facebook

נאום מבקר המדינה בכנס של התנועה למען איכות השלטון

דברי מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור בכנס שארגנה "התנועה למען איכות השלטון" ב-04 בפברואר 2019

מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור השופט (בדימוס) יוסף שפירא אומר כי על שומרי הסף להמשיך לבצע את עבודתם ולפרסם את החלטותיהם בלי קשר לתקופת הבחירות.

בנאום שנשא בכנס של "התנועה למען איכות השלטון" נמנע המבקר מלהתייחס ישירות למועד פרסום החלטת היועץ המשפטי לממשלה בעניינו של רוה"מ נתניהו, אך אמר:

"כשומרי סף, עלינו גם לזכור שלצד החובה היומיומית לפעול באופן אקטיבי לשמירה על הערכים של טוהר המידות וחובה מיוחדת לשמור על טוהר הבחירות שהוטלה על מבקר המדינה עפ"י חוק מימון מפלגות על תיקוניו, גם קביעת קוים מנחים לרו"ח שנתמנו לבדיקת חשבונות הסיעות והמתמודדים. תקופת בחירות, ככלל, הינה תקופה רגישה ביותר, ותקופת הבחירות בהעידנא הינה רגישה שבעתיים, ואין צורך להרחיב על כך.

בעת הזו, על עובדי הציבור ושומרי הסף לאפשר לנבחרי הציבור לנהל הליך דמוקרטי באופן תקין וענייני. על שומרי הסף להתעלם משיקולים שאינם ממין העניין ולהקפיד שכל החלטותיהם מתקבלות משיקולים מקצועיים בלבד. אין זה פשוט, אך זה אפשרי.

אזכיר שבהתאם לעקרון זה, לא דחיתי את פרסומם של דוחות הביקורת שהושלמו בתקופת בחירות קודמת עד לאחר הבחירות ופרסמתי אותם באופן מיידי, ככל דוח שהיה מוכן לפרסום.

בכך צעדתי בשדה חרוש שכן, כבר בפתיח לדוח מבקר המדינה לשנת 1999 (דוח שנתי 49), ציין המבקר גולדברג כך:

"ראוי הוא לזכור ולהזכיר כי גם כשרועמים קולותיה של תעמולת הבחירות, לא שותקת הביקורת, וכי גם בהגישו את דוחותיו לעת הזאת אין מבקר המדינה יורד לזירה הפוליטית ואינו נוטל בה חלק".

הנה כי כן, מדיניות משרד מבקר המדינה היתה והינה לפרסם דוחות עם השלמתם, ולהימנע מלערב בהחלטה על מועד הפרסום שיקולים שאינם נוגעים לביקורת".