facebook

סיפורה של תלונה: חזרתו של ילד עם אלרגייה מסכנת חיים ללימודים מלאים​ (29.8.24)

בעקבות פניית נציבות תלונות הציבור צוות גן חינוך מיוחד השתתף בהדרכה מקיפה בנושא התמודדות עם התקף אלרגייה, ובזכות זאת ילד עם אלרגייה מסכנת חיים חזר ללימודים מלאים

אימא לילד בן חמש שמאובחן כילד עם אוטיזם ועם אלרגייה מסכנת חיים לחלב, אשר לומד בגן חינוך מיוחד, פנתה למשרדנו. בפנייתה טענה כי פעמיים בשבוע היא נמנעת מלשלוח את בנה לגן מחשש לבריאותו, כיוון שבימים אלה עובדת בגן סייעת אחת בלבד, שלדברי האם אינה יודעת כיצד להתמודד עם האלרגייה.

ילדים עם אלרגייה מסכנת חיים למזון בחינוך הרגיל עשויים להיות זכאים להקצאת סייעת רפואית אישית, אשר תוכל לבדוק את המזון שמובא לגן ולעקוב אחר סימנים מחשידים להתפרצות התקף אלרגייה. היא אף תוכל להזריק לילד אפיפן (תרופה המיועדת לטיפול חירום בהתקף אלרגייה מסכן חיים) אם חס וחלילה יהיה בכך צורך. 

ילדים עם אלרגייה אשר לומדים במסגרות חינוך מיוחד אינם זכאים להקצאת סייעת אישית, כיוון שלמסגרות אלו מוקצות שעות סיוע רבות יותר מאשר למסגרות החינוך הרגיל ומספר הילדים בהן מצומצם, ולפיכך הצוות החינוכי אמור להשגיח על הילדים עם האלרגייה ולטפל בהם, גם במקרה של התקף אלרגייה.

בחוזר מנכ"ל משרד החינוך העוסק בפעילותם של מוסדות חינוך וצהרונים להבטחת בריאותם של תלמידים עם אלרגיות למוצרי מזון נקבע כי לפני תחילת שנת הלימודים נדרשים המוסדות לקיים מפגש בנושא ההתמודדות עם אלרגייה זו. במפגש ישתתפו אנשי צוות הניהול של המוסד החינוכי ואחות נציגת שירותי הבריאות, מומלץ להזמין למפגש גם דיאטנית מטפלת או דיאטנית מטעם הרשות או המפעיל וכן את ההורים ובמידת האפשר גם את התלמיד. כמו כן נקבע בחוזר כי מנהלי המוסד החינוכי או הצהרון או מי מטעמם יעדכנו את כל צוות המוסד החינוכי ואת צוות העובדים בצהרון בדבר האלרגייה ויוודאו כי בתחילת כל שנה מתקיימת הדרכה בנושא, הכוללת התנסות מעשית בשימוש במזרק.

אשר לילד שבו עוסקת התלונה, הבירור העלה כי אף שצוות הגן עודכן על דבר האלרגייה והשתתף בהדרכה שקיימה הגננת, ההדרכה לא הייתה מספקת כיוון שלא הועברה על ידי גורם רפואי מקצועי ולא כללה התנסות מעשית בשימוש במזרק אפיפן. 

בעקבות פניית נציבות תלונות הציבור התקיימה בגן הדרכה נאותה על ידי גורמי רפואה, הכוללת התנסות בשימוש במזרק, והילד חזר ללימודים מלאים בגן.