facebook

מבקר המדינה בדרום: "יגיע הרגע שנבדוק באופן מקיף מה שקרה, כעת אנו בלחימה" (10.10.23)

מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור, מתניהו אנגלמן, סייר בשדרות ובבית החולים "ברזילי" באשקלון: "הרוע בהתגלמותו חדר לתוככי מדינת ישראל". המבקר גילה כי "לאחרונה ביצענו ביקורת פתע על גבול הצפון. ישנם ליקויים משמעותיים ועל הדרג המדיני והצבאי לתקנם"

מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור, מתניהו אנגלמן, סייר בחמ"ל שדרות, שם קיבל סקירה מראש העיר אלון דוידי, בתחנת המשטרה שנהרסה בעיר לאחר שמחבלים התבצרו בה, ובמרכז הרפואי ברזילי, שם קיבל סקירה ממנהל המרכז הרפואי פרופ' חזי לוי (10.10.23). 

במהלך הביקור בשדרות מבקר המדינה נפגש עם מפקד תחנת המשטרה של שדרות ועם סגן מפקד המחוז שנכחו במקום והציגו בפניו את מהלך הקרב עם המחבלים סביב תחנת המשטרה בשדרות. במחלקת טיפול הנמרץ בבית החולים ברזילי נפגש המבקר עם פצועים שהשתתפו בקרבות מול מחבלים ועם בני משפחותיהם.

מבקר המדינה התייחס לאירועים שפקדו את ישראל ואמר:

"לפני שלושה ימים הרוע בהתגלמותו חדר לתוככי מדינת ישראל. מחבלי חמאס נחשפו במלוא אכזריותם. העולם כולו מזועזע.

יגיע הרגע שנבדוק את כל מה שקרה, הן בפן הצבאי והמדיני והן בפן האזרחי. כרגע הכוחות הלוחמים נמצאים בשטח. מכאן אני מבקש לחזק את רוחם ולהודות להם על התגייסותם למערכה.

בינתיים אני כן יכול לומר שלאחרונה ביצענו ביקורת פתע על המצב בגבול הצפון. לא מדובר בדוח תיאורטי. הגזרה הצפונית חמה מאוד אף היא, ובימים האחרונים גם שם היו תקריות. לפני מספר שבועות הדוח הועבר לתגובת ראש הממשלה ושר הביטחון. כבר כעת אני יכול לומר שקיימים ליקויים משמעותיים ועל הדרג המדיני וצה"ל לתקנם באופן מיידי.

גם אזרחי ישראל התגלו בתושייה מדהימה. וכל הכבוד על כך. לצד זאת, על כלל גופי הממשלה והשלטון המקומי לפעול, כל אחד בתחומו, במתכונת חירום, על מנת לתת מענה לתושבי הדרום, למשפחות הנרצחים, הנעדרים והחטופים, לפצועים ולכלל אזרחי ישראל הזקוקים לכך.

בשנים האחרונות פרסמנו דוחות שבדקו בדיוק את המציאות שאנחנו חווים כעת. בדקנו את ההיערכות הלאומית להגנה מפני איום רחפנים, את מרכיבי הביטחון ביישובי העימות ובפיקודים המרחביים, תכניות לבניין הכוח, בדקנו את תנאי המחייה והתשתיות ללוחמים בשירות חובה ובמילואים, את היערכות הרשויות המקומיות לטיפול בנפגעי חרדה בשעת חירום, את פעולות מתאם השבויים והנעדרים, את ניהול המידע הביומטרי והשימוש בו בשעת חירום, והגנת הסייבר ועוד.

בכל הדוחות הללו הושם זרקור על הליקויים ונכתבו המלצות לביצוע. על משרדי הממשלה לפעול באופן מיידי לתיקון הליקויים וליישום ההמלצות, כדי לתת מענה למיליוני האזרחים הזקוקים לכך.

כעת, ובפרט בתקופת המלחמה, אנחנו במשרד מבקר המדינה נתמקד במעקב אחר הטיפול באזרחים, ובפרט באמצעות נציבות תלונות הציבור. פתחנו מוקד חירום מיוחד לקבלת תלונות של תושבי הדרום שאינם מקבלים מענה ממשרדי הממשלה ומגופים ציבוריים אחרים.

אדגיש שוב - רגע בחינת הכשלים יגיע והוא יהיה מקיף ביותר.

אבל כעת אני קורא לתושבי המדינה, ובפרט לתושבי הדרום, להיעזר בנו כדי לקבל את המענה המגיע להם".​

 


דוחות לקריאה:

  1. ההיערכות הלאומית להגנה מפני איום הרחפנים - מעקב מורחב, 2021
  2. ההיערכות הלאומית להגנה מפני איום הרחפנים, 2017
  3. מרכיבי ביטחון ביישובי העימות ובפיקודים המרחביים - ביקורת מעקב, 2022
  4. מרכיבי ביטחון ביישובי העימות ובפיקודים המרחביים, 2018
  5. תוכנית מסוימת לבניין הכוח, 2023
  6. היבטים בבניין הכוח של מערך השריון, 2023
  7. תנאי מחיה ותשתיות ללוחמים בשירות חובה ובמילואים, 2023
  8. היערכות הרשויות המקומיות לטיפול בנפגעי חרדה בשעת חירום, 2021
  9. התקשרות משרד ראש הממשלה עם מתאם לטיפול בנושא השבויים והנעדרים, 2023
  10. ניהול מידע ביומטרי בצה"ל והגנת הסייבר עליו, 2022