וכי נדרשת פעולה אחרת מצד הממשלה כדי להכין אותן לרעידות אדמה.

מלבד הרשויות אנחנו בודקים גם את הפעולות שנעשות במשרדי הממשלה השונים, בדגש על משרד הפנים, במרכז המיפוי ובוועדת ההיגוי הבין-משרדית להיערכות לרעידות אדמה.

דוח הביקורת יתפרסם לציבור בחודשים הקרובים, לאחר שהליך הכנתו יסתיים. בביקורת אנחנו בודקים בין היתר את היערכותן מבחינת התשתיות הציבוריות; מבני הציבור; מבנים פרטיים והכנת האוכלוסייה להתמודדות עם רעידת אדמה. כמו כן אנחנו בודקים את מוכנות הרשויות ל"יום שאחרי" באמצעות הקמת מערך החירום והיערכות מבחינת ציוד ואמצעים.

לפני חמש שנים פורסם דוח מבקר בעניין ועלו ליקויים רבים. בשנה האחרונה פרסמנו גם דוח על מבנים מסוכנים, הקובע כי בישראל קיימים למעלה מ-600,000 מבנים שלא עומדים בתקן לעמידות בפני רעידת אדמה. הדירות האלו בסכנת קריסה אם תהיה כאן רעידת אדמה.

 אני קורא לשרי הפנים והבינוי והשיכון - אל תמתינו להתרחשות אסון כזה בישראל. פעלו באופן מיידי למוכנות של המדינה לרעידות אדמה".