facebook

ועידת ארגון האומבודסמנים הבין-לאומי (אירופה) וחתימה על מזכר הבנות עם מוסד האומבודסמן של פורטוגל

בחודש ספט' התקיימה באסטוניה הוועידה של ארגון האומבודסמנים הבין-לאומי-אירופה. בוועידה נחתם מזכר-הבנה בדבר שיתוף פעולה בין מוסד מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור של ישראל לבין מוסד האומבודסמן של פורטוגל

ב-19-17 בספטמבר 2014 התקיימה בטאלין, בירת אסטוניה, הוועידה של ארגון האומבודסמנים הבין-לאומי-אירופה (International Ombudsman Institute). בוועידה השתתפו 110 נציגים מלמעלה מ- 30 מדינות, ארגונים ומוסדות אקדמיים. את משרדנו ייצג בוועידה מנהל נציבות תלונות הציבור עו"ד הלל שמגר. הועידה עסקה בתפקידו של האומבודסמן בדמוקרטיה. חלק ניכר מדברי המשתתפים במושבים השונים של הוועידה נסב על שותפיו הטבעיים של מוסד האומבודסמן להשגת המטרה של חיזוק המשטר הדמוקרטי והגנה על זכויות הפרט: הרשות המחוקקת, הרשות השופטת, ארגונים אזרחיים (לאומיים ובין-לאומיים) והתקשורת.

במהלך דיוני הוועידה עלו מספר תובנות על אודות תפקידו של מוסד האומבודסמן בדמוקרטיה: האומבודסמן אינו יכול, ואינו צריך, להצטמצם בפעילותו לתחום "מינהל תקין". עליו להרחיב ולהעמיק את פעילותו למימד של "זכויות אדם" (כחלק מהמינהל התקין), גם באותם מקרים שבהם לפי החקיקה הקיימת (כמו למשל, בישראל) אין לו אחריות פורמלית ישירה על קידום זכויות אדם והגנה עליהן; בשים לב לתפקידו הנרחב כמבואר, האומבודסמן אינו צריך עוד להסתפק בתפקידו המסורתי – ריאקטיבי. מוטל עליו תפקיד פרואקטיבי מובהק: ליזום בדיקות בעיקר בנושאים בעלי זיקה לזכויות אדם ולאוכלוסיות מוחלשות (אסירים, קשישים, חולים, מהגרים ועוד), וכן להשפיע על קידום החקיקה בתחום הנוגע לזכויות אדם ורווחתו. בכך הוא מגביר את תרומתו לאיזון אי השוויון שבין הפרט לבין השלטון; לאומבודסמן תפקיד חשוב בהגנת הפרטיות מצד אחד, ומצד שני, עליו להבטיח את חופש המידע; כוחו של האומבודסמן דווקא ב"חולשתו": משום שהחלטותיו אינן אכיפות מבחינה פורמלית, הוא יכול להרשות לעצמו מתחם המלצות רחב ביותר. מבחינה זו, אין לראותו כמי שמתחרה ברשות השופטת אלא כמי שמשלים אותה; נוכח מגמת ההפרטה ההולכת וגוברת, יש מקום לשקול את הרחבת סמכותו של האומבודסמן הפרלמנטרי ולהחילה גם על בירור תלונות על גופים פרטיים המספקים שירות חיוני לציבור, או - לחילופין - להקים לצידו של האומבודסמן הפרלמנטרי אומבודסמנים צרכניים אפקטיביים.

במהלך הוועידה נחתם מזכר-הבנה בדבר שיתוף פעולה בין מוסד מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור של ישראל לבין מוסד האומבודסמן של פורטוגל (Provedor de Justica), פרופ' ז'וסה דה פארִיָה קוֹסטה. מזכר ההבנה, שנערך ונחתם בשלוש שפות - עברית, פורטוגזית ואנגלית - נחתם בארץ בידי השופט (בדימ') יוסף חיים שפירא, וביום השני של הוועידה נחתם המזכר בידי האומבודסמן הפורטוגזי. לחתימת מזכר ההבנה קדמו מהלכי הכנה וחילופי טיוטות בעקבות הקשר החיובי שנוצר בין פרופ' קוסטה, במהלך הכינוס השנתי האחרון באלבניה (יוני 2014) של ארגון האומבודסמנים של מדינות אגן הים התיכון (AOM), עם נציגות משרדנו, עו"ד אורלי לוינזון-סלע ועו"ד רחל אבני. באותו כינוס הפגין פרופ' קוסטה עמדה חיובית במיוחד כלפי משרדנו והביע רצון בחיזוק שיתוף הפעולה המקצועי בין שני המוסדות.