כדי להסיר ספק וכמענה על שאלות שהופנו למבקר המדינה בעניין, מבקר המדינה מבהיר כלהלן:
- ככלל, לפי סעיף 16(ב)(1) לחוק הרשויות המקומיות (מימון בחירות), התשנ"ג-1993 (להלן - החוק) סכום התרומה המרבי המותר מאדם ובני ביתו בתקופה שבין בחירות לבחירות הוא 5,000 ש"ח. ואולם, החוק לדחיית הבחירות הכלליות לרשויות המקומיות, התשפ"ד-2023 כלל הוראת שעה מס' 18 לחוק (להלן - הוראת השעה) שקבעה שינויים זמניים בנושא כמפורט להלן.
- הוראת השעה קבעה כי סכום התרומה המרבי המותר מאדם ובני ביתו לתקופה שבין הבחירות הקודמות לשלטון המקומי ועד לבחירות ביום 27.2.24, יעמוד על 10,000 ש"ח (במקום 5,000).
החל מיום 28.2.24 ועד לבחירות הבאות בשלטון המקומי, סכום התרומה המרבי המותר מאת אדם ובני ביתו חזר לעמוד על 5,000 ש"ח בלבד, בין אם תרומה זו תשמש לכיסוי חובות שנותרו לאחר הבחירות האחרונות ובין אם לצורך מערכת הבחירות הבאה לשלטון המקומי שאמורה להתקיים ב-2029.
לתשומת לבכם, לפי החוק, תורם שתרם לבחירות שהתקיימו ביום 27.2.24 יוכל לתרום שוב החל מיום 28.2.24 תרומה בסכום המרבי, קרי 5,000 ש"ח.
- יצוין כי בהוראת השעה נכללה גם הוראה מיוחדת החלה רק על סיעה או רשימה שלא קבלה מנדטים או מועמד למוא"ז שלא נבחר - אשר סיימו את מערכת הבחירות בגירעון, ולפיה סכום התרומה המרבי מאת אדם ובני ביתו המותר לצורך כיסוי הגרעון יעמוד על לא יותר מכפל הסכום שנקבע כתרומה דהיינו עד 20,000 ש"ח, וזאת במשך 12 חודשים שלאחר מועד הבחירות בלבד (דהיינו, עד יום 27.2.25).
- יובהר כי יהיה צורך לדווח כמקובל באמצעות המערכת הממוחשבת שבאתר משרד מבקר המדינה - גם על תרומות אלו.